Rondo czy skrzyżowanie z wyspą centralną?
Moderator: spooney
Rondo czy skrzyżowanie z wyspą centralną?
/s: wydzieliłem osobny wątek
Rondo - skrzyżowanie z wyspą środkową, objeżdżaną przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara, zazwyczaj jednopasowe (są też dwupasowe), ze środkową wyspą nieprzejezdną, przecinającą naturalny przebieg. Geometria ronda wymusza zmniejszenie prędkości, ustąpienie pierwszeństwa i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Sama geometria podopowiada tutaj zasady ruchu - pierwszeństwo dla pojazdów poruszających się po obwiedni. Wprowadzenie tramwaju na rondzie wypaczy zasady pierwszeństwa i spowoduje więcej strat ruchowych niż zysków.
Skrzyżowanie z wyspą centralną - skrzyżowanie z wyspą nieprzejezdną, którą kierowcy pokonują również w kierunku ruchu niezgodnym z ruchem wskazówek zegara. Zazwyczaj jest wielopasowe. Powinno być sterowane sygnalizacją świetlną. Z racji rozmiarów dozwolone jest przepuszczanie tramwaju przez środek wyspy. Zazwyczaj powstaje na skrzyżowaniu dróg dwu i wielopasowych, dwujezdniowych.
Większość istniejących skrzyżowań z wyspą centralną (zwanych w Bydgoszczy rondami) niestety nie spełnia zasad wytycznych projektowania skrzyżowań i zachowania bezpieczeństwa, dlatego są jednymi z czarnych punktów na sieci miasta.
Rondo - skrzyżowanie z wyspą środkową, objeżdżaną przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara, zazwyczaj jednopasowe (są też dwupasowe), ze środkową wyspą nieprzejezdną, przecinającą naturalny przebieg. Geometria ronda wymusza zmniejszenie prędkości, ustąpienie pierwszeństwa i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Sama geometria podopowiada tutaj zasady ruchu - pierwszeństwo dla pojazdów poruszających się po obwiedni. Wprowadzenie tramwaju na rondzie wypaczy zasady pierwszeństwa i spowoduje więcej strat ruchowych niż zysków.
Skrzyżowanie z wyspą centralną - skrzyżowanie z wyspą nieprzejezdną, którą kierowcy pokonują również w kierunku ruchu niezgodnym z ruchem wskazówek zegara. Zazwyczaj jest wielopasowe. Powinno być sterowane sygnalizacją świetlną. Z racji rozmiarów dozwolone jest przepuszczanie tramwaju przez środek wyspy. Zazwyczaj powstaje na skrzyżowaniu dróg dwu i wielopasowych, dwujezdniowych.
Większość istniejących skrzyżowań z wyspą centralną (zwanych w Bydgoszczy rondami) niestety nie spełnia zasad wytycznych projektowania skrzyżowań i zachowania bezpieczeństwa, dlatego są jednymi z czarnych punktów na sieci miasta.
Ostatnio zmieniony 2009-12-05, 16:34 przez elfalcone, łącznie zmieniany 1 raz.
Tak, ale każde skrzyżowanie o ruchu okrężnym, które ma na wlotach znak "ustąp" jest rondem.
W Bydgoszczy do któregoś roku istniała nazwa rondo 1 Armii WP, jednakże chyba ze względu na to, iż pierwszeństwo ma tam Wojska Polskiego zaniechano tej nazwy.
Przykładem skrzyżowania o ruchu okrężnym, które nie jest rondem może być plac Weyssenhoffa. Nie jest to rondo ze względu na organizację ruchu na tym skrzyżowaniu.
Kolejny przykład - skrzyżowanie o ruchu okrężnym przed mostem Fordońskim - to także nie jest rondo ze względu na łamane pierwszeństwo.
/s: usunięty fragment postu nie na temat
W Bydgoszczy do któregoś roku istniała nazwa rondo 1 Armii WP, jednakże chyba ze względu na to, iż pierwszeństwo ma tam Wojska Polskiego zaniechano tej nazwy.
Przykładem skrzyżowania o ruchu okrężnym, które nie jest rondem może być plac Weyssenhoffa. Nie jest to rondo ze względu na organizację ruchu na tym skrzyżowaniu.
Kolejny przykład - skrzyżowanie o ruchu okrężnym przed mostem Fordońskim - to także nie jest rondo ze względu na łamane pierwszeństwo.
/s: usunięty fragment postu nie na temat
Ostatnio zmieniony 2009-12-05, 16:28 przez reputed, łącznie zmieniany 1 raz.
Potocznie. Tylko potocznie, w rzeczywistości rondem nie jest :> Znak C-12 informuje jedynie o kierunku ruchu dookoła wyspy, a A-7 o konieczności ustąpienia pierwszeństwa.volvo7000A pisze:Tak, ale każde skrzyżowanie o ruchu okrężnym, które ma na wlotach znak "ustąp" jest rondem.
To akurat było na skrzyżowaniu Wojska Polskiego i Magnuszewskiej.volvo7000A pisze:rondo 1 Armii WP
/s: usunięty fragment postu niezwiązany z tematem
Ostatnio zmieniony 2009-12-05, 16:29 przez elfalcone, łącznie zmieniany 1 raz.
Rondo: skrzyżowanie z wyspą środkowa, oznakowane znakiem A-7+C-12 i jednokierunkową jezdnią wokół wyspy, na którym pojazdy są obowiązane objeżdżać wyspę środkową w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.volvo7000A pisze:To wg Ciebie co jest rondem?
Rodzaje rond: mini, małe, średnie, duże.
