Siedzenia w pojazdach KM

Dyskusje o taborze będącym obecnie w eksploatacji. Kwestie techniczne, monitoring, klimatyzacja, stan techniczny, wady i zalety itp.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Siedzenia w pojazdach KM

Post autor: Darek » 2009-04-21, 16:52

Wpadł mi do głowy temat o tym najważniejszym dla pasażera elemencie pojazdu.
Jakie jest wasze ulubione siedzenie? Które jest najładniejsze, pomysłowe, funkcjonalne?
Moje oceny w skali 1-6

Tramwaje:
*805Na:
fabryczne (zdj.1)
Praktycznie niezniszczalne, brzydkie. Dziwnie wyprofilowane- nie dla zbyt szczupłych ani zbyt otyłych.
Za kilka lat zostaną już tylko w solówkach.
Wygoda- 3
Wandaloodporność- 5
Estetyka- 1

Astromal 2 (zdj.2)
Paskudny plastik znany z Jelczy. Wstawiany w latach 2000-04. Główną wadą jest paskudna tkanina- po kilku miesiącach użycia wsiąkał w nią brud nie do usunięcia. Powoli zastępowana jest innymi materiałami. Niestety bardzo podatne na wyginanie i łamanie. Plus za czarny kolor tylnego plastiku.
Wygoda- 4
Wandaloodporność- 2
Estetyka- 1

Astromal 2000
Ze względu na cenę i prostotę fotel ten zrobił zawrotną karierę m.in. u Jelcza, PESY i wielu firmach w remontach Konstali i Ikarusów, również w szynobusach i EN95. Niestety podatny na złamania, podpalania itd.
Pierwsza seria tapicerki (lata 04/05) zdj. 3: Tapicerka używana w Astromalu 2, brudziła się identycznie już po kilku miesiącach. W tej chwili sukcesywnie wymieniana na wkładki nietapicerowane (265-266 City Bydg.) lub fakturę własnej roboty (któryś z pracowników chyba swój dywan poświęcił ;)) (237-238 Netto).
Wygoda- 5
Wandaloodporność- 2
Estetyka- 2
Druga seria tapicerki użyta tylko w składach 269-270 (Logon) oraz 257-258 (Anonse). O wiele ładniejsza ale szału niema. zdj.3
Wygoda- 5
Wandaloodporność- 2
Estetyka- 4
Trzecia seria- the best. Lata 2006-2007. Piękny czerwony kolor. Najładniejsze tramwajowe siedzenia. Zdj. 4
Wygoda- 5
Wandaloodporność- 2-
Estetyka- 6
Nietapicerowane- kompletna porażka, brzydkie, delikatne i strasznie skrzypią.
Wygoda- 3
Wandaloodporność- 1
Estetyka- 2

Ster Butterfly: zdj. 5
Od dwóch lat na topie. Mocne, średnio wygodne, twarde. Brak tapicerki podyktowany doświadczeniem z Astromalami. Model popularny, używany przez Autosana, Solbusa, Moderusa oraz m.in. MPK Poznań
Wygoda- 4
Wandaloodporność- 5
Estetyka- 3

* PESA 805NM
Taps:
Na początku istnienia PESA używała w swoich produktach foteli Tapsa. Niestety również w szynobusach 1 serii, przez co wiele straciły na komforcie. Są jednak bardzo trwałe.
Wygoda- 2
Wandaloodporność- 6
Estetyka- 4+

* PESA 120N
Astromal 2000
Dobre wrażenie robią żółte poręcze. Tapicerka bardzo zaniedbana i brudna już po roku, mimo to:
Estetyka- 5-

Autobusy:
Volvo:
Prawdopodobnie Astromal. Dobry pomysł z metalowym tyłem ułatwiającym czyszczenie. Prosta konstrukcja, gumowy uchwyt cieszy tylko wandali.
Wygoda- 5
Wandaloodporność- 3
Estetyka- 4

MAN:
Prawdopodobnie Ster. Bardzo wygodne, miękkie, niestety podatne na cięcia. Niestety często na miejsce poduchy wstawiony jest koszmarny (chyba derma to się nazywa czy coś w tym stylu) zamiennik.
Wygoda- 6
Wandaloodporność- 3
Estetyka- 5

