Pojemność taboru tramwajowego w niedziele i święta
Moderator: spooney
- mc_pele
- Członek Stowarzyszenia
- Posty: 539
- Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
- Lokalizacja: Bdg - Wilczak
- Kontakt:
Pojemność taboru tramwajowego w niedziele i święta
Prawie w każdą niedzielę po południu przemierzam trasę Wilczak - Nad Wisłą, zazwyczaj jest tak że solówka jest napełniona w jakichś 70-80%, w tym tygodniu jechałem dośc ostro nabitym tramwajem, uważam że na najważniejszej linii tramwajowej codziennie powinny jeździć składy - tym bardziej że o tej samej porze na 4 kursuje po 2-5 pasażerów na wagon - moim zdaniem lepiej byłoby puścić solo na 4, wystarczyłoby dopasować rozkład tak aby 4 zawsze jechała za 2, w solówce ludzie spokojnie zmieściliby się. W 3 robiło się tłoczno już rok temu gdy otworzyli galerię Pomorską, po dodaniu pasażerów korzystających z A+T zaczyna robić się naprawdę gorąco, dobrze by było coś z tym zrobić
3N Wilczak
Re: Pojemność taboru tramwajowego w niedziele i święta
Moze da rade zrobic te podwojne trojki w niedziele kosztem czwórek. Ale to razem z reformą ;)mc_pele pisze:Prawie w każdą niedzielę po południu przemierzam trasę Wilczak - Nad Wisłą, zazwyczaj jest tak że solówka jest napełniona w jakichś 70-80%, w tym tygodniu jechałem dośc ostro nabitym tramwajem, uważam że na najważniejszej linii tramwajowej codziennie powinny jeździć składy - tym bardziej że o tej samej porze na 4 kursuje po 2-5 pasażerów na wagon - moim zdaniem lepiej byłoby puścić solo na 4, wystarczyłoby dopasować rozkład tak aby 4 zawsze jechała za 2, w solówce ludzie spokojnie zmieściliby się. W 3 robiło się tłoczno już rok temu gdy otworzyli galerię Pomorską, po dodaniu pasażerów korzystających z A+T zaczyna robić się naprawdę gorąco, dobrze by było coś z tym zrobić
- Krzysztof Juszczak
- Posty: 1567
- Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
- Lokalizacja: Poznań
- Dawid Szramke
- Posty: 1210
- Rejestracja: 2007-01-06, 16:52
- Lokalizacja: Bydgoszcz-Wilczak
- Kontakt:
Nie widze w tym sensu aby tramwaje były wymieniane z długie od 10:00 do 18:00 bo byłby wtedy za duży zamęt. Istotnie można by pomyśleć o daniu na 4 solówki kosztem dwuwagonowych na 3 w niedziele.volvo7000A pisze:Tez tak mysle. W niedziele i swieta solowki powinny pomykac na 1, 4 i 6.
Albo dac mieszane sklady 1 i 2 wagonowe. solowki na caly dzien, a dwuwagonowe od 10 do 18.
- mc_pele
- Członek Stowarzyszenia
- Posty: 539
- Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
- Lokalizacja: Bdg - Wilczak
- Kontakt:
volvo7000A pisze:Tramwaje nie mialyby byc wymieniane. Na caly dzien puszczane bylyby solowki, a na szczyt 6-18 wyjezdzalyby sklady.
W niedziele nie ma przecież żadnego szczytu - taka sama ilość tramwajów jeździ przez cały dzień. Bez zjazdu do zajezdni jednego wozu i wyjechania drugiego nie ma żadnej możliwości podmiany. Na to aby motorniczowie mieli przychodzić do pracy tylko na godzinkę aby wyjechać wozem i zjechać innym do zajezdni na pewno nikt się nie zgodzi.
