Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Tematy ogólnodostępne (publiczne) związane ze Stowarzyszeniem.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: spooney » 2014-02-14, 12:19

Zakładam temat bo z SB wątek zniknie momentalnie :)

O akcji ratowania wagonu Konstal 803N #222 zapoczątkowanej przez Stowarzyszenie napisała dziś Gazeta Pomorska :ok:
To ostatni taki tramwaj w Polsce! Wagon z numerem 222 zżera rdza... Czy to się zmieni?

Miłośnicy komunikacji miejskiej z Bydgoszczy rozpoczynają starania o remont unikalnego w skali kraju tramwaju 803N.
Od 12 lat wagon z numerem bocznym 222 stoi w zajezdni MZK, gdzie już zżera go rdza. A szkoda, bo może jeszcze się przydać.


Obrazek
Osiemsetrójka o numerze 222 w czasach swojej świetności - na prestiżowej wtedy linii tramwajowej nr 8. (fot. Z prywatnych zbiorów Stanisława Sitarka)

Jak na początek lat 70. to była prawdziwa rewolucja - wspomina Stanisław Sitarek, emerytowany pracownik MZK i specjalista od historii bydgoskiej komunikacji miejskiej. - Nowe, przegubowe wagony zastąpiły wtedy stare enki, które robiono jeszcze na wojennej dokumentacji. Miały mizerne ogrzewanie i ręcznie otwierane drzwi. Natomiast osiemsetrójki to już było coś. Pełna elektryka, automatyka drzwi, no i fantastyczna pojemność. Jak na ówczesne czasy wagon był cichy, łatwy w prowadzeniu. Do tego oferował nieporównywalny komfort pracy motorniczym, którzy mogli rezygnować z przydziałów kożuchów. Wszyscy mówili, że przejście z enki do nowego przegubowca, było jak przesiadka z malucha do mercedesa - dodaje.

Tylko jeden wagon nie poszedł na żyletki

Pasażerowie bydgoskiej komunikacji miejskiej mogą pamiętać te składy z reprezentacyjnej wtedy linii nr 8, która kursowała z Kapuścisk do dworca PKP. Z powodów technicznych osiemsetrójki nigdy za to nie wjechały na Okole, a do Myślęcinka zaczęły jeździć dopiero od grudnia 1989 roku.

W historii miasta wpisał się też wagon o numerze bocznym 210, który po wypadku w 1976 roku wyremontowano, przemalowano na zielono i dostosowano do ruchu wycieczkowego.

Na początku lat 90. zaczęły je jednak zastępować nowsze, jeżdżące do dziś tramwaje typu 805N. Wtedy też stare przegubowce skierowano na mniej prestiżowe linie, m.in. nr 7 i 9. Ostatecznie z bydgoskich torów zjechały w latach 1992-93. Niemal wszystkie zamieniono na przysłowiowe żyletki. Ostał się tylko jeden z nich.

Z hali chorzowskiego Konstalu zjechał w czerwcu 1974 roku, a już niespełna miesiąc później przybył do Bydgoszczy. Jako ostatni z 20 zamówionych wtedy dla naszego miasta przegubowców otrzymał numer - 222.

- W swojej ponad 18-letniej służbie niczym szczególnym się nie wyróżniły - przyznaje Stanisław Sitarek. - Jedynym godnym odnotowania faktem, była próba połączenia dwóch wagonów 803N w jeden skład w 1989 roku. Oczywiście, w obu wybranych wagonach, numer 221 i właśnie 222, częściowo zmodyfikowano układ elektryczny. Jednak po kilku tygodniach jazd technicznych zrezygnowano z dalszych prób. Okazało się, że tak długi skład nie mieści się na niektórych przystankach. Nie oznacza to jednak, że wagon nie jest wart uwagi. Przeciwnie - dodaje.

