Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Zgłaszane propozycje nie są oficjalnym stanowiskiem Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy i nie należy ich z nim utożsamiać. Ponadto część propozycji zgłaszana jest przez osoby nie będące członkami Stowarzyszenia.

Moderator: spooney

misiekbydzia
Posty: 185
Rejestracja: 2010-11-29, 21:57

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: misiekbydzia » 2011-04-02, 22:39

Inne miasta radzą sobie z tym, na pewnym przystanku w Warszawie naliczyłem 36 rozkładów i każdy był czytelny i ułożone numerycznie. Pomysł bardzo dobry i praktyczny. Musimy wyjść z marazmu jaki panuje. Trzycyfrowa numeracja to pomysł który warto przemyśleć. A co dalej idzie podsunąć drogowcom.
Linia 55...niekończąca droga...

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: Kamil3836 » 2011-04-02, 22:52

misiekbydzia pisze:na pewnym przystanku w Warszawie naliczyłem 36 rozkładów
Na jakim?
misiekbydzia pisze:Trzycyfrowa numeracja to pomysł który warto przemyśleć.
I według mnie odrzucić.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: spooney » 2011-04-02, 23:19

"Rodziny linii" to raczej u nas nie ma gdzie zastosować, bo nie mamy tak jak w większych miastach takiego podziału na linie że są zwykłe (126), szczytowe (326), podmiejskie (726), pospieszne (526) itp.
Nam chodzi o oznaczenie samego wariantu jednego rodzaju danej linii.
Dlatego te potrójne numeracje mi nie do końca tu pasują, bo równie dobrze możemy każdemu z tych wariantów nadać inny kolejny zwykły numer i na to samo wyjdzie.
Problem bedzie też z opisaniem tego na schematach.

Chyba że jak już gdzieś było wspomniane linii podstawowej pozostawić dwucyfrowy numer np. 69, a wariant oznaczyć trzycyfrowo np. 169 i na schemacie oznaczać po całej podstawowej trasie jako 69 a tylko fragment wariantowy jako 169. Tak samo zamiast osobnych rozkładów wprowadzić symbol/literkę (obojętnie) oznaczający wariant i w legendzie go opisać np. # - linia 169 przez CO/ C - linia 169 przez CO.
Pozbywamy się dzięki temu zbędnych liter zaśmiecających obecnie wyświetlacz np. [59W WITEBSKA] - byłoby idąc tym tokiem myślenia [159 WITEBSKA] a w rozkładzie dla linii 59 np. [14:03w 14 25w...] i w legendzie [w - linia 159 do: Witebska].
Oszczędzamy na sporej ilości dodatkowych tabliczek z rozkładami, należałoby oprócz małej kampanii informacyjnej wydrukować nowe rozkłady dla linii z wariantami, nowe schematy i przeprogramować pixele.
Linie zwykłe:

51 Plac Kościeleckich - Czyżkówko
52 Osiedle Błonie - Osiedle Leśne
152 Osiedle Błonie - Myślęcinek
252 Osiedle Błonie - Podkowa
53 Osiedle Błonie - Glinki BFM
54 Piaski - Dworzec Autobusowy
55 I. Skorupki - Morska
56 Plac Kościeleckich - Belma
58 Plac kościeleckich - Smukała
158 Plac Kościeleckich - Sanatorium - Smukała
59 Osiedle Błonie - Przemysłowa
159 Osiedle Błonie - Witebska
62 Osiedle Błonie - Rycerska
162 Osiedle Błonie - Ludwikowo
63 Wzgórze Wolności - Mokra
163 Rondo Jagiellonów - Mokra
64 Morska - Barwna
65 Osiedle Leśne - Stary Fordon
165 Osiedle Leśne - Mariampol
66 Plac Kościeleckich - Wyżyny
67 Dworzec PKP - Przemysłowa
68 Osiedle Leśne - Glinki BFM
69 Osiedle Błonie - Osiedle Tatrzańskie
169 Osiedle Leśne - CO - Osiedle Tatrzańskie
70 Wyścigowa - Nad Wisłą
170 Wyścigowa - Mariampol
270 Wyścigowa - CO - Nad Wisłą
370 Wyścigowa - CO - Mariampol
71 Morska - Rekinowa
171 Morska - Niklowa
271 Rekinowa - Dworzec PKP
72 Wyścigowa - Osiedle Tatrzańskie
73 Łęgnowo - Stomil
173 Łęgnowo - Kapuściska
74 Wyścigowa - Osiedle Tatrzańskie
76 Rondo Toruńskie - Łęgnowo
176 Rondo Toruńskie - Smoleńska
77 Rondo Grunwaldzkie - Niklowa
78 Plac Kościeleckich - Wąbrzeska
79 Dworzec PKP - Piękna - Kapuściska
179 Dworzec PKP - Stroma - Kapuściska
80 Dworzec PKP - Port Lotniczy
81 Osiedle Tatrzańskie - Auchan
181 Osiedle Tatrzańskie - Sygnałowa
84 Rondo Jagiellonów - Gdańska-Jeździecka
184 Rondo Jagiellonów - Myślęcinek