3N Wilczak
- mc_pele
- Członek Stowarzyszenia
- Posty: 539
- Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
- Lokalizacja: Bdg - Wilczak
- Kontakt:
Hm... taki wariant też nie jest najgorszy - volvo7000 pewnie myśli o tym żeby zrobić jak na Śląsku - na linii jeździ 6 kolejności - 3 składy i 3 solówki, ustalenie odpowiedniego rozkładu zakładającego takt 12-8-12-8-12-8 lub nawet 13-7-13-7-13-7 tak aby po 12 minutach przyjeżdżał skład a po 8 solówka daje dość sporo - może być to akurat idealny takt dla 3 gdy okazuje się że solówki co 10 minut to za mało na tą linię a okazać się może że składy co 10 minut to już za dużo dobrego. Oczekiwanie poniżej 8 minut w niedzielę jest bardzo atrakcyjnym czasem dla pasażera, gdy nawet dojdzie do tego że trzeba będzie czekać dłużej to pasażer i tak wie że przyjedzie skład i podróż odbędzie się w dobrych warunkach. Moim zdaniem taki rozkład dla 3 byłby o wiele atrakcyjniejszy niż obecny, tutaj jednak problem jest ze skomunikowaniem z 70.
Podobnie można zrobić z 2/4 - obecnie z Gdańskiej w kierunku górnego tarasu tramwaje kursują w takcie 7/13/7/13/7/13 - myślę że można z zachowaniem obecnego taktu pokombinować z solówkami - z moich obserwacji wynika ( tu jednak można pokusić się o bardziej miarodajne badania ) że w niedziele z linii 2,4,8 to 4 cieszy się najmniejszą popularnością wśród pasażerów ( oczywiście mówię tu o normalnej trasie, teraz 4 można traktować jak 8bis ) możnaby ustawić tak aby to 4 przyjeżdżała po 7 minutach solówką, następnie skład 2 za 13 minut - w drugą stronę analogicznie
Podobnie można zrobić z 2/4 - obecnie z Gdańskiej w kierunku górnego tarasu tramwaje kursują w takcie 7/13/7/13/7/13 - myślę że można z zachowaniem obecnego taktu pokombinować z solówkami - z moich obserwacji wynika ( tu jednak można pokusić się o bardziej miarodajne badania ) że w niedziele z linii 2,4,8 to 4 cieszy się najmniejszą popularnością wśród pasażerów ( oczywiście mówię tu o normalnej trasie, teraz 4 można traktować jak 8bis ) możnaby ustawić tak aby to 4 przyjeżdżała po 7 minutach solówką, następnie skład 2 za 13 minut - w drugą stronę analogicznie
3N Wilczak
Muszę przyznać, ze jest to bardzo ciekawe rozwiązanie. W weekendy komunikacja tramwajowa nie jest az tak obciążona w naszym miescie. Sądze, że ZDMiKP pewnie cieszyłby sie z takiego rozwiązania. Natomiast głos niezadowolenia podniósłby się znowu w MZK, Bo z tego co się orientuję, to kasa jaką dostaje MZK za wozokilometry jest również uzależniona od długości składu (za podwójny skład ZDMiKP płaci więcej). I tutaj na pewno byśmy mogli usłyszeć o kolejnych 'wybrykach' Pana Arndtamc_pele pisze: Podobnie można zrobić z 2/4 - obecnie z Gdańskiej w kierunku górnego tarasu tramwaje kursują w takcie 7/13/7/13/7/13 - myślę że można z zachowaniem obecnego taktu pokombinować z solówkami - z moich obserwacji wynika ( tu jednak można pokusić się o bardziej miarodajne badania ) że w niedziele z linii 2,4,8 to 4 cieszy się najmniejszą popularnością wśród pasażerów ( oczywiście mówię tu o normalnej trasie, teraz 4 można traktować jak 8bis ) możnaby ustawić tak aby to 4 przyjeżdżała po 7 minutach solówką, następnie skład 2 za 13 minut - w drugą stronę analogicznie
