Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Dyskusje o taborze będącym obecnie w eksploatacji. Kwestie techniczne, monitoring, klimatyzacja, stan techniczny, wady i zalety itp.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
black125
Posty: 292
Rejestracja: 2008-12-21, 20:39
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: black125 » 2011-08-13, 12:44

ET40 pisze:Obecnie chodzą pogłoski o zakupie 105Na z Poznania. Nie będę pisał co o tym myślę.
No niektóre owe 105Na już chyba pojechały ku złomowisku, ale mogę się mylić.

/mod/ najpierw przecinek, potem spacja ;)
Linia 4 kierunek GLINKI
Linia 4 kierunek BIELAWY



Linia 5 kierunek GLINKI
Linia 5 kierunek RYCERSKA
-----------------------------------
Konstal 805Na 247+8,271+2,277+8,304+5,324+5
Man Ng313 #549,Mercedes Citaro #438
-----------------------------------
4,5,9[*][/b],53,68,72[*][/b],77

Awatar użytkownika
ET40
Posty: 113
Rejestracja: 2011-03-26, 15:30

9

Post autor: ET40 » 2012-01-24, 00:31

Żenujący jest fakt, że ZDMIKP musi likwidować linię tramwajową, żeby wozów wystarczyło do obsługi pozostałych linii i to przy patologiach takich, jak solówki na 4.
Czy MZK nie może zakupić jakichkolwiek używanych tramwajów? Skoro tak strasznie "góra" broni się przed zachodnimi używańcami to może chociaż kupiliby jakieś wycofywane 105Na z Poznania (oczywiście wliczając w to wymianę wózków na odpowiednie dla bydgoskiego rozstawu szyn) albo 805Na z Elbląga lub Łodzi?

/mod/ przeniesione

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Kamil3836 » 2012-01-24, 11:39

ET40 pisze:Żenujący jest fakt, że ZDMIKP musi likwidować linię tramwajową, żeby wozów wystarczyło do obsługi pozostałych linii i to przy patologiach takich, jak solówki na 4.
Piszesz głupoty. ZDMiKP nie likwiduje żadnej linii z powodu brak wozów w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Awatar użytkownika
Paweł W
Posty: 751
Rejestracja: 2008-10-25, 23:00

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Paweł W » 2012-01-24, 15:30

Kamilu, ale niewątpliwie musi mieć na uwadze st. taborowy MZK.
79 Glinki <-> Rycerska
61 Rekinowa <-> Kapuściska (Mokra)
68 Osiedle Leśne <-> Glinki BFM (Exploseum/Prądocińska)
2 Rondo Kujawskie <-> Las Gdański
109 Dworzec Centralny <-> Os. Górczewska
11 Koniuchy <-> Czerniewice
51 Poznań Główny <-> Os. Sobieskiego
3 Nowy Bieżanów <-> Krowodrza Górka

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Kamil3836 » 2012-01-24, 15:33

Alden471 pisze:niewątpliwie musi mieć na uwadze st. taborowy MZK.
Możliwe. Ale niech nikt, nie wmawia, że są likwidowane linie z powodu rzekomego braku taboru, bo to są brednie.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Darek » 2012-01-24, 15:52

Kamil ma rację. Cięcia taboru powodują cięcia finansowe.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

lukas_3830
Posty: 197
Rejestracja: 2008-08-27, 01:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: lukas_3830 » 2012-01-25, 20:05

Przyjdzie linia "5" i wtedy na 100% będzie brakowało składów. Chyba, że PESY przybędą min 5 szt to może będzie na styk. Niemieckie Deuwagi można również odkupić. Gdańsk, Poznań i Łódź tak zrobiły. Gdańsk zmodernizowała je na tramwaje częściowo nieskopodłogowe i teraz poziom tramwajów niskopodłogowych w Gdańsku jest zadowalając.

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: spooney » 2012-01-25, 20:17

lukas_3830 pisze:Przyjdzie linia "5" i wtedy na 100% będzie brakowało składów.
Skądże znowu... Na "piątce" będą jeździły te wagony co teraz na "4r" :)
Obrazek

Awatar użytkownika
ET40
Posty: 113
Rejestracja: 2011-03-26, 15:30

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: ET40 » 2012-01-27, 00:29

5 może wyjedzie, ale jeżeli tak dalej pójdzie to i o 1 (Wilczak-Las Gd.) po wybudowaniu linii na PKP zapomnijcie. Dobrze, że chociaż coś przy Viagrze robią, będą 2 dodatkowe solówki.

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Kamil3836 » 2012-01-27, 15:17

ET40 pisze:5 może wyjedzie, ale jeżeli tak dalej pójdzie to i o 1 (Wilczak-Las Gd.) po wybudowaniu linii na PKP zapomnijcie. Dobrze, że chociaż coś przy Viagrze robią, będą 2 dodatkowe solówki.
Bo? Chłopie same bzdury piszesz. Wagonów wystarczy bez żadnych problemów. Viagry nie będzie jako solo, tylko skład.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Robert Reimus » 2012-01-27, 19:03

Nie zmienia to faktu, że żeby uruchomić jedną linię, musimy likwidować inną, lub by zwiększyć gdzieś częstotliwość gdzie indziej musimy zmniejszyć. "Nadwyżki" taboru szału nie robią. Częstotliwości kursowania tramwajów również.