- Obecnie to ostatni egzemplarz modelu 803N dostosowany do wąskiego toru - podkreśla Dariusz Falkowski, zastępca prezesa bydgoskiego Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego. - Takie tramwaje produkowano dla Łodzi, Bydgoszczy i Torunia, ale tylko u nas ostał się ten jedyny. Do tego już od ponad 12 lat stoi bezczynnie na terenie zajezdni MZK, gdzie już pełnił funkcję magazynu narzędzi, i gdzie powoli niszczeje.

A szkoda. Zdaniem członków stowarzyszenia właśnie teraz jest idealny moment na przywrócenie wagonowi dawnej świetności. - Pomysłów jest wiele - twierdzi Falkowski. - Ostatni raz ten skład wyjechał na tory w 2002 roku, jako atrakcja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Ale mógłby pojawiać się przy jeszcze innych okazjach, albo nawet obsługiwać linie turystyczne. Nie ma też przeszkód, żeby - podobnie jak zielona osiemsetrójka - służył jako pomieszczenie lekcyjne dla uczniów bydgoskich szkół - wylicza społecznik.

Potrzeba 600 tys. złotych

Niestety, na przeszkodzie stoją finanse. Tramwaj formalnie należy obecnie do bydgoskiego MZK, ale borykająca się z problemami finansowymi spółka nie ma na taki remont pieniędzy. - Bez kapitalnej modernizacji ten wagon nie ruszy, a na to potrzeba jakieś 600 tysięcy złotych. Niestety, nas na to nie stać - przyznaje wprost Mariusz Reszka, zastępca dyrektora MZK.

Dlatego bydgoscy społecznicy rozpoczynają poszukiwania sponsora dla całego przedsięwzięcia. Mają nadzieję, że odnowiona osiemsetrójka uświetni pod koniec 2015 roku otwarcie linii tramwajowej do Fordonu.

Chętni, którzy mogą i chcą wesprzeć ich inicjatywę znajdą kontakt na stronie internetowej: komunikacja.bydgoszcz.pl

Gazeta Pomorska
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /140219464
Obrazek

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: spooney » 2014-02-14, 12:23

I jeszcze dotychczasowe wpisy z SB jakby ktoś chciał doczytać/zacytować :)
kalisz98 - Tylko dziwne że z MZK człowiek nie tłumaczył się zepsutym przegubem , Czyżby sam się naprawił :P

Kawoszka116 - nie chciał się ośmieszać może:)

Kawka - No bardzo pięknie mam nadzieję że ktoś zechce przekazać pieniądze na remont.

Kawka - Z drogiej strony MZK samo może znaleźć sponsora np. PIXEL

Dawid Szramke - Pewnie dlatego że podwozie jednak jest złe :lol: :D Przegub to błąd w sztuce :D
Obrazek

kalisz98
Posty: 81
Rejestracja: 2013-01-13, 19:06

Re: Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: kalisz98 » 2014-02-14, 13:21

Jeżeli więcej gazet zacznie o tym pisać to założę się że MZK znajdzie nie wiadomo skąd pieniądze na remont :)

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: michał 78 » 2014-02-14, 22:47

A jeszcze nie tak dawno było o oszczędzaniu itp. Dlaczego np. Mobilis czy KDD nie bawi się w renowację- żeby być konkurencyjnym.

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2014-02-14, 23:09

Nie przypominam sobie żeby ktokolwiek ze stowarzyszenia proponował żeby MZK wykładało ze swojego.

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: michał 78 » 2014-02-15, 11:20

A czy ja piszę o Stowarzyszeniu? Piszę o uczestnikach forum nie wnikając w szczegóły jaki kto ma kolor.

