Trambuspasy - autobusem po torowisku?

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Trambuspasy - autobusem po torowisku?

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2008-10-03, 19:01

Ostatnio do głowy wpadł mi pewien pomysł, jak powszechnie wiadomo węzeł R. Toruńskie - R. Fordońskie jest 3 x dziennie zakorkowany. Czy autobusy linii 68, 69 nie mogą jechać torowiskiem tramwajowym? Jest ono w pełni zabudowane kostką, ma chyba wystarczająca szerokość, wystarczyło by dostosować oznakowanie i ograniczenia, trzeba by także przenieść dwa przystanki na obecne tramwajowe, czy jest to możliwe? Zdecydowanie skróciło by to czas przejazdu, także dla służb ratunkowych, co o tym myślicie i czy jest to możliwe?
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
heimat
Posty: 393
Rejestracja: 2008-01-21, 23:06
Lokalizacja: BzB
Kontakt:

Post autor: heimat » 2008-10-03, 19:19

to niegłupi pomysł, można by nawet dodać kostkę na torowisku na Fordońskiej na wlocie od strony Fordonu. 69 i tak nie ma tam przystanku więc mogłoby śmiało na wysokości Gajowej wjeżdżać na tory i zjeżdżać z nich tuż przed R. Toruńskim (na tyle wcześnie, żeby się przebić na prawy pas).
方法は非常に甘い乳児は緑の子供たち
כיצד הם מאוד מתוק תינוק ירוק ילדים
πόσο πολύ γλυκό είναι νεοσύστατες πράσινα παιδιά

Awatar użytkownika
Jakub Sobel
Posty: 334
Rejestracja: 2007-02-01, 14:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jakub Sobel » 2008-10-03, 19:29

W jakimś mieście coś takiego widziałem.
Michalina mi tu podpowiada, że w Krakowie i rzeczywiście:
http://www.phototrans.eu/14,22629,0.html
Trochę mi się z r. Jagiellonów kojarzy :P
Ostatnio zmieniony 2008-10-03, 19:37 przez Jakub Sobel, łącznie zmieniany 2 razy.
23-25 Lipiec, Szczytno, Hunter Fest: In Flames, Motorhead, Arch Enemy, Tarja Turunen, Vader i wiele innych. Karnet 3 dni+pole namiotowe 150zł. Ktoś chętny?

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 1207
Rejestracja: 2007-01-06, 17:45
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2008-10-03, 19:36

We Wrocławiu i Krakowie to stosują :)


PS: Wygrałem :P minute przed
Ostatnio zmieniony 2008-10-03, 19:43 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.
> MZK Bydgoszcz <> PKS Bydgoszcz <> FR Bus/STbus - Sobieszczański <> IREX Trans/Meteor Jaworzno <
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019

Awatar użytkownika
Jakub Sobel
Posty: 334
Rejestracja: 2007-02-01, 14:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jakub Sobel » 2008-10-03, 19:38

Marcin, byłeś szybszy, ale ja post zedytowałem, więc wygląda jakbym wygrał :P
23-25 Lipiec, Szczytno, Hunter Fest: In Flames, Motorhead, Arch Enemy, Tarja Turunen, Vader i wiele innych. Karnet 3 dni+pole namiotowe 150zł. Ktoś chętny?

elfalcone
Członek Stowarzyszenia
Posty: 484
Rejestracja: 2007-01-06, 21:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: elfalcone » 2008-10-04, 14:02

Krzysztof II pisze:trzeba by także przenieść dwa przystanki na obecne tramwajowe, czy jest to możliwe?
Należałoby zmierzyć szerokość na przystanku. Takie dla autobusów powinny być ciut szersze.

Minusem jest, że przez Rondo Fordońskie jechałoby również tak jak tramwaje i stało w korkach tramwajowych tamże. Faza zielonego dla tramwajów na kierunku Fordońska-most Pomorski jest znacznie krótsza niż ta dla pojazdów.
heimat pisze:zjeżdżać z nich tuż przed R. Toruńskim (na tyle wcześnie, żeby się przebić na prawy pas).
Mógłby na samym rondzie nawet się włączać do ruchu.

Pomysł fajny, ale jeśli go nie wprowadzono na etapie projektu, teraz będzie to dość trudne.

