Rozwój komunikacji podmiejskiej

Zgłaszane propozycje nie są oficjalnym stanowiskiem Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy i nie należy ich z nim utożsamiać. Ponadto część propozycji zgłaszana jest przez osoby nie będące członkami Stowarzyszenia.

Moderator: spooney

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Rozwój komunikacji podmiejskiej

Post autor: reputed » 2007-01-18, 15:54

Zastanawiam się dlaczego nasz ZDMiKP nie inwestuje w rozwój komunikacji podmiejskiej. Miasto powinno sie zgadać z sąsiednimi gminami i utworzyć połączenia. Właściwie każde większe miasto ma po kilka linii podmiejskich a Bydgoszcz tylko jedną. A już wogóle wkurza mnie Łódź, która ma tramwaje za miasto... Pamiętam, że jeszcze chyba 3 lata temu jeździły w sezonie letnim podmiejskie 98 do Janowa (tu mam watpliwości, ona raczej nie była podmiejska) i 99 do Chmielnik. Co o tym myślisz? Zachęcam do głosowania w ankiecie :)

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Linie podmiejskie

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2007-01-18, 16:41

volvo7000A pisze:Zastanawiam się dlaczego nasz ZDMiKP nie inwestuje w rozwój komunikacji podmiejskiej. Miasto powinno sie zgadać z sąsiednimi gminami i utworzyć połączenia.
A kto za to zapłaci?

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2007-01-18, 16:58

W połowie gmina Bydgoszcz (ZDMiKP), a w połowie sąsiednia gmina. Zazwyczaj koszty utrzymania linii podmiejskiej są rozkładane na oby dwie gminy.

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2007-01-18, 17:47

volvo7000A pisze:W połowie gmina Bydgoszcz (ZDMiKP), a w połowie sąsiednia gmina. Zazwyczaj koszty utrzymania linii podmiejskiej są rozkładane na oby dwie gminy.
Tyle że żadna sąsiednia gmina (poza Białymi Błotami) nie chce się dokładać, uważa że zorganizuje sobie dojazdy we własnym zakresie. Ba, ostatnio gminy nie wyraziły nawet zgody na poprowadzenie linii podmiejskiej do której dokładać się nie miały.

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2007-01-18, 18:32

Inna kwestia, że PKS mógłby wprowadzić numerację swych podmiejskich tras, a poźniej (ach, marzenia ściętej głowy), wprowadzić bilet zintegrowany na komunikację zbiorową.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2007-01-18, 19:37

Fakt, było coś że nie zgodzili się na linie.
Z tego co się orientuje to niektore połączenia PKSowe już mają numerację. 403, 410 - to chyba nie są prywatne linie.
Dzieki za głosy w ankiecie i zachęcam pozostałych forumowiczów do udziału :)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 1207
Rejestracja: 2007-01-06, 17:45
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2007-01-18, 20:39

volvo7000A pisze:Fakt, było coś że nie zgodzili się na linie.
Z tego co się orientuje to niektore połączenia PKSowe już mają numerację. 403, 410 - to chyba nie są prywatne linie.
Dzieki za głosy w ankiecie i zachęcam pozostałych forumowiczów do udziału :)
To są właśnie linie prywatne linii firmy FR Bus .
Strona internetowa tej firmy : http://www.frbus.pl/


PS : Dziekuje za poparcie dla linii autobusowej do Łochowic ;) .
Ostatnio zmieniony 2007-01-18, 20:41 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.
> MZK Bydgoszcz <> PKS Bydgoszcz <> FR Bus/STbus - Sobieszczański <> IREX Trans/Meteor Jaworzno <
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2007-01-18, 20:41

Jesteś pewien? Wydawało mi się że tam jeżdża autobusy PKSu, no moge sie mylić. Okej.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 1207
Rejestracja: 2007-01-06, 17:45
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2007-01-18, 20:41

volvo7000A pisze:Jesteś pewien? Wydawało mi się że tam jeżdża autobusy PKSu, no moge sie mylić. Okej.
Jestem pewien na 1000% ;) .
> MZK Bydgoszcz <> PKS Bydgoszcz <> FR Bus/STbus - Sobieszczański <> IREX Trans/Meteor Jaworzno <
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2007-01-18, 20:58

