Cena tramwajowego wozokilometra

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
rychu11
Posty: 18
Rejestracja: 2011-11-14, 16:54

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: rychu11 » 2011-11-25, 23:07

Orientuje się ktoś ile dokładnie ZDMiKP płaci przewoźnikowi za tramwajowy wozokilometr?
Gdzieś w necie znalazłem informacje że 4,60 i 7,30 odpowiednio za solo i skład. Czy to możliwe że tramwaj jest droższy nawet od przegubowego autobusu?
Ostatnio zmieniony 2011-11-25, 23:55 przez rychu11, łącznie zmieniany 1 raz.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Cena tramwajowego wozokilometru

Post autor: reputed » 2011-11-25, 23:14

rychu11 pisze:Czy to możliwe że tramwaj jest droższy nawet od przegubowego autobusu?
To jest pewne.
Tylko zastanowić się trzeba dlaczego. Za prąd płaci ZDMiKP, więc MZK jeździ "za free". Wiadomo tramwaj jest droższy w zakupie i eksploatacji, ale czy to by windowało tak stawkę?
Może to wina monopolu?

Awatar użytkownika
rychu11
Posty: 18
Rejestracja: 2011-11-14, 16:54

Cena tramwajowego wozokilometru

Post autor: rychu11 » 2011-11-25, 23:21

Brzmi to jak absurd. Czy w takim razie jest jakikolwiek sens stawiania na tramwaje? Zawsze myślałem, że tramwaje są dużo tańsze w eksploatacji niż autobusy.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Cena tramwajowego wozokilometru

Post autor: reputed » 2011-11-25, 23:42

rychu11 pisze:Czy w takim razie jest jakikolwiek sens stawiania na tramwaje?
Jest. Tramwaje mają większą zdolność przewozową (przewiozą więcej pasażerów niż autobus). Poza tym są stosunkowo szybsze (przynajmniej w teorii...), bo nie stoją w korkach.

Awatar użytkownika
rychu11
Posty: 18
Rejestracja: 2011-11-14, 16:54

Cena tramwajowego wozokilometru

Post autor: rychu11 » 2011-11-25, 23:47

Z tą szybkością to nie przesadzajmy. budowa wydzielonych buspasów byłaby dużo tańsza niż budowanie torowisk, a efekt taki sam.

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2011-11-26, 00:15

^^Ej ej, dwuskład jest droższy niż przegubowy autobus ale w przeliczeniu na pasażera tańszy.

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: michał 78 » 2011-11-26, 11:27

A koszt sieci i torowiska jak jest rozliczany- jest w cenie wkm czy Zdmikp płaci osobno?

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2011-11-26, 13:03

Torowisko i sieć jest ZDMiKP i ZDMiKP je utrzymuje ze swojego budżetu (zlecając utrzymanie MZK).

Awatar użytkownika
rychu11
Posty: 18
Rejestracja: 2011-11-14, 16:54

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: rychu11 » 2011-11-26, 15:36

Na pewno na najbardziej uczęszczanych trasach puszczanie tramwajów ma swoje ekonomiczne uzasadnienie, ale czy na takich Bielawach albo Łęgnowie jest jakikolwiek sens utrzymywania sieci tramwajowej? Tam tramwaje nie są w pełni wykorzystywane i autobusy spokojnie poradziłyby sobie z obsługą tych dzielnic, a wyszłoby taniej.

Awatar użytkownika
Paweł W
Posty: 751
Rejestracja: 2008-10-25, 23:00

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: Paweł W » 2011-11-26, 15:59

A jak chcesz wtedy skalkulować cenę WKM? :)
Poza tym MZK nie ma taboru na linie Za Tramwaj...
79 Glinki <-> Rycerska
61 Rekinowa <-> Kapuściska (Mokra)
68 Osiedle Leśne <-> Glinki BFM (Exploseum/Prądocińska)
2 Rondo Kujawskie <-> Las Gdański
109 Dworzec Centralny <-> Os. Górczewska
11 Koniuchy <-> Czerniewice
51 Poznań Główny <-> Os. Sobieskiego
3 Nowy Bieżanów <-> Krowodrza Górka

Awatar użytkownika
black125
Posty: 292
Rejestracja: 2008-12-21, 20:39
Lokalizacja: Bydgoszcz

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: black125 » 2011-11-26, 17:39

Tramwaje znów powracają do "chwały", miasta inwestują w sieć (budują nawet od zera) więc nie widzę powodu, aby był sens wycofywania tramwajów z Bielaw lub Łęgnowa.

