Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Dyskusje o taborze będącym obecnie w eksploatacji. Kwestie techniczne, monitoring, klimatyzacja, stan techniczny, wady i zalety itp.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: korpi » 2011-01-29, 20:49

Otóż każdy wie jak wygląda sytuacja z taborem tramwajowym w Bydgoszczy.

Na Swing'i musimy niestety poczekać.
Więc może trzeba myśleć o sprowadzanie używanego taboru z innych miast?

Sieć w końcu się nam rozrasta i te 15 Pes nawet jak będzie to kropla w morzu potrzeb.
Moim zdaniem spokojnie potrzebnych będzie z około 50 wagonów (PKP, Kujawska i Fordon)

Inne miasta np nawet taki wielki Poznań kupuje i nie ma czego się wstydzić.
Polskie miasta wyprzedają tramwaje i może trzeba się na nie skusić? Np Warszawa 13N czy Gdańsk 105N

Nie wiem tylko czy byłby problem przystosowanie tych wagonów do naszych torów (chodź nawet toruńskie 803N poszły sobie do Szczecina)

Może nawet sobie przypomnimy kiedy i jakie wozy przybyły do Bydgoszczy. Jak było nas stać na 138 sztuk Konstali 805N?
Jak to było ze żeśmy tyle dostali po wybudowaniu linii tramwajowej "Brda"?
Załączniki
Babia Wie

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Kamil3836 » 2011-01-29, 23:26

korpi pisze:Więc może trzeba myśleć o sprowadzanie używanego taboru z innych miast?
Niestety MZK jest na nie, choć były takie propozycje.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: korpi » 2011-01-29, 23:53

Kamil3836 pisze:Niestety MZK jest na nie, choć były takie propozycje.
Czemu?
MZK myśli że remonty to wszystko?
Może jak będzie brakować to zrobią "parówę" a może i eNki wróćą do łask. Ale mi się wierzyć nie chce...

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Kamil3836 » 2011-01-29, 23:59

korpi pisze:MZK myśli że remonty to wszystko?
Wiesz, jeśli ściągniesz np. wozy z Gdańska albo Szczecina też muszą iść do remontu.
korpi pisze:Czemu?
Zapytaj pana prezesa Czyrnego.
korpi pisze:Może jak będzie brakować to zrobią "parówę" a może i eNki wróćą do łask. Ale mi się wierzyć nie chce...
Cuda się nie zdarzają.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2011-01-30, 17:31

Kiedyś to były inne czasy, przydziały itp, autobusy jeździły ok 6-8 lat i przychodziły następne.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
pawel_nk
Posty: 419
Rejestracja: 2007-06-20, 22:20
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: pawel_nk » 2011-01-30, 18:55

korpi pisze:Jak było nas stać na 138 sztuk Konstali 805N?
Jak to było ze żeśmy tyle dostali po wybudowaniu linii tramwajowej "Brda"?
Jak powszechnie wiadomo panował wtedy PRL, w którym była tzw. gospodarka planowana. Wtedy to dygnitarze partyjni decydowali co i w jakiej ilości i czy wogóle trafi do wybranego miasta. Wystarczy spojrzeć na początek lat 90 kiedy we wszystkich miastach Polski drastycznie spadły dostawy nowego taboru, a poszczególne miasta zaczęły interesować się taborem używanym.

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Darek » 2011-01-30, 19:30

To ministerstwo dzieliło tramwaje i autobusy i decydowało co jakie miasto dostanie.
Po wojnie Bydgoszcz otrzymywała tabor używany z innych miast, bo produkcja N-ek załatać miała najpierw dziury taborowe w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i GOPie.
Po wybudowaniu Brdy otrzymaliśmy masę używańców, podczas gdy inne miasta dostawały nówki, pamiętaj o tym. Tak samo z autobusami, podczas gdy inne miasta dostawały "ogórki" do Bydgoszczy trafiało dużo Sanów, które raczej kierowano do mniejszych miast. O każdą dostawę (prasa opisywała np. też walkę o przydział ogórków, a nie kiepskich Sanów których przydział był planowany) bydgoscy urzędnicy i partyjni musieli walczyć w Warszawie, bo Bydgoszcz już wówczas była traktowana jako miasto drugiej kategorii.
A co do 805N to nie było nas na nie stać, bo nie zapłaciliśmy za nie ani grosza. My te tramwaje dostaliśmy.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Robert Reimus » 2011-02-03, 01:08

korpi pisze:Może jak będzie brakować to zrobią "parówę" a może i eNki wróćą do łask.
Daj spokój.

