Komunikacja w Bydgoszczy w XXI wieku, wg czytelnika

Zgłaszane propozycje nie są oficjalnym stanowiskiem Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy i nie należy ich z nim utożsamiać. Ponadto część propozycji zgłaszana jest przez osoby nie będące członkami Stowarzyszenia.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Komunikacja w Bydgoszczy w XXI wieku, wg czytelnika

Post autor: spooney » 2009-03-21, 19:42

Gazeta Pomorska zamieściła propozycje rozwiązań w komunikacji miejskiej w Bydgoszczy autorstwa swojego czytelnika. Sądzę, że warto to przedyskutować, dlatego też wstawiam tutaj. Co sądzicie o pomysłach Pana Jana Piotrowskiego? :)
Bydgoszcz w XXI wieku? - list Czytelnika

Czytelnik proponuje kompleksowe rozwiązania zorganizowania komunikacji publicznej w mieście.

"Indolencję i zapóźnienia możnych miasta widać gołym okiem (paraliż komunikacyjny) przy inwestycji w centrum oraz planach budowy linii tramwajowej do dworca PKP oraz Fordonu. Brak w tym wizji i perspektywicznego myślenia, są za to kontrowersyjne projekty trasy do dworca.

"Wciskanie" tramwaju w ciasne i zatłoczone centrum (ul. Dworcowa i okolice) jest krokiem wstecz. Kierując się tą logiką, należałoby przywrócić - reaktywować połączenie tramwajowe na ulicach: cała Dworcowa, Mostowa, Stary Rynek, Długa w kierunku do Zbożowego Rynku oraz w drugą stronę: Poznańska, Św. Trójcy, Kordeckiego. Pytanie, czy mamy lata 60/70 XX w., czy jesteśmy w XXI w. i myślimy perspektywicznie?

Co zatem należy w krótkiej i dalszej perspektywie uczynić?

1. Poprowadzić linię tramwajową do dworca PKP od ul. Nakielskiej (k. ul. Wrocławskiej), za Cmentarzem Starofarnym, ul. Graniczną, zbudowaną przeprawą mostową nad Brdą, Czarną drogą, Zygmunta Augusta, wzdłuż Dworca PKP do ul. Rycerskiej. Następnie (w dalszym etapie) wzdłuż bocznicy kolejowej do ul. Gdańskiej.

Trasa ta odciążyłaby dwubiegunowo połączenia komunikacyjne z dworcem. Ponadto przeprawa mostowa w okolicy wiaduktu kolejowego, pozwoliłaby poprowadzić tędy także pojazdy samochodowe i odciążyć ruch drogowy. Autobusy jechałyby od dworca przez most, ul. Śląską do Garbary/Multikino. Ul. Królowej Jadwigi w kierunku dworca byłaby jednokierunkowa.

Ul. Dworcowa, na całej długości, winna stać się deptakiem o charakterze handlowym i spacerowym (sklepiki, kafejki, itp.)

Plusem tak poprowadzonej inwestycji jest również to, że utrudnienia przy jej realizacji byłyby na większości odcinków niewielkie. W perspektywie umożliwiałaby połączenie tramwajowe od ul. Grunwaldzkiej/Granicznej, na Czyżkówko i Osową Górę.

2. Uruchomić (reaktywować) połączenie tramwajowe Wilczak - ul. Gdańska (PKiW), po przebudowie węzła przy kościele Klarysek. Należy przy tym zmodernizować (zbudować) drugi tor na ul. Nakielskiej oraz rozbudować pętle tramwajową na Wilczaku (dla zwiększenia przepustowości). W perspektywie należy pomyśleć o przedłużeniu linii w kierunku Miedzyń - Prądy.

3. W najbliższym czasie, zamiast remontować torowisko na całej ul. Chodkiewicza, należy zbudować linię równoległą (korzystając z szerokiego pasa drogowego) o przebiegu: ul.Mickiewicza (rozjazd z Gdańską w dwóch kierunkach), pl. Weyssenhoffa, Powstańców Wlkp./Gajowa, dalej w kierunku ul. Curie Skłodowskiej/Łęczycka- Szajnochy i połączyć tę trasę z linią na ul. Fordońskiej (w dwóch kierunkach). Inwestycję należałoby realizować w dwóch odcinkach ze wspólną pętlą w okolicy ul. Gajowej.

