Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Zgłaszane propozycje nie są oficjalnym stanowiskiem Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy i nie należy ich z nim utożsamiać. Ponadto część propozycji zgłaszana jest przez osoby nie będące członkami Stowarzyszenia.

Moderator: spooney

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: Kamil3836 » 2012-06-21, 22:17

Kawka pisze:Hymm o tym nic nie słyszałem na forum też nie znalazłem jeśli takowe informacje posiadasz proszę o udostępnienie lub skierowanie gdzie je znajd
Kieruje Ciebie do ZDMiKP.
Kawka pisze:3-> 11/8 (5-7min/10min)
Z jakiego powodu co 5minut? :kreci:
Kawka pisze:7-> 5/- (15min/-) Solo
Po co 5?
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: spooney » 2012-06-21, 22:48

Nie obczajam sensu Waszej dyskusji skoro wszystko jest już rozpisane, zaplanowane, wyliczone... :)
A to raczej nie jest koncert życzeń "ja bym chciał żeby..." czy też program "spełniamy marzenia" :P
Obrazek

chmiel
Posty: 18
Rejestracja: 2008-05-25, 13:09
Lokalizacja: Toru

Re: Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: chmiel » 2012-06-21, 23:13

Ile obecnie jest brygad tramwajowych w ruchu w godzinach szczytu/poza oraz o ile zwiększy się ich ilość po otwarciu linii do dw. PKP. Czy związku z otwarciem nowej linii zlikwidowana zostanie jakaś linia autobusowa lub czy zostanie zmniejszona liczba brygad jakieś linii autobusowej?

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: spooney » 2012-06-21, 23:58

chmiel pisze:Ile obecnie jest brygad tramwajowych w ruchu w godzinach szczytu/poza
>> phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=1342
chmiel pisze:Czy związku z otwarciem nowej linii zlikwidowana zostanie jakaś linia autobusowa lub czy zostanie zmniejszona liczba brygad jakieś linii autobusowej?
Nie ten temat >> phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=3303
Obrazek

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: michał 78 » 2012-10-17, 15:59

Ciekawe czy ktoś zastanawiał się czy można 1 (planowana trasa Wilczak-Gdańska {Bielawy albo Las}) dodatkowo "zawinąć" na PKP. Jeśli za dużo wkm to np. niektóre kursy związane ze zmianami w zakładach pracy?

/mod/ przeniosłem z inwestycji do dyskusji o liniach

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: spooney » 2012-10-17, 17:30

W związku z tym, że zadajecie nam wiele pytań na temat zmian w kursowaniu tramwajów w listopadzie przekazujemy Wam doprecyzowaną informację nt. planowanych tras i rozkładów jazdy tramwajów od 24.11.2012 r.

Koncepcja zmian czasowych została dopracowana i uwzględnia również uwagi pasażerów dotyczące godzin odjazdów czy wzmocnienia obsługi Wilczaka na czas obowiązywania ruchu awaryjnego związanego z wstrzymaniem ruchu tramwajów na ul. Gdańskiej.

W dniu 23.11.2012 r. planowane jest uroczyste uruchomienie torowiska. Tego dnia uruchomiona zostanie specjalna linia tramwajowa na trasie Babia Wieś - Rycerska.

Od soboty 24.11.2012 r. tramwaje wyjadą na swoje nowe trasy.
* Linia tramwajowa nr 1 wzmocni obsługę ul. Nakielskiej w godzinach szczytu. Po otwarciu ul. Gdańskiej linia będzie funkcjonowała przez cały dzień i we wszystkie dni tygodnia na trasie Wilczak - Las Gdański.
* Linia tramwajowa nr 2 będzie trasowana przez ul. Jagiellońską i Dworzec Autobusowy. W związku z tym czasowo zostanie skierowana do pętli Rycerska.
* Linia tramwajowa nr 3 będzie kursowała na nowej, stałej trasie Rycerska - Wyścigowa.
* Linia tramwajowa nr 4 będzie nadal czasowo skrócona do Ronda Jagiellonów.
* Uruchomiona zostanie nowa linia tramwajowa nr 5 z Glinek przez Babią Wieś do Rycerskiej.
* Linia tramwajowa nr 6 będzie czasowo skrócona z Łęgnowa do Ronda Jagiellonów.
* Linie tramwajowe nr 7 i 8 będą funkcjonować bez zmian według nowych rozkładów jazdy.