4xx to linie prywatne podmiejskie zatrzymujące się na przystankach ZDMiKP w obrębie miasta. Różne, nie tylko FR Bus, na przykład autobusy gminy Osielsko też.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2007-01-19, 19:12

Czyli jednak Łochowice. Też tak myśle ale napewno nie żadne przedłużanie 56 bo to bez sensu. Chcemy 91 do Łochowic!! ;-)

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 1207
Rejestracja: 2007-01-06, 17:45
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2007-01-19, 19:41

volvo7000A pisze:Czyli jednak Łochowice. Też tak myśle ale napewno nie żadne przedłużanie 56 bo to bez sensu. Chcemy 91 do Łochowic!! ;-)
Aż miło czytać tą ankiete :) . Linia jest potrzeba na Łochowic bo ludzie sie skarzą na PKSy które nie stają . Oto dlaczego jest potrzebny autobus do Łochowic . Oto są wybrane kursy które są do niczego i przez co ludzie maja kiepski dojazd do Bydgoszczy np: 6:45 nie staje bo jedzie z ludżmi z Łobżenicy i Nakła i jest codzinnie przeładowny a nastepny kurs jest nie wygodny o 7:15 bo dzieki któremu młodzież sie spóżnia do szkoły .
> MZK Bydgoszcz <> PKS Bydgoszcz <> FR Bus/STbus - Sobieszczański <> IREX Trans/Meteor Jaworzno <
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019

Awatar użytkownika
X-ik
Posty: 300
Rejestracja: 2007-01-06, 13:59
Lokalizacja: Toru
Kontakt:

Post autor: X-ik » 2007-01-19, 22:10

Ludzie, ja wszystko rozumiem, że fajnie byłoby stworzyć taką linię czy taką ale do tanga trzeba dwojga czyli gminy miasta Bydgoszczy i gminy na której teren taka linia miałaby prowadzić. Takie mówienie sobie, że przydałaby mi się linia do... nic nie daje trzeba działać i mobilizować mieszkańców, pisac do lokalnych mediów a wtedy to dopiero może przynieść zamierzony skutek. W obecnej formie to taka dyskusja jest bezprzedmiotowa.
Obrazek

Obrazek

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2007-01-19, 22:30

ja w tym interesu miec nie bede. Zalezalo mi na linii 77 zeby częsciej kursowała to ciagle pisalem do gazet. Teraz zaczne pisac o 7 to moze cos wskóram...

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2007-01-19, 22:42

A nie lepiej pisać o możliwościach, jakie daje bilet zintegrowany? Że np. kupujesz sobie bilet za powiedzmy 6 zł (mówię o stawce podstawowej) i np. jedziesz 52 z Leśnego na Rondo Jagiellonów, potem przesiadasz się np. w 3 do Ronda Grunwaldzkiego i tam wreszcie w autobus, dajmy na to 4XX Rondo Grunwaldzkie-Łochowice. Wszystko na jednym bilecie oczywiście. Chociaż przewoźnicy mogą być różni - ważne, że na jednym bilecie, z przesiadkami, taryfa strefowo-czasowa itp.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2007-01-19, 22:47

To bez sensu. Za dużo zamieszania taki bilet by wprowadził. I potem jak dzielone byłyby zyski pomiędzy ZDMiKP, PKSem i prywatnymi przewoźnikami?? Już lepszy wydaje mi sie bilet godzinny - wiem korki itd..., no ale..

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2007-01-19, 22:53

volvo7000A pisze:To bez sensu. Za dużo zamieszania taki bilet by wprowadził. I potem jak dzielone byłyby zyski pomiędzy ZDMiKP, PKSem i prywatnymi przewoźnikami?
Jakoś prawie całe Czechy działają na takim systemie. Powoli zaczyna wchodzić to na Słowację. Działa to rewelacyjnie w Pradze, gdzie zarządca jest jeden, na jego rzecz przewozy wykonuje 17 przewoźników, między innymi DP Praha (odpowiednik naszego MZK), Czeskie Koleje, CSAD (odpowiednik PKSu), Connex i wiele innych, z czego reszta to przedsiębiorstwa są prywatne. Owszem, osiągnięcie stanu dzisiejszego trwało lat 13 i jeszcze są plany dotyczące całkowitej integracji transportu publicznego w województwie.

