Pojazdy z silnikami na licencji Mana

Dyskusje o taborze będącym obecnie w eksploatacji. Kwestie techniczne, monitoring, klimatyzacja, stan techniczny, wady i zalety itp.

Moderator: spooney

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Pojazdy z silnikami na licencji Mana

Post autor: Mateusz Machel » 2007-08-13, 00:26

Silniki Mana, sa dobre, ale nie w takim stanie zapuszczenia jak w MZK. Silniki od Ikarusów i tych starych i tych nowszych w naszym MZK były na licencji Mana.



temat wydzielony z "Stan Jelczy M181M/MB"
Ostatnio zmieniony 2007-08-13, 22:04 przez Mateusz Machel, łącznie zmieniany 2 razy.
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
Tom
Posty: 263
Rejestracja: 2007-05-09, 14:40
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Tom » 2007-08-13, 00:32

Ikarus280 pisze:Silniki Mana, sa dobre, ale nie w takim stanie zapuszczenia jak w MZK. Silniki od Ikarusów i tych starych i tych nowszych w naszym MZK były na licencji Mana.
+ mosty RABA, ale głowy nie dam

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Post autor: Mateusz Machel » 2007-08-13, 01:05

Tak, osie RABA. Silniki tak samo, oraz skrzynie. Z tym, ze silniki na licencji jak juz wspomniałem. Do 89r skrzynie były marki Csepel. No a 94/95 ZF.
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
Tom
Posty: 263
Rejestracja: 2007-05-09, 14:40
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Tom » 2007-08-13, 01:15

Ikarus280 pisze:Tak, osie RABA. Silniki tak samo, oraz skrzynie. Z tym, ze silniki na licencji jak juz wspomniałem. Do 89r skrzynie były marki Csepel. No a 94/95 ZF.
Wiem, że kiedyś Jelcze (jeszcze ogóry) - wersje turystyczne miały silniki Leylandowskie, ale zawieszenie RABA. Mój ojciec, pilot wycieczek swego czasu, o takich mi wspominał. (Do rodzinnej historii przeszło, jak celnik na granicy Czesko-Austriackiej zapytał go w latach 80. czy ten "pojazd" (Ogóra) zrobił sam czy z kolegą :P

Awatar użytkownika
Matiss
Posty: 358
Rejestracja: 2007-01-13, 17:12
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Matiss » 2007-08-13, 02:30

Krzysztof II pisze:3625, stan dst, zły stan blach to pewnie i kratownicy, okropnie pracujacy i grzejacy sie silnik
lol dostateczny?? to juz nie powinno jeźdźić poprostu złom który ledwo zipie

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Post autor: Mateusz Machel » 2007-08-13, 10:55

Tom pisze:Wiem, że kiedyś Jelcze (jeszcze ogóry) - wersje turystyczne miały silniki Leylandowskie, ale zawieszenie RABA. Mój ojciec, pilot wycieczek swego czasu, o takich mi wspominał. (Do rodzinnej historii przeszło, jak celnik na granicy Czesko-Austriackiej zapytał go w latach 80. czy ten "pojazd" (Ogóra) zrobił sam czy z kolegą
Tak zgadza się. Osie RABA, a silnik polski na licencji Leylanda. Autobusy te były oznaczane jako Jelcz 044 i miały być następcami Jelcz043 zwykłego ogóra, niesstety nic z tego nie wyszło, i najnowszy ogórek jakiego widziałem jest z 1985r... .
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2007-08-13, 12:54

Wiecie co to Jelcz 316/317? One powstały na podstawie wegirskiej cieżarówki Csepel, one miały skrzynie leylanda, mosty Raby. A silnikik w Ikarusach 0.3, 26 i 33 nie był od mana, to ich własny wytwór :)

[ Dodano: 2007-08-13, 10:55 ]
P.S
Troche sie rozjechaliśmy z tematem, wiec proponuje założenie odzielnego tematu na to wszystko bo jest interesująco :cool:
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Post autor: Mateusz Machel » 2007-08-13, 15:53

Krzysztof II pisze:A silnikik w Ikarusach 0.3, 26 i 33 nie był od mana, to ich własny wytwór
Jesteś w błędzie, silnik RABA 2156 jest na licencji Mana z 1938, tak 38 :P
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
Tom
Posty: 263
Rejestracja: 2007-05-09, 14:40
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Tom » 2007-08-13, 15:58

Ikarus280 pisze:
Krzysztof II pisze:A silnikik w Ikarusach 0.3, 26 i 33 nie był od mana, to ich własny wytwór
Jesteś w błędzie, silnik RABA 2156 jest na licencji Mana z 1938, tak 38 :P
A mniej paliwożerny jak ten z 2008 :/ W 260 na pewno były silnika RABA, co do 280 nie podejmuje się okreslic. Migi przeciez tez dostały RABowskie silniki i mosty, stad dzwiekiem przypominały Ikary.

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Post autor: Mateusz Machel » 2007-08-13, 16:28

Tom pisze:W 260 na pewno były silnika RABA, co do 280 nie podejmuje się okreslic
To był ten sam silnik. Znaczy sie w wersji podstawowej. Dla Poslki był silnik idenntyczny jak w 280.
Tom pisze:Migi przeciez tez dostały RABowskie silniki i mosty, stad dzwiekiem przypominały Ikary.
Mig, miał całe podwozie oraz osprzęt mechaniczny od Ikarusa 260.
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
Tom
Posty: 263
Rejestracja: 2007-05-09, 14:40
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Tom » 2007-08-13, 16:49

Heheh wszystkie drogi prowadzą do...Ikarusa :) A miało byc o stanie Jelcynów :) Wracając zatem do tematu...szczerze wątpie, by którys z nich dozył lat np 3421, chocby w wersji muzealnej. Korniki robia w nich tak duze spustszenie, że 2 lata nie trzeba bedzie ich kasować bo same się rozleca (przynajmniej te z pierwszej dostawy)


Jeszcze troszkę wyszperanych info o Migach:

Do napędu miga posłużył silnik typu RABA-MAN D2156HM6U z zapłonem samoczynnym o maksymalnej mocy 193 KM, który umożliwiał osiąganie maksymalnej prędkości 82 km/h. Silnik ten umieszczony został wzdłużnie między osiami. W autobusie zastosowano mechaniczną 5-biegową skrzynię typu CSEPEL ASH75.2.

Źródło: infobus

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2007-08-13, 21:21

Więc zwracam honor Ikarusowi 280 :)
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

ODPOWIEDZ