Wymagania dodatkowe w przetargach na obsługę linii
Moderator: spooney
Wymagania dodatkowe w przetargach na obsługę linii
Od dawna już sie zastanawiam dlaczego ZDMiKP stosuje takie, a nie inne zasady...
Miasto powinno więcej wymagać od przewoźników np. :
-ujednolicenia barw (poprawiło by to estetykę miasta i "nie mieszało" w głowach pasażera, którzy muszą sie zastanawiać czy na przystanek właśnie przyjechała linia prywatnego przewoźnika czy miejska przykładem był do niedawna For-Bus na r. grunwaldzkim i jego 302 z 92 gdzie ludzie potrafili pomylić autobus; co do malowania proponował bym barwy znane z PES-y)
-wymagania klimatyzacji (klimat sie zmienia, a lata są upalne dlatego z myślą o osobach starszych i ludziach chorych na serce powinno wymagać się od nowego przewoźnika klimatyzacji we wszystkich nowych autobusach na linii przetargowej; nie od dziś wiadomo, że Bydgoszcz małym miastem nie jest, a pod tym względem zostaje w tyle w stosunku do Warszawy czy Krakowa (dla przykładu). Klimatyzacja obowiązkowo powinna zagościć już na flagowej linii 69 gdzie pasażerowie często spędzają wiele czasu w autobusie próbując się dostać z Błonia do Fordonu w upale)
-100% niskiej podłogi (wiem, że teraz na rynku nie są już raczej dostępne autobusy typu: Conecto znane z mzk, ale przetarg z wymaganiem niskiego wejścia w 2 drzwiach jest śmieszny, sam często widzę jak starsi czy niepełnosprawni pasażerowie męczą się z wejściem do Conecto (podaje jedynie dla przykładu) dlatego każdy nowy przetarg jaki zostanie rozpisany powinien zawierać informacje o zastosowaniu na nowej linii jedynie taboru niskopodłogowego)
-zakup jedynie nowych autobusów (pozostawiając jak teraz dowolnośc wyboru marki pojazdu)
Te 4 wymaganie jakie tutaj wymieniłem pozwoliły by tylko postawić poziom bydgoskiej komunikacji w czołówce polskich miast, a nawet zbliżyć się znacznie do zachodnich standardów. Nowy przewoźnik nie miał by możliwości oszczędzenia spełniając te wymagania i jednocześnie nasze miasto stało by się bardziej atrakcyjne dla pasażerów zadziwiając nawet turystów coraz częściej spotykanych w Bydgoszczy.
Jeszcze chciał bym poruszyć sprawę wymagań przetargów. Dlaczego nie można wystartować do przetargi na linie 92, 73 i 81 z autobusami 13 metrowymi. Dziwi mnie fakt, że miasto ustala takie reguły. Tym bardziej, że płaci przewoźnikowi za cenę kilometra, a nie za to czy na linii pojawi sie przegubowiec czy zapiekanka czy inne cudo. Tutaj wkrada się komunizm. Powinno się stawiać jedynie minimalne wymagania przykładowo linia 92 autobus o długości pow. 11,8 m, a nie od...do... . Przez to właśnie w przypadku wygranej PKS-u na 92 (wiem, że atrakcyjniejszą ofertę złożyło mzk i teoretycznie wygrało) zarząd nie mógł zakupić nowego Autosana dostępnego jedynie w wariancie 13 metrowym.
Wiem, że wielu mkm-ów nie zgodzi się ze mną, ale chciałem tutaj wyrazić jedynie swoje zdanie na temat ZDMiKP i jednocześnie zaznaczam, że nie bronie tutaj PKS-u, którego malowanie na Citelisach wygląda okropnie...
