Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74
: 2017-07-22, 23:16
Od 16 stycznia 2016r. uruchomiony został Tramwaj do Fordonu, duża część Fordoniaków, aby dostać się do tego środka transportu musi skorzystać z linii autobusowych, które dowożą na przesiadkę w tramwaj. Moim zdaniem jeśli chodzi o całą północną część Fordonu, zmiany wprowadzone od 1 sierpnia 2016 roku po roku czasu, który zaraz minie okazały się błędem. W skrócie: zmiany od 1 sierpnia 2016 roku spowodowały spadek częstotliwości linii 69 i 89 z 12-13 minut do 15 minut w czasie szczytu przewozowego, ale uruchomiono wzmocnione kursy linii 74 z oznaczeniem D, podnosząc częstotliwość z 15 do 8-9 minut. Zmiana ta miała zachęcić pasażerów linii tramwajowych udających się w rejony ulicy Pelplińskiej i pętli Tatrzańskie do przesiadki na Bajce w autobusy linii 74, aby odciążyć autobusy poruszające się po ulicy Twardzickiego. Jak można zaobserwować zmiany te nie przyniosły oczekiwanego rezultatu, teraz w czasie wakacji nie jest to tak odczuwalne, ale gdy rozpocznie się rok szkolny, a potem jeszcze studencki od 1 października, to ponownie zrobi się przepełnienie w autobusach 69, 83 i 89.
Wychodzę z założenia, że to komunikacja jest dla ludzi, a nie odwrotnie, więc dajemy autobusy tam gdzie jest zapotrzebowanie, bo niestety nie udało się zmusić pasażerów do przesiadek na Bajce w 74, i wszyscy wciąż przesiadają się na Przylesiu dodatkowo obciążając linie wzdłuż Twardzickiego, mimo że jadą prawie do samego Tatrzańskiego. Dodatkowo że autobusy od Przylesia zapełniają pasażerowie, którzy mogli by przesiadać się na Bajce, to sama częstotliwość po tak zaludnionym odcinku jak wzdłuż Twardzickiego jest dość niska.
Szczycimy się tramwajem kursującym w szczycie co 3 minuty, a spójrzmy na częstotliwość autobusów, które do tramwaju dowiozą:
*Tatrzańskie i ulica Pelplińska;
74 co 8,5minuty oraz 69/89 co 7,5 minuty dające częstotliwość mniejszą niż 4 minuty
*ulica Twardzickiego;
69/89 co 7,5 minuty dające tą właśnie częstotliwość, tj. 7,5 minuty
Spójrzmy dodatkowo na inny aspekt, autobusy 74 nie łapią większych opóźnień, dzięki czemu przesiadka w rejon ulicy Pelplińskiej na Bajce jest dość przyjemna, natomiast linie 69, 83 i 89 przez swoje długie trasy z Centrum miasta łapią często duże opóźnienia, przez co dojeżdżający w rejony ulicy Twardzickiego cierpią, czekając na Przylesiu często nawet ponad 10 minut, po czym zjeżdżają się wszystkie linie, które już są przepełnione ludźmi z miasta.
Moim zdaniem rozwiązaniem by było zastąpienie kursów 74D linią 72. Linia 72 kursowałaby z Tatrzańskiego przez Pelplińską, Twardzickiego i Korfantego do pętli Przylesie jako taka linia BISowa, wzmacniająca częstotliwość i poprawiająca dojazd do i z tramwaju, kursowałaby tylko w dni powszednie w szczycie co 15 minut, a linia 74 wróciłaby do swojego pierwotnego kształtu, czyli też co 15 minut (mówię o szczycie). Dla pasażerów jadących z ulicy Pelplińskiej nie zrobiłoby to większej różnicy, ponieważ większość do tramwaju korzysta i tak z 69, 83 lub 89, a dla pasażerów jadących z ulicy Twardzickiego poprawiłoby sytuację bardzo, gdyż częstotliwość kursów wzrosłaby z 7,5 do 5 minut.
