Rondo czy skrzyżowanie z wyspą centralną?

Moderator: spooney

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Rondo czy skrzyżowanie z wyspą centralną?

Post autor: elfalcone » 2009-12-04, 19:12

/s: wydzieliłem osobny wątek

Rondo - skrzyżowanie z wyspą środkową, objeżdżaną przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara, zazwyczaj jednopasowe (są też dwupasowe), ze środkową wyspą nieprzejezdną, przecinającą naturalny przebieg. Geometria ronda wymusza zmniejszenie prędkości, ustąpienie pierwszeństwa i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Obrazek

Sama geometria podopowiada tutaj zasady ruchu - pierwszeństwo dla pojazdów poruszających się po obwiedni. Wprowadzenie tramwaju na rondzie wypaczy zasady pierwszeństwa i spowoduje więcej strat ruchowych niż zysków.

Skrzyżowanie z wyspą centralną - skrzyżowanie z wyspą nieprzejezdną, którą kierowcy pokonują również w kierunku ruchu niezgodnym z ruchem wskazówek zegara. Zazwyczaj jest wielopasowe. Powinno być sterowane sygnalizacją świetlną. Z racji rozmiarów dozwolone jest przepuszczanie tramwaju przez środek wyspy. Zazwyczaj powstaje na skrzyżowaniu dróg dwu i wielopasowych, dwujezdniowych.
Większość istniejących skrzyżowań z wyspą centralną (zwanych w Bydgoszczy rondami) niestety nie spełnia zasad wytycznych projektowania skrzyżowań i zachowania bezpieczeństwa, dlatego są jednymi z czarnych punktów na sieci miasta.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 2009-12-05, 16:34 przez elfalcone, łącznie zmieniany 1 raz.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2009-12-04, 20:18

Tak, ale każde skrzyżowanie o ruchu okrężnym, które ma na wlotach znak "ustąp" jest rondem.
W Bydgoszczy do któregoś roku istniała nazwa rondo 1 Armii WP, jednakże chyba ze względu na to, iż pierwszeństwo ma tam Wojska Polskiego zaniechano tej nazwy.

Przykładem skrzyżowania o ruchu okrężnym, które nie jest rondem może być plac Weyssenhoffa. Nie jest to rondo ze względu na organizację ruchu na tym skrzyżowaniu.
Kolejny przykład - skrzyżowanie o ruchu okrężnym przed mostem Fordońskim - to także nie jest rondo ze względu na łamane pierwszeństwo.

/s: usunięty fragment postu nie na temat
Ostatnio zmieniony 2009-12-05, 16:28 przez reputed, łącznie zmieniany 1 raz.

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2009-12-04, 20:54

volvo7000A pisze:Tak, ale każde skrzyżowanie o ruchu okrężnym, które ma na wlotach znak "ustąp" jest rondem.
Potocznie. Tylko potocznie, w rzeczywistości rondem nie jest :> Znak C-12 informuje jedynie o kierunku ruchu dookoła wyspy, a A-7 o konieczności ustąpienia pierwszeństwa.
volvo7000A pisze:rondo 1 Armii WP
To akurat było na skrzyżowaniu Wojska Polskiego i Magnuszewskiej.

/s: usunięty fragment postu niezwiązany z tematem
Ostatnio zmieniony 2009-12-05, 16:29 przez elfalcone, łącznie zmieniany 1 raz.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2009-12-04, 21:04

elfalcone pisze:Potocznie. Tylko potocznie, w rzeczywistości rondem nie jest
To wg Ciebie co jest rondem?

/s: usunięty fragment postu niezwiązany z tematem
Ostatnio zmieniony 2009-12-05, 16:30 przez reputed, łącznie zmieniany 1 raz.

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2009-12-04, 21:43

volvo7000A pisze:To wg Ciebie co jest rondem?
Rondo: skrzyżowanie z wyspą środkowa, oznakowane znakiem A-7+C-12 i jednokierunkową jezdnią wokół wyspy, na którym pojazdy są obowiązane objeżdżać wyspę środkową w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Rodzaje rond: mini, małe, średnie, duże.

Definicja najpopularniejszego typu ronda:
Małe rondo - skrzyżowanie o ruchu okrężnym z nieprzejezdną wyspą środkową tworzącą wizualną przeszkodę dla kierowców zbliżających się do ronda. Ze względów funkcjonalnych wyspa może być otoczona przejezdnym pierścieniem o nawierzchni odróżniającej się od jezdni ronda.

W rondach wyspa jest okrągła, w wyspach centralnych jest owalna. Średnica wyspy na rondzie dochodzi do 35m (zazwyczaj), średnica wyspy centralnej nawet do 50. Wyspa centralna jest zazwyczaj dwu i więcej pasowa.

