Budowa linii tramwajowej do Fordonu

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2009-02-14, 15:23

Tramwaj do Fordonu musi mieć połączenie z Rondem Grunwaldzkim. Inaczej potrzebna będzie kolejna taryfa T+T, bo ludzie z Fordonu powinni mieć połączenie z R.G. za jeden bilet, a z Osową za 2, inaczej będzie gorzej niż jest teraz.
Osobiście uważam że powinna powstać nowa pętla tramwajowa- w parku za przystankiem Nakielska- Wrocławska. Wilczak będzie miał za dużą częstotliwość, natomiast połączenie z R.G. musi być.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2009-02-14, 15:27

Dlatego wariant do dworca PKP przez Graniczną byłby najlepszy.
Tramwaje jadące w kierunku PKP przejeżdżałyby przez r. Grunwaldzkie, a na Wilczak nie kursowałoby z aż taką częstotliwością.

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2009-02-14, 16:06

Nie musi. Węzeł przesiadkowy z tramwajów na autobusy jadące na Osową Górę będzie zlokalizowany w okolicy skrzyżowania Królowej Jadwigi i Focha (tramwaj do dworca - wariant przez Naruszewicza).
Aaa. No chyba że tak. To bardzo dobry pomysł. Byłbym nawet za tym żeby zbudować nową pętlę w stylu dworca autobusowego (jak Rondo Śródka i inne w Poznaniu), z której odjeżdżałyby autobusy na Osową, Czyżkówko, Miedzyń, Smukałę, Błonie, Lipniki, Szwederowo. Można by koło Multikina zbudować taki dworzec. Dzięki temu odkorkujemy Focha, Wały Jagiellońskie, zlikwidujemy Pl. Kościeleckich. Koło Multikina jest dosyć miejsca na taką formę węzła przesiadkowego. Tak jeden węzeł obsługiwałby ruch autobusowy na całym wschodzie miasta. Usuwamy dzięki temu śmierdzące autobusy z centrum.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
pawel_nk
Posty: 419
Rejestracja: 2007-06-20, 22:20
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: pawel_nk » 2009-02-14, 18:48

Jaras pisze: Jak już ktoś wsiądzie do samochodu, to wysiądzie z niego w docelowym miejscu, a nie pojeździ po Fordonie, żeby zaparkować wóz i się przesiąść na tramwaj...


Dokładnie. Nikt nie będzie uruchamiał samochodu po to, aby dojechać 1-2 km do przystanku.
volvo7000A pisze:* Linie autobusowe:
65 Mariampol - Leśne (10'/ 12'/ 15')
69 Błonie - Wyścigowa (7,5'/ 10'/ 12')
70 Nad Wisłą - (Piłsudskiego, Andersa, CO) - Auchan (12'/ 15'/ 20')
72 Mariampol - (Twardzickiego, UTP) - Wyścigowa (10'/ 12'/ 15')
74 Mariampol - (Skarżyńskiego, Brzechwy) - PKP Fordon (15'/ 30'/ 30')
Tramwaje powinny przejąć główny potok pasażerów. Tylko, żeby tramwaj się sprawdził, tak naprawdę powinny powstać w Fordonie dwie alternatywne trasy na Mariampol, a to na pewno nie powstanie w tym wieku. Zatem w Fordonie jakieś linie autobusowe muszą zostać, na pewno więcej niż jedna.

I teraz kolejny problem. Chwalą się, że zredukuje sie zapotrzebowanie o 52 autobusy. Sądzę, że MZK teraz już raczej nie będzie inwestować w nowy tabor. Pewnie Volviaki trochę lat jeszcze pojeżdżą. A ciekawe kto i czym obsłuży linię "za tramwaj" jak będzie potrzeba...

Awatar użytkownika
misieek
Posty: 349
Rejestracja: 2007-09-02, 00:24
Lokalizacja: ...

Post autor: misieek » 2009-02-14, 20:24

Szkoda że nikt nie myśli o np. 1 listopada. Jak dojadę na Wiślaną z Tatrzańskiego?


Ten tramwaj to bzdura totalna. Niech sobie będzie ale nie zabierajcie autobusów. Ile jest niskopodłogowych autobusów do Fordonu a ile byłoby tramwajów?