I jakoś tam potrafią podzielić się pieniędzmi, wszyscy są zadowoleni: przewoźnicy, bo zarabiają na tym i nieomalże biją się o obsługiwanie kolejnych linii; organizator, bo wszystko działa zgodnie z zasadami nowoczesnego zarządzania transportem, no i pasażerowie, dla których jest taniej i wygodniej. Kupują jeden bilet i wsiadają do czegokolwiek (kolej linowa, tramwaj, autobus, metro, pociąg, autobus PKS, czy prom - co za różnica?).

Nie lepiej by tak było zrobić?

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2007-01-19, 23:01

elfalcone pisze:Kupują jeden bilet i wsiadają do czegokolwiek
Jakoś jak byłem w Pradze 4 lata temu to na moim bilecie NA METRO nic nie było wspomniane że można jechać na nim czymkolwiek. Na dodatek miałem napisane dokładnie ile stacji moge na nim przejechac...
elfalcone pisze:I jakoś tam potrafią podzielić się pieniędzmi
Zapewniam Cie że u nas by nie potrafili...

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2007-01-19, 23:13

volvo7000A pisze:Jakoś jak byłem w Pradze 4 lata temu to na moim bilecie NA METRO nic nie było wspomniane że można jechać na nim czymkolwiek. Na dodatek miałem napisane dokładnie ile stacji moge na nim przejechac...
Jak korzystałeś z biletu najtańszego-bezprzesiadkowego (na 15 minut, bezprzesiadkowy, albo 5 stacji metra z możliwością przesiadki w ramach sieci metra), to się nie ma co dziwić.
Zresztą, kupiony przez Ciebie bilet nie był tylko na metro. Wsiadłbyś do tramwaju, to miałbyś prawo do 15-minutowej podróży tramwajem, podobnie z autobusem. Na kolei te bilety nie obowiązują z racji krótkiego czasu ważności.
Gdy sam pojedziesz kiedyś do Pragi, a nie w zorganizowanej grupie (standardowa trasa zwiedzania, która po trzecim razie powoduje znudzenie), zobaczsz, jak to wszystko funkcjonuje. Sprawdzałem sam, wielokrotnie i inni sprawdzali również, jak jesteś chętny odeślę Cię na strony źródła... (ale wtedy już założymy nowy wątek, bo w tym robi się OT).

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Robert Reimus » 2007-01-20, 01:42

Osielko- Bydgoszcz- 30 połączeń [uwzględniony tylko pks, pks bydgoszcz 76%]
Ostromecko- bydgoszcz 26 połączeń [uwzględniony tylko pks, pks bydgoszcz 34%, pks toruń 66%]
Łochowo- Bydgoszcz 36 połączeń [uwzlędniony tylko pks, pks bydgoszcz 100%]
Łochowice- Bydgoszcz 32 połączenia [uwzględniony tylko pks, pks bydgoszcz 100%]
Pawłówek- Bydgoszcz 32 połączenia [uwzlędniony tylko pks, nie uwzględnione pkp, pks bydgoszcz 90%]
Lisi Ogon- Bydgoszcz 35 połączeń [uwzględniony tylko pks, pks bydgoszcz 100%]
Osówiec- Bydgoszcz 32 połączenia


1. jak widać na tych trasach istnieje bardzo dużo połączeń pks, w związku z tym ciężko byłoby ułożyć rozkład w sensowne pory a jednocześnie nie dublując każdym kursem połączeń pks.