Wydaje mi się, że jedyne co trzeba by zrobić w przypadku zakupu używanych tramwajów, to po prostu zamontować odpowiednie wózki i upewnić się o promieniu skrętu.

Generalnie Gdańsk sprzedaje wagony bez zapewnienia o ich sprawności i przydatności, a Warszawskie 13N to jeżdżące zabytki techniki. Media, a i uczestnicy forum zjedliby MZK za taki zakup;P

A czemu nie szukamy np na zachodzie używanych? Może z wygody? Taniej i łatwiej modernizować 805tki, poza tym są już znane i oklepane przez Zakład tramwajowy.

Awatar użytkownika
mc_pele
Członek Stowarzyszenia
Posty: 539
Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
Lokalizacja: Bdg - Wilczak
Kontakt:

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: mc_pele » 2011-03-15, 14:05

Robert Reimus pisze:A czemu nie szukamy np na zachodzie używanych? Może z wygody?
Otóż to, wielokrotnie już pisałem o tym że powinniśmy brać przykład z Krakowa, Poznania, Szczecina, Łodzi czy Gorzowa które na kupnie doskonale utrzymanych używańców z Niemiec i Austrii zrobili złoty interes. Te wozy są w o wiele lepszym stanie technicznym i mają lepsze osiągi niż większość naszych 105/805Na! Nawet nie trzeba się męczyć z wymianą wózków, na zachodzie są też miasta posiadające wąskie torowiska, np. Essen czy Mannheim. Mi marzy się obsługa przyszłej reprezentacyjnej linii 3 Dworzec PKP - Mariampol właśnie takimi wozami, uzupełnionymi kilkoma brygadami nizskopodłogowymi na których śmigałyby nasze Pesunie :

http://www.youtube.com/watch?v=AkK80SPD ... re=related

Wcześniej Essen i Mannheim pozbywało się przegubowców przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych (!), pisałem o tym na forum miejskim ale u nas oczywiście nikt nie pomyślał by nagłośnić sprawę i za grosze te wartościowe wozy kupiła sobie Łódź...

http://www.youtube.com/watch?v=B0i5JOD3oxY
http://www.youtube.com/watch?v=O0FZrqYr ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=TVL-e8CV ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=MC6_4CnI ... re=related
3N Wilczak

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: reputed » 2011-03-15, 18:30

MZK nie chce starych, bo jaki motorowy chciałby w tak mało komfortowych warunkach pracować...
Szkoda. Tak jak piszesz te wozy jeżdżą nierzadko lepiej niż nasze konstale.
Nadzieja na kupno używańców będzie w przyszłym roku, jak będzie nowa umowa na tramwaje. Może wtedy zdmikp zwiększy liczbę kursów i MZK będzie zmuszone ratować się zagranicznymi tramwajami.
Fajnie by było :)

Awatar użytkownika
mrug
Posty: 24
Rejestracja: 2011-04-14, 21:35
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: mrug » 2011-04-22, 16:14

Mzk powinno zastanowić się nad kupnem używanych Tatr KT4 z Zwickau, aż się prosi by takie coś jeździło na liniach 1 i 7. Bochum za to sprzedaje Duewagi (takie jak kursują w Gdańsku tylko krótsze o jeden człon) 6 takich wozów zamierza kupić Łódź.

Awatar użytkownika
ET40
Posty: 113
Rejestracja: 2011-03-26, 15:30

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: ET40 » 2011-04-22, 17:32

Nie tylko zamierza, ale 2 już kupione i stoją w zajezdni MKT Łódź :). Ciekawe czy te tramwaje są przystosowane do biegunowości w łódzkiej sieci?

Awatar użytkownika
mrug
Posty: 24
Rejestracja: 2011-04-14, 21:35
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: mrug » 2011-04-22, 17:34

Biegunowość można dostosować

Awatar użytkownika
ET40
Posty: 113
Rejestracja: 2011-03-26, 15:30

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: ET40 » 2011-04-22, 17:43

Wiem, ale to jednak kosztuje trochę czasu i roboty. Jeżeli te M6 z Bochum byłyby dostosowane do "normalnej" biegunowości - to tylko kolejny argument za tym, żeby MZK Bydgoszcz nie dopuściło do zupełnego wykupienia kolejnych tych zacnych maszyn przez innych przewoźników :-)

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: reputed » 2011-04-22, 18:15

MZK Bydgoszcz wykazuje się głębokim komunistycznym myśleniem jeszcze i czeka na dary od miasta, a swoje pieniądze "przejada".