- mc_pele
- Członek Stowarzyszenia
- Posty: 539
- Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
- Lokalizacja: Bdg - Wilczak
- Kontakt:
pawel_nk pisze: Natomiast głos niezadowolenia podniósłby się znowu w MZK, Bo z tego co się orientuję, to kasa jaką dostaje MZK za wozokilometry jest również uzależniona od długości składu
dlatego dobrze by było wprowadzić te zmiany wspólnie ze zwiększeniem pojemności na 3 3 w niedzielę przemierza trasę w około 26 minut, 70 w około 22 minuty - myślę że przy odrobinie gimnastyki dałoby dograć oba rozkłady tak żeby obie linie kursowały w takcie 8-12-8-12... - na 3 solówki i składy natomiast na 70 B10B i B10LA Na Wyścigowej przesiadalibyśmy się z solówki do B10B oraz z B10LA do składu. Oczywiście w miarę możliwości 2 z tych składów zmienilibyśmy na niskopodłogowce
3N Wilczak
Takie rozwiązanie wygląda rozsądnie. MZK na tym raczej nie straci, bo wozy zostaną przezucone na inną trasę.mc_pele pisze: dlatego dobrze by było wprowadzić te zmiany wspólnie ze zwiększeniem pojemności na 3 3 w niedzielę przemierza trasę w około 26 minut, 70 w około 22 minuty - myślę że przy odrobinie gimnastyki dałoby dograć oba rozkłady tak żeby obie linie kursowały w takcie 8-12-8-12... - na 3 solówki i składy natomiast na 70 B10B i B10LA Na Wyścigowej przesiadalibyśmy się z solówki do B10B oraz z B10LA do składu. Oczywiście w miarę możliwości 2 z tych składów zmienilibyśmy na niskopodłogowce
A jeżeli chodzi o rozkład, to jeżeli się chce to da się zrobić. Niech tylko w ZDMiKP trochę pogłówkują nad tym, bo z tym to u nich ciężko...
- mc_pele
- Członek Stowarzyszenia
- Posty: 539
- Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
- Lokalizacja: Bdg - Wilczak
- Kontakt:
pawel_nk pisze:A jeżeli chodzi o rozkład, to jeżeli się chce to da się zrobić. Niech tylko w ZDMiKP trochę pogłówkują nad tym, bo z tym to u nich ciężko...
myślę że niuniuch dałby spokojnie radę i zrobiłby nam piękny rozkładzik, sęk tylko w tym żeby dostał z góry zielone światło - na to potrzeba zainteresowanie problemem
3N Wilczak
A ciekawi mnie czy by mogły pojechać "potrójne" składy? tak jak np linia nr 6 w Gdańsku.
U nas takie coś by sprawdziło by sie na "trójce". Ale pewnie wiadomo że nie co?
Tylko ciekawe dlaczego? Za wąskie tory? Wagony u nas tak nie można łączyć? Za krótkie przystanki? Tramwaj by sie nie wyrobił na zakręcie? Czy inne (jakie?)
U nas takie coś by sprawdziło by sie na "trójce". Ale pewnie wiadomo że nie co?
Tylko ciekawe dlaczego? Za wąskie tory? Wagony u nas tak nie można łączyć? Za krótkie przystanki? Tramwaj by sie nie wyrobił na zakręcie? Czy inne (jakie?)
-
- Posty: 2888
- Rejestracja: 2007-01-06, 14:02
- mc_pele
- Członek Stowarzyszenia
- Posty: 539
- Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
- Lokalizacja: Bdg - Wilczak
- Kontakt:
Krótkie przystanki dałoby się chyba obejść jakoś - np. składy 2x102Na na Śląsku na stałe zablokowane miały pierwsze drzwi pierwszego wagonu i ostatnie drugiego. Czytałem za to coś gdzieś że w Bydgoszczy jest jakoś problem ze zwrotnicami przełączanymi radiowo- dlatego też na skrzyżowaniach składy nie mogą przejeżdżać jeden tuż za drugim. Nie wiem jednak jak to naprawdę wygląda.
