Strona 1 z 2

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-14, 12:19
autor: spooney
Zakładam temat bo z SB wątek zniknie momentalnie :)

O akcji ratowania wagonu Konstal 803N #222 zapoczątkowanej przez Stowarzyszenie napisała dziś Gazeta Pomorska :ok:
To ostatni taki tramwaj w Polsce! Wagon z numerem 222 zżera rdza... Czy to się zmieni?

Miłośnicy komunikacji miejskiej z Bydgoszczy rozpoczynają starania o remont unikalnego w skali kraju tramwaju 803N.
Od 12 lat wagon z numerem bocznym 222 stoi w zajezdni MZK, gdzie już zżera go rdza. A szkoda, bo może jeszcze się przydać.


Obrazek
Osiemsetrójka o numerze 222 w czasach swojej świetności - na prestiżowej wtedy linii tramwajowej nr 8. (fot. Z prywatnych zbiorów Stanisława Sitarka)

Jak na początek lat 70. to była prawdziwa rewolucja - wspomina Stanisław Sitarek, emerytowany pracownik MZK i specjalista od historii bydgoskiej komunikacji miejskiej. - Nowe, przegubowe wagony zastąpiły wtedy stare enki, które robiono jeszcze na wojennej dokumentacji. Miały mizerne ogrzewanie i ręcznie otwierane drzwi. Natomiast osiemsetrójki to już było coś. Pełna elektryka, automatyka drzwi, no i fantastyczna pojemność. Jak na ówczesne czasy wagon był cichy, łatwy w prowadzeniu. Do tego oferował nieporównywalny komfort pracy motorniczym, którzy mogli rezygnować z przydziałów kożuchów. Wszyscy mówili, że przejście z enki do nowego przegubowca, było jak przesiadka z malucha do mercedesa - dodaje.

Tylko jeden wagon nie poszedł na żyletki

Pasażerowie bydgoskiej komunikacji miejskiej mogą pamiętać te składy z reprezentacyjnej wtedy linii nr 8, która kursowała z Kapuścisk do dworca PKP. Z powodów technicznych osiemsetrójki nigdy za to nie wjechały na Okole, a do Myślęcinka zaczęły jeździć dopiero od grudnia 1989 roku.

W historii miasta wpisał się też wagon o numerze bocznym 210, który po wypadku w 1976 roku wyremontowano, przemalowano na zielono i dostosowano do ruchu wycieczkowego.

Na początku lat 90. zaczęły je jednak zastępować nowsze, jeżdżące do dziś tramwaje typu 805N. Wtedy też stare przegubowce skierowano na mniej prestiżowe linie, m.in. nr 7 i 9. Ostatecznie z bydgoskich torów zjechały w latach 1992-93. Niemal wszystkie zamieniono na przysłowiowe żyletki. Ostał się tylko jeden z nich.

Z hali chorzowskiego Konstalu zjechał w czerwcu 1974 roku, a już niespełna miesiąc później przybył do Bydgoszczy. Jako ostatni z 20 zamówionych wtedy dla naszego miasta przegubowców otrzymał numer - 222.

- W swojej ponad 18-letniej służbie niczym szczególnym się nie wyróżniły - przyznaje Stanisław Sitarek. - Jedynym godnym odnotowania faktem, była próba połączenia dwóch wagonów 803N w jeden skład w 1989 roku. Oczywiście, w obu wybranych wagonach, numer 221 i właśnie 222, częściowo zmodyfikowano układ elektryczny. Jednak po kilku tygodniach jazd technicznych zrezygnowano z dalszych prób. Okazało się, że tak długi skład nie mieści się na niektórych przystankach. Nie oznacza to jednak, że wagon nie jest wart uwagi. Przeciwnie - dodaje.

- Obecnie to ostatni egzemplarz modelu 803N dostosowany do wąskiego toru - podkreśla Dariusz Falkowski, zastępca prezesa bydgoskiego Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego. - Takie tramwaje produkowano dla Łodzi, Bydgoszczy i Torunia, ale tylko u nas ostał się ten jedyny. Do tego już od ponad 12 lat stoi bezczynnie na terenie zajezdni MZK, gdzie już pełnił funkcję magazynu narzędzi, i gdzie powoli niszczeje.

A szkoda. Zdaniem członków stowarzyszenia właśnie teraz jest idealny moment na przywrócenie wagonowi dawnej świetności. - Pomysłów jest wiele - twierdzi Falkowski. - Ostatni raz ten skład wyjechał na tory w 2002 roku, jako atrakcja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Ale mógłby pojawiać się przy jeszcze innych okazjach, albo nawet obsługiwać linie turystyczne. Nie ma też przeszkód, żeby - podobnie jak zielona osiemsetrójka - służył jako pomieszczenie lekcyjne dla uczniów bydgoskich szkół - wylicza społecznik.