Mercedes Conecto.
Najbrzydsze siedzenie jakie widziałem włączając w to Jelcze. Brzydkie i niewygodne. Po prostu Turcja... Ochydne czarne rączki były żółte może ze dwa tygodnie po wyjeździe.
Wygoda- 2
Wandaloodporność- 2
Estetyka- 0

Mercedes Citaro 1 seria
Bardzo dobre siedzenie. Trzeba jakoś wpłynąć na kierownictwo, aby w kolejnych dostawach powrócono do tego modelu.
Wygoda- 5
Wandaloodporność- 4
Estetyka- 5

Mercedes Citaro 2 seria
"Sen dresiarza". Poduszkę można wyrwać jedną ręką, nawet wyrywać nie trzeba, dzisiaj sama mi się do tyłkiem luźno ruszała. Często brana na pamiątkę razem z młotkiem.
Fatalny tylne połączenie cieniutkich plastików- normalnie wyrywanych...
Trzeba powrócić do starej serii siedzeń na wzór Krakowa, który z takowymi zakupił ostatnio.
Wygoda- 5
Wandaloodporność- 1
Estetyka- 5

Jelcz:
Automet:
Paskudne brzydactwo. Za niskie oparcie. Niedługo go już nie zobaczymy.
Wygoda- 1
Wandaloodporność- 3+
Estetyka- 2
Astromal patrz wyżej

Maz/ Iribus
Najpopularniejsza konstrukcja Stera. Kiepsko wyprofilowane, jeśli wersja jest bez gąbki, nie idzie wysiedzieć. Na szczęście u nas gąbka jest.
Wygoda- 2
Wandaloodporność- 4
Estetyka- 5

Solaris
Zastrzeżony dla Solarisa model Stera. Niestety w całym kraju tylko jedna wersja tapicerki co woła o pomstę do nieba... Wygodne tylko z gąbką, bez gąbki decha (1 seria Urbino dla Mobilisu).
Wygoda- 1/5
Wandaloodporność- 4
Estetyka- 4

/p: dodałem trochę "enterów"
Ostatnio zmieniony 2009-04-21, 17:22 przez Darek, łącznie zmieniany 1 raz.

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Post autor: Mateusz Machel » 2009-04-21, 18:57

Moja opinia:

-W tramwajach najwygodniejsze są stare zlewy, dobrze wyprofilowane przez co podróż na twardym siedzisku nie jest męcząca. Co jest też ważne są ciężkie do zniszczenia.

-Co do autobusów, wygodne są siedzenia w Mercedesach, ale niestety podatne na zniszczenia. Volvo mają za to siedzenia twarde bardzo łatwe w utrzymaniu czystości, ale wygodne - dobrze wyprofilowane(nie to co jelcze).
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: korpi » 2009-04-21, 21:11

Moja opinia:

- Tramwaj - Ciężko wybrać, ale chyba jak na razie stare"zlewy" są najlepsze.
Nic ich jak na razie nie przegoniło. Szkoda że wkrótce zastąpi ich jakiś tandetny plastik.
Ja i tak zazwyczaj stoję jak i większość więc to tyle.

- Autobus - Podobna sytuacja. Ale jakbym miał wybrać to Jelcz M11/Berliet/PR100.
Bym chciał mieć takie "wyrko" w chacie. Piękna sprawa.
Ale każdy pamięta skórę w Ikarach. Dziury itd. Ale kiedyś nie każdy chodził z nożem.
No pewnie dziadki majsterkowicze. Ale dziś?
Ostatnio zmieniony 2009-04-21, 22:57 przez korpi, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2009-04-26, 19:03

Jak tak patrzę na wszystkie nowe Citaro, to niestety tylko nam upchnęli te fatalne nowe siedzenia... Częstochowa, Wrocław, Kraków itd. mają stare siedzenia...
Od czego to zależy i czy jest szansa na powrót tamtych siedzeń w nowych dostawach?

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2009-04-26, 20:16

Te siedzenia są chyba tańsze, w Conecto je montują standardowo.

Najlepsze siedzenia są w Citaro I i SU18 #201-205, 209-225, w tramwajach natomiast Astromal Buterfly według mnie.


