Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Dyskusje o taborze będącym obecnie w eksploatacji. Kwestie techniczne, monitoring, klimatyzacja, stan techniczny, wady i zalety itp.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: ArturS » 2011-02-24, 15:28

Dziś do roboty jechałem Solarką Mobilisa o 6:50 i w środku było jak na zewnątrz :(
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

Awatar użytkownika
Paweł W
Posty: 751
Rejestracja: 2008-10-25, 23:00

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: Paweł W » 2011-02-24, 15:48

Dziwi mnie tylko, że w 69 zawsze grzeje przy kabinie kierowcy...
79 Glinki <-> Rycerska
61 Rekinowa <-> Kapuściska (Mokra)
68 Osiedle Leśne <-> Glinki BFM (Exploseum/Prądocińska)
2 Rondo Kujawskie <-> Las Gdański
109 Dworzec Centralny <-> Os. Górczewska
11 Koniuchy <-> Czerniewice
51 Poznań Główny <-> Os. Sobieskiego
3 Nowy Bieżanów <-> Krowodrza Górka

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: Kamil3836 » 2011-02-24, 17:17

- Jestem pasażerem linii nr 69. W tych autobusach jest zimno jak na Arktyce! Czy kierowcy wyłączając ogrzewanie, oszczędzają w ten sposób na pasażerach? Jeśli tak, to skandal. Jadąc pojazdami MZK można się przeziębić - skarży się Wojciech Augustyniak.
Rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zapewnia, że na trasę nie ma prawa wyjechać pojazd z niesprawnym systemem ogrzewania. Co więcej, zanim tramwaje i autobusy wyjadą na bydgoskie ulice, przez kilkanaście minut stoją z uruchomionym silnikiem, by wnętrze zdążyło się nieco ogrzać.

- Proszę jednak pamiętać, że ogrzewanie najbardziej efektywnie zaczyna działać, gdy pojazd jest w ruchu - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP. - Aby zrobiło się ciepło, autobus musi przejechać pewien dystans. Problem tkwi w tym, że im częściej na danej linii są przystanki, tym częściej otwierane są drzwi i pojazd się wychładza. Tego nie sposób uniknąć. Gdy na zewnątrz panuje tak wysoki mróz, trudno się dziwić, że pasażerowie odczuwają zimno również w pojeździe.
Co za mało kumate społeczeństwo.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Awatar użytkownika
black125
Posty: 292
Rejestracja: 2008-12-21, 20:39
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: black125 » 2011-02-24, 17:55

Wszystkie Konstale którymi ostatnio jechałem miały włączone ogrzewanie i był komfort termiczny :)
Linia 4 kierunek GLINKI
Linia 4 kierunek BIELAWY



Linia 5 kierunek GLINKI
Linia 5 kierunek RYCERSKA
-----------------------------------
Konstal 805Na 247+8,271+2,277+8,304+5,324+5
Man Ng313 #549,Mercedes Citaro #438
-----------------------------------
4,5,9[*][/b],53,68,72[*][/b],77

ikarusiarz
Posty: 754
Rejestracja: 2007-07-27, 20:32

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: ikarusiarz » 2011-02-24, 20:33

volvo7000A pisze: To w volvo i grzejniki i dmuchawy są pod jednym systemem?
Dmuchawy chodzą bardzo rzadko w volvo, więc to albo też osobne grzanie na ropę, albo "wyższy" bieg ogrzewania.
"Chodzenie" dmuchaw w Volvo jest uzależnione od wciśnięcia guzika przez kierowcę. No chyba, że są niesprawne, wtedy żaden guzik nie pomoże... Ja zawsze włączam.
Dmuchawy i kaloryfery są na jednej magistrali. Nagrzewnice można wyłączyć z obiegu. Zakręca się kurki i ciecz płynie tylko przez kaloryfery. Otwieramy kurki i ciecz płynie przez kaloryfery i nagrzewnice. Nie da się grzać samymi dmuchawami.
Kierowca może sobie osobno otworzyć ogrzewanie: "Paxy" mają zimę, szofer ma saunę.
Jeszcze jest pompa wymuszenia, też na guzik. Powoduje wymuszenie przepływu cieczy dookoła autobusu.
To teoria, wiadomo jak jest z praktyką (sprawnością...)