Miasto powinno więcej wymagać od przewoźników np. :
-ujednolicenia barw (poprawiło by to estetykę miasta i "nie mieszało" w głowach pasażera, którzy muszą sie zastanawiać czy na przystanek właśnie przyjechała linia prywatnego przewoźnika czy miejska przykładem był do niedawna For-Bus na r. grunwaldzkim i jego 302 z 92 gdzie ludzie potrafili pomylić autobus; co do malowania proponował bym barwy znane z PES-y)
-wymagania klimatyzacji (klimat sie zmienia, a lata są upalne dlatego z myślą o osobach starszych i ludziach chorych na serce powinno wymagać się od nowego przewoźnika klimatyzacji we wszystkich nowych autobusach na linii przetargowej; nie od dziś wiadomo, że Bydgoszcz małym miastem nie jest, a pod tym względem zostaje w tyle w stosunku do Warszawy czy Krakowa (dla przykładu). Klimatyzacja obowiązkowo powinna zagościć już na flagowej linii 69 gdzie pasażerowie często spędzają wiele czasu w autobusie próbując się dostać z Błonia do Fordonu w upale)
-100% niskiej podłogi (wiem, że teraz na rynku nie są już raczej dostępne autobusy typu: Conecto znane z mzk, ale przetarg z wymaganiem niskiego wejścia w 2 drzwiach jest śmieszny, sam często widzę jak starsi czy niepełnosprawni pasażerowie męczą się z wejściem do Conecto (podaje jedynie dla przykładu) dlatego każdy nowy przetarg jaki zostanie rozpisany powinien zawierać informacje o zastosowaniu na nowej linii jedynie taboru niskopodłogowego)
-zakup jedynie nowych autobusów (pozostawiając jak teraz dowolnośc wyboru marki pojazdu)
Te 4 wymaganie jakie tutaj wymieniłem pozwoliły by tylko postawić poziom bydgoskiej komunikacji w czołówce polskich miast, a nawet zbliżyć się znacznie do zachodnich standardów. Nowy przewoźnik nie miał by możliwości oszczędzenia spełniając te wymagania i jednocześnie nasze miasto stało by się bardziej atrakcyjne dla pasażerów zadziwiając nawet turystów coraz częściej spotykanych w Bydgoszczy.
Jeszcze chciał bym poruszyć sprawę wymagań przetargów. Dlaczego nie można wystartować do przetargi na linie 92, 73 i 81 z autobusami 13 metrowymi. Dziwi mnie fakt, że miasto ustala takie reguły. Tym bardziej, że płaci przewoźnikowi za cenę kilometra, a nie za to czy na linii pojawi sie przegubowiec czy zapiekanka czy inne cudo. Tutaj wkrada się komunizm. Powinno się stawiać jedynie minimalne wymagania przykładowo linia 92 autobus o długości pow. 11,8 m, a nie od...do... . Przez to właśnie w przypadku wygranej PKS-u na 92 (wiem, że atrakcyjniejszą ofertę złożyło mzk i teoretycznie wygrało) zarząd nie mógł zakupić nowego Autosana dostępnego jedynie w wariancie 13 metrowym.
Wiem, że wielu mkm-ów nie zgodzi się ze mną, ale chciałem tutaj wyrazić jedynie swoje zdanie na temat ZDMiKP i jednocześnie zaznaczam, że nie bronie tutaj PKS-u, którego malowanie na Citelisach wygląda okropnie...
Kubica by Renault...
- Andrzej Kuczyński
- Posty: 153
- Rejestracja: 2007-04-29, 21:22
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
-
- Posty: 2888
- Rejestracja: 2007-01-06, 14:02
Ja jednak myślę, że nie są to jakieś głupoty. Standard przewozów powinien sie zmienić. Skoro tramwaje mogą mieć klimatyzacje to czemu nie autobusy. No i malowanie miejskie jak najbardziej wskazane.
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.
Ja odnośnie przetargów nic nie mówie... bo wiecie że coś nie tego z tym jest.
Skoro kryterium to najniższa cena, ale cene można proponować jesli ma się spełnione warunki to jakim cudem wygrał Mobilis? ;P
Skoro kryterium to najniższa cena, ale cene można proponować jesli ma się spełnione warunki to jakim cudem wygrał Mobilis? ;P
No ale najpierw trzeba przezwyczaić ludzi by sami sobie drzwi otwierali - tak jak w tramwajach. Jednakże tramy są też dłuższe i nie zawsze się wszystkie drzwi otwierają. A w lato najcieplej w dzien jest, a wlasnie wtedy tez duzo ludzi jezdzi czyli to sensu zbytnio nie ma skoro przystanki co minute sa. W zime to prędzej... bo by tyle chłodu nie lecialo, lecz prawda taka ze tyle samo ludzi jezdzi zima co latem xDJa jednak myślę, że nie są to jakieś głupoty. Standard przewozów powinien sie zmienić. Skoro tramwaje mogą mieć klimatyzacje to czemu nie autobusy. No i malowanie miejskie jak najbardziej wskazane.