2. niewątpliwie połączenia międzygminne nie byłyby realizowane co 15minut [brak takiego zapotrzebowania], a w przypadku połączeń poza szczytem powiedzmy co godzinę ludzie zapewne wybieraliby to co jechałoby prędzej czyli zapewne pks pilnujący swoich zysków, nie czekając na komunikację miejską [argument: "co miejski to miejski, nie jest argumentem"]

3. dla osób korzystających z biletów jednorazowych przy obecnej taryfie po prostu taniej wyszłoby dojechać pksem [pks bydgoszcz nie kosztuje 4.40 na odcinku kilkunastu kilometrów]

4. w obecnej sytuacji jeżeli miałyby powstać jakieś sensowne linie podmiejskie, to gminy powinny dokładać więcej niż 50% kosztów, ze względu na większy koszt utrzymania taboru, pracowników, itd itd, biorąc pod uwagę ograniczone budżety gmin oraz bardzo dużą ilość połączeń pks i innych przewoźników, nie wszystkie gminy byłyby skłonne dokładać tak duże pieniądze do takiego interesu, zważywszy na ograniczone budżety, oraz niekoniecznie duży sens ekonomiczny i społeczny ładowania wielkich pieniędzy w dodatkowy autobus, tylko po to by kilkanaście/ kilkadziesiąt osób mogło dojeżdzać na jednym bilecie sieciowym [bo jak wspomniałem osoby nie posiadające "sieciówki" i tak wybiorą pewnie pks]


w takiej sytuacji o wiele lepszym rozwiązaniem wydaje się być powołanie jednostki organizacyjnej zajmującej się komunikacją podmiejską [np we współpracy z ZDMiKP], jej zadaniem byłoby nadanie numerów poszczególnym liniom podmiejskim oraz stworzenie systemu obsługi tych linii.
Możnaby rozważyć rozpisanie przetargów na obsługę poszczególnych linii, z wyznaczeniem standardów jakie musiałyby być spełniane. Dana linia byłaby obsługiwana przez danego przewoźnika, na zasadach określonych przez jednostkę organizacyjną, i wg ustalanego rozkładu- który byłby układany we współpracy z danym przewoźnikiem [ilość potrzebnych kursów w poszczególnych godzinach] i potrzebami społecznymi [czyli na które godziny autobusy powinny dojeżdzać do Bydgoszczy, o której z niej odjeżdżać żeby nikt się nigdzie nie spóźnił]. Przewoźnicy nie otrzymywaliby dopłat od jednostki organizacyjnej, która zajmowałaby się jedynie regulacją, kontrolą i organizacją komunikacji. Wszelki zysk przewoźników pochodziłby bezpośrednio z obsługi danej linii. Maksymalna cena biletów również byłaby określona w warunkach przetargu.

To mógłby być pierwszy krok do stworzenia biletu zintegrowanego, ale do tego jeszcze daleka droga i to temat na osobne wywody;)

To ogólnie moja wstępna, jeszcze niedopracowana propozycja.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2007-01-20, 13:06

partisan pisze:jak widać na tych trasach istnieje bardzo dużo połączeń pks, w związku z tym
Prosiłbym jeszcze tylko o podanie liczby połączeń Bydgoszczy z Białymi Błotami...

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Robert Reimus » 2007-01-20, 13:35

dużo niewątpliwie, aczkolwiek zauważ że nie jest to jedyny czynnik. Proponowałbym raczej prowadzić merytoryczną dyskusję o sposobie rozwiązania kwestii linii podmiejskich, bo argumentacja że "oni mają 60 połączeń i jeszcze linię 92", nie przekonuje mnie, i pewnie nie tylko mnie;)

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2008-10-13, 17:03

Zaintrygowała mnie ostatnio ta sprawa, przeanalizowałem wszystko i wyciągnąłem wnioski: Przydałoby się 5 nowych linii podmiejskich.
Byłyby one sporą konkurencją dla PKS ze względu na bilety (sieciówki, miesięczne, system A+T). Mogłyby to być linie strefowe, z granicą stref na granicy gminy.

102 R. Grunwaldzkie- Lipniki (Murowaniec)- tylko zmiana numeracji

103 R. Grunwaldzkie- Nakielska- Lisi Ogon- Łochowo- Łochowice
Wiem że na Grunwaldzkim nie ma miejsca, trzeba by zbudować pętlę albo umieścić w pobliżu. Można podłączyć do A+T. W granicach miasta wsparcie 56, częstotliwość dosyć duża, autobusy 12 metrowe.