Linie przyspieszone:

93 Rycerska - Osiedle Tatrzańskie
94 Dworzec PKP - Nad Wisłą

Linie międzygminne:

91 Wyścigowa - Ostromecko
92 Osiedle Błonie - Murowaniec

Linie nocne:

N1 Łęgnowo - Osiedle Leśne
N2 Osiedle Błonie - Osiedle Tatrzańskie
N3 Piaski - Mariampol
N4 Plac Kościeleckich - Smukała
N5 Plac Kościeleckich - Rekinowa
Obrazek

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: Darek » 2011-04-03, 01:12

A ja się zgadzam z Kamilem, że to bardzo zły pomysł.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

misiekbydzia
Posty: 185
Rejestracja: 2010-11-29, 21:57

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: misiekbydzia » 2011-04-03, 01:59

Mówicie dobry pomysł, zły pomysł... jak tu dyskutować bez argumentów. Sorry za OT
Linia 55...niekończąca droga...

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: spooney » 2012-02-17, 20:20

No to zeskanowałem tą dzisiejszą głupotę z EB :P
Podchodzisz z tyłu pojazdu i jeśli nie znasz wszystkich wariantów na pamięć to przed Tobą zagadka czy 711 to Rekinowa czy Niklowa? :chytry:

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Paweł W
Posty: 751
Rejestracja: 2008-10-25, 23:00

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: Paweł W » 2012-02-18, 16:48

Wystarczy CZYTAĆ co jest na wyświetlaczu. A wyświetlacze są w miarę czytelne, ponadto jest jeden w autobusie, jeden z boku i jeden z przodu, a i tak dużo osób pyta się kierowcy czy np. ten 79 jedzie przez Stromą czy nie... Ale nr drobnym maczkiem napisany ws. skarg do ZDMiKP zawsze zapamiętają ;>
79 Glinki <-> Rycerska
61 Rekinowa <-> Kapuściska (Mokra)
68 Osiedle Leśne <-> Glinki BFM (Exploseum/Prądocińska)
2 Rondo Kujawskie <-> Las Gdański
109 Dworzec Centralny <-> Os. Górczewska
11 Koniuchy <-> Czerniewice
51 Poznań Główny <-> Os. Sobieskiego
3 Nowy Bieżanów <-> Krowodrza Górka

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2012-02-18, 19:54

spooney pisze:No to zeskanowałem tą dzisiejszą głupotę z EB :P
Podchodzisz z tyłu pojazdu i jeśli nie znasz wszystkich wariantów na pamięć to przed Tobą zagadka czy 711 to Rekinowa czy Niklowa?
Jak nie kojarzysz rozkładu to N, W czy inne S albo M też ci niewiele powiedzą.