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Darek » 2011-04-22, 20:00

Ty jak coś napiszesz to człowiek nawet nie ma ochoty na dyskusję. Żałosne.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Re: Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: michu76 » 2011-04-30, 18:57

Robert Reimus pisze:Generalnie Gdańsk sprzedaje wagony bez zapewnienia o ich sprawności i przydatności, a Warszawskie 13N to jeżdżące zabytki techniki. Media, a i uczestnicy forum zjedliby MZK za taki zakup
Gdańsk ?Ich 105N i Na to ruiny! Nigdy nie dbali o te wagony i w życiu nie wziąłbym tego złomu od nich.

/spooney/ cytuj fragmenty do których się odnosisz zamiast całych postów, będzie przejrzyściej
Michu76

Awatar użytkownika
ET40
Posty: 113
Rejestracja: 2011-03-26, 15:30

Re: Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: ET40 » 2011-05-01, 13:36

Tym bardziej, że mają inny rozstaw wózków niż wozy bydgoskie, a wózki na 1000mm się same nie wyczarują. :)
Cóż - prędzej czy później zakupy okażą się konieczne. Prawdę mówiąc obojętne jest mi, czy będą to GT6, GT8, KT4 czy M6/M8.

Jedyne używańce z innego miasta w Polsce, jakie wchodzą w grę, to 805Na z Elbląga, gdzie mają ich nadwyżkę.

Awatar użytkownika
Andrzej Kuczyński
Posty: 153
Rejestracja: 2007-04-29, 21:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Andrzej Kuczyński » 2011-05-01, 14:38

swoje pieniądze "przejada".
Dlaczego tak sądzisz? Zakład tramwajowy robi wszystko, aby to się jeszcze jakoś trzymało, a to, że jest niedofinansowany i warto zacząć inwestować w kupno chociażby tramwajów z firmy Protram typu 205WrAs, a przystopować na chwilę z zakupami autobusów.
Z tego co omówiliśmy na wczorajszym spotkaniu to zakupy tego typu tramwajów łączyłyby się z ich funkcjonalnością, ceną i możliwością wygodnego podróżowania przez osoby z niepełnosprawnością ruchową.
Obrazek

Awatar użytkownika
black125
Posty: 292
Rejestracja: 2008-12-21, 20:39
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: black125 » 2011-05-01, 16:55

Zakup chociażby kilku wozów jest chyba czynnością nieuchronną. A co do Protrama 205WrAs to jaka jest cena owego tramwaju?
Linia 4 kierunek GLINKI
Linia 4 kierunek BIELAWY



Linia 5 kierunek GLINKI
Linia 5 kierunek RYCERSKA
-----------------------------------
Konstal 805Na 247+8,271+2,277+8,304+5,324+5
Man Ng313 #549,Mercedes Citaro #438
-----------------------------------
4,5,9[*][/b],53,68,72[*][/b],77

Awatar użytkownika
Majkelek
Posty: 3
Rejestracja: 2011-04-25, 16:31

Re: Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Majkelek » 2011-05-01, 17:17

W przetargu z 2009 roku Wrocław kupował 205WrAs za około 3,5 mln o ile dobrze pamiętam.

Awatar użytkownika
Andrzej Kuczyński
Posty: 153
Rejestracja: 2007-04-29, 21:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Andrzej Kuczyński » 2011-05-01, 17:44

To teraz proszę zobaczyć ile kosztuje jedna pesa i ile za to można kupić wagonów z Protramu.
Obrazek

Awatar użytkownika
black125
Posty: 292
Rejestracja: 2008-12-21, 20:39
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: black125 » 2011-05-01, 18:11

Takie przeliczenie "na sucho":
Kontrakt na PESY ~140mln
Cena 1 sztuki Protram 205WrAs: ~3.5mln
140:3.5=40

Liczmy +/- 5 sztuk czyli wychodzi 35 składów z częściowo obniżoną podłogą.
Linia 4 kierunek GLINKI
Linia 4 kierunek BIELAWY



Linia 5 kierunek GLINKI
Linia 5 kierunek RYCERSKA
-----------------------------------
Konstal 805Na 247+8,271+2,277+8,304+5,324+5
Man Ng313 #549,Mercedes Citaro #438
-----------------------------------
4,5,9[*][/b],53,68,72[*][/b],77

Awatar użytkownika
Andrzej Kuczyński
Posty: 153
Rejestracja: 2007-04-29, 21:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Andrzej Kuczyński » 2011-05-01, 18:39

I lepsze rozwiązanie na jakiś czas niż kupno pesy.
Obrazek

Awatar użytkownika
Majkelek
Posty: 3
Rejestracja: 2011-04-25, 16:31

Re: Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Majkelek » 2011-05-01, 18:56

