Kujawski Węzeł Przesiadkowy

Zgłaszane propozycje nie są oficjalnym stanowiskiem Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy i nie należy ich z nim utożsamiać. Ponadto część propozycji zgłaszana jest przez osoby nie będące członkami Stowarzyszenia.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Kujawski Węzeł Przesiadkowy

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2013-06-16, 19:48

Witam,
W niedługiej perspektywie czeka nas budowa tramwaju wzdłuż ulicy Kujawskiej, co za tym idzie przeorganizowania tras linii tramwajowych, w gruncie rzeczy dotyczy to jednej z 3 najważniejszych linii autobusowych w Bydgoszczy, czyli 79/79S/79M.
Dodatkowo dochodzi potrzeba/konieczność przeniesienia kilku linii autobusowych z bardzo obciążonego już odcinka r. Jagiellonów - r. Bernardyńskie, gdzie na wyżej wymienionym odcinku autobusy notują całkiem spore opóźnienia. Propozycja nabiera znaczenia także przy ewentualnym wyznaczeniu linii podmiejskich. Według mnie, obecnie najkorzystniejsze sytuacyjnie i obszarowo miejsce znajduje się przy rondzie Kujawskim, rejon ten nabierze dodatkowo większego znaczenia przy okazji budowie olbrzymiego centrum handlowego, które na pewno także będzie miejscem docelowym wielu mieszkańców miasta(niestety takie trendy).

Lokalizacja ta doskonale wpasuje się charakterystykę dogodnych przesiadek Autobus-Tramwaj(1 scentralizowane miejsce, przejścia podziemne - brak kolizji z ruchem drogowym) na najbardziej obciążonym odcinku Trasa Uniwersytecka(b) - Rondo Kujawskie - Rondo Bernardyńskie. Dla linii 51, 56 i 58 - odległość nie jest znacząco dłuższa niż do Placu Kościeleckich przez r. Jagiellonów(nie zostaną pozbawieni możliwości przesiadki na linie tramwajowej odpowiednio wcześniej).

Z 100% pewnością zostanie wytrasowana nowa linia tramwajowa łącząca Kapuściska z Dworcem Głównym przez odcinek Wojska Polskiego, czyli 79 na odcinku r. Kujawskie - Kapuściska stanie się zbędne, ale w dalszym ciągu obsługi wymagać będzie rejon Szwederowa, Starego Szwederowa, oraz rejonu Placu Poznańskiego, dodatkowo dochodzi fakt obsługi Wzgórza Wolności, Wyżyn, Mokrej oraz Parku Przemysłowego w dalszej perspektywie rozwoju ? przez linie krótko-odcinkowe, obsługiwane przed tabor Midi, umożliwiając z jedną przesiadką dotarcie w każdy główny punkt miasta(w perspektywie lat spora oszczędność wzkm ).
A w tej części ?górnego tarasu? w dalszym ciągu istnieje duży potencjał komunikacyjny(gęsta, wysoka zabudowa i ulice o normalnej szerokości)
W Przyszłości może także służyć jako pętla końcowa dla linii wybiegających poza teren miasta Bydgoszczy, tworząc dogodną możliwość przesiadki w tramwaj.

Dla zobrazowania zamieszczam swój schematyczny rysunek wykonany w Paincie(pracę z CAD?em dopiero zaczynam). Węzeł przesiadkowy według mnie mógłby powstać w miejscu obecnej pętli tramwajowej ?Rondo Kujawskie?, która nie będzie potrzebna w przypadku wybudowania torowiska na Kujawskiej(w szczególnym przypadku pętlę awaryjną można umieścić przy południowo-wschodnim krańcu ronda. Wjazd na węzeł będzie prawie całkowicie bezkolizyjny, z jednym wyjątkiem ? wyjazdem do ulicy Wojska Polskiego w kierunkach komunikacyjnych Stroma i Kujawska. Będzie on posiadał priorytet dla pojazdów wyjeżdżających z pętli poprzez zastosowanie wzbudzanej sygnalizacji.

Inwestycja to nie są nie wiadomo jak wielkie pieniądze ? wybudowanie placu postojowego, kilku peronów, ustawienie tablic, automatów biletowych i budowy zadaszeń, bądź w wydaniu dworców poznańskich ?Rataje, Śródka?(droższy wariant) bądź optymalnego, gdańskiego ?Łostowice-Świękorzyska?.