4. Należy połączyć tramwajem Wzgórze Wolności z Błoniem, przez Szwederowo. Dwuetapowo, ze "śródpętlą" w okolicach Castoramy i Fotonu. W dalszej kolejności połączyć tę trasę z rondem Grunwaldzkim (ul. Stromą i Kruszwicką).

5. Połączyć tramwajem ul. Kujawską ze Zbożowym Rynkiem.

6. Zbudować połączenie tramwajowe na os. Leśne, trasą: Rondo Wielkopolskie, ul. Sułkowskiego, 11 listopada, do ul. Gdańskiej.
Śródpętle tramwajowe z pasem na autobusy przesiadkowe...

7. Połączenie tramwajowe do Fordonu, należy realizować odcinkami, kończąc każdy pętlą dwukierunkową. Pozwoliłoby to oddawać do użytku poszczególne odcinki w trakcie długoletniej inwestycji.

W przyszłości zachowane pętle tramwajowe umożliwiałyby częściowe korzystanie z połączeń tramwajowych, w przypadku awarii, kolizji czy remontów okresowych. Pętle można usytuować np.: w ok. Szpitala Onkologicznego czy centrów handlowych, czyniąc odnogi od osi linii tramwajowej.

8. Wszystkie "śródpętle" tramwajowe budować z pasem drogowym na autobusy przesiadkowe (komunikacja zastępcza w razie awarii i remontów).

Powyższe propozycje pozwoliłyby stworzyć w miarę "bezpieczną" sieć szybkich, bezkolizyjnych połączeń tramwajowych, wykorzystując szerokie pasy drogowe i ograniczając uciążliwość przy ich realizacji. Zminimalizowałoby to potrzebę wyburzeń i wykupu gruntów.

W przyszłości dałoby to możliwość regularnych remontów torowisk, bez paraliżowania układu komunikacyjnego miasta (możliwość wytyczania objazdów, o co dzisiaj trudno).

Dodatkowo układ torowisk pozwoliłby utworzyć 15-20 linii tramwajowych (zgodnie z najnowszymi trendami urbanistycznymi), skomunikować tramwajem wszystkie większe osiedla i byłby inwestycją w przyszłość. Zwolniony tabor autobusowy można by wykorzystać na połączenia podmiejskie, bądź sprzedaż usług w innych miastach.

Jeżeli chodzi o komunikację autobusową, to należałoby zrewidować przebieg niektórych linii, które w znacznym procencie dublują swoje trasy. Np. Linia 51 i 58, 60 i 71, 61 i 79, 69 i 72, 76 i 84.

Wystarczyłyby korekty przebiegu poszczególnych linii, np.: 51 i 71 od ronda Grunwaldzkiego, tj.: A 51 kursowałby na trasie dworzec - Czyżkówko, a A 71 na trasie pl. Kościeleckich - Osowa Góra.

Linię A 61 poprowadzić od ul. Bielickiej w kierunku ul. Brzozowej, Jana Pawła II, Glinki, Ujejskiego do Szpitala Biziela.

Wprowadzić bilety 5- i 10-dniowe na okaziciela z bonusem weekendowym (dzieci z opiekunem gratis).

PS.: Dynamiczny rozwój komunikacji aglomeracji bydgosko-toruńskiej winien również służyć i być motorem napędowym dla rodzimych producentów taboru tramwajowego, autobusowego i kolejowego (PESA, SOLBUS)."

Z poważaniem, Jan Piotrowicz

Gazeta Pomorska
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... 1/61120704
Ostatnio zmieniony 2009-03-27, 14:52 przez spooney, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: korpi » 2009-03-22, 15:01

Ja sam napiszę do gazety, ale powiem coś na temat pomysłów Pana Piotra.