Żadne z Volvo, u nas występujących, nie posiada dodatkowych urządzeń podgrzewających.
Kamil3836 pisze:- Proszę jednak pamiętać, że ogrzewanie najbardziej efektywnie zaczyna działać, gdy pojazd jest w ruchu - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP. - Aby zrobiło się ciepło, autobus musi przejechać pewien dystans.
"Sranie w banie, centralne ogrzewanie"
Conecto, Jelcz, Citaro, MAN można nagrzać nie ruszając się z miejsca. Wystarczy włączyć dodatkowe ogrzewanie. Myślę, że Solarisy też to mają. Ba!! Można to tak ustawić, że przyjdę na 04:00, a tam już będzie ciepło. Ustawiam na 03:45 i od tej godziny płyn podgrzewa się. Uruchamiam silnik, włączam nadmuchy i gra gitara. No chyba, że:
- kierowca nie ma o tym pojęcia,
- firma zakazuje, bo to żre paliwo (oszczędności),
- "webasto" jest popsute...

ikarusiarz
Posty: 754
Rejestracja: 2007-07-27, 20:32

Re: Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: ikarusiarz » 2011-02-24, 23:45

Gwoli wyjaśnienia: MZK nie oszczędza na paliwie do ogrzewania dodatkowego.

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: Darek » 2011-02-24, 23:49

W autobusach MZK jest ciepło. Szczególnie w Volvo, którymi zimą wręcz uwielbiam jeździć. Momentami aż kurtkę rozpinam mimo że -10 na powietrzu.
Ale dziw się kierowcom mobilisu... włączone ogrzewanie => większe spalanie => po premii.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
Matiss
Posty: 358
Rejestracja: 2007-01-13, 17:12
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: Matiss » 2011-02-25, 00:14

Grzesiu opowiadałeś mi ostatnio o tym, że Many są niedogrzane.

Wczoraj jadąc Manem na 67, zaobserwowałem kierowcę w czapce, kurtce, rękawiczkach i z kocem na nogach... przecież to skandal w takich warunkach przejeździć całą zmianę... Oczywiście w wozie dosłownie mróz, a od przedniej ciągnął konkretnie zimny wiatr. Współczułem temu kierowcy.

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: Mateusz Machel » 2011-02-25, 00:25

No niestety, pod względem grzania MANy są tragiczne. A latem mało przewiewne. :)
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: michał 78 » 2011-02-25, 18:35

Z moich wiadomości wynika że Solarisy nie posiadają"systemu" webasto-tańsza wersja, niższe koszty utrzymania-niższa cena za wkm na przetargu.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Re: Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: reputed » 2011-02-26, 09:53

ikarusiarz pisze:- firma zakazuje, bo to żre paliwo (oszczędności),
- "webasto" jest popsute...
Moje zdanie jest podobne. To są przyczyny zimnych solarisów, a nie bajki jakie opowiada pani kierownik firmy Mobilis oddział w Bydgoszczy :)

ikarusiarz
Posty: 754
Rejestracja: 2007-07-27, 20:32

Re: Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: ikarusiarz » 2011-02-26, 11:09

Co do MAN-ów: Napisałem, że warunkiem jest sprawność urządzeń... Choć starsi szoferzy twierdzą, że MAN-y od początku były chłodnymi pojazdami. Już od nowości zalatywało w nich Syberią. Być może coś nie tak jest w konstrukcji.

Co do "webasta" w Solarisach: Nie wiem, czy takowe posiadają. Jeśli nie, to jestem w szoku, bo nawet Ikarusy na wajchę takie urządzenia posiadały.

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: ArturS » 2011-02-26, 12:31

Ba, te żółte dla ZSRRu miały nawet kaloryfery na całej długości lewej strony, coś jak Volviaki :)
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: michał 78 » 2011-02-26, 15:34

Volvo -wiadomo-szwedzkie klimaty. Jeśli chodzi o Many to odbiło mi się o uszy że część z nich była przeznaczona na import do Włoch.
Zużycie paliwa w webasto ok. 1 litra na godzinę. Proszę policzyć oszczędności z jednego dnia.

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: spooney » 2011-11-10, 15:08

I bądź tu człowieku mądry jak ludziom dogodzić... Nie grzeją - źle, grzeją - też źle :kreci:
Ukrop w autobusach linii nr 69
Źródło: Enjoy! Bydgoszcz
http://enjoybydgoszcz.pl/bydgoszcz/ukro ... inii-nr-69
Obrazek

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

Post autor: Darek » 2013-05-10, 00:06

W temacie: "co jak nie MZK". Proszę bardzo:
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /130509328
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2013-05-10, 00:29

Mhm, kierowcy MZK nigdy nie popełniają absolutnie żadnych błędów, w tym nie zapominają o ogrzewaniu.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

Post autor: reputed » 2013-05-10, 06:47

Krzysztof Ziętara pisze:Mhm, kierowcy MZK nigdy nie popełniają absolutnie żadnych błędów, w tym nie zapominają o ogrzewaniu.
W niektórych volvo też mają zawory zepsute i nie wyłączają ogrzewania. Poza tym zimą idzie spotkać tramwaj czy autobus MZK bez ogrzewania.