Potrzeba 600 tys. złotych

Niestety, na przeszkodzie stoją finanse. Tramwaj formalnie należy obecnie do bydgoskiego MZK, ale borykająca się z problemami finansowymi spółka nie ma na taki remont pieniędzy. - Bez kapitalnej modernizacji ten wagon nie ruszy, a na to potrzeba jakieś 600 tysięcy złotych. Niestety, nas na to nie stać - przyznaje wprost Mariusz Reszka, zastępca dyrektora MZK.

Dlatego bydgoscy społecznicy rozpoczynają poszukiwania sponsora dla całego przedsięwzięcia. Mają nadzieję, że odnowiona osiemsetrójka uświetni pod koniec 2015 roku otwarcie linii tramwajowej do Fordonu.

Chętni, którzy mogą i chcą wesprzeć ich inicjatywę znajdą kontakt na stronie internetowej: komunikacja.bydgoszcz.pl

Gazeta Pomorska
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /140219464

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-14, 12:23
autor: spooney
I jeszcze dotychczasowe wpisy z SB jakby ktoś chciał doczytać/zacytować :)
kalisz98 - Tylko dziwne że z MZK człowiek nie tłumaczył się zepsutym przegubem , Czyżby sam się naprawił :P

Kawoszka116 - nie chciał się ośmieszać może:)

Kawka - No bardzo pięknie mam nadzieję że ktoś zechce przekazać pieniądze na remont.

Kawka - Z drogiej strony MZK samo może znaleźć sponsora np. PIXEL

Dawid Szramke - Pewnie dlatego że podwozie jednak jest złe :lol: :D Przegub to błąd w sztuce :D

Re: Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-14, 13:21
autor: kalisz98
Jeżeli więcej gazet zacznie o tym pisać to założę się że MZK znajdzie nie wiadomo skąd pieniądze na remont :)

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-14, 22:47
autor: michał 78
A jeszcze nie tak dawno było o oszczędzaniu itp. Dlaczego np. Mobilis czy KDD nie bawi się w renowację- żeby być konkurencyjnym.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-14, 23:09
autor: Krzysztof Ziętara
Nie przypominam sobie żeby ktokolwiek ze stowarzyszenia proponował żeby MZK wykładało ze swojego.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-15, 11:20
autor: michał 78
A czy ja piszę o Stowarzyszeniu? Piszę o uczestnikach forum nie wnikając w szczegóły jaki kto ma kolor.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-15, 15:14
autor: michu76
Jeżeli 222 jest w rejestrze zabytków, a jest, to można pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 60% chyba. Trzeba jednak złożyć taki projekt w odpowiednim wydziale urzędu miasta i mieć pozostałe 40% na ten cel. Poprawcie mnie jak coś źle napisałem.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-15, 21:34
autor: Dawid Szramke
Szczerze to gdyby oni chcieli ocalić parówczaka to już dawno by złożyli wniosek o dofinansowanie z unii. Nie chce mi się wierzyć że robili cokolwiek żeby ten tramwaj nie wyglądał tak jak teraz.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-26, 13:40
autor: spooney
FB ZDMiKP :)
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców miasta, środowisk interesujących się historią Bydgoszczy oraz pasjonatów publicznego transportu zbiorowego, jak również w trosce o historię miasta, z okazji 20-lecia swojego istnienia podjął pracę nad projektem dotyczącym remontu kapitalnego zabytkowego wagonu przegubowego Konstal 803N. Wagon ten został wyprodukowany w Chorzowie w 1974 r. przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych KONSTAL. Jest to jedyny zachowany tego typu wagon nie tylko w Bydgoszczy, ale i w całym województwie kujawsko – pomorskim.

Bazując na doświadczeniach z eksploatacji odnowionego już taboru zabytkowego, zarówno tramwajowego jak i autobusowego, wiemy, że Bydgoszczanie bardzo chętnie wybierają się na przejażdżki historycznymi wagonami. Wiele osób z sentymentem wspomina podróże wagonami tego typu, gdyż pamięta je z czasów swojej młodości, natomiast dzieci przejażdżkę tramwajem innego typu niż zwykle traktują jako ogromną atrakcję.

Celem projektu jest kultywowanie historii dotyczącej transportu miejskiego w Bydgoszczy, jak również rozszerzenie oferty turystycznej Bydgoszczy świadczonej liniami turystycznymi.