/a: literówka
/o: ogonek i kropeczka ;)
Ostatnio zmieniony 2009-02-14, 22:14 przez misieek, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Paweł W
Posty: 751
Rejestracja: 2008-10-25, 23:00

Post autor: Paweł W » 2009-02-14, 20:42

pawel_nk pisze:I teraz kolejny problem. Chwalą się, że zredukuje sie zapotrzebowanie o 52 autobusy. Sądzę, że MZK teraz już raczej nie będzie inwestować w nowy tabor. Pewnie Volviaki trochę lat jeszcze pojeżdżą. A ciekawe kto i czym obsłuży linię "za tramwaj" jak będzie potrzeba...
Ciekawi mnie za to skąd MZK weźmie kasę na nowe tramwaje, przecież wszystkie składy, które stoją na zajezdni i jeżdżą po torowiskach obecnie nie są w stanie obsłużyć linii z taką częstotliwością, do czasu tramwaju do Fordonu zresztą sporo tramwajów też się zepsuje.
misieek pisze:Ten tramwaj to bzdura totalna. Niech sobie będize ale nie zabierajcie autobusów. Ile jest niskopodłogowych autobusów do Fordonu a ile byłoby tramwajów?
Popieram :) W rejonie Twardzickiego 81 to na pewno będzie za mało...

No i jeszcze nasuwa mi się na myśl takie pytanie: co stanie się z kierowcami w MZK...
79 Glinki <-> Rycerska
61 Rekinowa <-> Kapuściska (Mokra)
68 Osiedle Leśne <-> Glinki BFM (Exploseum/Prądocińska)
2 Rondo Kujawskie <-> Las Gdański
109 Dworzec Centralny <-> Os. Górczewska
11 Koniuchy <-> Czerniewice
51 Poznań Główny <-> Os. Sobieskiego
3 Nowy Bieżanów <-> Krowodrza Górka

Jaras
Posty: 18
Rejestracja: 2008-12-25, 11:39
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jaras » 2009-02-14, 20:57

Widzę, że coraz więcej osób ma podobne zdanie ;].
pawel_nk pisze:Tramwaje powinny przejąć główny potok pasażerów. Tylko, żeby tramwaj się sprawdził, tak naprawdę powinny powstać w Fordonie dwie alternatywne trasy na Mariampol, a to na pewno nie powstanie w tym wieku. Zatem w Fordonie jakieś linie autobusowe muszą zostać, na pewno więcej niż jedna.
Zgadza się. A w ogóle jak już będzie awaria tramwaju albo wypadek z jego udziałem? Zgodnie z tym, co się szykuje, pasażerowie będą zmuszeni czekać na uruchomienie zastępczych autobusów. A to z pewnością sporo potrwa (jak na potrzeby komunikacyjne Fordonu). Wyobrażacie sobie te tłumy fordoniaków? Mając oprócz tramwajów autobusy- w zasadzie nie ma problemu, bo każdy może wybrać alternatywę i jakoś do domu dojedzie. Kto normalny zamierza likwidować komunikację autobusową tylko dlatego, że chce ułożyć jedno torowisko środkiem dzielnicy? Fordon to nie "Wesołe Miasteczko" o powierzchni 500 metrów kwadratowych, dla którego szczytem radości jest torowisko po środku ;]

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2009-02-14, 21:10

Ciekawi mnie za to skąd MZK weźmie kasę na nowe tramwaje, przecież wszystkie składy, które stoją na zajezdni i jeżdżą po torowiskach obecnie nie są w stanie obsłużyć linii z taką częstotliwością, do czasu tramwaju do Fordonu zresztą sporo tramwajów też się zepsuje.
W kosztorysie inwestycji jest mowa o zakupie taboru. Możemy więc liczyć na conajmniej 15 nowych wozów. + wozy odstawione i łączenie solówek i wystarczy.
A w ogóle jak już będzie awaria tramwaju albo wypadek z jego udziałem?

Powinni zbudować torowisko jak w Poznaniu PST. Tzw. łączniki między torami co kilkaset metrów, kilka żeberek na całej trasie. Na takie żeberko możnaby zepchnąć skład kolejnym, co udrożniłoby ruch.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2009-02-14, 21:12

misieek pisze:Szkoda ze nikt nie myśli o np. 1 listopada. Jak dojade na Wiślaną z Tatrzańskiego?
1 listopada będzie specjalna komunikacja - vide Wrocław.
Alden pisze:Ciekawi mnie za to skąd MZK weźmie kasę na nowe tramwaje,
Jedynym sposobem na wyciągnięcie z UE kasy na nowy tabor jest budowa nowej linii tramwajowej. UE daje kasę na tyle tramwajów ile obsłuży daną trasę.
Jaras pisze:A w ogóle jak już będzie awaria tramwaju albo wypadek z jego udziałem?
Komunikacja zastępcza, będą zwrotnice na przystankach, żeberka etc. W Poznaniu, o dziwo, działa! :)

Awatar użytkownika
misieek
Posty: 349
Rejestracja: 2007-09-02, 00:24
Lokalizacja: ...