Tylko należałoby do takiego przeliczania podejść nieco bardziej perspektywicznie. Z jednej strony po ewentualnym zakupie większej partii tego typu tramwajów sytuacja taborowa Bydgoszczy byłaby zdecydowanie lepsza. Z drugiej jednak znając realia bydgoskie mielibyśmy potem 30 lat "spokoju" w zakupach bo ogień zostałby ugaszony... Pamiętajmy, że technologicznie i konstrukcyjnie 205WrAs to w gruncie rzeczy rozwiązanie tymczasowe. Udział niskiej podłogi to tylko 23% - tyle samo co w przypadku modernizowanych dla Gdańska N8C. Mówię to w kontekście możliwości sprowadzania taboru używanego zza Odry, w szczególności M6/8. Jak wspomniałem 205WrAs nie będąc żadnym cudem, choć na pewno jakąś alternatywą, kosztuje jednak 3,5 mln, z kolei Gdańsk modernizuje N8C osiągając podobny efekt za niecałe 600 tys. W związku z tym wydaje się, że sprowadzanie wagonów używanych i ich ewentualna modernizacja jest chyba opcją mimo wszystko lepszą. Takie wagony są z reguły w dobrym stanie, technologicznie są i tak lepsze od powszechnych w Bydgoszczy 805Na, mogą być dwukierunkowe co jest dodatkowym atutem i na pewno pojeździłyby kilka, kilkanaście lat. Zakładając, że w najbliższych latach będą się w Bydgoszczy pojawiały nowe niskopodłogowe, nowoczesne wagony, eksploatowanie przez kilkanaście lat wagonów używanych byłoby moim zdaniem bardzo rozsądne. Miasto prawdopodobnie i tak nie będzie miało pieniędzy na kupno w najbliższym czasie wagonów nawet za 3,5 mln. Z drugiej strony nie przeczę, że zakup 205 wobec wieloletnich zaniedbań taborowych byłby rzeczywiście na krótką metę jakimś, może nie najlepszym, ale jednak rozwiązaniem.

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: korpi » 2011-05-01, 20:29

ET40 pisze:Tym bardziej, że mają inny rozstaw wózków niż wozy bydgoskie, a wózki na 1000mm się same nie wyczarują. :)
Normalnotorowy rozstaw to 1435mm, części wózków na zajezdni jest sporo
Załączniki
IMG_2741 [800x600].jpg

Awatar użytkownika
Andrzej Kuczyński
Posty: 153
Rejestracja: 2007-04-29, 21:22
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Andrzej Kuczyński » 2011-05-01, 20:58

Tylko to nie jest takie, że są. To, że są to nie znaczy, że będą pasowały do tego typu wozu i są tego samego rodzaju.
Obrazek

Awatar użytkownika
ET40
Posty: 113
Rejestracja: 2011-03-26, 15:30

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: ET40 » 2011-05-02, 23:01

Wózki od 805Na raczej by pasowały do 105Na, ale wszyscy wiemy w jakim stanie są gdańskie stopiątki, są tam zarzynane praktycznie do końca. Nie warto się bawić w sprowadzanie wycofywanego taboru polskiej produkcji z innych polskich miast, a tym bardziej normalnotorowego. Jedyny wyjątek to 805Na z Elbląga, gdyż są to tramwaje wąskotorowe, więc uniknięto by zbędnej robocizny :-)
Generalnie mówię jednak NIE zakupom zarżniętych Konstali z innych miast. Niemcy pozbywają się stosunkowo nowoczesnych M6 z Bochum (idealne na 1, 7), lada chwila będzie można spodziewać się wycofywania Tatr Kt4 z "wąskotorowych" miast, w ostateczności powinny jeszcze być w Niemczech jakieś Tatry T4 i Duewagi GT6/8 na 1000mm. Czy cały dobry, używany tabor ma skupić MKT i Rumunia tylko dlatego, że...no właśnie, dlaczego?

Awatar użytkownika
Majkelek
Posty: 3
Rejestracja: 2011-04-25, 16:31

Re: Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Majkelek » 2011-05-02, 23:37

Czy ktoś może wie czy MZK kiedykolwiek poważnie rozważyło za i przeciw sprowadzania taboru z zagranicy? Czy może mamy do czynienia z pełną ignorancją w tej sprawie ze strony MZK?

Awatar użytkownika
ET40
Posty: 113
Rejestracja: 2011-03-26, 15:30

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: ET40 » 2011-08-13, 01:20

Obecnie chodzą pogłoski o zakupie 105Na z Poznania. Nie będę pisał co o tym myślę.

ODPOWIEDZ