[DE] Bielefeld

Moderator: spooney

Artur Gotowski
Posty: 670
Rejestracja: 2007-01-06, 14:41

[DE] Bielefeld

Post autor: Artur Gotowski » 2017-05-24, 15:59

Czy są chętni na poznanie zasad funkcjonowania oraz ciekawostek komunikacji publicznej w niemieckim mieście Bielefeld?

Awatar użytkownika
Kuba3569
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1076
Rejestracja: 2007-01-06, 19:30

[DE] Bielefeld

Post autor: Kuba3569 » 2017-05-24, 17:36

Chętny :)
Jelcz M11 #2641 Volvo B10MA #2459

Ignacy
Członek Stowarzyszenia
Posty: 758
Rejestracja: 2014-08-18, 21:04
Lokalizacja: Bydgoszcz

[DE] Bielefeld

Post autor: Ignacy » 2017-05-24, 20:43

Owszem :)
A222, A223, 579, 655, 812, 867, 897
275+276, 316+317, 229+252, 295+299
2459

Awatar użytkownika
Kubuś
Posty: 294
Rejestracja: 2011-01-13, 13:10
Lokalizacja: Bydgoszcz

[DE] Bielefeld

Post autor: Kubuś » 2017-05-25, 08:27

Jak najbardziej :)
Obrazek

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

[DE] Bielefeld

Post autor: Robert Reimus » 2017-05-25, 16:53

Ja także :)

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

[DE] Bielefeld

Post autor: spooney » 2017-05-25, 17:09

Fotki mile widziane :P (na hostingu :regulamin: ) :P
Obrazek

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

[DE] Bielefeld

Post autor: Kamil3836 » 2017-06-08, 16:29

Również chętny ;-)
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Artur Gotowski
Posty: 670
Rejestracja: 2007-01-06, 14:41

[DE] Bielefeld

Post autor: Artur Gotowski » 2017-06-08, 16:55

Słowem wstępu
Bielefeld – miasto na prawach powiatu w Niemczech, w północno-wschodniej części kraju związkowego Nadrenia Północna-Westfalia, w rejencji Detmold. To największe miasto w rejonie Ostwestfalen-Lippe, centrum kulturalne i gospodarcze (wiki).
Obrazek
Porównując Bielefeld do Bydgoszczy, jest to miasto o większej powierzchni w stosunku do Bydgoszczy (258,82 km² do 175,98 km²) jednakże ze względu na inny rodzaj zabudowy (mniejsza ilość blokowisk i niższa zabudowa) posiada mniejszą ilość mieszkańców (336 tys. do 355 tys.)

Artur Gotowski
Posty: 670
Rejestracja: 2007-01-06, 14:41

[DE] Bielefeld

Post autor: Artur Gotowski » 2017-06-08, 16:55

Struktura organizacji komunikacji
Za całość komunikacji miejskiej w Bielefeld odpowiada miejska spółka moBiel GmbH, która została wyodrębniona ze struktur spółki komunalnej Stadtwerke Bielefeld w sierpniu 2000 roku szczegółowo omówimy później).

moBiel ma monopol na przewozy na terenie miasta, to oni zarządzają całą infrastrukturą począwszy od np. budowy/remontu przystanków, tworzeniem nowych linii, częstotliwością kursowania poszczególnych linii aż do zlecania podwykonawcom mniej opłacalnych dla nich linii/kursów czy innych "zadań".

moBiel w pełni samodzielnie obsługuje linie tramwajowe a obsługę linii autobusowych zleca częściowo mniejszym firmom, które zapewniają łącznie 102 pojazdów podczas, gdy sam moBiel ma ich 101 szt. Największym podwykonawcą jest BVO - Busverkehr Ostwestfalen GmbH (przejęty przez DeutscheBahn obecnie jako DB Ostwestfalen-Lippe-Bus), który zapewnia 35 autobusy.
Pozostałe firmy zapewniają 67 pojazdów jednakże w mniejszej ilości, gdy jest tych firm dość sporo. Wymieniam te które pamiętam: Der Heeperhölzer, Mietrach Touristik, OB Niemeyer, Oester-Barkey Touristik, Provinz Reisen, Reisedienst Redecker, Wellhausen Reisen, Wittler Reisen, Brand Reisen, Stötzel.