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

Post autor: Kamil3836 » 2013-05-10, 07:42

Darek pisze:http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /130509328
Na początku miesiąca także miałem okazję jechać tym wozem z włączonym ogrzewaniem. Złożyłem informację do Mobilisu, ale jak widać nadal nic niezrobiono.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Awatar użytkownika
Paweł W
Posty: 751
Rejestracja: 2008-10-25, 23:00

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

Post autor: Paweł W » 2013-05-10, 09:28

Tj. wgl dziwne, że w 69 zimą jest zawsze zimno, a latem grzeje jak w saunie.
79 Glinki <-> Rycerska
61 Rekinowa <-> Kapuściska (Mokra)
68 Osiedle Leśne <-> Glinki BFM (Exploseum/Prądocińska)
2 Rondo Kujawskie <-> Las Gdański
109 Dworzec Centralny <-> Os. Górczewska
11 Koniuchy <-> Czerniewice
51 Poznań Główny <-> Os. Sobieskiego
3 Nowy Bieżanów <-> Krowodrza Górka

ikarusiarz
Posty: 754
Rejestracja: 2007-07-27, 20:32

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: ikarusiarz » 2013-05-10, 14:20

volvo7000A pisze:W niektórych volvo też mają zawory zepsute i nie wyłączają ogrzewania.
Bo wyłączenie ogrzewania w Volvie nie jest czynnością, którą można wykonać z poziomu pulpitu...

W dzień jest ciepło, to wzywam mechanika, a on wyłącza. Wieczorem dziadkom jest zimno i znów trzeba wezwać mechanika, do ogrzewania. To tak w uproszczeniu.

/mod/ offtopic przeniesiony

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: Robert Reimus » 2014-06-09, 14:14

Strasznie mnie denerwują autobusy, w których zarówno w maju jak i czerwcu jest włączone ogrzewanie. Ten grzech popełnia i Mobilis i MZK. Na zewnątrz ciepło, wewnątrz autobusu jeszcze cieplej. Pasażer nieważny.
Raz nawet wysłałem mejla w tej sprawie do MZK, ale nie doczekałem się odpowiedzi.

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: Mateusz Machel » 2014-06-09, 15:47

Jeżeli jest włączone, to pewnie oznacza tylko tyle, że bez tego by się zagotował i w ogóle byś nie pojechał :P
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: Robert Reimus » 2014-06-09, 17:56

Mateusz Machel pisze:Jeżeli jest włączone, to pewnie oznacza tylko tyle, że bez tego by się zagotował i w ogóle byś nie pojechał
Domyśliłem się, dlatego też w mejlu do MZK zasugerowałem, że może zamiast uprzykrzać pasażerom podróż, warto po prostu naprawić autobusy. Hmm, może dlatego nikt mi nie odpisał;]

dopisek:

Zwracam honor MZK. Jednak ktoś odpisał.
"W odpowiedzi na Pana e-mail z 18.05.2014 r. informuję, że w dniu 12.05.2014 r. kierowca autobusu linii 83 nr boczny 481 zgłosił awarię.
Z uwagi na to , iż nie było możliwości podstawienia autobusu zastępczego, kierowca wykonał jeszcze jeden kurs, po czym zjechał awaryjnie do zajezdni.
Wyżej wymieniony autobus został naprawiony.
Za dyskomfort podróży przepraszamy."

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: spooney » 2017-01-18, 17:47

Lodowaty tramwaj z Łoskonia. Pasażerowie skarżą się na chłód w tramwajach

MZK: "Systemy ogrzewania są na bieżąco monitorowane przez pracowników zajezdni w ramach tzw. obsług codziennych".


Do naszej redakcji spływa coraz więcej skarg odnośnie sytuacji w tramwajach w czasie ujemnych temperatur powietrza. Mieszkańcy Fordonu są niezadowoleni i zaniepokojeni brakiem lub nieefektywnym ogrzewaniem w wysokopodłogowych tramwajach typu Konstal 805Na podczas porannych kursów.

W środku pojazdów panuje chłód, na szybach powstaje szron, a zamiast ogrzewania jest tłoczone w kierunku pasażerów zimne powietrze. Kwestia dotyczy głównie tramwajów Konstal pozostających na noc w zajezdni na Łoskoniu. Najwięcej skarg jest od pasażerów linii 3 i 5. – Chodzi o zdrowie ludzi. Jadąc pierwszymi porannymi tramwajami z Łoskonia można nabawić się przeziębienia i hemoroidów. Najgorsze są metalowo-plastikowe siedzenia. Jadąc z Łoskonia do dworca głównego przez 40 minut ryzykuje się swoim zdrowiem. Autobusem linii 84 jeździło się ciepło i komfortowo, bez porównania lepiej – czytamy w opinii pana Tadeusza, pasażera linii numer 5.