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: korpi » 2008-10-04, 15:10

Poznań - głównie nocne, ale nie tylko

Awatar użytkownika
pawel_nk
Posty: 419
Rejestracja: 2007-06-20, 22:20
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: pawel_nk » 2008-10-04, 16:06

Jeśli 69 i 68 miałyby jeździć po torach tramwajowych na odcinku r. Toruńskie - r. Fordońskie i czekać na światłach dla tramwajów (dodatkowo jeszcze za jakimś tramwajem) to nie miałoby to najmniejszego sensu. Czas podróży aż tak bardzo się nie skróci. Korzystam regularnie z 69 na tym odcinku i jeśli autobus minie rondo Toruńskie to dojazd do Frodońskiego nie zajmuje aż tak dużo czasu.

Ale swoją drogą, przydałby się dodatkowy pas dla autobusów na Wyszyńskiego od Skłodowskiej-Curie do r. Fordońskiego

U nas już też coś takiego jest - Jagiellońska od ronda Jagiellonów do Gdańskiej :)

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2008-10-04, 17:36

Autobusy są szersze od tramwajów i myślę że 2 po prostu by się nie wyminęły. Druga sprawa to sygnalizacja: autobusy stoją na światłach o wiele krócej od tramwajów. Po za tym z tego co pamiętam na Fordońskim wyspa centralna kostki nie posiada.
Wyobrażasz sobie żeby autobusy zjeżdżały z pasa zieleni pod kątem 90 stopni wprost na rondo?
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2008-10-09, 10:24

Wtedy można uprzywilejować tramwaje i autobusy, ale to rzeczywiście jedynie na etapie projektu:/
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
Paweł W
Posty: 751
Rejestracja: 2008-10-25, 23:00

Post autor: Paweł W » 2008-10-26, 18:42

Pomysł ma swoje wady i zalety; zacznę od zalet: czas przejazdu się rzeczywiście trochę skróci, szczególnie na odcinku Wyszyńskiego-R.Fordońskie. Akurat moje okno wychodzi na ul. Zdobywców Wału Pomorskiego, gdzie rano są duże korki i można by ten trawnik wyciąć i go przeznaczyć na buspas. Wady: tramwaje stoją dłużej na światłach, poza tym jest to też... zwiększenie ryzyka wypadków.
Ostatnio zmieniony 2008-10-26, 19:00 przez Paweł W, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2010-08-02, 21:26

Tak powinna wyglądać Fordońska i Most Pomorski.
http://www.phototrans.eu/14,224714,0,Me ... _3718.html

edit: Tak, tak - Pomorski
Ostatnio zmieniony 2010-08-02, 21:34 przez Krzysztof Juszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: spooney » 2010-08-02, 21:30

Krzysztof Juszczak pisze:Most Fordoński.
Miałeś na myśli Most Pomorski oczywiście?
Taka jazda w "koleinach" to nie spowalnia?
Obrazek

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2010-08-02, 21:35

Z tego co kiedyś czytałem to nie, zresztą przy prędkości 50km to nie powinno odgrywać znaczenia.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Trambuspasy