moBiel stawia podwykonawcom szereg wymagań, m.in.:
- autobusy w 100% niskopodłogowe nie starsze niż 12 lat
- kierowcy firm zewnętrznych zatrudnieni na tych samych warunkach co w moBiel (stawka godzinowa, dodatki, itd.)
- co pół roku każda firma musi przysłać do moBiela każdy autobus na wewnętrzną kontrolę podczas której wykonywany jest normalny przegląd techniczny autobusu oraz poprawność wszystkich piktogramów i elementów SIP.
- "tajemniczy klient" - co najmniej raz w tygodniu każda firma "odwiedzana" jest przez "tajemniczego klienta", który ocenia czystość autobusu zewnątrz i wewnątrz (zwłaszcza stan okien, siedzeń i podłogi) oraz "jakość" i komfort jazdy, w przypadku licznych i często powtarzających się uchybień w połączeniu z licznymi skargami pasażerów firma może stracić kontrakt.

Co do samych kontraktów to są one zawierane na określoną liczbę kilometrów (+/- 10% w trakcie trwania umowy) na co najmniej 5 lat. W związku z formą zawieranych umów przewoźnicy nie otrzymują poszczególnych linii a "zadania" w postaci BWL. Dlatego też powszechne są sytuacje jak np. na linii 135, gdzie na 6 kolejności po 2 obsługują Brand i Redecker a po jednej Heeperhölzer i Provinz. Albo sytuacja, gdy podczas służby jeden kierowca jeździ na 8 różnych liniach :swir: :gwiazdy:

Artur Gotowski
Posty: 670
Rejestracja: 2007-01-06, 14:41

[DE] Bielefeld

Post autor: Artur Gotowski » 2017-06-08, 16:56

Fakty i liczby
Teraz w skrócie, później szczegółowo.

Stan na: 31.12.2016,

* Pasażerowie
Łączna liczba pasażerów - 59,6 milionów/rok
Liczba pasażerów (tramwaje) - 34,54 milionów/rok
Liczba pasażerów (autobusy) - 25,03 milionów/rok

* Pojazdy:
- tramwaje - 76 szt. + 5 szt.
- autobusy moBiel - 101
- autobusy podwykonawców 102

* Linie tramwajowe:
- liczba linii podstawowych - 4
- liczba linii dodatkowych - 4
- łączna długość linii tramwajowych (38,0 km podst. i 34,7 km dodatkowych) 72,7 km
- średnia odległość między przystankami - 450 m
- liczba przystanków - 64
- średnia prędkość podróży -22,7 km/h

* Linie autobusowe:
- Łączna liczba linii - 77
- Łączna długość linii 1.058,5 km
- średnia odległość między przystankami - 501 m
- liczba przystanków - 1.026
- średnia prędkość podróży - 24,4 km/h

* Liczba automatów biletowych - 104

* Liczba pracowników (tylko moBiel) - 711


Więcej wkrótce, muszę zdjęć trochę napstrykać! :mafia:

Awatar użytkownika
Kuba3569
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1076
Rejestracja: 2007-01-06, 19:30

[DE] Bielefeld

Post autor: Kuba3569 » 2017-06-09, 20:16

Jak znajdziesz chwilę to opisz krótko jakie obowiązki ma kierowca po przyjściu do pracy / zakończeniu pracy. :) Dodatkowo co robisz w przypadku awarii wozu, chęci podmiany, zjazdu awaryjnego itd. :)
Jelcz M11 #2641 Volvo B10MA #2459

Artur Gotowski
Posty: 670
Rejestracja: 2007-01-06, 14:41

[DE] Bielefeld

Post autor: Artur Gotowski » 2017-06-10, 15:18

Ok to na początku muszę coś wyjaśnić:
1. Moja firma nie ma typowej zajezdni, tylko 3 place postojowe w różnej części miasta https://goo.gl/maps/vEkD9tH1yt82
2. moBiel (organizator) deleguje nam zadania, ale to nasz szef "układa" sobie wozówki tak aby jak najefektywniej wykorzystać autobusy i kierowców.
3. Cała komunikacja między kierowcami a moBiel i naszym szefem odbywa się tylko i wyłącznie mailowo (informacje o objazdach, grafiki pracy, wozówki)
4. Z racji tego, że praktycznie każda służba to BWL-ka dostajemy grafik nie tak jak w MZK, czyli np 8902A tylko na maila w Excelu mamy rozpisane np. U3, czyli "Umläufe 3" tzn. "Plan 3" lub "Rozkład 3" i wtedy wiemy już wszystko, jaka linia, jaki autobus, gdzie zaczynamy itd.
5. Każdy kierowca, którego pracodawca jeździ na zlecenie moBiela musi być zgłoszony i wtedy otrzymuje kartę taką którą znasz z MZK, ale nam ona służy tylko do obsługi drukarki biletowej, numer służbowy oraz kod PIN
Obrazek