Proponowany przez mnie układ linii autobusowych, zakładający likwidację linii 66, 66W, 79, 79S, 79M i utworzenie w ich miejsce linii o następujących trasach.

Linia 60 Rycerska ? Rondo Kujawskie przez Dworzec Główny, Garbary , r. Grunwaldzkie, Plac Poznański ? Szubińska ? Piękna ? Solskiego. Częstotliwość w szczycie co 12 minut, poza szczytem co 16 minut, autobusy 12M

Linia 61 Rycerska ? Rondo Kujawskie przez Dworzec Główny, Garbary, r. Grunwaldzkie, Plac Poznański, Stromą, Żuławy, Solskiego, Co 15 min w szczycie, co 20 minut poza szczytem, autobusy 10M

Linia 62 Rondo Kujawskie ? Dąbrowa(Formet)[powstają kolejne bloki, poszerza się zabudowa jednorodzinna] przez Wojska Polskiego, Ujejskiego, Glinki, Dąbrowa. Częstotliwość co 15 min w szczycie, co 20 minut poza szczytem, autobusy 10M

Linia 63 Rondo Kujawskie ? Wąbrzeska, przez Wojska Polskiego, Ujejskiego, Glinki, Cmentarna, Dobrzyńska, autobusy 8.6M bądź mniejszy, co 25 min zawsze

Linia 66 Rondo Kujawskie ? Mokra, przez Wojska Polskiego, Ujejskiego, Glinki, Magnuszewską, Modrakową, Wojska Polskiego , KAPUŚCISKA, autobus całodzienny 8.6M bądź mniejszy skrócony do Kapuścisk + kursy na zapotrzebowanie rejonu Mokrej jak obecnie.

Kolorem szarym oznaczyłem bus-pasy, X - punkt kolizyjny niezgodny z przepisami, możliwość rezygnacji z trasowania 64 buspasem przez rondo Kujawskie.
Możliwe, także przetrasowanie linii 64 i 80 przez Dworzec(przejazd bezkonfliktowy, na całej długości buspas), zatrzymanie przy peronie oznaczonym jako Podmiejskie
Załączniki
Kujawskie.jpg
Schemat Dworca
dworca.jpg
Węzeł Lostkowice
Kujawskie2.jpg
Śluza/Wyjazd z pętli w kierunku Wojska Polskiego.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
magiera182
Posty: 215
Rejestracja: 2012-01-17, 15:45
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Kujawski Węzeł Przesiadkowy

Post autor: magiera182 » 2013-06-16, 22:26

Mam pytanie ale przez ul.Ujejskiego by przejeżdżał te linie 62 ,63 ,66 jak obecnie 66
czy jak
Członek BTPK Marcin Bratoszewski
Bydgoskie Towarzystwo Przyjaciół Kolei
Obrazek

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Kujawski Węzeł Przesiadkowy

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2013-06-16, 22:34

Tak, wszystkie 3 linie mają mieć ten odcinek 2-3 przystanków wspólny, chyba, że stworzymy dojazd ulicą Karpacką do pętli - jak najbardziej wykonalne.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
magiera182
Posty: 215
Rejestracja: 2012-01-17, 15:45
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Kujawski Węzeł Przesiadkowy

Post autor: magiera182 » 2013-06-16, 22:41

Ogólnie ładnie to wyglonda te obrazki ale proponuje dąć gdzie jest daną ul. i strone
bardziej by się podobało.
A myślaleś przejazd przez Trase U.
Członek BTPK Marcin Bratoszewski
Bydgoskie Towarzystwo Przyjaciół Kolei
Obrazek

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Re: Kujawski Węzeł Przesiadkowy

Post autor: reputed » 2013-06-17, 07:05

Pomysł dobry, ale nierealny z powodu skostniałego myślenia władz miasta. Poza tym kasa, kasa...
A nawet gdyby, no to zbudują węzeł na wzór Garbar, gdzie pasażerowie muszą przechodzić przez jezdnie, brak jest komunikacji podmiejskiej i nawet linii z osiedli zachodnich tam nie skrócili.

ODPOWIEDZ