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: michu76 » 2014-02-15, 15:14

Jeżeli 222 jest w rejestrze zabytków, a jest, to można pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 60% chyba. Trzeba jednak złożyć taki projekt w odpowiednim wydziale urzędu miasta i mieć pozostałe 40% na ten cel. Poprawcie mnie jak coś źle napisałem.
Michu76

Awatar użytkownika
Dawid Szramke
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1210
Rejestracja: 2007-01-06, 16:52
Lokalizacja: Bydgoszcz-Wilczak
Kontakt:

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: Dawid Szramke » 2014-02-15, 21:34

Szczerze to gdyby oni chcieli ocalić parówczaka to już dawno by złożyli wniosek o dofinansowanie z unii. Nie chce mi się wierzyć że robili cokolwiek żeby ten tramwaj nie wyglądał tak jak teraz.

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: spooney » 2014-02-26, 13:40

FB ZDMiKP :)
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców miasta, środowisk interesujących się historią Bydgoszczy oraz pasjonatów publicznego transportu zbiorowego, jak również w trosce o historię miasta, z okazji 20-lecia swojego istnienia podjął pracę nad projektem dotyczącym remontu kapitalnego zabytkowego wagonu przegubowego Konstal 803N. Wagon ten został wyprodukowany w Chorzowie w 1974 r. przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych KONSTAL. Jest to jedyny zachowany tego typu wagon nie tylko w Bydgoszczy, ale i w całym województwie kujawsko – pomorskim.

Bazując na doświadczeniach z eksploatacji odnowionego już taboru zabytkowego, zarówno tramwajowego jak i autobusowego, wiemy, że Bydgoszczanie bardzo chętnie wybierają się na przejażdżki historycznymi wagonami. Wiele osób z sentymentem wspomina podróże wagonami tego typu, gdyż pamięta je z czasów swojej młodości, natomiast dzieci przejażdżkę tramwajem innego typu niż zwykle traktują jako ogromną atrakcję.

Celem projektu jest kultywowanie historii dotyczącej transportu miejskiego w Bydgoszczy, jak również rozszerzenie oferty turystycznej Bydgoszczy świadczonej liniami turystycznymi.

Wagony typu 803N były produkowane w zakładach KONSTAL w Chorzowie w latach 1973 – 1975. Jest to wąskotorowa (torowiska o prześwicie 1.000 mm) wersja wagonu 102Na dostosowanego do torowiska o standardowej szerokości 1.435 mm.

Tramwaje typu 803N / 102Na były eksploatowane w większości miast Polski dysponujących komunikacją tramwajową. Wąskotorowe wersje tych wagonów zostały dostarczone do Bydgoszczy, Torunia i Łodzi. Aktualnie we wszystkich miastach są wycofane ze służby liniowej. W Bydgoszczy ostatnie wagony 803N wycofano z ruchu liniowego w 1994 r. Wagony w wersji normalnotorowej najdłużej eksploatowano w GOP-ie (do 2008 r.), we Wrocławiu (do 2009 r.), w Łodzi (do 2012 r.) oraz w Poznaniu (do 2013 r.).

W Bydgoszczy eksploatowano łącznie 2 wagony przegubowe typu 802N oraz 20 wagonów przegubowych typu 803N.

Koszt przeprowadzenia remontu kapitalnego wagonu 803N szacowany jest na ok. 600 tys. zł. W ramach remontu kapitalnego przewidujemy całkowitą odbudowę wagonu obejmującą m.in.:
* wymianę wewnętrznego i zewnętrznego poszycia,
* wymianę okablowania,
* remont drzwi,
* remont siedzeń,
* remont podłogi,
* wymianę oświetlenia,
* system głosowej informacji pasażerskiej (z mikrofonem),
* montaż piasecznicy,
* wymianę pulpitu i odnowę stanowiska motorniczego.

Docelowy wygląd tramwaju będzie nawiązywał do jego pierwotnego, historycznego wyglądu.