Ok gdy już to wiecie mogę wytłumaczyć przykładowy dzień pracy.
1. Gdy wiemy już jaki Umläufe jeździmy danego dnia pierwszą i najważniejszą sprawą na początku służby jest zadzwonienie do Centrali Ruchu, gdzie miła automatyczna sekretarka zapyta nas po kolei o: nr służbowy, kod pin, numer służby oraz numer taborowy autobusu (dwie ostatnie liczby znajdziemy w wozówce danego Umläufe). Logowanie trwa około 30sek. i muszą je wykonać wszyscy obojętnie czy są kierowcami moBiel czy firm zewnętrznych. Co najważniejsze logowanie musimy wykonać najpóźniej 30 min. przed odjazdem z pierwszego początkowego przystanku zaplanowanego w danym rozkładzie. Jeżeli tego nie zrobimy pracownik Centrali Ruchu moBiel natychmiast dzwoni do mojego szefa z pytaniem czy kierowca zaspał czy może doszło do awarii. Jeżeli zachodzi taka potrzeba z rezerwy wysyłają swój autobus oczywiście odpowiednio sobie za to licząc.

2. Gdy logowanie mamy za sobą udajemy się (lub już tam jesteśmy) na odpowiedni plac postojowy określony w danym planie. Teraz w zasadzie wszystko sprowadza się to zalogowania na drukarce, która swojego rodzaju jest urządzeniem 4w1, mianowicie służy do sprzedaży biletów, obsługi pixela, wyświetla rozkład jazdy z nadzorem GPS oraz zapewnia łączność z centralą ruchu. Szczegółowo drukarkę omówię, kiedy indziej, najlepiej chyba na zasadzie jakiegoś flimiku :chytry:

3. Z racji tego, że wozówka nie określa godziny wyjazdu z bazy tylko godzinę odjazdu z pierwszego przystanku pora rozpoczęcia pracy jest "elastyczna" tzn. wiadomo jeden przyjdzie 30min wcześniej na spokojnie się przygotować, drugi wpadnie na ostatnią chwilę i od razu startuje. Dla szefa i moBiela najważniejszy jest punktualny odjazd z pierwszego przystanku.

4. Wiadomo jeździmy sobie zgodnie z wozówką, pomaga drukarka, która automatycznie wszystko przełącza szczególnie pomocne jak masz 8 linii na jednej służbie. Sprzedajemy non-stop bilety i je kontrolujemy (wiadomo wsiadanie przodem tylko, wysiadanie tylko tyłem).

Załączam najprostszą wozówkę (U3)
U3_MO_MI-FR.pdf
(78.11 KiB) Pobrany 295 razy
i najbardziej skomplikowaną (U4).
U4_MO-DO.pdf
(84.75 KiB) Pobrany 292 razy
Jeżeli sposób załączenia plików jest nieprawidłowy proszę poprawić. :strzela:

5. Koniec służby. W zasadzie tutaj wszystko sprowadza się do tego żeby zamieść autobus bo serwis sprząta raz w tygodniu. No chyba, że jest jakoś zabrudzony (np wymiociny) to zgłaszamy do szefa a serwis podjeżdża na plac i sprząta. Jednak ważniejszą kwestią od tego jest tankowanie. Przed końcem służby musimy zorientować się ile jest paliwa i czy starczy na cały następny dzień. Jeżeli nie podjeżdżamy na stację i tankujemy płacąc kartą floty, która znajduje się w każdym autobusie. No i w zasadzie tyle zjeżdżamy na bazę i koniec. Określonej godziny "wjazdu" na bazę nie ma, więc wiadomo ogień i do domu :diabel:

Odnośnie podmian, awarii itd napiszę później.
Pytania i uwagi mile widziane.

ODPOWIEDZ