Post autor: spooney » 2011-11-10, 20:13

Dyskusja z ShoutBoxa, wydzielam do tematu na życzenie :)
volvo7000A: Na Bernardyńskiej, Fordońskiej i Moście Pomorskim autobusy powinny już dawno jeździć torowiskiem. Wspólne przystanki tramwajowo-autobusowe zlikwidowałyby uciążliwe przesiadki. Jak widać bydgoscy wlodarze nie mają wizji. Może Stowarzyszenie za pomocą mediów nakieruje ich na właściwą drogę?
Darek: torowisko na Bernardyńskiej, Fordońskiej i Moście Pomorskim ma za mały rozstaw! dwa autobusy by się nie minęły. Zobacz sobie jakie szerokie będzie torowisko na Z. Augusta
volvo7000A: A czy tramwaj normalnotorowy jest szerszy od tramwaju wąskotorowego..?
spooney: poza tym taki autobus gdzieś musi z tego torowiska zjechać i włączyć się do ruchu ulicznego a to sporo komplikuje (np. Bernardyńska)
volvo7000A: Kurde, w innych miastach się da a w Bydgoszczy nie - jak zwykle.
spooney: nie chodzi o rozstaw szyn tylko odległość od osi torowiska do skrajni
volvo7000A: Wystarczy zrobić zjazd przed samym rondem (buspas byłby "dodatkowym" pasem)
spooney: w innych miastach się to robi od początku z głową, przeróbki istniejącej infrastruktury średnio wychodzą
volvo7000A: przecież skoro tramwaje są tej samej szerokości to i odległość do skrajni jest identyczna!
spooney: myślisz że kierowcy osobówek tak chętnie będą wpuszczać autobusy? naiwniak... a autobusy będą wtedy blokować tramwaje i... będzie jeszcze gorzej
volvo7000A: Widzieliście dziś popołudniu Bernardyńską w stronę r. Jagiellonów? Cała zakorkowana a w nim 5 autobusów.
spooney: ale autobus wymaga większej skrajni niż tramwaj, szerszy jest i nie wszędzie jest miejsce by poszerzyć torowisko
volvo7000A: Czy Ty nigdy nie jedziesz pasem, który się kończy, bo boisz się, że Cie nikt nie wpuści? Na pewno szybciej ktoś wpuści autobus niż przejedzie całą zakorkowaną ulicę
volvo7000A: E tam, bzdura z tą skrajnią.
spooney: u nas poprostu jest strasznie ciasno wszystko zrobione i problem jest cokolwiek rozbudować, to nie Warszawa gdzie pasy zieleni są szersze niz u nas cała droga
volvo7000A: Autobusy są szersze od tramwajów o max. 15 cm - wystarczy sprawdzić na Moście Pomorskim czy autobus się zmieści na torowisku i zostawcie te trawniki - to ma być tylko wydzielenie na istniejącej infrastrukturze i zrobienie wjazdów/zjazdów
spooney: kwestia wpuszczania może być rozwiązana odpowiednim oznakowaniem przy wyjeździe z trambuspasa, ok, a teraz postaw sobie tramwaj obok autobusu i porównaj szerokości
volvo7000A: już porównałem powyżej. Dobra, zostawmy Fordońską i Bernardyńską - dlaczego na Gdańskiej nie zrobią trambuspasa?
spooney: wspólny przystanek wymaga by krawędź z drzwiami tramwaju i autobusu była w tym samym miejscu, a na stan obecny autobus np. stałby przy krawężniku a do tramwaju przepaść dlatego trzebabybyło odsunąć tory od osi torowiska na zewnątrz tak jak na z.augusta
volvo7000A: przecież tramwaje jakoś stają na przystankach i krawędź z drzwiami nikomu nie przeszkadza. A autobus może podjechać do krawężnika wobec tego pytanie czy autobus swobodnie przejedzie z prędkością 40km/h pomiędzy słupem trakcyjnym a skrajnią/peronem
spooney: Gdańska > od Śniadeckich autobusy przecież nie jeżdżą a do Chodkiewicza juz wcale ;)
volvo7000A: ale jeżdżą za tramwaje i to wcale nie tak rzadko, poza tym tramwaje miałyby swobodny, a co za tym idzie szybszy przejazd
spooney: w obecnych przypadkach raczej nie przejedzie, może najwyzej na r. torunskim albo jagiellonow
volvo7000A: no to to właśnie trzeba sprawdzić gdzie przejedzie. Wasze "nie da się" od samego początku dyskusji można porównać do odpowiedzi drogowców
spooney: tylko kto za to zapłaci?? to jest jakby budowanie od podstaw... oprócz Mostu Pomorskiego
volvo7000A: spooney, chyba żartujesz teraz? ZDMiKP realizował nie raz różne fanaberie, które również kosztowały, a to co proponuję to możliwość wytyczenia trambuspasów po najniższych kosztach! Gdybyście to dość sprawnie przeanalizowali i wysłali koncepcję utworzenia tbp tam gdzie nie bedzie problemu z szerokością i wystarczy tylko wylać asfalt i zrobić zjazdy to miasto mogłoby to dopisać do budżetu 2012
spooney: w sumie jedyne miejsca to fordońska, most pomorski i bernardyńska i moze na siłę W.P. na trambuspasy bo innymi ulicami nie jeżdżą autobusy lub jadą parę metrów
volvo7000A: Na Wojska Polskiego nie ma zatorów więc i tbp nie jest konieczny - choć przyczyniłby się do poprawy i wygody przesiadek
spooney: wylać asfalt? na co? na tłuczeń? :D
volvo7000A: Toruńska (Nowotoruńska-Rondo), Bernardyńska, Most Pomorski, Fordońska, Focha, Gdańska (Śniadeckich-Chodkiewicza). spooney, wylać asfalt oczywiście że nie na tłuczeń, to był skrót myslowy, przecież to nie jest wielka kasa. ps. jak możesz to może wydziel jakoś tę dyskusję do tematu
spooney: no dobra to np. jak sobie wyobrażasz przejazd takiego 52 z 3 maja w bernardyńską na TBP? 52 jedzie zewnętrznym pasem (przystanek na 3 maja) i musiałby na rondzie skosić drogę na wewnetrzny i dalej na tramwajowy
volvo7000A: Można zrobić wjazd na TBP bezpośrednio za rondem, będę miał czas może jutro to zrobię jakies rysunki na szybko, zebyście wiedzieli dokladnie o co mi chodzi, a pozniej to juz wasza w tym głowa by przejąc inicjatywę, porobić pomiary, przeanalizować i podesłać do ratusza, drogowców i mediów
Darek: Trzebaby zwężyć jezdnie na bernardyńskiej, przesunąć krawężniki, porobić śluzy. Od 3maja wjazd byłby ok, ścięcie dwóch pasów i wjazd w oś wyspy centralnej. problememt jest tylko skrajnia torowiska i mały prześwit między torami w dwóch kierunkach
volvo7000A: Darek, ale to jest "na oko", trzba wymierzyć i sprawdzić. maly prześwit to nie problem bo tory rozdzielone są słupami trakcyjnymi więc odległość jest dostareczna
Obrazek

