Ok to na początku muszę coś wyjaśnić:
1. Moja firma nie ma typowej zajezdni, tylko 3 place postojowe w różnej części miasta
https://goo.gl/maps/vEkD9tH1yt82
2. moBiel (organizator) deleguje nam zadania, ale to nasz szef "układa" sobie wozówki tak aby jak najefektywniej wykorzystać autobusy i kierowców.
3. Cała komunikacja między kierowcami a moBiel i naszym szefem odbywa się tylko i wyłącznie mailowo (informacje o objazdach, grafiki pracy, wozówki)
4. Z racji tego, że praktycznie każda służba to BWL-ka dostajemy grafik nie tak jak w MZK, czyli np 8902A tylko na maila w Excelu mamy rozpisane np. U3, czyli "Umläufe 3" tzn. "Plan 3" lub "Rozkład 3" i wtedy wiemy już wszystko, jaka linia, jaki autobus, gdzie zaczynamy itd.
5. Każdy kierowca, którego pracodawca jeździ na zlecenie moBiela musi być zgłoszony i wtedy otrzymuje kartę taką którą znasz z MZK, ale nam ona służy tylko do obsługi drukarki biletowej, numer służbowy oraz kod PIN
Ok gdy już to wiecie mogę wytłumaczyć przykładowy dzień pracy.
1. Gdy wiemy już jaki Umläufe jeździmy danego dnia pierwszą i najważniejszą sprawą na początku służby jest zadzwonienie do Centrali Ruchu, gdzie miła automatyczna sekretarka zapyta nas po kolei o: nr służbowy, kod pin, numer służby oraz numer taborowy autobusu (dwie ostatnie liczby znajdziemy w wozówce danego Umläufe). Logowanie trwa około 30sek. i muszą je wykonać wszyscy obojętnie czy są kierowcami moBiel czy firm zewnętrznych. Co najważniejsze logowanie musimy wykonać najpóźniej 30 min. przed odjazdem z pierwszego początkowego przystanku zaplanowanego w danym rozkładzie. Jeżeli tego nie zrobimy pracownik Centrali Ruchu moBiel natychmiast dzwoni do mojego szefa z pytaniem czy kierowca zaspał czy może doszło do awarii. Jeżeli zachodzi taka potrzeba z rezerwy wysyłają swój autobus oczywiście odpowiednio sobie za to licząc.
2. Gdy logowanie mamy za sobą udajemy się (lub już tam jesteśmy) na odpowiedni plac postojowy określony w danym planie. Teraz w zasadzie wszystko sprowadza się to zalogowania na drukarce, która swojego rodzaju jest urządzeniem 4w1, mianowicie służy do sprzedaży biletów, obsługi pixela, wyświetla rozkład jazdy z nadzorem GPS oraz zapewnia łączność z centralą ruchu. Szczegółowo drukarkę omówię, kiedy indziej, najlepiej chyba na zasadzie jakiegoś flimiku
3. Z racji tego, że wozówka nie określa godziny wyjazdu z bazy tylko godzinę odjazdu z pierwszego przystanku pora rozpoczęcia pracy jest "elastyczna" tzn. wiadomo jeden przyjdzie 30min wcześniej na spokojnie się przygotować, drugi wpadnie na ostatnią chwilę i od razu startuje. Dla szefa i moBiela najważniejszy jest punktualny odjazd z pierwszego przystanku.
4. Wiadomo jeździmy sobie zgodnie z wozówką, pomaga drukarka, która automatycznie wszystko przełącza szczególnie pomocne jak masz 8 linii na jednej służbie. Sprzedajemy non-stop bilety i je kontrolujemy (wiadomo wsiadanie przodem tylko, wysiadanie tylko tyłem).
Załączam najprostszą wozówkę (U3)
i najbardziej skomplikowaną (U4).
Jeżeli sposób załączenia plików jest nieprawidłowy proszę poprawić.
5. Koniec służby. W zasadzie tutaj wszystko sprowadza się do tego żeby zamieść autobus bo serwis sprząta raz w tygodniu. No chyba, że jest jakoś zabrudzony (np wymiociny) to zgłaszamy do szefa a serwis podjeżdża na plac i sprząta. Jednak ważniejszą kwestią od tego jest tankowanie. Przed końcem służby musimy zorientować się ile jest paliwa i czy starczy na cały następny dzień. Jeżeli nie podjeżdżamy na stację i tankujemy płacąc kartą floty, która znajduje się w każdym autobusie. No i w zasadzie tyle zjeżdżamy na bazę i koniec. Określonej godziny "wjazdu" na bazę nie ma, więc wiadomo ogień i do domu
Odnośnie podmian, awarii itd napiszę później.
Pytania i uwagi mile widziane.