/s: usunięty fragment postu nie związany z tematem
Ostatnio zmieniony 2009-12-05, 16:32 przez elfalcone, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2009-12-05, 12:44

Innymi słowy miałem na myśli potocznie "rondo", choć wynika z tego, że według kodeksu drogowego takie r. Inowrocławskie czy r. Grunwaldzkie są rondami :P
Nazwa Rondo I Armii Wojska Polskiego nadal funkcjonuje :P
Ostatnio zmieniony 2009-12-05, 16:37 przez Krzysztof Juszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2010-06-23, 23:16

elfalcone pisze:Skrzyżowanie z wyspą centralną, jeśli jest na nim wyznaczona droga z pierwszeństwem, nie może być oznaczane znakiem C-12. Więc to błąd nie jest.
Mylisz pojęcia. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym, czyli z wyspą centralną musi być oznaczone znakiem C-12. Pierwszeństwo musi być wyznaczone dla kierunku, inaczej byłoby to rondo.

Rondo natomiast na wlotach musi mieć C-12 i A-7, pierwszeństwo mają pojazdy znajdujące się na rondzie

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2010-06-23, 23:38

volvo7000A pisze: Mylisz pojęcia. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym, czyli z wyspą centralną musi być oznaczone znakiem C-12.
To jest taka herezja, że nie wiem od czego zacząć...

Ruch okrężny to sposób organizacji ruchu drogowego, wyspa centralna to rozwiązanie budowlane.

Co powiesz o rondzie Skrzetuskim albo pl. Weysenhoffa?

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2010-06-23, 23:52

Przy każdym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym musi stać znak C12.
Rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym z pierwszeństwem pojazdów na rondzie.

Rondo Skrzetuskie nie jest rondem bo ma wyznaczony kierunek pierwszeństwa.
Plac Weyssenhoffa nie jest rondem, ale jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym (ma wyspę) z pierwszeństwem po prawej.

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2010-06-24, 00:02

volvo7000A pisze:Przy każdym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym musi stać znak C12.
Niejako z definicji - bez wprowadzenia ruchu okrężnego znakiem
Rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym z pierwszeństwem pojazdów na rondzie.
Nie, rondo to taka budowla drogowa.
Rondo Skrzetuskie nie jest rondem bo ma wyznaczony kierunek pierwszeństwa.
EDIT: A Jagiellońska x Ogińskiego nie ma?

Plac Weyssenhoffa nie jest rondem, ale jest skrzyżowaniem o ruchu okrężnym (ma wyspę) z pierwszeństwem po prawej.
Technicznie rzecz biorąc, to jest skrzyżowanie równorzędne. Mogliby tam postawić "ruch okrężny" (bez A-7), ale jest to rzecz spotykana tak rzadko w Polsce, że prowadziłoby do wypadków.

Natomiast na skrzyżowaniu Jagiellońskiej z Ogińskiego nie ma ruchu okrężnego i nie ma C12. Jakby był, to wyjeżdżający z PKS czy Ogińskiego mieliby pierwszeństwo przed jadącymi Jagiellońską przy wyłączonych światłach.

/s: posty przeniesione do istniejącego wątku
Ostatnio zmieniony 2010-06-24, 06:06 przez Krzysztof Ziętara, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
pawel_nk
Posty: 419
Rejestracja: 2007-06-20, 22:20
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: pawel_nk » 2010-06-24, 14:55

volvo7000A pisze:Przy każdym skrzyżowaniu o ruchu okrężnym musi stać znak C12.
Kolejnym przykładem pokazującym, że tak nie musi być jest Rondo Ossolińskich.

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2010-06-24, 23:17

Dla kolegi Volvo, cytat z wytycznych, dotyczących usytuowania znaków.

Cytuję
(DzU 220, poz. 2181 z dn. 3.07.2003).
Załącznik 1, punkt 4.2.12.

Znak C-12 stosuje się na skrzyżowaniach dróg w celu wskazania kierującym, że ruch pojazdów odbywa się dookoła wyspy w kierunku wskazanym na znaku.
Znak C-12 stosuje się łącznie ze znakiem A-7 i umieszcza się na każdym wlocie zgodnie z zasadami określonymi w punkcie 5.2.1.2. Znak C-12 umieszcza się w odległości do 25 m przed skrzyżowaniem. Nie umieszcza się znaku C-12 przed takimi skrzyżowaniami z ruchem dookoła wyspy, przez które przebiega dodatkowo odcinek jezdni przecinający wyspę centralną, lub w przypadkach kiedy jednej z dróg przyznano pierwszeństwo.
Powyższy cytat, jest końcem tego wątku, z wytycznymi się nie dyskutuje. Następnym razem polecam najpierw poczytać przepisy prawa, a potem przedstawiać swoje teorie.

ODPOWIEDZ