Wypis z aktualnego studium zagospodarowania przestrzennego.

Moderator: spooney

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wypis z aktualnego studium zagospodarowania przestrzennego.

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2009-09-25, 12:29

Od lipca mamy nowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, więc pozwoliłem sobie wyciągnąć z niego interesujące kawałki dotyczące transportu zbiorowego.

Na dzień dobry mapka (zielony - odcinki alternatywne).

Obrazek

I teraz treść (jak widać, parę rzeczy zdążyło się już rozstrzygnąć od czasu opracowania - tramwaj do PKP chociażby).
Stan istniejący - uwarunkowania

Transport publiczny w Bydgoszczy realizuje 36,9% wszystkich podróży oraz 55,5% podróży niepieszych. W strefie usług transportu publicznego znajduje się około 115 km2 obszaru zurbanizowanego. Tak znaczny udział transportu publicznego w ogólnej liczbie realizowanych podróży oraz obszar oddziaływania powoduje, że optymalizacja komunikacji miejskiej ma istotny wpływ na ogólną wydolność układu transportowego miasta oraz redukcję strat czasu podróżnych.

[...]

System tramwajowy w Bydgoszczy jest słabo rozwinięty. Jego podstawową wadą jest ograniczony zasięg obszarowy oraz brak systemu zarządzania ruchem, który nadałby tramwajom pierwszeństwo w ruchu. W Bydgoszczy nie funkcjonują praktycznie żadne elementy sterowania ruchem uwzględniające priorytet dla komunikacji zbiorowej z wyjątkiem wyizolowanych skrzyżowań z sygnalizacją akomodacyjną wzbudzaną przez tramwaj. Podejmowane działania w zakresie budowy urządzeń sterowania ruchem poprawiające przede wszystkim poziom bezpieczeństwa poprzez eliminację punktów kolizji, przyczyniły się do obnizenia parametrów transportu zbiorowego. Zmniejszyła się prędkość komunikacyjna i wzrosły koszty eksploatacji (większa liczba taboru przy zachowaniu tej samej zdolności przewozowej). Problemem jest również stan infrastruktury związanej z obsługą pasażerów i w przeważającej części stary, nienowoczesny tabor. Modernizacja istniejących odcinków postępuje zbyt wolno. Układ tramwajowy, obecnie nie jest dostosowany do głównych kierunków przemieszczenia się pasażerów W układzie wschód - zachód pełni praktycznie rolę pomocniczą. W zakresie obsługi dzielnicy Fordon utrzymywany jest układ przesiadkowy z węzłem przy ul. Wyścigowej.

[...]

Brak dynamicznego rozwoju uk#adu drogowego powoduje systematyczne obniżanie prędkości komunikacyjnej komunikacji publicznej. W ciągu ostatnich 10 lat zanotowano spadek prędkości komunikacyjnej w trakcji tramwajowej o 8,3% i trakcji autobusowej o 12,0%.

Wnioski.

Dla poprawy przewozów komunikacją zbiorową konieczna staje się :

- rozbudowa komunikacji szynowej i zwiększenie jej udziału w przewozach pasażerskich oraz odwrócenie podziału zadań przewozowych na rzecz trakcji tramwajowej w proporcjach tramwaj 65%, autobus 35%,
- zwiększenie zasięgu komunikacji tramwajowej poprzez budowę lini tramwajowych do takich części miasta jak: Fordon, Błonie, Szwederowo, Miedzyń, Osowa Góra,
- stworzenie systemu zarządzania ruchem, który nadałby pierwszeństwo w ruchu tramwajom,
- systematyczna wymiana lub modernizacja taboru komunikacji publicznej.

[...]

Kierunki rozwoju

Zakłada się, że podstawowe zadania przewozowe realizować będzie rozbudowany układ tramwaju tradycyjnego z liniami o podwyższonych parametrach (tzw. LRT Light Rail Transit) o prześwicie toru 1000 mm, natomiast autobus będzie jedynie uzupełnieniem komunikacji tramwajowej.

[...]

Za pierwszoplanowe zadanie należy uznać połączenie centrum miasta z jednostką Fordon o przebiegu od węzła Wschodniego po północnej stronie torów kolejowych i dalej w kierunku Fordonu. Analiza wielokryterialna - opracowanie Biura Inżynierii Transportu z Poznania 2007 rok -wykazała, że najkorzystniejszym powiązaniem Fordonu z miastem jest trasowanie linii o przebiegu od Węzła Wschodniego, wzdłuż ul. Lewińskiego, Akademickiej, Andersa do stacji techniczno-postojowej (zajezdni) w Mariampolu. Na terenie Fordonu - od skrzyżowania ul. Akademickiej i Andersa - możliwe jest trasowanie tramwaju - uzupełniającego główny ciag w ulicy Akademickiej w kierunku wschodnim po południowej stronie osiedla Bajka z zakończeniem pętlą w rejonie Starego Miasta Fordonu. Ewentualne wprowadzenie tramwaju na Górny Taras Fordonu wymaga szczegółowych analiz w dalszym bardziej uszczegółowionych opracowaniach funkcjonalno-przestrzenno-ekonomicznych.

Drugim istotnym zadaniem jest spięcie Wyżyn ze Zbożowym Rynkiem, które poprawi wykorzystanie trasy wzdłuż Wojska Polskiego i pozwoli na przejście do tramwaju dużych potoków pasażerów z trakcji autobusowej. Połączenie to znacznie usprawni obsługę komunikacyjną dla mieszkańców południowych dzielnic miasta.