Wagony typu 803N były produkowane w zakładach KONSTAL w Chorzowie w latach 1973 – 1975. Jest to wąskotorowa (torowiska o prześwicie 1.000 mm) wersja wagonu 102Na dostosowanego do torowiska o standardowej szerokości 1.435 mm.

Tramwaje typu 803N / 102Na były eksploatowane w większości miast Polski dysponujących komunikacją tramwajową. Wąskotorowe wersje tych wagonów zostały dostarczone do Bydgoszczy, Torunia i Łodzi. Aktualnie we wszystkich miastach są wycofane ze służby liniowej. W Bydgoszczy ostatnie wagony 803N wycofano z ruchu liniowego w 1994 r. Wagony w wersji normalnotorowej najdłużej eksploatowano w GOP-ie (do 2008 r.), we Wrocławiu (do 2009 r.), w Łodzi (do 2012 r.) oraz w Poznaniu (do 2013 r.).

W Bydgoszczy eksploatowano łącznie 2 wagony przegubowe typu 802N oraz 20 wagonów przegubowych typu 803N.

Koszt przeprowadzenia remontu kapitalnego wagonu 803N szacowany jest na ok. 600 tys. zł. W ramach remontu kapitalnego przewidujemy całkowitą odbudowę wagonu obejmującą m.in.:
* wymianę wewnętrznego i zewnętrznego poszycia,
* wymianę okablowania,
* remont drzwi,
* remont siedzeń,
* remont podłogi,
* wymianę oświetlenia,
* system głosowej informacji pasażerskiej (z mikrofonem),
* montaż piasecznicy,
* wymianę pulpitu i odnowę stanowiska motorniczego.

Docelowy wygląd tramwaju będzie nawiązywał do jego pierwotnego, historycznego wyglądu.

Właściciel wagonu (MZK Sp. z o.o. w Bydgoszczy) dotychczas nie wykazywał zainteresowania odnową wagonu. Zwracamy się więc z uprzejmą prośbą o wsparcie na etapie przygotowywania projektu do pasjonatów komunikacji miejskiej, w szczególności członków bydgoskich stowarzyszeń: Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego oraz Bydgoskiego Towarzystwa Przyjaciół Kolei.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-27, 22:21
autor: Kamil3836
Mam bardzo duże obawy, że z tego zabytku, wyjdzie gówno typu Persil (tablice elektr., do tego pewnie "żółte" kasowniki - przez co straci urok wnętrze i wygląd zewnętrzny), a jak się zabiorą za pulpit oraz wajchę i przerobią na pedały, a potem aparaturę silnikową. Jedyny wyświetlacz jaki strawiłbym to http://www.phototrans.eu/14,672913,0,Ko ... a_310.html ten u góry z numerem linii. Nie rozumiem również po co zapowiedzi głosowe w zabytku.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-28, 02:26
autor: Darek
Nie zapowiedzi głosowe ale np. dla przewodnika który mógłby oprowadzać grupy po mieście i dzięki temu mieć lepszy kontakt. Wóz ma być wielofunkcyjny.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-28, 10:17
autor: michu76
Jeśli chodzi o okrągły wyświetlacz na dachu, to też o tym myślałem i akurat to nie jest głupie. Ale nic poza tym jeśli chodzi o pixel. Kwestia tylko czy pixel takie coś zrobi bo dla Poznania robi inna firma wyświetlacze.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-28, 11:46
autor: ArturS
Nie, no panowie, nie proponujmy wiochy większej niż moga zafundować. U nas parówy nigdy nie jeździły z okrągłymi cyferkami na dachu, tylko eNki takie miały. Nie zakłócajmy aerodynamiki jakąś świecącą patelnia na dachu :kreci: To już lepiej by wyglądały te blaszane tablice zewnętrzne z nr linii stosowane do 1999 roku.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-28, 11:49
autor: Mateusz Machel
Artek82 pisze:To już lepiej by wyglądały te blaszane tablice zewnętrzne z nr linii stosowane do 1999 roku.
Mam parę w domu :jezor: . Fakt, świecąca patelnia będzie lipna. Nagłośnienie w środku to spoko sprawa.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-28, 12:27
autor: Darek
Zgadzam się z przedmówcą.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-28, 21:48
autor: michu76
Dobra, wiadomo, że nic na górze ale na tablice z blachy nie pozwolimy bo każde ich zawieszenie będzie powodowało niszczenie lakieru. Tak było jak się wieszało je kiedyś i pod nimi zawsze była starta farba do gołej blachy. Fabrycznie 803N nie miały żadnych blach więc tego się trzymajmy. Oznakowanie tablicowe pojazdu jak w 1974 roku.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-28, 22:36
autor: ArturS
A ja pamiętam że pod uchwytami pod te blachy dodatkowo były takie gumowe fartuszki właśnie po to aby nie drapały farby te tablice :) Faktem jest że guma lubiła po czasie sobie odpaść i się drapało, więc zostańmy przy tym że ani patelni świecących, ani blach :)

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-28, 22:59
autor: Kris
michu76 pisze:Oznakowanie tablicowe pojazdu jak w 1974 roku.
Tylko czy jeszcze robi się filmy?