Post autor: misieek » 2009-02-14, 21:38

Taaaa, tylko że na takie coś 44mln nie wystarczą...
Jeszcze nie spłaciliśmy autobusów a już chcemy się ich pozbywać... :>
15 tramwajów? Świetnie, w sam raz na jedną linię (tą najkrótszą) ...
A reszta wysokie podłogi ;) - dla studentów :D

/o: notorycznie gubisz ogonki
Ostatnio zmieniony 2009-02-14, 22:03 przez misieek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Jakub Sobel
Posty: 334
Rejestracja: 2007-02-01, 14:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jakub Sobel » 2009-02-15, 01:45

misieek pisze:15 tramwajów? Świetnie, w sam raz na jedną linię (tą najkrótszą) ...
Kto normalny pchałby wszystkie niskacze na jedną linię?
23-25 Lipiec, Szczytno, Hunter Fest: In Flames, Motorhead, Arch Enemy, Tarja Turunen, Vader i wiele innych. Karnet 3 dni+pole namiotowe 150zł. Ktoś chętny?

Awatar użytkownika
pawel_nk
Posty: 419
Rejestracja: 2007-06-20, 22:20
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: pawel_nk » 2009-02-15, 11:12

misieek pisze:Na 69 wszystkie są niskie, na 72 - 80% niskich, na 93 - 80% niskich na 65 - 70% niskich.

Średnia to może 82% około, lecz zawsze coś niskiego jechało o danej godzinie, teraz będzie .... ;]
Warto jeszcze wspomieć o 94, gdzie też niskie mają duży udział.

Właśnie. O tym do tej pory nikt nie mówił. Jak wprowadzali A+T to dopiero podniesienie głosów przez osoby niepełnosprawne spowodowało to, że zakupiono dwa tramwaje. Wniosek. O tym problemie nikt wcześniej nie pomyślał. I pewnie powstanie taki sam problem po wybudowaniu tramwaju, bo pewnie też nikt nie rozważa tego problemu. A władze naszego miasta będą wtedy mówić do mieszkańców Fordonu, chcieliście tramwaj to macie...

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2009-02-15, 11:18

pawel_nk pisze:Wniosek. O tym problemie nikt wcześniej nie pomyślał. I pewnie powstanie taki sam problem po wybudowaniu tramwaju, bo pewnie też nikt nie rozważa tego problemu. A władze naszego miasta będą wtedy mówić do mieszkańców Fordonu, chcieliście tramwaj to macie...
A wyobrażasz sobie teraz przetarg, gdzie niska podłoga nie będzie jedną z wymaganych kwestii? Tramwaje *muszą* być kupione, przy budowie nowego odcinka torów tramwajowych, bo taki obowiązek nakłada UE.

Awatar użytkownika
Matiss
Posty: 358
Rejestracja: 2007-01-13, 17:12
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Matiss » 2009-02-15, 13:22

Mnie interesuje jedna rzecz. Otóż Mobilis obsługę 69 w nie zmiennej formie ma do 2014 roku tak? Optymistyczna wersja zakończenia budowy tramwaju do fordonu to 2013 rok.
I co wtedy?

A teraz czarny scenariusz: Mamy już nasz tramwaj, wiadomo tłumy ludzi, wszystko jest super. Nagle coś pada na trasie... haha :D i fordon z buta do miasta

Awatar użytkownika
pawel_nk
Posty: 419
Rejestracja: 2007-06-20, 22:20
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: pawel_nk » 2009-02-15, 13:25

Matiss pisze:Otóż Mobilis obsługę 69 w nie zmiennej formie ma do 2014 roku tak?
Jak podpisywali umowę to w ratuszu plan tramwaju do Fordonu był tylko propagandą. Będzie fajnie, tramwaj + 69 :lol:

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: spooney » 2009-02-15, 13:30