104 R. Jagiellonów- Jagiellońska- Ogińskiego- Sułkowskiego- Modrzewiowa- Gdańska- Jeździecka- Niemcz- Żołędowo
Nie wiem czy warto by było aż do Żołędowa, pętla mogłaby być gdzieś na końcu Niemcza. Autobusy 12m, co 20 min. w szczycie

105 R. Jagiellonów- Jagiellońska- Wyszyńskiego- Osielsko- Centralna- Osielsko Niwy
Cz-wość 20 min. Autobusy 8/10 m.
Miałem problem gdzie umieścić jego pętlę bydgoską.

106 Pl. Kościeleckich- Kujawska- Al. JP II- Stryszek- Brzoza- Przejazd kolejowy- Brzoza Olimpin.
Rośnie tam duże osiedle domków. Frekwencja byłaby dosyć duża. 15 min, 12 m

107 R. Grunwaldzkie- Grunwaldzka- Kolbego- Osówiec- Sicienko
Co pół godziny, autobus klasy midi

Nie uwzględniłem linii do Solca, Nakła, Koronowa, Dobrcza bo byłyby za długie. To coś dla PKS i FR busa.

Awatar użytkownika
misieek
Posty: 349
Rejestracja: 2007-09-02, 00:24
Lokalizacja: ...

Post autor: misieek » 2008-10-13, 17:36

Na temat linii do Łochowic była juz spora dyskusja. Miasto zawołało tyle pieniędzy że się nie opłacało wyznaczonych kursów 56 tam puszczać (raz na godzine)... ludzie maja tam PKS za psie pieniądze.. wiec po co...
Przypisanie sobie autorstwa całości lub części cudzej pracy, jej deformacja lub edycja bez zezwolenia autora
podlega karze grzywny, ograniczeniu wolności lub pozbawieniu wolności do lat 3.

Awatar użytkownika
Tom
Posty: 263
Rejestracja: 2007-05-09, 14:40
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Tom » 2008-10-13, 21:03

Kolego, zacznijmy od tego, że gmina Bydgoszcz nie ma żadnego interesu w finansowaniu komunikacji w gminach ościennych, a Twoja propozycja powodowałaby konieczność znalezienia w budżecie miasta ładnych kilku milionów złotych, na co nas nie stać.
Poza tym Ci ludzie i tak przyjadą do miasta (do szkół, pracy) korzystając z linii komercyjnych peksy czy naszych, tyle że muszą sami sfinansować tę podróż.
Dlatego w mojej ocenie Twój pomysł jest całkowicie chybiony.
Dodam także, że ZDMiKP ma uporządkowaną numerację linii innych niż "zarządowe": 3xx linie komercyjne miejskie, 4xx linie podmiejskie.

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2008-10-13, 22:16

Darek pisze:103 R. Grunwaldzkie- Nakielska-
Od pętli Wilczak by wystarczyło - dalej tramwajem.
Darek pisze:104 R. Jagiellonów- Jagiellońska- Ogińskiego- Sułkowskiego- Modrzewiowa- Gdańska-
Darek pisze:105 R. Jagiellonów- Jagiellońska- Wyszyńskiego-
Od pętli LPKiW - jw.

Inna sprawa, że fajnie by było, gdyby transport zbiorowy w metropolii (Bydgosko-Toruńskiej, czy Bydgoskiej) był dostępny za jeden bilet tj. rozszerzenie modelu organizator-przewoźnik na linie kursujące w miastach (mieście) i gminach ościennych.

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2008-10-14, 10:01

Żadna gmina nie będzie chciała finansować twojego pomysłu, a już na pewno nie nasza Bydgoszcz ;)
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2009-11-20, 22:19

Po dzisiejszym artykule GW "Gminy chcą być bliżej miasta" temat komunikacji podmiejskiej powraca.