Właściciel wagonu (MZK Sp. z o.o. w Bydgoszczy) dotychczas nie wykazywał zainteresowania odnową wagonu. Zwracamy się więc z uprzejmą prośbą o wsparcie na etapie przygotowywania projektu do pasjonatów komunikacji miejskiej, w szczególności członków bydgoskich stowarzyszeń: Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego oraz Bydgoskiego Towarzystwa Przyjaciół Kolei.
Obrazek

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: Kamil3836 » 2014-02-27, 22:21

Mam bardzo duże obawy, że z tego zabytku, wyjdzie gówno typu Persil (tablice elektr., do tego pewnie "żółte" kasowniki - przez co straci urok wnętrze i wygląd zewnętrzny), a jak się zabiorą za pulpit oraz wajchę i przerobią na pedały, a potem aparaturę silnikową. Jedyny wyświetlacz jaki strawiłbym to http://www.phototrans.eu/14,672913,0,Ko ... a_310.html ten u góry z numerem linii. Nie rozumiem również po co zapowiedzi głosowe w zabytku.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: Darek » 2014-02-28, 02:26

Nie zapowiedzi głosowe ale np. dla przewodnika który mógłby oprowadzać grupy po mieście i dzięki temu mieć lepszy kontakt. Wóz ma być wielofunkcyjny.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: michu76 » 2014-02-28, 10:17

Jeśli chodzi o okrągły wyświetlacz na dachu, to też o tym myślałem i akurat to nie jest głupie. Ale nic poza tym jeśli chodzi o pixel. Kwestia tylko czy pixel takie coś zrobi bo dla Poznania robi inna firma wyświetlacze.
Michu76

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: ArturS » 2014-02-28, 11:46

Nie, no panowie, nie proponujmy wiochy większej niż moga zafundować. U nas parówy nigdy nie jeździły z okrągłymi cyferkami na dachu, tylko eNki takie miały. Nie zakłócajmy aerodynamiki jakąś świecącą patelnia na dachu :kreci: To już lepiej by wyglądały te blaszane tablice zewnętrzne z nr linii stosowane do 1999 roku.
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: Mateusz Machel » 2014-02-28, 11:49

Artek82 pisze:To już lepiej by wyglądały te blaszane tablice zewnętrzne z nr linii stosowane do 1999 roku.
Mam parę w domu :jezor: . Fakt, świecąca patelnia będzie lipna. Nagłośnienie w środku to spoko sprawa.
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: Darek » 2014-02-28, 12:27

Zgadzam się z przedmówcą.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: michu76 » 2014-02-28, 21:48

Dobra, wiadomo, że nic na górze ale na tablice z blachy nie pozwolimy bo każde ich zawieszenie będzie powodowało niszczenie lakieru. Tak było jak się wieszało je kiedyś i pod nimi zawsze była starta farba do gołej blachy. Fabrycznie 803N nie miały żadnych blach więc tego się trzymajmy. Oznakowanie tablicowe pojazdu jak w 1974 roku.
Michu76

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: ArturS » 2014-02-28, 22:36

A ja pamiętam że pod uchwytami pod te blachy dodatkowo były takie gumowe fartuszki właśnie po to aby nie drapały farby te tablice :) Faktem jest że guma lubiła po czasie sobie odpaść i się drapało, więc zostańmy przy tym że ani patelni świecących, ani blach :)
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

Kris
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2414
Rejestracja: 2011-02-08, 00:22

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: Kris » 2014-02-28, 22:59

michu76 pisze:Oznakowanie tablicowe pojazdu jak w 1974 roku.
Tylko czy jeszcze robi się filmy?

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: Kamil3836 » 2014-02-28, 23:34

Nie ma co dyskutować i tak wyjdzie PXIEL lub RG :(
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: michu76 » 2014-03-01, 11:59

Tam nie ma żadnych filmów tylko uchwyty na tablicę były i są. Z boku takie jak w 805Na. Kamil na pewno żadnej elektroniki ( wyświetlacze ) nie będzie. Ten wagon ma wyglądać jak z fabryki. Można zaproponować piasecznicę jak ktoś już pisał oraz przetwornice statyczne ponieważ te stare są cholernie głośne a że są dwie, to naprawdę hałas był niemiłosierny szczególnie jeśli trzeba będzie pojeździć kilkanaście godzin dziennie.
Michu76

