Ustawa o czasie pracy kierowców, tekst jednolity.
Rozdział 4a
Okresy prowadzenia pojazdów, obowiązkowe przerwy w prowadzeniu
i gwarantowane okresy odpoczynku kierowców wykonujących przewozy regularne,
których trasa nie przekracza 50 km
Art. 31a.
1. Dzienny czas prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu
odpoczynku do rozpoczęcia następnego dziennego okresu odpoczynku lub między
dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku nie
może przekroczyć 10 godzin.
2. Dzienny czas prowadzenia pojazdu oznacza łączny czas prowadzenia pojazdu
określony w rozkładzie czasu pracy kierowcy na daną dobę, zgodnie z ustalonym
rozkładem jazdy.
3. Tygodniowy łączny czas prowadzenia pojazdu nie może przekraczać 60 godzin,
a w ciągu dwóch kolejnych tygodni 90 godzin.
Art. 31b.
1. Kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie
krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy łączny dzienny czas prowadzenia pojazdu
wynosi od 6 do 8 godzin, oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut w przypadku,
gdy łączny dzienny czas prowadzenia pojazdu przekracza 8 godzin.
Przerwa ta przysługuje kierowcy przed upływem 6 godzin łącznego dziennego
czasu prowadzenia pojazdu.
2. Przerwy, o których mowa w ust. 1, mogą być dzielone na okresy krótsze, które
są wykorzystywane w czasie prowadzenia pojazdu zgodnie z obowiązującym
kierowcę rozkładem jazdy, pod warunkiem że jedna z przerw trwa co najmniej
15 minut.