- Marcin_558
- Posty: 1207
- Rejestracja: 2007-01-06, 17:45
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Mi sie podoba to co napisał Łukasz szczególnie ujednolicenie malowania bo teraz to nie prezentuje sie za dobrze .
> MZK Bydgoszcz <> PKS Bydgoszcz <> FR Bus/STbus - Sobieszczański <> IREX Trans/Meteor Jaworzno <
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019
no słuchaj skoro wolisz do starego wysokopokładowego ikara wsiadać gdzie ani zimno ani ciepło nie było to ja nie zmuszam. Ja swoje zdanie wyrażam na pdst. tego jak sytuacja panuje w Warszawie, chyba nie miałeś okazji jeszcze przejechać się Lion's-em z klimą Pana Michalczewskiego, a szkoda bo zdanie byś zmienił. Tak sam malowanie w Warszawie jest na wszystkich liniach w tych samych tonacjach przy niewielkim wkładzie własnym przewoźnika i o wiele estetyczniej wygląda to na tle miasta. Nie wspominając już o 100% niskopodłogowych nowych autobusach, a nie jakimś Coencto (byle by nowe było, a nie ważne czy ktoś na wózku inwalidzkim tam sie dostanie czy nie).Andrzej_213 pisze: Trochę to bez sensu to co wymyśliłeś. Ja myślę, że ZDMiKP słusznie rozgrywa przetargi i wie co robi niech więc pozostanie tak jak jest bo jest dobrze.
Kubica by Renault...
-
- Posty: 5528
- Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
To żeś się popisał, uu..Andrzej_213 pisze:Trochę to bez sensu to co wymyśliłeś. Ja myślę, że ZDMiKP słusznie rozgrywa przetargi i wie co robi niech więc pozostanie tak jak jest bo jest dobrze.
Ja tam uważam, że nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Przedstawione przez Łukasza mogłbyby być w przyszłości (przez najbliższe 5 lat przetargów już chyba nie będzie) dodatkowymi wymaganiami mogącymi polepszyć jakość podróżowania naszą komunikacją.
-Generalnie nawet jeśli klimatyzacja ma swoje wady to i tak trend jest taki, że się ją wprowadza. Jakby nie patrzeć komfort zwiększa.
-Ujednolicenie malowania też bym popierał (gdzieś w osobnym temacie była o tym mowa)
-Brak stopnia w trzecich drzwiach też byłby dobrym wymogiem. Przecież nie jest to wymaganie super wygórowane w chwili obecnej.
-Maksymalny wiek taboru 3 lata nie uważam żeby był zbyt łagodny. Przecież trzyletni autobus też może spełniać wszystkie wymagania przetargowe. A nawet po 5 latach jeżdżenia (do końca umowy) nie powinien być jeszcze zajechany na amen.
Ja bym jeszcze pomyślał o:
-obowiązku spełniania przez autobusy norm emisji spalin conajmniej Euro 4,
-przyciski na zewnątrz służące do otwierania drzwi
-przyciski na zewnątrz i wewnątrz dla inwalidów sygnalizujące np konieczność przyklęku autobusu
-głosowe zapowiadanie przystanków zewnętrzne i wewnętrzne
- Krzysztof Juszczak
- Posty: 1567
- Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
- Lokalizacja: Poznań
partisan pisze:Ja bym jeszcze pomyślał o:
-obowiązku spełniania przez autobusy norm emisji spalin conajmniej Euro 4,
-przyciski na zewnątrz służące do otwierania drzwi
-przyciski na zewnątrz i wewnątrz dla inwalidów sygnalizujące np konieczność przyklęku autobusu
-głosowe zapowiadanie przystanków zewnętrzne i wewnętrzne
- Odnośnie Euro 4 - to wszystki nowe wozy muszą ja spełniać, nie dotyczy wozów wtórnych,
- Te chyba się znajdują?
- Tutaj oczywiście się zgadzam ;)
- Do tego obecnie nie stosuję się tylko PKS, zresztą chyba było to zapisane w przetargu na 69? Nie wiem dokładnie.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N
-
- Posty: 2888
- Rejestracja: 2007-01-06, 14:02
No nareszcie ktoś myśli podobniepartisan pisze:To żeś się popisał, uu..
[...]