Te całkiem białe, nietapicerowane siedzenia to model jakiej firmy?
Ostatnio zmieniony 2009-04-26, 23:25 przez Krzysztof Juszczak, łącznie zmieniany 1 raz.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2009-04-26, 23:08

Te w wyremontowanych składach- Ster (składy bez 3 drzwi w II wagonie).
W kilku dawniej wyremontowanych są białe, nietapicerowane Astromale.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: spooney » 2010-04-06, 18:38

MZK Bydgoszcz planuje zakup 270szt. siedzeń do remontowanych tramwajów Konstal 805Na.
Mają być takie:
Siedzenie pojedyncze twarde, tworzywo barwione na wskroś
- wymiary:
- szerokość siedzenia 420 mm
- długość siedzenia 580 mm
- rozstaw otworów do mocowania siedzenia:
szerokość 370 mm
długość 130 mm
- tylna osłona oparcia siedzenia z blachy OH

http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/p ... TABELE.XLS

Kto tam się zna na krzesełkach i rozpozna producenta?
Siedzenia z blachą z tyłu kojarzę że są tapicerowane w kilku wagonach.
Będą to takie same tylko że "gołe"?
Obrazek

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2010-04-06, 18:59

Już to dodałem do innego tematu.
Siedzenia z blachą z tyłu kojarzę że są tapicerowane w kilku wagonach.
Żaden tramwaj nie ma siedzeń z blachą z tyłu. To będzie zupełna nowość. Z blachy łatwiej usunąć napisy, a sam przetarg wygra zapewne Astromal.
Będą to takie same tylko że "gołe"?
Już od dwóch ponad lat MZK montuje tylko gołe siedzenia, tzn. sam plastik, bez tkaniny.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
black125
Posty: 292
Rejestracja: 2008-12-21, 20:39
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: black125 » 2010-04-06, 18:59

Astromal 2000? jeżeli z blachą z tyłu
Linia 4 kierunek GLINKI
Linia 4 kierunek BIELAWY



Linia 5 kierunek GLINKI
Linia 5 kierunek RYCERSKA
-----------------------------------
Konstal 805Na 247+8,271+2,277+8,304+5,324+5
Man Ng313 #549,Mercedes Citaro #438
-----------------------------------
4,5,9[*][/b],53,68,72[*][/b],77

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: spooney » 2010-04-06, 19:04

Darek pisze:Żaden tramwaj nie ma siedzeń z blachą z tyłu
A te które są we wcześniejszych postach na zdjęciu nr 3 i 4 jakie mają wykończenie z tyłu? Tworzywo?
Obrazek

Awatar użytkownika
black125
Posty: 292
Rejestracja: 2008-12-21, 20:39
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: black125 » 2010-04-06, 19:12

Samo tworzywo :)
Linia 4 kierunek GLINKI
Linia 4 kierunek BIELAWY



Linia 5 kierunek GLINKI
Linia 5 kierunek RYCERSKA
-----------------------------------
Konstal 805Na 247+8,271+2,277+8,304+5,324+5
Man Ng313 #549,Mercedes Citaro #438
-----------------------------------
4,5,9[*][/b],53,68,72[*][/b],77

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2010-04-06, 19:20

Oczywiście. Blachę z tyłu masz tylko w Volvach.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2010-08-06, 15:48

Najnowszy model siedzeń zastosowany w wyremontowanym składzie 273- 274 jest bardzo dobrze oceniany w Europie:
Podczas tegorocznych targów w Hanowerze i Kielcach poznański Ster przedstawił nowatorskie rozwiązanie w zakresie foteli pasażerskich, które mogą być jednocześnie ważnym elementem wystroju, jak i nośnikiem reklam.