Tramwaje wrócą na ul. Gdańską prawdopodobnie w połowie grudnia br.

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 803&type=1
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: spooney » 2012-10-17, 17:39

Może przenieśmy dyskusję z SB do tematu :)
black125: są rozkłądy na fejsie od 24.11

black125: 1 jak szczytówka*

Atako: Po otwarciu ul. Gdańskiej linia będzie funkcjonowała przez cały dzień i we wszystkie dni tygodnia na trasie Wilczak - Las Gdański.

Atako: od 24.11 (do otwarcia gdańskiej) puszczą 2 do rycerskiej a połączą 6 i 4

black125: i to jest dobry pomysł, sprawdza się i kasa zaoszczędzona,ale skąd tyle kolejności na 5, jakieś BWLki ?

Atako: Osoba zajmująca się fb ZDMiKP mnie nie lubi :D Dręczę ich pytaniami

spooney: 4, 5 ma tyle zjazdów to pewnie na wieczór solówkami z 1 i 7

black125: 4 i 6 się łączą stąd tyle zjazdów bo solówki dochodzą z 6,ale 5 nie wiem czemu

spooney: czyli wieczorem zjeżdżają sklady i na 4/6 wchdzą solówki, na 5 pewnie też bo trzy linie obsługiwane składami wieczorem na Rycerską to strata kasy, a na Glinki starczy 4 i 5 solo co 10min.
Obrazek

Kawka
Posty: 207
Rejestracja: 2012-05-09, 01:26
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: Kawka » 2012-10-17, 18:09

Nareszcie ;D Spodziewałem się że "2" dadzą na Rycerską ale że "1" uruchomią szczytowo do Babiej Wsi to jestem w szoku.

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: korpi » 2012-10-17, 19:05

Kawka pisze:"1" uruchomią szczytowo do Babiej Wsi to jestem w szoku.
Raczej chyba zbędne. Chyba dlatego ze duzo ludzi przesiada się na Grunwaldzkim. Ale tak większość się pokrywa, to można było by zrobić że np "ósemka" w szczycie co 10min

Atako
Posty: 166
Rejestracja: 2010-12-18, 19:48

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: Atako » 2012-10-17, 19:17

Wg mnie można by 1 puścić na dworzec. Garbary są bardzo blisko Grunwaldzkiego więc przejście kawałek nie zaszkodzi. Połaczenie Gdańskiej z Dworcem jest (tak mi się wydaje) bardziej przydatne

Kawka
Posty: 207
Rejestracja: 2012-05-09, 01:26
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: Kawka » 2012-10-17, 19:52

korpi pisze:...można było by zrobić że np "ósemka" w szczycie co 10min
Przyznaję ci rację to by było lepsze rozwiązanie ale sądzę że ZDMiKP chce uświadomić i pokazać jak to będzie wyglądać po otwarciu Gdańskiej czyli przybliżyć w części układ docelowy.

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: Kamil3836 » 2012-10-17, 19:54

korpi pisze:Ale tak większość się pokrywa, to można było by zrobić że np "ósemka" w szczycie co 10min
Nie można także zmienić na linii 8 częstotliwości bo tramwaje kursują według modułowego rozkładu jazdy. Różna częstotliwość spodowałaby bałagan i zatory szczególnie na sygnalizacjach świetlnych.