1. Tramwaj na PKP.
Sam bym chciał Dworcową. Ale ten pomysł pewnie i tak upadnie. W końcu mamy XXIw.
Tramwaj niech pojedzie tą Naruszewicza, ale niech zostanie jednotor na Dworcowej w razie awarii itd. Nawet na jedną linię nie powinno stanowić problemu, żeby puścić (gdzieś to było pisane). Zobaczymy do 2012r.

2. LPKiW - Wilczak (Miedzyń)
Czy ta linia ma sens to już nie raz dyskutowaliśmy.
Na pewno drugi tor się przyda i rozbudowana pętla.
O Miedzyniu wiemy i ma być zrealizowane do 2035r. <śmiech>.
Na pewno musi to być szybciej zrealizowane bo robi się coraz gorzej.
O Prądach nie mówię. Najpierw niech zrobią te 600m (do Plażowej).

3."Pomoc" dla Chodkiewicza
To na razie bym zostawił. Są ważniejsze rzeczy. Ale nie powiem, że to głupi pomysł.

4. Szwederowo i Błonie
O tym to my wiemy. Solskiego mają dalej przebudować (teraz kawałek "zrobił" Kaufland) i tramwaj na Szwederko (pierwotnie pętla Solskiego - Bielicka, wyglądać ma jak na R. Kujawskim, że w dwie strony można zawracać) i dalej na Błonie. Ale teraz ostatnio widzieliśmy, że ma iść w stronę Brzozowa - Bielicka.
Od R. Grunwaldzkiego na Błonie to tylko się prosi by tory postawić. Tunel myślą, że był dla Reala a on specjalnie dla tramwajów, ale jest jak jest. "Szwederowo" do 2020r.

5. R. Bernardyńskie - R. Kujawskie
Tutaj to problemy robią konserwatorzy zabytków. Przejścia podziemne pod R. Kujawskim nie funkcjonuja od 1994r.
Ale drogowcy o tym pamiętają i jak czytam (piątkową Pomorską) ma być zrobione do 2017r.

6. Os. Leśne
Tak jak punkt 3. Tyle, że zbędne.

7. Tramwaj do Fordonu
Najgłośniejsza sprawa o której każdy wie. Jak napisane - tak będzie (jak wogóle będzie). Zobaczymy do 2013r.

8. To raczej oczywiste

Co to autobusów wiadomo się wszystko zmieni, gdy powstaną nowe trasy i linie tramwajowe!

/o: ogonki, interpunkcja (nie zaznaczałem bo za dużo tego) i parę usterek stylistycznych (1)
Ostatnio zmieniony 2009-03-22, 15:25 przez korpi, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
Andrzej Kuczyński
Posty: 153
Rejestracja: 2007-04-29, 21:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Andrzej Kuczyński » 2009-03-22, 18:51

obserwator pisze:PS.: Dynamiczny rozwój komunikacji aglomeracji bydgosko-toruńskiej winien również służyć i być motorem napędowym dla rodzimych producentów taboru tramwajowego, autobusowego i kolejowego (PESA, SOLBUS)."
Co do zdania, że Pesa powinna być częstszym zakupem Polskich miast to nie ulega wątpliwości, ale mam zastrzeżenie co do solbusa bo żeby można było myśleć poważnie powinni w końcu wprowadzić do seryjnej produkcji wersję "SM18".
Obrazek

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Robert Reimus » 2009-03-27, 14:57

Jan Piotrowski pisze:zamiast remontować torowisko na całej ul. Chodkiewicza, należy zbudować linię równoległą
A to akurat głupi pomysł moim zdaniem. Jak już przy tym grzebać to po prostu wydłużyć istniejący odcinek wzdłuż Głowackiego, do Łęczyckiej i wzdłuż Łęczyckiej do Fordońskiej.
Jan Piotrowski pisze:PS.: Dynamiczny rozwój komunikacji aglomeracji bydgosko-toruńskiej winien również służyć i być motorem napędowym dla rodzimych producentów taboru tramwajowego, autobusowego i kolejowego (PESA, SOLBUS)."
Czyli co, kupujemy tylko dlatego, że to "sami swoi"? "Średnie" to kryterium.

ODPOWIEDZ