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: spooney » 2012-02-22, 12:56

Informacja wyjaśniająca stosowanie przez ZDMiKP wariantowości tras przy planowaniu układu komunikacji miejskiej

W związku z opublikowanym w dniu 17.02.2012 r. na łamach Expressu Bydgoskiego artykułem, w niekorzystnym świetle ukazującym działania podejmowane w ramach organizacji i planowania transportu publicznego w naszym mieście, przedstawiamy Państwu w tej kwestii szczegółowe wyjaśnienie.

Rozkład jazdy transportu publicznego jest ofertą przewozową świadczoną w ramach linii komunikacyjnej określonej poprzez trasę przebiegu i obowiązujące na niej przystanki. Wiele miast w Polsce, jak i w Europie stosuje powszechnie rozwiązania wytyczania w ramach jednej linii kilku wariantów tras, zawsze jednak warianty alternatywne powinny być pochodnymi wariantu podstawowego. Warianty alternatywne mogą się różnic od wariantu podstawowego końcowymi fragmentami tras lub określonymi przystankami pośrednimi (np. realizacji w danym wariancie trasy przewozu przez przystanki położone poza trasą wariantu podstawowego).

Przynależność wariantu trasy do linii charakteryzuje jej oznaczenie, z jakim realizowane są przewozy i na podstawie jakiego wydawane są wszelkiego rodzaju zezwolenia i uzgodnienia wynikające z obowiązujących ustaw. Oznaczenie linii wpływa również bezpośrednio na zagadnienia związane z przepisami taryfowymi. Podstawowym zadaniem oznaczania linii jest identyfikacja usługi przewozowej przez pasażera ułatwiająca dokonanie wyboru przez niego najwłaściwszej dla niego usługi na rynku. W różnych miastach stosuje się różnego rodzaju oznaczenia wariantu tras (np. linia C i C bis, linia 31 i 31A oraz jak w przypadku Bydgoszczy, np. linia 71 i 71n, gdzie litera ?n? jest pierwszą literą alternatywnego punktu końcowego ?Niklowa?).

Wybór sposobu oznakowania linii pozostaje wyłącznie w gestii organizatora komunikacji miejskiej w mieście. Obowiązujące w Polsce regulacje prawne w zakresie wydawania i kontroli zezwoleń na wykonywanie przewozu osób nie nakładają na przewoźników obowiązku ubiegania się o odrębne zezwolenia dla kursów wariantowych działających w ramach jednej linii. W związku z tym, że każdorazowe wydanie nowego zezwolenia lub też jego wymiana związana ze stałą lub czasową zmianą trasy czy też rozkładu jazdy wiąże się z wysokimi opłatami ponoszonymi przez przewoźnika, przyjęte rozwiązanie, oceniając pod kątem formalnym, jest korzystne zarówno pod względem ekonomicznym, jak i logistycznym.

Pojawiające się sugestie dotyczące nadania wariantom tras odrębnej numeracji, nie znajdują w naszej ocenie uzasadnienia logistycznego, ekonomicznego oraz czysto funkcjonalnego patrząc ze strony pasażerów z uwagi na następujące kwestie:

* pasażerowie korzystający z biletów okresowych na jedną linię mieliby ograniczone możliwości korzystania z oferty przewozowej realizowanej na bardzo zbliżonych relacjach w przypadku oznaczania tras odrębnymi numerami,

* większość pasażerów nie jest zainteresowana rozróżnianiem wariantu trasy, gdyż korzystają z odcinków gdzie trasy pokrywają się i są ze sobą zsynchronizowane, dzięki czemu wsiadają w dowolny autobus danej linii,

* pasażerowie korzystający przykładowo z linii nr 70 kursującej aktualnie w 4 wariantach tras, pomimo że są one do siebie bardzo zbliżone, musieliby na przystanku oraz w informacji internetowej analizować 4 odrębne tabliczki przystankowe z odrębnymi oznaczeniami linii, co wprowadziłoby niepotrzebne zamieszanie i dezorientację,