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-02-28, 23:34
autor: Kamil3836
Nie ma co dyskutować i tak wyjdzie PXIEL lub RG :(

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-03-01, 11:59
autor: michu76
Tam nie ma żadnych filmów tylko uchwyty na tablicę były i są. Z boku takie jak w 805Na. Kamil na pewno żadnej elektroniki ( wyświetlacze ) nie będzie. Ten wagon ma wyglądać jak z fabryki. Można zaproponować piasecznicę jak ktoś już pisał oraz przetwornice statyczne ponieważ te stare są cholernie głośne a że są dwie, to naprawdę hałas był niemiłosierny szczególnie jeśli trzeba będzie pojeździć kilkanaście godzin dziennie.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-05-27, 10:54
autor: spooney
Zarzucam do tematu bo z SB i tak zniknie :P
:gazeta: Zabytkowy tramwaj wciąż czeka na generalny remont

Obrazek

Gazeta Pomorska
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /140529322

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-05-30, 13:57
autor: lukas_3830
Warto by było stworzyć fundusz dla tego wozu i zacząć zbierać pieniądze. Być może znajdzie się także sponsor, który pomoże uratować ten wóz. Wiem, że każdy teraz liczy zyski i widzi tylko pieniądze nawet te minimalne za złom ale czy warto wszystko oddawać na żyletki? Może czasami zostawić coś dla przyszłych pokoleń.....

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-05-30, 14:03
autor: spooney
lukas_3830 pisze:Może czasami zostawić coś dla przyszłych pokoleń.....
Dla przyszłych i obecnych, wszak linie turystyczne cieszą się dużą popularnością :)

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-05-30, 22:18
autor: reputed
spooney pisze:Dla przyszłych i obecnych, wszak linie turystyczne cieszą się dużą popularnością :)
I właśnie na liniach turystycznych powinny być zbierane pieniądze (przez konduktora) na remont tego tramwaju.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-06-02, 11:21
autor: michu76
Może warto rozesłać pisma np. do Pesy czy prezydenta miasta i konserwatora zabytków. Niech dadzą odpowiedź czy wyłożą kasę.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-06-02, 12:16
autor: michał 78
Prezydent wyłoży kasę - żart miesiąca Michu.

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-06-02, 13:53
autor: michu76
No cóż. Nadzieja umiera ostatnia!!! :mafia:

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-06-11, 07:55
autor: lukasn26
A ja mam dwa pomysły w nawiązaniu do kolegi volvo7000a. Ponieważ od 19 czerwca pojadą linie turyctyczne to można:
1.Zrobić puszki, zawiesić w tramwajach i autobusach, i zbierać (tylko trzeba je tak przymocować żeby nikt nie ukradł).:P
2. Opłatę za przejazdy (wogóle się płaci za przejazd?) przeznaczyć na remont. Wiem że to nie będzie cała kasa ale od czegoś trzeba zacząć :)

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-06-11, 08:46
autor: Darek
Wiesz że trzeba mieć pozwolenie od ministerstwa na zorganizowanie zbiórki publicznej?

Ocalmy wagon Konstal 803N #222

: 2014-06-11, 12:15
autor: Kuba3569
Darek pisze:Wiesz że trzeba mieć pozwolenie od ministerstwa na zorganizowanie zbiórki publicznej?
Jak uzyskać zgodę na przeprowadzenie zbiórki publicznej na podstawie obowiązujących przepisów?
Jeśli chcecie Państwo przeprowadzić zbiórkę na terenie gminy – zwracacie się do wójta, burmistrza lub prezydent miasta. Jeśli na terenie kilku gmin lub w powiecie – do starosty. Jeśli w całym województwie – do marszałka województwa.
Jeśli teren jest większy (np. ogólnopolski) albo jeśli chcemy zebrane środki wykorzystać za granicą - wtedy o zgodę trzeba wystąpić do MAC. Nie istnieje gotowy formularz występowania o zgodę na zbiórkę, dokumenty trzeba przygotować samodzielnie.
https://mac.gov.pl/zbiorki-publiczne