Definicja najpopularniejszego typu ronda:
Małe rondo - skrzyżowanie o ruchu okrężnym z nieprzejezdną wyspą środkową tworzącą wizualną przeszkodę dla kierowców zbliżających się do ronda. Ze względów funkcjonalnych wyspa może być otoczona przejezdnym pierścieniem o nawierzchni odróżniającej się od jezdni ronda.
W rondach wyspa jest okrągła, w wyspach centralnych jest owalna. Średnica wyspy na rondzie dochodzi do 35m (zazwyczaj), średnica wyspy centralnej nawet do 50. Wyspa centralna jest zazwyczaj dwu i więcej pasowa.
/s: usunięty fragment postu nie związany z tematem
Ostatnio zmieniony 2009-12-05, 16:32 przez elfalcone, łącznie zmieniany 1 raz.
- Krzysztof Juszczak
- Posty: 1567
- Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
- Lokalizacja: Poznań
Innymi słowy miałem na myśli potocznie "rondo", choć wynika z tego, że według kodeksu drogowego takie r. Inowrocławskie czy r. Grunwaldzkie są rondami
Nazwa Rondo I Armii Wojska Polskiego nadal funkcjonuje
Nazwa Rondo I Armii Wojska Polskiego nadal funkcjonuje
Ostatnio zmieniony 2009-12-05, 16:37 przez Krzysztof Juszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N
Mylisz pojęcia. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym, czyli z wyspą centralną musi być oznaczone znakiem C-12. Pierwszeństwo musi być wyznaczone dla kierunku, inaczej byłoby to rondo.elfalcone pisze:Skrzyżowanie z wyspą centralną, jeśli jest na nim wyznaczona droga z pierwszeństwem, nie może być oznaczane znakiem C-12. Więc to błąd nie jest.
Rondo natomiast na wlotach musi mieć C-12 i A-7, pierwszeństwo mają pojazdy znajdujące się na rondzie
-
- Członek Stowarzyszenia
- Posty: 2215
- Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
- Lokalizacja: Bydgoszcz
To jest taka herezja, że nie wiem od czego zacząć...volvo7000A pisze: Mylisz pojęcia. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym, czyli z wyspą centralną musi być oznaczone znakiem C-12.
Ruch okrężny to sposób organizacji ruchu drogowego, wyspa centralna to rozwiązanie budowlane.
Co powiesz o rondzie Skrzetuskim albo pl. Weysenhoffa?
Przy każdym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym musi stać znak C12.
Rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym z pierwszeństwem pojazdów na rondzie.
Rondo Skrzetuskie nie jest rondem bo ma wyznaczony kierunek pierwszeństwa.
Plac Weyssenhoffa nie jest rondem, ale jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym (ma wyspę) z pierwszeństwem po prawej.
Rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym z pierwszeństwem pojazdów na rondzie.
Rondo Skrzetuskie nie jest rondem bo ma wyznaczony kierunek pierwszeństwa.
Plac Weyssenhoffa nie jest rondem, ale jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym (ma wyspę) z pierwszeństwem po prawej.
-
- Członek Stowarzyszenia
- Posty: 2215
- Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Niejako z definicji - bez wprowadzenia ruchu okrężnego znakiemvolvo7000A pisze:Przy każdym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym musi stać znak C12.
Nie, rondo to taka budowla drogowa.Rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym z pierwszeństwem pojazdów na rondzie.
EDIT: A Jagiellońska x Ogińskiego nie ma?Rondo Skrzetuskie nie jest rondem bo ma wyznaczony kierunek pierwszeństwa.
Technicznie rzecz biorąc, to jest skrzyżowanie równorzędne. Mogliby tam postawić "ruch okrężny" (bez A-7), ale jest to rzecz spotykana tak rzadko w Polsce, że prowadziłoby do wypadków.Plac Weyssenhoffa nie jest rondem, ale jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym (ma wyspę) z pierwszeństwem po prawej.
Natomiast na skrzyżowaniu Jagiellońskiej z Ogińskiego nie ma ruchu okrężnego i nie ma C12. Jakby był, to wyjeżdżający z PKS czy Ogińskiego mieliby pierwszeństwo przed jadącymi Jagiellońską przy wyłączonych światłach.
/s: posty przeniesione do istniejącego wątku
Ostatnio zmieniony 2010-06-24, 06:06 przez Krzysztof Ziętara, łącznie zmieniany 1 raz.
Dla kolegi Volvo, cytat z wytycznych, dotyczących usytuowania znaków.
Cytuję
Cytuję
Powyższy cytat, jest końcem tego wątku, z wytycznymi się nie dyskutuje. Następnym razem polecam najpierw poczytać przepisy prawa, a potem przedstawiać swoje teorie.(DzU 220, poz. 2181 z dn. 3.07.2003).
Załącznik 1, punkt 4.2.12.
Znak C-12 stosuje się na skrzyżowaniach dróg w celu wskazania kierującym, że ruch pojazdów odbywa się dookoła wyspy w kierunku wskazanym na znaku.
Znak C-12 stosuje się łącznie ze znakiem A-7 i umieszcza się na każdym wlocie zgodnie z zasadami określonymi w punkcie 5.2.1.2. Znak C-12 umieszcza się w odległości do 25 m przed skrzyżowaniem. Nie umieszcza się znaku C-12 przed takimi skrzyżowaniami z ruchem dookoła wyspy, przez które przebiega dodatkowo odcinek jezdni przecinający wyspę centralną, lub w przypadkach kiedy jednej z dróg przyznano pierwszeństwo.