Z drugiej jednak strony zastanowić się możemy czy trójskłady są na 3 aż tak bardzo potrzebne? W godzinach szczytu zdarzają się ostre napełnienia lecz w porównaniu z tym co dziać się potrafi w 59 czy 69 to pikuś. Ja osobiście wolę składy co 7,5 minuty niż trójskłady co 10 choć przyznać trzeba że trójskłady wyglądają niesamowicie klimatycznie, jazda nimi też jest inna niż składem czy solówką - przy przyspieszaniu i hamowaniu czuć masę takiego kloca
Z drugiej jednak strony zastanowić się możemy czy trójskłady są na 3 aż tak bardzo potrzebne? W godzinach szczytu zdarzają się ostre napełnienia lecz w porównaniu z tym co dziać się potrafi w 59 czy 69 to pikuś. Ja osobiście wolę składy co 7,5 minuty niż trójskłady co 10 choć przyznać trzeba że trójskłady wyglądają niesamowicie klimatycznie, jazda nimi też jest inna niż składem czy solówką - przy przyspieszaniu i hamowaniu czuć masę takiego kloca
3N Wilczak
Pewnie, ze mogłyby pojechać. Tylko, że w Bydgoszczy takie rozwiązanie nie byłoby ekonomiczne. W godzinach szczytu podwójne składy nie są aż tak zapchane, ze zachodziłaby potrzeba doczepienia jeszcze jednego wagonu. Poza tym takie składy ewentualnie byłyby potrzebne w godzinach szczytu. Ale jak wiadomo cos kosztem czegoś, wprowdzenie trójwagonowych składów spowodowałoby zmniejszenie częstotliwości kursowania do conajmniej 20 minut. A jak będzie trzeba czekać w godzinach szczytu 20 minut na tramwaj, to myślę, ze ludzie z takiego rozwiązania nie byliby zadowoleni.korpi pisze:A ciekawi mnie czy by mogły pojechać "potrójne" składy? tak jak np linia nr 6 w Gdańsku.
U nas takie coś by sprawdziło by sie na "trójce". Ale pewnie wiadomo że nie co?
Tylko ciekawe dlaczego? Za wąskie tory? Wagony u nas tak nie można łączyć? Za krótkie przystanki? Tramwaj by sie nie wyrobił na zakręcie? Czy inne (jakie?)
Przede wszystkim brakuje wagonów obecnie (sprawnych). Zacznijmy więc od tego problemu najbardziej podstawowego.pawel_nk pisze:Pewnie, ze mogłyby pojechać. Tylko, że w Bydgoszczy takie rozwiązanie nie byłoby ekonomiczne. W godzinach szczytu podwójne składy nie są aż tak zapchane, ze zachodziłaby potrzeba doczepienia jeszcze jednego wagonu. Poza tym takie składy ewentualnie byłyby potrzebne w godzinach szczytu. Ale jak wiadomo cos kosztem czegoś, wprowdzenie trójwagonowych składów spowodowałoby zmniejszenie częstotliwości kursowania do conajmniej 20 minut. A jak będzie trzeba czekać w godzinach szczytu 20 minut na tramwaj, to myślę, ze ludzie z takiego rozwiązania nie byliby zadowoleni.korpi pisze:A ciekawi mnie czy by mogły pojechać "potrójne" składy? tak jak np linia nr 6 w Gdańsku.
U nas takie coś by sprawdziło by sie na "trójce". Ale pewnie wiadomo że nie co?
Tylko ciekawe dlaczego? Za wąskie tory? Wagony u nas tak nie można łączyć? Za krótkie przystanki? Tramwaj by sie nie wyrobił na zakręcie? Czy inne (jakie?)
[ Dodano: 2008-01-27, 12:21 ]
Nikt nie kazał im namietnie kasować stodwójek ;) Zawsze mozna byloby je zajefajnie zmodernizować. Poza tym zamiast niskopodlogowego taboru o pojemnosci 2x105 mogliby zamowic cos o pojemnosci 102Na, i opanowaliby czesc problemow.mc_pele pisze:Hm... taki wariant też nie jest najgorszy - volvo7000 pewnie myśli o tym żeby zrobić jak na Śląsku - na linii jeździ 6 kolejności - 3 składy i 3 solówki, ustalenie odpowiedniego rozkładu zakładającego takt 12-8-12-8-12-8 lub nawet 13-7-13-7-13-7 tak aby po 12 minutach przyjeżdżał skład a po 8 solówka daje dość sporo - może być to akurat idealny takt dla 3 gdy okazuje się że solówki co 10 minut to za mało na tą linię a okazać się może że składy co 10 minut to już za dużo dobrego. Oczekiwanie poniżej 8 minut w niedzielę jest bardzo atrakcyjnym czasem dla pasażera, gdy nawet dojdzie do tego że trzeba będzie czekać dłużej to pasażer i tak wie że przyjedzie skład i podróż odbędzie się w dobrych warunkach. Moim zdaniem taki rozkład dla 3 byłby o wiele atrakcyjniejszy niż obecny, tutaj jednak problem jest ze skomunikowaniem z 70.