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Trambuspasy

Post autor: Robert Reimus » 2011-11-10, 21:09

spooney pisze:Darek: torowisko na Bernardyńskiej, Fordońskiej i Moście Pomorskim ma za mały rozstaw! dwa autobusy by się nie minęły. Zobacz sobie jakie szerokie będzie torowisko na Z. Augusta
volvo7000A: A czy tramwaj normalnotorowy jest szerszy od tramwaju wąskotorowego..?
Szerokość tramwajów jest taka sama. Tramwaj normalnotorowy ma większy promień skrętu. Autobus ma szerszą "skrajnię" niż tramwaj - tzn że po zabudowaniu obecnych torowisk (np zalaniu asfaltem) dwa autobusy by się nie wyminęły. Taki jest fakt.
Przebudowa istniejącej infrastruktury na trambuspasy byłaby kosztowna i w wielu miejscach kłopotliwa.
spooney pisze:spooney: myślisz że kierowcy osobówek tak chętnie będą wpuszczać autobusy? naiwniak... a autobusy będą wtedy blokować tramwaje i... będzie jeszcze gorzej
Jak nie to w łeb. To nie jest problem, który neguje sens takich pasów.

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Trambuspasy

Post autor: Mateusz Machel » 2011-11-10, 21:13

805Na - 2,40m, a współczesny autobus 2,55m.
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Trambuspasy

Post autor: spooney » 2011-11-10, 21:34

Robert Reimus pisze:Autobus ma szerszą "skrajnię" niż tramwaj - tzn że po zabudowaniu obecnych torowisk (np zalaniu asfaltem) dwa autobusy by się nie wyminęły.
Zależy czy pomiędzy torami są słupy trakcyjne czy nie ma :P
Robert Reimus pisze:Przebudowa istniejącej infrastruktury na trambuspasy byłaby kosztowna i w wielu miejscach kłopotliwa.
No właśnie bo to niestety nie będzie tylko "zalanie asfaltem" :kreci:

Idea trambuspasów słuszna aczkolwiek problematyczna w wykonaniu :)
Obrazek

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Trambuspasy

Post autor: reputed » 2011-11-11, 04:49

spooney pisze:Idea trambuspasów słuszna aczkolwiek problematyczna w wykonaniu :)
Na pewno mniejsza niż budowa buspasa od podstaw na Jana Pawła II i Kujawskiej (która de facto ma być przebudowywana w najbliższych 2 latach). Myślę, że warto TBP utworzyć tam gdzie uda się to dość małym kosztem, nawet gdyby trzeba było zrezygnować z buspasa na Kujawskiej.

ODPOWIEDZ