Poza tym tramwaje linii 2, 4 i 8 będą objęte synchronizacją na odcinku Rondo Jagiellonów - Szarych Szeregów i będą kursowały przemiennie. Zmiana częstotliwości linii 8 spowodowałaby więc luki w kursach o poszczególnych godzinach.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

tomasz792
Posty: 160
Rejestracja: 2010-11-29, 20:58

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: tomasz792 » 2012-10-17, 20:15

1 jeździć będzie dlatego na Babią gdyż były robione pomiary na odcinku od R.Grunwaldzkiego do Wilczaka i wyszło,ze w szczycie jest potrzebna druga linia.

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: michał 78 » 2012-10-18, 13:08

tomasz792 pisze:od R.Grunwaldzkiego do Wilczaka i wyszło,ze w szczycie jest potrzebna druga linia.
Przecież tam powietrze jeździ. Tylko nauczyli się na zad... (bo przecież nie jest to centrum) że jak nie tramwaj to autobus co chwilę mają. Poprzewracało się w ....

tomasz792
Posty: 160
Rejestracja: 2010-11-29, 20:58

Re: Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: tomasz792 » 2012-10-18, 18:26

W godzinach szczytu powietrza nie wożą, wystarczy zobaczyć koło 7 - 8 rano i popołudniu. Uczniów troche tam jeździ ,sama 8 w szczycie jeździła by zapełniona.

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: michał 78 » 2012-10-18, 20:03

tomasz792 pisze:sama 8 w szczycie jeździła by zapełniona.
I tak powinno być. Nie wstawiaj mi głodnych kawałków o dużych potokach na Nakielskiej bo od 4 lat jeżdżę na stałe na 3 więc chyba coś wiem na tan temat. Chyba że wszyscy chcą miejsca leżące.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: reputed » 2012-10-18, 20:12

michał 78 pisze: od 4 lat jeżdżę na stałe na 3 więc chyba coś wiem na tan temat.
"trójka" jest jak dwie linie, czyli obecnie na Wilczak jeżdżą jakby 3 linie i jest pustka.
Po otwarciu Rycerskiej będzie 1 i 8 - moim zdaniem wystarczająco zupełnie.
Sama ósemka byłaby w szczycie przepełniona.

Kawka
Posty: 207
Rejestracja: 2012-05-09, 01:26
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: Kawka » 2012-10-18, 20:18

volvo7000A pisze:"trójka" jest jak dwie linie, czyli obecnie na Wilczak jeżdżą jakby 3 linie i jest pustka.
Po otwarciu Rycerskiej będzie 1 i 8 - moim zdaniem wystarczająco zupełnie.
Sama ósemka byłaby w szczycie przepełniona.
4 lata jeździłem do szkoły na Słoneczną i 3 czy 8 w godzinach szczytu zapełniała się na r. Grunwaldzkim w odwrotną stronę jechała praktycznie pusta. Moim zadaniem 8 w godzinach szczytu nie dawałaby rady na odcinku r. Jagiellonów- r. Grunwaldzkie i odwrotnie.

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: michał 78 » 2012-10-19, 13:25

Kawka pisze:Moim zadaniem 8 w godzinach szczytu nie dawałaby rady na odcinku r. Jagiellonów- r. Grunwaldzkie i odwrotnie.
Ale mówimy o odcinku R. Grunwaldzkie - Wilczak. Z dzisiejszych obserwacji (6 kółek w godz. 4.38 10.38-odjazdy z Wilczaka) na trasie Wilczak- R.G. nie były zajęte miejsca siedzące. Od R.G. wiara stała a od R.J. porządne napełnienie.
A na odcinku R.G- R.J. dojdą przystanki na Garbarach które odciążą R. G. bo przecież część pasażerów idzie z tamtej strony.

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2012-10-22, 23:51

Po cichu liczyłem na 2 tramwaje niskopodłogowe na "Trójce", częstotliwość co 1,5h to co najmniej strzał w stopę.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: reputed » 2012-11-26, 20:37

Krzysztof Juszczak pisze:Po cichu liczyłem na 2 tramwaje niskopodłogowe na "Trójce", częstotliwość co 1,5h to co najmniej strzał w stopę.
Miały być dwa nowe niskopodłogowce - podziękujmy prezydentowi Bruskiemu.