/mod/ proszę trzymać się tematu
Linia 4 kierunek GLINKI
Linia 4 kierunek BIELAWY



Linia 5 kierunek GLINKI
Linia 5 kierunek RYCERSKA
-----------------------------------
Konstal 805Na 247+8,271+2,277+8,304+5,324+5
Man Ng313 #549,Mercedes Citaro #438
-----------------------------------
4,5,9[*][/b],53,68,72[*][/b],77

Awatar użytkownika
rychu11
Posty: 18
Rejestracja: 2011-11-14, 16:54

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: rychu11 » 2011-11-27, 02:16

sens jest prosty. Autobus zaspokajałby potrzeby przewozowe tych osiedli, a jest przy tym niemal o połowę tańszy od tramwaju.

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: Kamil3836 » 2011-11-27, 12:13

rychu11 pisze:sens jest prosty.
Mylisz się.
rychu11 pisze:tramwaj jest droższy nawet od przegubowego autobusu?
Ale wzkm solówki jest tańszy niż wzkm autobusu krótkiego.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2011-11-27, 15:01

rychu11 pisze:sens jest prosty. Autobus zaspokajałby potrzeby przewozowe tych osiedli, a jest przy tym niemal o połowę tańszy od tramwaju.
Ale na podstawie błędnych przesłanek wyciągasz błędne wnioski.

Awatar użytkownika
rychu11
Posty: 18
Rejestracja: 2011-11-14, 16:54

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: rychu11 » 2011-11-27, 15:09

Być może. Sam jestem gorącym zwolennikiem tramwajów i nie chciałbym żeby znikały z naszych ulic tylko zastanawiam się czy ma to jakikolwiek sens ekonomiczny. Ale przyznaję że ekspert ze mnie żaden i wielu rzeczy mogę nie wiedzieć i nie brać pod uwagę.

Awatar użytkownika
Paweł W
Posty: 751
Rejestracja: 2008-10-25, 23:00

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: Paweł W » 2011-11-28, 23:56

Jeszcze jedna kwestia odnośnie Bielaw czy Łęgnowa - na wielu liniach tramwaje wożą na końcowych odcinkach powietrze. Chociażby 4 po mieście czy 6 jak ludzie jadą do/z PUPu i zakładów pracy w Łęgnowie. 2 również od Sz. Szeregów jeździ pusta, za to po reszcie trasy - mocno napełniona.
79 Glinki <-> Rycerska
61 Rekinowa <-> Kapuściska (Mokra)
68 Osiedle Leśne <-> Glinki BFM (Exploseum/Prądocińska)
2 Rondo Kujawskie <-> Las Gdański
109 Dworzec Centralny <-> Os. Górczewska
11 Koniuchy <-> Czerniewice
51 Poznań Główny <-> Os. Sobieskiego
3 Nowy Bieżanów <-> Krowodrza Górka

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: spooney » 2011-11-29, 00:01

Alden471 pisze:na wielu liniach tramwaje wożą na końcowych odcinkach powietrze.
Czy to coś dziwnego?
Normalnym jest że im bliżej pętli tym pasażerów ubywa :)

A wracając do tematu to ile w końcu kosztuje obecnie WKM tramwajowy?
Obrazek

Awatar użytkownika
Paweł W
Posty: 751
Rejestracja: 2008-10-25, 23:00

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: Paweł W » 2011-11-29, 10:28

Spooney - odniosłem się do tego co napisał rychu11 odnośnie wożenia powietrza przez 4/6 do Bielaw/Łęgnowa.
79 Glinki <-> Rycerska
61 Rekinowa <-> Kapuściska (Mokra)
68 Osiedle Leśne <-> Glinki BFM (Exploseum/Prądocińska)
2 Rondo Kujawskie <-> Las Gdański
109 Dworzec Centralny <-> Os. Górczewska
11 Koniuchy <-> Czerniewice
51 Poznań Główny <-> Os. Sobieskiego
3 Nowy Bieżanów <-> Krowodrza Górka

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Cena tramwajowego wozokilometra

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2011-11-29, 11:57

Stawki w październiku 2010 to było 4,59 zł za solówkę, 7,29 zł za dwuskład/pesę. Netto. Podejrzewam że się niewiele zmieniło.

Autobusowe są droższe.

ODPOWIEDZ