Kolejne zadanie to spięcie istniejącej linii tramwajowej z dworcem kolejowym - a w zasadzie usprawnienie obsługi centrum. Proponowane rozwiązania alternatywne: linia tramwajowa: ul. Graniczna, ul. Naruszewicza lub odtworzenie linii tramwajowej w ulicy Dworcowej (bądź w pobliżu) przy założeniu przekształceń i restrukturyzacji zainwestowania obszaru wzdłuż ul. Dworcowej (bądź obszaru przyległego). Opracowywana analiza wielokryterialna dla tego zadania inwestycyjnego pozwoli na wybór trasy przebiegu tramwaju i pozwoli na odstapienie od konieczności zachowania rezerw terenowych dla linii alternatywnych, które nie znajdą uzasadnienia.

Na Szwederowie - jako główną oś dla transportu szynowego - przyjęto dwutorową linię tramwajową w ciągu ulic: Solskiego - Pięknej, jako kontynuację linii tramwajowej z ul. Wojska Polskiego. Linia ta posiada połączenie w kierunku centrum przez ul. Kujawską, w części północno-zachodniej łączy się z linią tramwajową w ciągu ulic Szubińskiej - Kruszwickiej, stanowiącej drugie połączenie z centrum. W rejonie ulicy Ks. Schulza przewiduje się wyprowadzenie linii w kierunku przystanku PKP - Bydgoszcz Błonie.

Planowana rozbudowa linii tramwajowej wzdłuż ulicy Gdańskiej do ul. Konnej może przyczynić się do wzrostu atrakcyjności terenów rekreacyjnych w Myślęcinku.

Rysunek "Projektowana sieć komunikacji szynowej" przedstawia projektowaną sieć komunikacji tramwajowej. Przedstawia również alternatywne, wymagające dalszych szczegółowych analiz, w tym m.in. analiz ekonomicznych, rozwi;zania trasowania powiązań tramwajowych:

- Graniczna - Naruszewicza - Dworcowa (analiza wielokryterialna w toku),
- Al. Mickiewicza - Sułkowskiego,
- Most Pomorski - Nowoperłowa - Most Kazimierza Wielkiego.

Zapleczem dla rozbudowanego systemu tramwajowego powinna być dodatkowa zajezdnia zlokalizowana w jednostce Fordon - Łoskoń.

Dla komunikacji autobusowej zakłada się zmiany możliwe w ramach istniejącej i projektowanej sieci ulicznej. Podstawowym zapleczem komunikacji autobusowej powinna pozostać zajezdnia autobusowa w rejonie ulicy Inowrocławskiej. Natomiast zajezdnię z ulicy Szajnochy planuje się dyslokować w rejon Fordonu-Łoskonia, co pozwoli na powiązanie funkcjonalne i przestrzenne z zajezdnią tramwajową.
Ostatnio zmieniony 2009-09-25, 15:40 przez Krzysztof Ziętara, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
pawel_nk
Posty: 419
Rejestracja: 2007-06-20, 22:20
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: pawel_nk » 2009-09-25, 23:05

Ta mapka to w niektórych miejscach ciekawy folklor: tory tramwajowe na Mickiewicza, przeprawa tramwajowa przez Brdę na wysokości Perłowej, rozbudowana sieć tramwajowa w Fordonie. Ach, pomarzyć można...

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2009-09-25, 23:40

pawel_nk pisze:Ta mapka to w niektórych miejscach ciekawy folklor: tory tramwajowe na Mickiewicza, przeprawa tramwajowa przez Brdę na wysokości Perłowej, rozbudowana sieć tramwajowa w Fordonie. Ach, pomarzyć można...
Folklor jak folklor, to wszystko jest w aktualnych planach zagospodarowania (poza Perłową). Przypominam że studium to nie jest coś do natychmiastowej realizacji tylko pokazuje kierunki na i 50 lat do przodu. :)

Poza tym to są alternatywy i to te mniej prawdopodobne - zrealizowane będą raczej tory w Ogińskiego do Chodkiewicza i przeprawa mostem Kazimierza Wielkiego.

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: korpi » 2009-09-28, 00:29

Te Ogińskiego to moim zdaniem zbędne.
Ale na pewno się przyda z racji objazdów, remontów itd.
Najpierw Kujawska!

Co do rozbudowy sieci tramwajowej, to zapraszam do październikowego miesięcznika "Świat kolei"

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2009-09-28, 16:51

korpi pisze:Te Ogińskiego to moim zdaniem zbędne.
Pewnie, po co dojazd tramwajem na uniwerek, fanaberie jakieś :>

Ale na pewno się przyda z racji objazdów, remontów itd.
Najpierw Kujawska!
Nikt się nie upiera żeby najpierw budować tramwaj na Bajkę i do Myślęcinka przecież.

Co do rozbudowy sieci tramwajowej, to zapraszam do październikowego miesięcznika "Świat kolei"
Przekartkowałem ostatnio w empiku - nic nowego dla nas nie napisali.

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: korpi » 2009-09-28, 16:57

Tarhim pisze:Przekartkowałem ostatnio w empiku - nic nowego dla nas nie napisali.
No niestety. Ale zawsze coś. Bym kupił ale ta cena (26zł ;/)

ODPOWIEDZ