Moim zdaniem ZDMIKP w grudniu powinien wprowadzić korekty w rozkładach, tak by przerzucić ludzi z autobusów do tramwajów i zminimalizować koszta:
a) linia nr 1 przez caly tydzień w godz. 5-19
b) linie 4 i 7 w dni powszednie w godz. 5-19, w dni wolne nie kursują
c) zostawić linię 94 z częstotliwością 20'/30'/30' we wszystkich kursach do Mariampola
d) zlikwidować linię 93 (patrz punkt: e)
e) wzmocnić linię 67 z częstotliwością 10'/15'/20', autobusy przegubowe
f) linię 51 skrócić do Garbary, zwiększając częstotliwość 15'/20'/20'

tomasz792
Posty: 160
Rejestracja: 2010-11-29, 20:58

Re: Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: tomasz792 » 2012-11-26, 20:41

Dodał bym jeszcze więcej kursów 56g.

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: Kamil3836 » 2012-11-27, 08:37

volvo7000A pisze: linia nr 1 przez caly tydzień w godz. 5-19
Od 15 grudnia linia będzie kursować przez cały tydzień od 5 do 23.
volvo7000A pisze: linię 51 skrócić do Garbary, zwiększając częstotliwość 15'/20'/20'
Niedawno chciałeś ciąć częstotliwość.
volvo7000A pisze:d) zlikwidować linię 93 (patrz punkt: e)
e) wzmocnić linię 67 z częstotliwością 10'/15'/20', autobusy przegubowe
A co mają te dwie linie wspólnego?
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

ikarusiarz
Posty: 754
Rejestracja: 2007-07-27, 20:32

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: ikarusiarz » 2012-11-27, 12:53

Zróbcie 2 linie tramwajowe- najlepiej do 19... Wtedy nie będzie sensu inwestować, ani dbać o infrastrukturę tramwajową... Po pewnym czasie: Całkowita likwidacja.

Autobusy też polikwidujcie- przecież pracownice marketów mają swoje bryki, dzieci mają rowery. Po co komu komunikacja miejska? Kupi się "angliki", pod Borównem przełożą kierownice, wytną okna i będą busiki..."marszrutki" to się nazywać będą. Pan Tadzio, ze Sprinterka, przebije koła w "Dailaku" Pana Józia- będzie git. Oczywiście padną puby i lokale, bo studentów nie stać na taxi, ale co tam: miasto będzie się rozwijać... Przybędzie spalin, korków i tanich wraków jeżdżących po naszych ulicach...

Może powstanie prywatna firma, która będzie miała 100 busów, które po 19 zastąpią 100 autobusów- bo te puste jeżdżą?

Trochę bez składu i ładu. Wybaczcie.

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: ArturS » 2012-11-27, 13:36

Na grały się dziecioki V-busów czy jak to się tam zwie i szpanują :swir: Sory, ale powiem brzydko, rośnie kolejne pokolenie teoretyków z zerową wiedzą praktyczną, którzy jak dorwą się do władzy to zlikwidują wszystko lub zrobią dla swojego widzi misię :( Może lepiej sprowadzić od razu Kononowicza z Białegostoku, będzie taniej i szybciej i "nie będzie niczego" bo po co coś budować, skoro się zaraz likwiduję i ucina :puknijsie: Jeszcze trochę i bankowo Toruń nas wyprzedzi we wszystkim, bez urazy do toruniaków, mam na myśli decydentów i włodarzy :)
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

lukas_3830
Posty: 197
Rejestracja: 2008-08-27, 01:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: lukas_3830 » 2012-11-27, 13:36