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: spooney » 2014-05-27, 10:54

Zarzucam do tematu bo z SB i tak zniknie :P
:gazeta: Zabytkowy tramwaj wciąż czeka na generalny remont

Obrazek

Gazeta Pomorska
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /140529322
Obrazek

lukas_3830
Posty: 197
Rejestracja: 2008-08-27, 01:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: lukas_3830 » 2014-05-30, 13:57

Warto by było stworzyć fundusz dla tego wozu i zacząć zbierać pieniądze. Być może znajdzie się także sponsor, który pomoże uratować ten wóz. Wiem, że każdy teraz liczy zyski i widzi tylko pieniądze nawet te minimalne za złom ale czy warto wszystko oddawać na żyletki? Może czasami zostawić coś dla przyszłych pokoleń.....

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: spooney » 2014-05-30, 14:03

lukas_3830 pisze:Może czasami zostawić coś dla przyszłych pokoleń.....
Dla przyszłych i obecnych, wszak linie turystyczne cieszą się dużą popularnością :)
Obrazek

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: reputed » 2014-05-30, 22:18

spooney pisze:Dla przyszłych i obecnych, wszak linie turystyczne cieszą się dużą popularnością :)
I właśnie na liniach turystycznych powinny być zbierane pieniądze (przez konduktora) na remont tego tramwaju.

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: michu76 » 2014-06-02, 11:21

Może warto rozesłać pisma np. do Pesy czy prezydenta miasta i konserwatora zabytków. Niech dadzą odpowiedź czy wyłożą kasę.
Michu76

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: michał 78 » 2014-06-02, 12:16

Prezydent wyłoży kasę - żart miesiąca Michu.

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: michu76 » 2014-06-02, 13:53

No cóż. Nadzieja umiera ostatnia!!! :mafia:
Michu76

lukasn26
Członek Stowarzyszenia
Posty: 408
Rejestracja: 2014-04-05, 07:51

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: lukasn26 » 2014-06-11, 07:55

A ja mam dwa pomysły w nawiązaniu do kolegi volvo7000a. Ponieważ od 19 czerwca pojadą linie turyctyczne to można:
1.Zrobić puszki, zawiesić w tramwajach i autobusach, i zbierać (tylko trzeba je tak przymocować żeby nikt nie ukradł).:P
2. Opłatę za przejazdy (wogóle się płaci za przejazd?) przeznaczyć na remont. Wiem że to nie będzie cała kasa ale od czegoś trzeba zacząć :)

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: Darek » 2014-06-11, 08:46

Wiesz że trzeba mieć pozwolenie od ministerstwa na zorganizowanie zbiórki publicznej?
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
Kuba3569
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1076
Rejestracja: 2007-01-06, 19:30

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

Post autor: Kuba3569 » 2014-06-11, 12:15

Darek pisze:Wiesz że trzeba mieć pozwolenie od ministerstwa na zorganizowanie zbiórki publicznej?
Jak uzyskać zgodę na przeprowadzenie zbiórki publicznej na podstawie obowiązujących przepisów?
Jeśli chcecie Państwo przeprowadzić zbiórkę na terenie gminy – zwracacie się do wójta, burmistrza lub prezydent miasta. Jeśli na terenie kilku gmin lub w powiecie – do starosty. Jeśli w całym województwie – do marszałka województwa.
Jeśli teren jest większy (np. ogólnopolski) albo jeśli chcemy zebrane środki wykorzystać za granicą - wtedy o zgodę trzeba wystąpić do MAC. Nie istnieje gotowy formularz występowania o zgodę na zbiórkę, dokumenty trzeba przygotować samodzielnie.
https://mac.gov.pl/zbiorki-publiczne
Jelcz M11 #2641 Volvo B10MA #2459

ODPOWIEDZ