Podczas tegorocznych targów w Hanowerze i Kielcach poznański Ster przedstawił nowatorskie rozwiązanie w zakresie foteli pasażerskich, które mogą być jednocześnie ważnym elementem wystroju, jak i nośnikiem reklam.
Fotele MX przeznaczone są do pojazdów komunikacji miejskiej, zarówno do autobusów jak i pojazdów szynowych. Znaki szczególne to nowatorski design, niska waga, łatwy montaż i demontaż wkładek. Jednak każdy z nowych produktów Steru pokazywanych na targach ma jeszcze ?to coś?. W przypadku MX jest to pomysł wprowadzenia transparentnych oparć, które mogą służyć np. jako nośniki reklam czy informacji pasażerskich w środkach transportu. Ponadto dzięki możliwości zastosowania bardzo szerokiej gamy kolorów oraz nawet drewnianych oklein, nowe siedzenia mogą stanowić ważny element wystroju wnętrza autobusu. I tak właśnie było podczas ich targowej premiery we zmodernizowanym wnętrzu autobusu Solaris Urbino 12 ?New Edition?, gdzie zastosowano swoisty, stylistyczny eksperyment. We wnętrzu pojazdu wprowadzono nowy, efektowny systemem oświetlenia oraz materiały wykończeniowe utrzymane w przyjaznych, żywych kolorach. Połączenie bieli z zielenią wprowadziło świeży powiew w codzienność komunikacji miejskiej. Projekt ten został entuzjastycznie przyjęty, a główną role odegrały w nim właśnie siedzenia MX firmy Ster, które wyróżniały się intensywnie zielonym kolorem siedziska oraz przeźroczystym oparciem, które dodało zarówno fotelom, jak i całemu wnętrzu lekkości i przestronności. ?Szarzyzna?komunikacji miejskiej została definitywnie przełamana ?i miejmy nadzieję, że na zawsze. O inspiracji przy powstaniu modelu MX, a także o jego szerokich możliwościach eksploatacyjnych rozmawialiśmy z Maciejem Szymańskim, prezesem firmy Ster.

Fotele Ster MX podczas prezentacji na stoisku firmy na targach w HanowerzeFotele Ster MX podczas prezentacji na stoisku firmy na targach w HanowerzeFotele Ster MX podczas prezentacji na stoisku firmy na targach w Hanowerze

InfoBus.pl: Kiedy zrodził się projekt fotelu MX?
Maciej Szymański, prezes firmy Ster: Ponad rok temu. Oczywiście w ostatnim okresie mocno zintensyfikowaliśmy prace, aby móc pokazać nowy produkt na licznych, wrześniowych targach, czyli: InnoTrans, IAA i w końcu TRANSEXPO. Przedstawione fotele traktujemy cały czas jako prototypy, które mają być taką interaktywną sondą opinii naszych klientów i oczywiście nie tylko. Uwagi konkurencji również sobie cenimy?Bardzo się cieszę, że pierwsze reakcje są pozytywne i nasze wcześniejsze założenia potwierdzają się w rzeczywistości. Teraz rozpoczynamy jego szerszą akcję marketingową i negocjacje z klientami, aby jeszcze bardziej dopasować produkt do ich potrzeb. Myślę, że z początkiem 2009 r. uruchomimy seryjną produkcję MX.
InfoBus.pl: Nowy fotel MX to nie tylko nowe możliwości podkreślenia stylistyki wnętrza autobusu ?tak jak w Urbino 12 ?New Edition?, ale także zupełnie nowa przestrzeń reklamowa...
Dokładnie. Jest to tak proste, że aż trudno było na nie wpaść. Nigdzie nie spotkałem podobnego rozwiązania, a trochę już zwiedziłem świata. Nasz pomysł bazuje na możliwości wprowadzenia do fotela MX przeźroczystych ?pleców?, gdzie z kolei można wprowadzać rozmaite reklamowe materiały. Mogą to być plakaty, ulotki, mapki, etc. W zasadzie sposób wykorzystania tej przestrzeni jest ograniczony tylko wyobraźnią pracowników agencji reklamowych. I co ważne ?niekoniecznie musi to służyć reklamie komercyjnej. To moim zdaniem dobre miejsce na dodatkowe informacje dla pasażerów. Np. podczas zbliżającej się olimpiady w Londynie moglibyśmy tutaj umieścić dodatkowe plany miasta, informacje o sposobie dotarcia na konkretne imprezy, itd. Dodatkowo samo miasto mogłoby informować tutaj o swoich atrakcjach, miejscach wartych odwiedzania, koncertach i innych wydarzeniach. Naprawdę możliwości jest mnóstwo.
InfoBus.pl: Co ważne dla pasażerów ta forma reklamy nie zaciemnia nam przestrzeni pojazdu i nie wprowadza pasażerów w klaustrofobiczny nastrój?
Tak. I dodatkowo ?jest w pełni bezpieczna. Wszystkie elementy fotela są wcześniej homologowane i 100% bezpieczne dla pasażera. Natomiast często się zdarza, że reklamodawca wprowadza do autobusu rozmaite ostre formy, które w żaden sposób nie są badane pod kątem ich bezpieczeństwa dla podróżnych. MX to produkt w pełni przemyślany i od początku przeznaczony do pełnienia dodatkowych funkcji. Kolejna sprawa to dostępność powierzchni reklamowych w pojeździe. Z moich obserwacji wynika, że średnio pasażer spędza w środkach komunikacji miejskiej ok. 10-15 minut. Swój wzrok skupia głównie na wnętrzu pojazdu, którym podróżuje, gdyż przestrzeń zewnętrzną doskonale już zna. W tym momencie reklama zamieszczona tuż przed nim ?na oparciu znajdującego się przed nim fotela będzie bardzo skuteczna.