volvo7000A pisze:Miały być dwa nowe niskopodłogowce - podziękujmy prezydentowi Bruskiemu.Moim zdaniem ZDMIKP w grudniu powinien wprowadzić korekty w rozkładach, tak by przerzucić ludzi z autobusów do tramwajów i zminimalizować koszta:a) linia nr 1 przez caly tydzień w godz. 5-19b) linie 4 i 7 w dni powszednie w godz. 5-19, w dni wolne nie kursując) zostawić linię 94 z częstotliwością 20'/30'/30' we wszystkich kursach do Mariampolad) zlikwidować linię 93 (patrz punkt: e)e) wzmocnić linię 67 z częstotliwością 10'/15'/20', autobusy przegubowef) linię 51 skrócić do Garbary, zwiększając częstotliwość 15'/20'/20'

a) zły pomysł linia 1 jest potrzebna przez cały dzień ale na trasie do Lasu gdańskiego.
b) bardzo zły pomysł Linia 4 jest bardzo potrzebną linią podobnie jak linia 7 zamist ciąć linia 7 powinna jeździć od 5-23 to jest jedyne bezpośrednie połączenie górnego tarasu z węzłem przesiadkowym na Wyścigowej. Dużo ludzi takżę pracuje na Fordońskiej i musi wieczorem kombinować z przesiadkami 69+53,68 a zarówno 53 jak i 68 mają kiepską częstotliwość wieczorami i nie każdy ma sieciówke.
c) to akurat dobry pomysł
d,e) te punkty nie mają wspólnego mianownika więc pomysł bardzo chybiony.
f) po co Ci wieksza częstotliwość na 51? Oo skracanie to akurat zły pomysł lepiej puścić 51 przez Focha do Placu Kościeleckich.

1) Zwiększenie częstotliwości 53 wieczorami do 20 minut.
2) no właśnie gdzie są obiecane nowe Pesy? Czy nasze miasto musi być tak zacofane jesli chodzi o tramwaje? Miasto wojewódzkie a wyglądmy jak duża wieś.....na tle innych miast wojewódzkich w Polsce.

Kawka
Posty: 207
Rejestracja: 2012-05-09, 01:26
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: Kawka » 2012-11-27, 16:18

To tragiczne że tak kombinujecie.

-Zgodzę się z tym że jedynka jest potrzebna cały dzień i we wszystkie dni tygodnia,
-Zgodzę się co do linii 4, zabrano jej szkolne kursy ale dzięki przekierowaniu 2 na Jagiellońską nikt na tym nie ucierpi,
-Zgodzę się że linia 7 powinna kursować od 5-23 we wszystkie dni tygodnia.

Co do nowych wozów to raczej zobaczymy je ale dopiero na otwarcie linii do Fordonu. Ale na razie wystarczą nam dwie co chwilę psujące się Pesy. Warszawa strasznie narzeka na Pesy ile jest prawdy tego się nie dowiemy.

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2012-11-27, 16:27

Kawka pisze:Warszawa strasznie narzeka na Pesy
Tylko nie.

Kris
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2414
Rejestracja: 2011-02-08, 00:22

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: Kris » 2012-11-27, 16:30

lukas_3830 pisze:linia 1 jest potrzebna przez cały dzień ale na trasie do Lasu gdańskiego.
Tak będzie po otwarciu Gdańskiej.
lukas_3830 pisze:puścić 51 przez Focha do Placu Kościeleckich.
Na to raczej nie ma szans.

lukas_3830
Posty: 197
Rejestracja: 2008-08-27, 01:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Nowy układ linii tramwajowych - Dworzec PKP

Post autor: lukas_3830 » 2012-11-27, 17:23

krzys54 pisze:Na to raczej nie ma szans.
A to niby czemu? Przecież duża część trasy 51 pokrywa się z 58. Na Jagiellońskiej jest buspas więc 51 nie będzie stał w dużych korkach. Co do Pesy umowa była podpisana na zakup Swingów...Skoro to takie awaryjne pojazdy to równie dobrze można było wybrać Solarisa Tramino, Siemensa Combino lub Moderusy Beta (znacznie tańsze rozwiązanie) w ostateczności odkupić Deuwagi N8C z Niemiec tak jak to zrobił Gdańsk.

ODPOWIEDZ