Minusów żadnych znaczących nie widzę w tej propozycji, a za to dodatkowym plusem byłoby to, że 72 robiłby w skali tygodnia dużo mniej kilometrów, niż 74D, który robi w większości puste kilometry wożąc od 0 do 10 osób... Zaoszczędzone wzkm można wykorzystać na innych liniach, gdzie tego potrzeba. Moja propozycja nie potrzebuje większych skomplikowanych przedsięwzięć, a znacząco poprawi obsługę całej ulicy Twardzickiego, którą drogowcy jakby trochę pominęli.
Oczywiście wszelkie sugestie wszystkich z Was są mile widziane
Wychodzę z założenia, że to komunikacja jest dla ludzi, a nie odwrotnie, więc dajemy autobusy tam gdzie jest zapotrzebowanie, bo niestety nie udało się zmusić pasażerów do przesiadek na Bajce w 74, i wszyscy wciąż przesiadają się na Przylesiu dodatkowo obciążając linie wzdłuż Twardzickiego, mimo że jadą prawie do samego Tatrzańskiego. Dodatkowo że autobusy od Przylesia zapełniają pasażerowie, którzy mogli by przesiadać się na Bajce, to sama częstotliwość po tak zaludnionym odcinku jak wzdłuż Twardzickiego jest dość niska.
Szczycimy się tramwajem kursującym w szczycie co 3 minuty, a spójrzmy na częstotliwość autobusów, które do tramwaju dowiozą:
*Tatrzańskie i ulica Pelplińska;
74 co 8,5minuty oraz 69/89 co 7,5 minuty dające częstotliwość mniejszą niż 4 minuty
*ulica Twardzickiego;
69/89 co 7,5 minuty dające tą właśnie częstotliwość, tj. 7,5 minuty
Spójrzmy dodatkowo na inny aspekt, autobusy 74 nie łapią większych opóźnień, dzięki czemu przesiadka w rejon ulicy Pelplińskiej na Bajce jest dość przyjemna, natomiast linie 69, 83 i 89 przez swoje długie trasy z Centrum miasta łapią często duże opóźnienia, przez co dojeżdżający w rejony ulicy Twardzickiego cierpią, czekając na Przylesiu często nawet ponad 10 minut, po czym zjeżdżają się wszystkie linie, które już są przepełnione ludźmi z miasta.
Moim zdaniem rozwiązaniem by było zastąpienie kursów 74D linią 72. Linia 72 kursowałaby z Tatrzańskiego przez Pelplińską, Twardzickiego i Korfantego do pętli Przylesie jako taka linia BISowa, wzmacniająca częstotliwość i poprawiająca dojazd do i z tramwaju, kursowałaby tylko w dni powszednie w szczycie co 15 minut, a linia 74 wróciłaby do swojego pierwotnego kształtu, czyli też co 15 minut (mówię o szczycie). Dla pasażerów jadących z ulicy Pelplińskiej nie zrobiłoby to większej różnicy, ponieważ większość do tramwaju korzysta i tak z 69, 83 lub 89, a dla pasażerów jadących z ulicy Twardzickiego poprawiłoby sytuację bardzo, gdyż częstotliwość kursów wzrosłaby z 7,5 do 5 minut.
Minusów żadnych znaczących nie widzę w tej propozycji, a za to dodatkowym plusem byłoby to, że 72 robiłby w skali tygodnia dużo mniej kilometrów, niż 74D, który robi w większości puste kilometry wożąc od 0 do 10 osób... Zaoszczędzone wzkm można wykorzystać na innych liniach, gdzie tego potrzeba. Moja propozycja nie potrzebuje większych skomplikowanych przedsięwzięć, a znacząco poprawi obsługę całej ulicy Twardzickiego, którą drogowcy jakby trochę pominęli.
Oczywiście wszelkie sugestie wszystkich z Was są mile widziane