* osoby zainteresowane dojazdem w rejon obsługiwany przez daną linię wariantowo, oceniają możliwości dojazdu na podstawie rozkładu jazdy oraz informacji zawartej na wyświetlaczach kierunkowych autobusów, w tym na wniosek pasażerów wprowadzono dodatkowe oznaczenie literowe z tyłu pojazdów,

* wydawanie większej liczby zezwoleń na wykonywanie przewozu osób oznaczałoby większe koszty dla przewoźnika, które z kolei zostałyby przez niego uwzględnione w kalkulacjach stawek za realizację usług przewozowych ? wyższe stawki wiązałyby się z pogorszeniem oferty przewozowej (mniejsza liczba kursów),

* z uwagi na przyjęty system rozliczeń przez przewoźników zmiany wiązałyby się z dodatkowymi dokumentami wypełnianymi przez kierowców w trakcie pracy (odrębne karty drogowe na każdą z linii, odrębne plany eksploatacyjne, itp.); z przyczyn oczywistych wynikających z trudnych warunków drogowych w godzinach szczytu, dodatkowe obowiązki nałożone na kierujących pojazdami skutkowałoby uzupełnianiem na pętlach dokumentacji, zamiast dążenia do planowej realizacji założonego rozkładu jazdy,

* autobusy kursujące na linii, praktycznie w każdym kursie wykonują inny wariant trasy, co jest spowodowane optymalizacją kosztów wynikających z oszczędniejszego planowania czasu pracy kierowców, jak również mniejszej ilości taboru potrzebnej do obsłużenia tej samej liczby kursów - także to rozwiązanie przynosi znaczne korzyści ekonomiczne i podnosi parametry eksploatacyjne linii komunikacyjnych, co przekłada się na wysokość kosztów realizacji usług przewozowych przez przewoźników,

* stosowanie wariantów tras przede wszystkim umożliwia wprowadzanie większej częstotliwości kursów na najbardziej obciążonych odcinkach tras, co poprawia komfort podróży pasażerów; przykładowo w godzinach szczytu autobusy linii nr 71 kursujące w skróconej relacji Rekinowa ? Węzeł Garbary znacznie odciążają autobusy trasowane w pełnej relacji do ul. Morskiej.

W związku z powyższym należy uznać przyjęte rozwiązanie za właściwe. Tego typu organizacja ruchu stosowana jest w miastach zachodniej i południowej Europy, gdzie komunikacja miejska funkcjonuje bardzo sprawnie, co potwierdza jej pozytywne aspekty. Jak wynika z dotychczasowych doświadczeń organizatora i obserwacji, pasażerowie bardzo szybko przyzwyczajają się do wprowadzanych zmian, a wszelkie zgłaszane uwagi są niemalże natychmiastowo analizowane i jeśli jest taka możliwość wdrażane. Przykładowo przez pewien czas rzeczywiście odbierano sygnały o niewystarczającym oznakowaniu autobusów linii nr 71 kursujących do ul. Rekinowej lub Niklowej, i wspólnie z Miejskimi Zakładami Komunikacyjnymi Sp. z o. o. uzgodniono system dodatkowego oznaczania alternatywnych wariantów tras na wyświetlaczach tylnych, dzięki czemu problem niewystarczającego oznaczenia został rozwiązany zgodnie z wolą samych pasażerów.

Podsumowując, przy projektowaniu zmian uwzględniane są zarówno kwestie społeczne, istniejące zapotrzebowanie na usługi przewozowe, jak również względy ekonomiczno - eksploatacyjne. Funkcjonujące w Bydgoszczy rozwiązania wariantowe mają dla pasażerów zdecydowanie więcej zalet niż wad i przyczyniają się do sprawniejszego oraz bardziej optymalnego funkcjonowania komunikacji publicznej. Ważne, aby rozkład jazdy oraz informacje zawarte w systemie informacji pasażerskiej zawierały dane potrzebne do określenia relacji w jakiej odbywa się dany kurs.

http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/index.ph ... -miejskiej
Obrazek

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: Darek » 2012-02-22, 21:22

Dokładnie, mają rację. Najlepiej jakby nie było wcale wariantów, no ale skoro są to muszą być literki.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2012-03-02, 14:19

Wrócę do tematu.