Z "taktem" typu 8/12 czy 7/13 wiaze wiele utrudnien, np na linii musi kursowac parzysta liczba wozow, o ile takie cos jest w miare udane wzgledem rownych czestotliwosci (np odjazdy 00 08 20 28 40 48), to wyglada juz super cienko w przypadku nierownych odstepow miedzy odjazdami (np 8/13). Poza tym w gopie dochodzi jeszcze problem koordynacji z liniami kursujacymi z okreslonymi czestotliwosciami na dlugich jednotorowych odcinkach, czesc z nich ma mijanki dopasowane do rozkladu na czestotliwosc 14 minut, czesc 16, czesc 10/20. I badz tu czlowieku madry i to wszystko dopasuj Dlatego czasami powstaja rozne przesuniecia, nie tylko wynikajace z napelnien pojazdow w poszczegolnych kursach.
[ Dodano: 2008-01-27, 12:25 ]
Tak naprawde to jesli chodzi o Wyscigową w niedziele - to tam nie potrzebne by były zabiegi typu 8/12 czy 7/13. Nalezy zauwazyc ze kursuje tam rowniez linia nr 1. Poprostu kurs trojki za jedynką obslugiwany moglby byc solówką, a kurs trojki za niczym hehe skladem. Czestotliwosc co 10 min. I problem rozwiazany. Tyle ze problemem znow jest to czy jest tam parzysta liczba brygad w dni wolne. A tego w tej chwili nie pamietam.
Co do 70tki w niedziele - moim zdaniem autobusy krotkie by tam zupelnie wystarczyly. Jezdze tam czesto na uczelnie - i szalu nie ma, nawet bym powiedzial ze jest mizernie jak na dlugi woz.
-
- Posty: 2888
- Rejestracja: 2007-01-06, 14:02
kolego jak już coś piszesz, ze powinni, to uzasdnij krótko swoją wypowiedź dlaczego. Poza tym, jak się wkracza w dyskusję w jej trakcie, to już powinno się miec jakiś poglad po lekturze wcześniejszych postów. Na tym etapie dyskusji, takie slogany nic nie wnosza.kamilmzk pisze:NA 3 POWINNI WYPUSćIć W NIEDZIELE I śWIęTA TRAMWAJE DWU WAGONOWE
-
- Posty: 670
- Rejestracja: 2007-01-06, 14:41
A w jaki sposob skoordynujesz to z innymi liniami ? Do lepszych rozwiazan doszlismy juz wczesniej w tym watku. Wiec nie widze sensu wymyslania na poczekaniu coraz "ciekawszych" pomyslow.kamilmzk pisze:wiem że większość kursów jest i tak nie pełna:) ale kiedy są te pełniejsze kursy to mogli by puścić może tramwaj 3 by jeżdził co 8 minut????
Skąd wogle taki pomysł na dni wolne. Przecież, po coś zostały ustalone takty w dni wolne. Trójka co 10 min, pozostałe linie co 20 min. I to w zupełności wystarczy. Problem byłby gdyby przez większość dnia ciężko byłoby wejść do tramwaju, a u nas takiej sytuacji nie ma. Chyba, że ktoś musi usiąść, co już zostało prędzej zasugerowane. W takim wypadku polecam taksówki...kamilmzk pisze:wiem że większość kursów jest i tak nie pełna:) ale kiedy są te pełniejsze kursy to mogli by puścić może tramwaj 3 by jeżdził co 8 minut????