W papierowej wersji GW jest też komentarz redaktora, w którym przeczytać możemy m.in.:
"To duży błąd, że Bydgoszcz i okoliczne gminy nie prowadzą wspólnej polityki w zakresie transportu publicznego. Szkoda, bo każda osoba przekonana do korzystania z komunikacji podmiejskiej to jeden samochód mniej na ulicach Bydgoszczy.(...) Linie podmiejskie mogą jednak być atrakcyjne dla Bydgoszczan. Wystarczy, że ceny biletów na linie wewnątrz miasta będą takie same jak w pozostałych. Mieszkańcy Prądów, Miedzynia czy Wilczaka z chęcią wsiądą do autobusu jadącego z Łochowic, jeśli przyjedzie na przystanek szybciej, niż ciągle opóźniona z powodu korków linia nr 56. Rozmawiałem wczoraj na temat systemu podmiejskiej komunikacji ze starostą bydgoskim Kazimierzem Krasowskim. Zapewniał, że zorganizuje spotkanie władz Bydgoszczy z wójtami na ten temat. Jednak pozytywne nastawienie jest potrzebne nie tylko ze strony gmin czy starostwa, a przede wszystkim ze strony bydgoskiego ratusza."
Gazeta Wyborcza pisze:Ograniczenie funkcjonowania linii podmiejskich to krok wbrew krajowym tendencjom np. z Warszawy do sąsiednich gmin dojeżdża ponad 40 linii autobusowych. Rekordzistą jest prawdopodobnie Kraków, który w ramach transportu publicznego ma niemal 60 linii podmiejskich. Najdłuższa ma 39 km długości.

- W granicach miasta płaci się jak za przejazd normalnym autobusem, dopiero po przejechaniu granicy cena biletu wzrasta - tłumaczy Michał Pyclik, rzecznik prasowy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. - Zasady współpracy z gminami są przejrzyste. Płacą one 30 proc. kosztów funkcjonowania linii na terenie gminy, a reszta pokrywana jest z biletów.
Bydgoszcz - jeśli chce tworzyć metropolię z sąsiadującymi gminami - powinna
rozwijać sieć linii podmiejskich.

Przede wszystkim należałoby obniżyć ceny biletów miesięcznych do;
- na linie zwykłe: 80 zł (40 zł ulgowy)
- na jedną linię podmiejską: 68 zł (34 zł ulgowy)
- na wszystkie linie, w tym podmiejskie: 100 zł (50 zł ulgowy)

Wówczas można by ceny biletów jednorazowych utrzymywać na dotychczasowym
poziomie tj. 4,40 i 2,20 zł.

Uważam, że należy uruchomić linie do miejscowości:
(podane częstotliwości są "na dobry początek", później dostosowanie do potrzeb)
- Osielsko (co 30 min.)
- Solec Kujawski (co 15 min.)
- Przyłęki, Zielonka (co 60 min.)
- Łochowice, Łochowo (co 20 min.)
- Ostromecko (co 30 min.)
- Maksymilianowo, Niemcz (co 60 min.)

Oraz w sezonie letnim:
- Bożenkowo (co 60 min.)
- Chmielniki, Brzoza Bydgoska (co 30 min.)

Gminy ościenne oczywiście zobowiązane byłyby do partycypowania w kosztach
utrzymania tych linii na poziomie przynajmniej 25%.

Jaki sens ma taka komunikacja? To głównie dla pasażera wygoda ponieważ:
- kupuje jeden bilet miesięczny (zamiast dwóch: na komunikację podmiejską i na
komunikację miejską); taniej
- jedzie nowoczesnym taborem (a nie gniecie się w małym busie, bądź starym
autobusie PKS-u)
- ma pewność, że autobus pojedzie (bo z busami bywa różnie, a PKS-y też nie
zawsze jadą punktualnie)

Podstawą metropolii jest dobra komunikacja. Nie tylko sieć wyremontowanych dróg i torów, ale przede wszystkim transport publiczny.

Mam nadzieję, że miasto poważnie potraktuje rozmowy z wójtami, osiągną konsensus i niebawem będziemy mięli sieć linii podmiejskich.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 1207
Rejestracja: 2007-01-06, 17:45
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2009-11-21, 19:50

Nie wiem po co teraz ten temat odnawiacie skoro gminy już wybrały!
> MZK Bydgoszcz <> PKS Bydgoszcz <> FR Bus/STbus - Sobieszczański <> IREX Trans/Meteor Jaworzno <
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Post autor: Mateusz Machel » 2009-11-21, 20:31

Jak na razie to nic nie weszło w życie. Więc twój lament jest zbędny. I każdy pomysł można udoskonalać do skutku.
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

ODPOWIEDZ