Tego typu głosów od mieszkańców Fordonu jest więcej. – Zastanawiam się, czy nie brać ze sobą koca lub poduszki, żeby móc usiąść na tych lodowatych siedzeniach. Taka sama sytuacja była zeszłej zimy, w zeszłym miesiącu podczas mroźnych dni i teraz znów to samo. Jest mróz na zewnątrz, jest mróz w pojazdach. Znowu pewnie liczą na to, że przyjdzie ocieplenie i wszyscy o sprawie zapomną, widać trzeba odezwać się do mediów, bo inaczej nikt z tym nic nie zrobi – informuje nas pani Joanna, która swoją podróż tramwajem rozpoczyna już od przystanku Łoskoń.

O komentarz w sprawie opinii pasażerów poprosiliśmy spółkę MZK. Od dyrektora zarządzającego MZK Pawła Czyrnego otrzymaliśmy następującą odpowiedź, którą publikujemy w całości:

„W odpowiedzi na zapytanie Pana Redaktora dotyczące ogrzewania w tramwajach Konstal 805Na informujemy, że wydajność układów ogrzewania tych tramwajów w zakresach niskich temperatur nie jest tak wysoka jak nowoczesnych tramwajów czy autobusów. Dodatkowo ww. pojazdy charakteryzują się mniejszą szczelnością konstrukcji wagonu wynikającą m.in. z braku systemu wentylacji wymuszonej oraz słabszą izolacją cieplną ścian, co również wpływa na pogorszenie warunków podróży.
Znając powyższe uwarunkowania, podjęliśmy szereg działań mających na celu poprawę sytuacji w tym zakresie. We wszystkich wagonach zamontowane zostały przyciski do samodzielnego otwierania drzwi przez pasażerów, ograniczając wychłodzenie na przystankach do niezbędnego minimum. Corocznie przed sezonem zimowym dokonywane są kompleksowe przeglądy, konserwacje i ewentualne naprawy systemów ogrzewania tramwajów. Ponadto systemy ogrzewania są na bieżąco monitorowane przez pracowników zajezdni w ramach tzw. obsług codziennych.
W najbliższej perspektywie planowane są również dostawy osiemnastu nowoczesnych tramwajów charakteryzujących się najwyższym komfortem podróżowania, w tym również w zakresie systemów ogrzewania i wentylacji. Tramwaje te zastąpią wysłużone i znacznie mniej komfortowe Konstale 805Na.
Informujemy ponadto, że wszelkie sygnały pasażerów są na bieżąco sprawdzane, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości systemu ogrzewania dokonywane są niezbędne naprawy. Przykładowo w dniu 10.01.2016r. motorniczy tramwaju 269-270 otrzymał ok. godz. 9:00 informację od pasażera o prawdopodobnie nieprawidłowo funkcjonującym ogrzewaniu. Wezwane w trybie pilnym pogotowie zajezdni stwierdziło awarię bezpiecznika powodującą niesprawność połowy nagrzewnic zainstalowanych w tramwaju i usunęło awarię.”

http://metropoliabydgoska.pl/lodowaty-t ... ramwajach/
Obrazek

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: Kamil3836 » 2017-01-18, 17:58

Niech jeszcze więcej grzejników/nawiewów zabiorą. W wagonach po remoncie powinny być przynajmniej 5/6.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

tomasz792
Posty: 160
Rejestracja: 2010-11-29, 20:58

Re: Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: tomasz792 » 2017-01-18, 19:56

Wystarczą nawet 3 jak dobrze dmuchają ,wóz 289 jak miałem tak grzał ,że ludzie okna otwierali.

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

Post autor: michał 78 » 2017-01-19, 09:38

Zacznijmy czytać ze zrozumieniem. Problem dotyczy pierwszych kursów z Łoskonia. Jeśli wóz stoi całą noc na placu to jest wychłodzony i potrzebuje czasu aby sie rozgrzać. Jedyne rozwiązanie to zostawianie załączonych wozów na noc ale tu pojawia się problem zużycia energii i czy sieć wytrzyma obciązenie.

No i ten tekst o ciepłym 84. Jak przyjechał z Inowrocławskiej to miał czas sie nagrzać ale mam wrażenie że u niektórych procesy myślowe przebiegają w sposób bolesny.
I nie neguje że niektóre wozy grzeją naprawde kiepsko.

ODPOWIEDZ