Wszystko jest ładnie, pięknie i tak dalej. Tylko czy to na pewno muszą być literki? Trzeba by rozpuścić wici po innych miastach.

Nie bardzo przekonuje mnie, rozumowanie że pod względem formalnym istnieje różnica pomiędzy "linia autobusowa 88 z wariantami 88h, 88w, 88d, 88p" a "linia autobusowa 188 z wariantami 388, 488, 588" czy "linia autobusowa 880 z wariantami 881, 882, 883, 884".

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: spooney » 2012-03-02, 16:17

Tarhim pisze:istnieje różnica pomiędzy "linia autobusowa 88 z wariantami 88h, 88w, 88d, 88p" a "linia autobusowa 188 z wariantami 388, 488, 588" czy "linia autobusowa 880 z wariantami 881, 882, 883, 884".
Różnica jest bo literka nie zmienia numeru, dwie cyfry czy trzy to numer, ale trzycyfrowy jest już inny niż dwu.
Co innego jakbyś napisał 1-88 albo 88-1. Trzy cyfry pisane łąćznie tworzą numer i wydaje mi się że to jest nie do obejścia i każdy wg nas zrozumiały wariant (188, 881) w przepisach jest już niestety innym numerem linii.
Nie wiem czy nie zamotałem zbytnio...
Obrazek

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2012-03-02, 16:46

spooney pisze: Różnica jest bo literka nie zmienia numeru, dwie cyfry czy trzy to numer, ale trzycyfrowy jest już inny niż dwu.
Co innego jakbyś napisał 1-88 albo 88-1. Trzy cyfry pisane łąćznie tworzą numer i wydaje mi się że to jest nie do obejścia i każdy wg nas zrozumiały wariant (188, 881) w przepisach jest już niestety innym numerem linii.
Nie wiem czy nie zamotałem zbytnio...
Ale nigdzie nie jest powiedziane, że oznaczenie linii to jest cyfra, a nie symbole alfanumeryczne w dowolnym porządku. Nawet w komunikacie to masz: "Wybór sposobu oznakowania linii pozostaje wyłącznie w gestii organizatora komunikacji miejskiej w mieście."

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2012-03-08, 20:42

Ale dlaczego? Uważam, że takie 52P mówi o wiele więcej, niż na przykład 521.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: reputed » 2012-07-31, 12:32

Linie nocne:
N01 Łęgnowo - Osiedle Leśne
N02 Osiedle Błonie - Osiedle Tatrzańskie
N03 Piaski - Mariampol
N04 Plac Kościeleckich - Smukała
N05 Plac Kościeleckich - Rekinowa
Tylko po co te zera? Czy nie może być jak w innych miastach, po prostu N1, N2, N3...

Nie wiecie dlaczego na liniach Mobilisu (69c), oznaczenie kursu jest tylko na tylnim wyświetlaczu (lepiej), a w MZK i PKS jest na wszystkich wyświetlaczach (gorzej, bo zapycha tablice)?

Awatar użytkownika
Michał
Posty: 682
Rejestracja: 2009-08-17, 12:20
Lokalizacja: Bydgoszcz

Oznaczenie kursów wariantowych na wyświetlaczach

Post autor: Michał » 2012-07-31, 15:30

volvo7000A pisze:Nie wiecie dlaczego na liniach Mobilisu (69c), oznaczenie kursu jest tylko na tylnim wyświetlaczu (lepiej), a w MZK i PKS jest na wszystkich wyświetlaczach (gorzej, bo zapycha tablice)?
No lepiej lepiej wygląda to z tyłu (69c) bo o to właściwie chodziło. No wydaje mi się że zależy to od wgranego do sterownika oprogramowania :). Jak dobrze pamiętam chociaż pewien na 100% nie jestem z samego początku (kilka dni), gdy wprowadzono 53P to też było tylko na wyświetlaczach z tyłu.

ODPOWIEDZ