Matiss pisze:Otóż Mobilis obsługę 69 w nie zmiennej formie ma do 2014 roku tak?
Część Solarisów pójdzie do obsługi nowej 81 :)
Matiss pisze:Mamy już nasz tramwaj, wiadomo tłumy ludzi, wszystko jest super. Nagle coś pada na trasie... haha :D i fordon z buta do miasta
Ale macie te wizje... Tramwaje pojadą wtedy do Wyścigowej tylko lub do jakiejś innej pośredniej pętli a na odcinku pozbawionym tramwajów pojadą autobusy [zaT]. Tak jak to się dzieje w innych częściach miasta podczas awarii.
Obrazek

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2009-02-15, 14:02

Mają być też po drodze pętle techniczne (ze 3). Po za tym będą żeberka, więc jeśli ruch padnie to tylko na chwilę, nie więcej niż kiedy na Gdańskiej ktoś zaparkuje na torach.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2009-02-15, 14:04

Zastanówcie się, nie może być tak, że całą 70 tys. dzielnicę skazuje się na jeden kanał komunikacyjny który będzie stanowił tramwaj.
To tak, jakby Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze i Szwederowo obsługiwały tylko tramwaje jadące po Wojska Polskiego i Solskiego czyli środkiem Górnego Tarasu.

Tramwaje będą i okej, ich zadaniem będzie przewóz pasażerów na Trasie Fordon - Centrum - Fordon. Ale po samym Fordonie coś musi tych ludzi dowozić do tramwaju!

Dlatego proponuję krótkie linie z dość wysoką częstotliwością.

65 Mariampol - Leśne (10'/ 12'/ 15')
69 Błonie - Wyścigowa (7,5'/ 10'/ 12')
70 Nad Wisłą - (Piłsudskiego, Andersa, CO) - Auchan (12'/ 15'/ 20') 4 kolejności
72 Mariampol - (Twardzickiego, UTP) - Wyścigowa (10'/ 12'/ 15') 6 kolejności
74 Mariampol - (Skarżyńskiego, Brzechwy) - PKP Fordon (15'/ 30'/ 30') 2 kolejności

Awatar użytkownika
Jakub Sobel
Posty: 334
Rejestracja: 2007-02-01, 14:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jakub Sobel » 2009-02-15, 15:00

volvo7000A pisze:Ale po samym Fordonie coś musi tych ludzi dowozić do tramwaju!
Tak i jeżeli czytałeś poprzednie posty to powinieneś wiedzieć też o 81.

A tak w ogóle to po Fordonie roznoszą ulotki z przebiegiem tramwaju, jak będę u Michaliny to wam skana wrzucę.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Post autor: reputed » 2009-02-15, 15:16

Czy mi się wydaje, czy przez "Wiślaną" NIC nie pojedzie..?
Hm ciekawe jak bardzo zadowoleni będą mieszkańcy Siernieczka gdy zostanie im tylko 57 :)

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2009-02-15, 15:33

volvo7000A pisze:mieszkańcy Siernieczka gdy zostanie im tylko 57
Nooo, tam mieszka tyle ludzi. Do Centrum dojadą? Dojadą.

Inna para kaloszy, że powinno zostać coś jadące wzdłuż Fordońską na Fordon, Rynek.

Reszta - do ścięcia.

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: spooney » 2009-02-15, 15:34

volvo7000A pisze:ciekawe jak bardzo zadowoleni będą mieszkańcy Siernieczka gdy zostanie im tylko 57
Na pewno nie będą tak zrzędzić jak Ty... :)
Być może ZDMiKP wzmocni linię 57. Zresztą dla tej garstki pasażerów to akurat 57 będzie w sam raz.
Dajmy na to takie Piaski mają tylko 54 i jakoś narzekania nie słychać. Więc im 57 też wystarczy.
Qbasob pisze:po Fordonie roznoszą ulotki z przebiegiem tramwaju
Skanuj i wrzucaj. Ciekawe co tam naskrobali w tych ulotkach...
elfalcone pisze:powinno zostać coś jadące wzdłuż Fordońską na Fordon, Rynek.
Z dokumentów wynika na razie, że 81 będzie wyjeżdżał z Rejewskiego na ulicę Fordońską i dalej proooosto do Starego Fordonu,
więc połączenie będzie (57 + 81), 57 niebawem zostanie puszczony dalej prosto Fordońską aż do Pilickiej i dalej na swoją pętlę przy Witebskiej.
Obrazek

Awatar użytkownika
Jakub Sobel
Posty: 334
Rejestracja: 2007-02-01, 14:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jakub Sobel » 2009-02-15, 15:51

Sprostowanie: To nie ulotka tylko 'Kurier Ratuszowy' i na ostatniej stronie jest to:
Obrazek
W artykule nic nowego nie ma.