InfoBus.pl: Jak wygląda spawa ewentualnego zabezpieczenia tej powierzchni przed wandalami?
W przypadku transparentnych powierzchni nie ma sensu ich zabezpieczać jakąś specjalną powłoką. Taniej jest po prostu wymienić wkładkę i założyć nową. Ta operacja zabiera niecałą minutę.

InfoBus.pl: Fotel MX to naprawdę nowatorski produkt. Czy nie boicie się, że np. Chińczycy mogą już planować jego masową produkcję?
Na pewno taka możliwość istnieje. Oczywiście koncept MX jest już chroniony przez Urząd Patentowy, ale wiadomo jak to jest z egzekucją praw autorskich na Wschodzie. Zresztą nie trzeba szukać tak daleko ?przeglądając w Hanowerze ekspozycje targowe firm z Turcji zauważyłem kilka produktów mocno inspirowanych naszymi siedzeniami z serii 4 czy 6. Tego zjawiska nie można powstrzymać ?można tylko mieć satysfakcję, że to my wyznaczamy drogę, którą potem podążają inne firmy. I takim naszym krokiem w przyszłość, wyprzedzającym konkurencję jest właśnie fotel MX. Nie mam złudzeń, że nie zobaczę podobnego rozwiązania u innych producentów.
InfoBus.pl: W tym roku wzięliście również udział w targach przemysłu szynowego InnoTrans w Berlinie. To początek Waszej ekspansji w ten segment rynku?
Mottem Steru jest oferowanie sprawdzonych rozwiązań. Jeżeli chodzi o wymagania sektora szynowego w zakresie niepalności produktów to do tej pory nie mieliśmy tutaj gotowego produktu. Teraz to się zmieniło i w tym segmencie możemy oferować pełną gamę naszych produktów ?od serii 4 przez Butterfly po 6 i MX. Wszystkie one spełniają odpowiednie, rygorystyczne wymogi. I dlatego postawiliśmy w tym roku na InnoTrans bliżej przyjrzeć się aktualnym tendencjom na szynowym rynku oraz pokazać się potencjalnym klientom. Kolejna sprawa to rosnąca liczba producentów tramwajów i coraz większa tutaj konkurencja, co niewątpliwe sprzyja wejściu w nowy dla firmy obszar. Jeszcze niedawno wydawało się, że ten rynek jest podzielony pomiędzy dwóch gigantów: Siemensa i Bombardiera. Niezależną pozycję zachował Stadler. Teraz sytuacja się zmienia, a w szczególności proces ten nabiera dynamiki w Polsce, która staje się powoli europejskim zagłębiem tramwajowym. Moim zdaniem mamy spore szanse niedługo stać się prawdziwą potęgą w tym sektorze ?podobnie jak już to się stało w segmencie autobusowym. Grzechem byłoby z tego nie skorzystać.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Myślę że pojawianie się takich futurystycznych siedzeń w tramwajach może być dobrym tematem prasowym, panie Krzysztofie :)

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Siedzenia w pojazdach KM

Post autor: Darek » 2011-01-27, 21:20

http://www.mzk.bydgoszcz.pl/przetargi/p ... ABELA1.XLS

Nowy przetarg na siedzenia do tramwajów.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

ODPOWIEDZ