Ja bym jeszcze pomyślał o:
-obowiązku spełniania przez autobusy norm emisji spalin conajmniej Euro 4,
-przyciski na zewnątrz służące do otwierania drzwi
-przyciski na zewnątrz i wewnątrz dla inwalidów sygnalizujące np konieczność przyklęku autobusu
-głosowe zapowiadanie przystanków zewnętrzne i wewnętrzne
-Myślę, że miasto powinno zacząć promować ekologię i zwracać pewną wartość podatku przy normie Euro 5 i cały podatek w przypadku pojazdów hybrydowych.
-Co do przycisków...Skorą są to dlaczego się ich nie używa.
-Odnośnie PKS-u...właśnie mówię, że tak to jest jak nie napiszesz to przewoźnik (nie licząc MZK) nie wyjdzie z własną inicjatywą montażu klimy itp. dlatego właśnie ZDMiKP powinno "podnieść poprzeczkę"
Kubica by Renault...
-
- Posty: 78
- Rejestracja: 2008-12-07, 23:54
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Nie tylko PKS się nie stosuje. W mobilisowskich żółtaczkach też w większości takie coś nie funkcjonuje, tak samo jest na liniach 73 i 81 obsługiwanych przez Mobilis. Nie wiem jak jest w 92, ale podejrzewam, że tak samo?Krzysztof II pisze:- Do tego obecnie nie stosuję się tylko PKS, zresztą chyba było to zapisane w przetargu na 69? Nie wiem dokładnie.
[mod1]/h: niepoprawne cytowania[/mod1]
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 02:00 przez Street Elite, łącznie zmieniany 1 raz.
Na pohybel dżinsom!
- Krzysztof Juszczak
- Posty: 1567
- Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
- Lokalizacja: Poznań
Wszystkie SU18 mają "gadaczki", nie wiem jak jest z MA3ami, ale to są wozy z Warbusu i ForBusu.
Ostatnio zmieniony 2008-12-22, 12:14 przez Krzysztof Juszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N
-
- Członek Stowarzyszenia
- Posty: 410
- Rejestracja: 2007-10-06, 22:17
-
- Posty: 5528
- Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Odgrzebuję, ale pomyślałem, że wartoby wprowadzić jeszcze jedną rzecz. Podwójne szyby w autobusach. Klima byłaby potrzeba tylko przez kilkanaście dni w roku, za to podwójne szyby przez ok. 4 miesiące w roku. Chyba wszyscy wiedzą o co chodzi - podwójna szyba nie zaparowuje się tak jak pojedyncza.
Proszę tu nie przytaczać kontrargumentu "akwariów" w MZKowych Volvach, bo to tylko kwestia ich zaniedbań.
Proszę tu nie przytaczać kontrargumentu "akwariów" w MZKowych Volvach, bo to tylko kwestia ich zaniedbań.
- Marcin_558
- Posty: 1207
- Rejestracja: 2007-01-06, 17:45
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Do wymagań dopisałbym: elektroniczną tablicę z trasą przejazdu:
(Białystok) http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcsi.dl ... 0&border=0
Kolejne miasta wprowadzają te wyświetlacze wewnątrz autobusów:
- Białystok (48 Solarisów [24 Urbino12 , 24 Urbino18])
- Szczecin (SPA Dąbie [10 SU18])
- Wrocław (100 Mercedes Citaro i Citaro G)
(Białystok) http://www.wspolczesna.pl/apps/pbcsi.dl ... 0&border=0
Kolejne miasta wprowadzają te wyświetlacze wewnątrz autobusów:
- Białystok (48 Solarisów [24 Urbino12 , 24 Urbino18])
- Szczecin (SPA Dąbie [10 SU18])
- Wrocław (100 Mercedes Citaro i Citaro G)
Ostatnio zmieniony 2010-02-23, 17:36 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.
> MZK Bydgoszcz <> PKS Bydgoszcz <> FR Bus/STbus - Sobieszczański <> IREX Trans/Meteor Jaworzno <
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019
Wymagania dodatkowe w przetargach na obsługę linii
Autobusy bez reklam i... klimatyzacji
Drogowcy przystali na część zmian, zaproponowanych przez pasażerów autobusów i tramwajów
http://www.express.bydgoski.pl/look/art ... IdTag=3790
Wymagania dodatkowe w przetargach na obsługę linii
Autobusy wreszcie wolne od reklam w oknach
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... 86640.html