Jaras
Posty: 18
Rejestracja: 2008-12-25, 11:39
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jaras » 2009-02-15, 16:09

elfalcone pisze:A wyobrażasz sobie teraz przetarg, gdzie niska podłoga nie będzie jedną z wymaganych kwestii? Tramwaje *muszą* być kupione, przy budowie nowego odcinka torów tramwajowych, bo taki obowiązek nakłada UE.
Zaraz. To jak jest z tym taborem? Jedni piszą, że tabor musimy kupić z pieniędzy, które dostaliśmy z UE (starczy nam więc na jakieś 15 sztuk). Ty sam pisałeś wcześniej, że w przypadku budowy nowej linii, UE daje kasę na tyle tramów, ile potrzeba do obsługi linii (czyli rozumiem, że UE w tym wypadku funduje cały potrzebny tabor). Jeśli tak, to nie będzie powodów, żeby oszczędzać i będzie można rozpisać przetarg na same tramwaje niskopodłogowe.

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2009-02-15, 16:33

^^ Jest tak, tworzysz koncepcję powstania nowej linii tramwajowej z A do B. Ze wstępnych analiz ruchliwości i modeli komunikacyjnych wynika, że do obłużenia danej trasy poza posiadanym taborem potrzeba np. 10 tramwajów. Wtedy w koszt przedsięwzięcia włączasz te tramwaje, na które musi być przeznaczona kasa. Nie ma innego sposobu na wyciągnięcie z UE pieniędzy na tabor. Czyli skoro piszesz, że starczy nam na 15 sztuk, znaczy, że tyle wyniknęło z badań - tyle potrzeba dodatkowego taboru plus obecnie wykorzystywany, by obsłużyć daną linię.
Ostatnio zmieniony 2009-02-15, 16:35 przez elfalcone, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: korpi » 2009-02-15, 16:33

Matiss pisze:A teraz czarny scenariusz: Mamy już nasz tramwaj, wiadomo tłumy ludzi, wszystko jest super. Nagle coś pada na trasie... haha :D i fordon z buta do miasta
Zobacz jak wygląda Poznańska Trasa PeSTka

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2009-02-15, 16:39

korpi pisze:Zobacz jak wygląda Poznańska Trasa PeSTka
Korpi, faktem jest, że jak padnie PST to MPK Poznań organizuje komunikację zastępczą. Jednakże istnieje wiele alternatyw - południowe Piątkowo idzie na 9 lub 11, część idzie na Serbską na 4 lub 10. Ponadto jest duży wybór linii autobusowych 74,76,93, które nie są daleko od PST, a jadą w stronę miasta. Nie można porównywać do końca przypadku Poznania i Bydgoszczy, gdyż Fordon nie leży tak blisko Centrum miasta, jak Piątkowo, co skutkuje lepszą integracją dzielnic. Ponadto ilość alternatywnych tras drogowych jest znacznie większa.

Jaras
Posty: 18
Rejestracja: 2008-12-25, 11:39
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jaras » 2009-02-15, 17:01

elfalcone pisze:Czyli skoro piszesz, że starczy nam na 15 sztuk, znaczy, że tyle wyniknęło z badań - tyle potrzeba dodatkowego taboru plus obecnie wykorzystywany, by obsłużyć daną linię.
Ok już rozumiem ;]. No to jeśli na linie przypadnie znaczny udział taboru wysokopodłogowego, to czas przejazdu nie będzie wynosił 28 minut, tylko 48 minut- zapewnią nam to komunistyczne babcie i dziadki <lol2>

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2009-02-15, 17:07

W ogólności sprowadza się to, że nowy tabor jeździ tylko na tej linii (taki też jest wymóg UE), wrocławskie skody zazwyczaj śmigają tylko na 6 i 7, warszawskie pesy jeżdżą na 9.

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: spooney » 2009-02-19, 01:27

:gazeta: Rada miasta zachwycona tramwajem do Fordonu
http://miasta.gazeta.pl/bydgoszcz/1,355 ... rdonu.html
Obrazek

ODPOWIEDZ