Awatar użytkownika
ET40
Posty: 113
Rejestracja: 2011-03-26, 15:30

Re: Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: ET40 » 2012-01-27, 22:56

Kamil3836 pisze:
ET40 pisze:5 może wyjedzie, ale jeżeli tak dalej pójdzie to i o 1 (Wilczak-Las Gd.) po wybudowaniu linii na PKP zapomnijcie. Dobrze, że chociaż coś przy Viagrze robią, będą 2 dodatkowe solówki.
Bo? Chłopie same bzdury piszesz. Wagonów wystarczy bez żadnych problemów. Viagry nie będzie jako solo, tylko skład.
A jaką gwarancję mi dasz, że wagonów wystarczy bez żadnych problemów? Bo tak ci się wydaje?No, chyba, że 3 puszczą co 15 minut, to wtedy może nawet jakaś konkretna rezerwa zaistnieje...
Widzę przecież dobrze, że taboru brakuje już teraz, rezerwa taborowa praktycznie nie istnieje, tym bardziej, że na torze bocznym wylądował 224. Viagra jako skład? No to tym gorzej, dwie solówki mogłyby obsługiwać z powodzeniem 1 albo 7 i byłyby to 2 wozy więcej a nie jeden.

Tak, wiem o planowanych zakupach tramwajów z Pesy. Tylko kiedy one zostaną dostarczone, ile dni/miesięcy po otwarciu linii na dworzec PKP?

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Kamil3836 » 2012-01-28, 10:57

ET40 pisze:A jaką gwarancję mi dasz, że wagonów wystarczy bez żadnych problemów? Bo tak ci się wydaje?
Proste wyliczenia i będziesz miał odpowiedź, że starczy.
ET40 pisze: taborowa praktycznie nie istnieje, tym bardziej, że na torze bocznym wylądował 224.
Z ruchu liniowego został wyłączony już dawno.
Robert Reimus pisze:Nie zmienia to faktu, że żeby uruchomić jedną linię, musimy likwidować inną, lub by zwiększyć gdzieś częstotliwość gdzie indziej musimy zmniejszyć. "Nadwyżki" taboru szału nie robią. Częstotliwości kursowania tramwajów również.
Nie likwidujemy linii z powodu brak wozów na innych liniach. Częstotliwość przydałaby się większa, lecz jeśli tramwaje mają jeździć parami przez różnego typu skrzyżowania to nie wiem czy to jest opłacalne.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Robert Reimus » 2012-01-28, 19:57

Kamil3836 pisze:lecz jeśli tramwaje mają jeździć parami przez różnego typu skrzyżowania to nie wiem czy to jest opłacalne.
Brak związku ze sprawą częstotliwości.
Kamil3836 pisze:Nie likwidujemy linii z powodu brak wozów na innych liniach.
Bez m.in. likwidacji linii 9 nie byłoby taboru na nową linię 5.
Oczywistym jest, że obecna liczba wagonów nie przystaje do realizowanej inwestycji (Dworzec PKP) i słabo ma się do zwiększania znaczenia komunikacji tramwajowej (która dla przypomnienia jest szkieletem sieci komunikacyjnej)
Podsumowując: składów jest za mało.

lukas_3830
Posty: 197
Rejestracja: 2008-08-27, 01:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: lukas_3830 » 2012-01-28, 20:28

Robert Reimus pisze:Podsumowując: składów jest za mało.
Brawo, wkońcu kolejna osoba zauważa problem. Polityka MZK odnośnie tramwajów jest blędna. Można było mieć dzisiaj o wiele więcej składów niż mamy stały wozy odstawione w 2002 r. wystarczyło dać je do generalnego remontu i modernizacji a nie kasować! Jest jeszcze parę wagonów, które można wyremontować i zmodernizować ale nie bo po co...... Czekam na nowe PESY jak na zbawienie a jak narazie ich nie ma :/ Wystarczy parę kolizji i nie mamy pełnej obsady liniowej.... W Bydgoszczy wyłącznie o autobusy się dba a tramwaje ma się w d***

Awatar użytkownika
ET40
Posty: 113
Rejestracja: 2011-03-26, 15:30

Re: Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: ET40 » 2012-01-28, 21:48

Składy spod płotu były w stanie rozsypki i tylko 244 nadawał się jeszcze do remontu, ponadto tych wagonów nie było aż tak dużo. Jednak co jakiś czas tramwajów pozbywają się Niemcy, niedawno Duewagów GT6 pozbył się Grudziądz (obecnie jeżdżą w Łodzi), sprawnych stopiątek (wystarczy zmiana wózków) pozbywa się Poznań, Warszawa, Szczecin...Sprawne wąskotorowe wagony dwukierunkowe M6 sprzedaje Bochum (o ile jeszcze wszystkich się nie pozbyli), a ośmioosiowe M8 sprzedaje Augsburg. Co chwila pojawia się możliwość zakupu tanich składów. Wszystko trafia na złom, do Łodzi lub Rumunii, podczas, gdy bydgoskie MZK nie dysponują praktycznie żadną rezerwą. Trąbmy o tym, bo problemy będą coraz większe, pamiętajmy, że nasze 805Na nie robią się nowsze.

Tylko ignorant może nie dostrzec problemu i jego skali.

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: michał 78 » 2012-01-29, 15:37

Robert Reimus pisze:Bez m.in. likwidacji linii 9 nie byłoby taboru na nową linię 5.
Ale 9 zlikwidowano a 5 dalej nie ma- gdzie sens , gdzie logika?
.
lukas_3830 pisze:Polityka MZK odnośnie tramwajów jest blędna
MZK utrzymuje tyle wozów + niezbędne minimum(koszty) dla ilu otrzymuje zadania z ZDMIKP.
lukas_3830 pisze:Można było mieć dzisiaj o wiele więcej składów niż mamy stały wozy odstawione w 2002 r. wystarczyło dać je do generalnego remontu i modernizacji a nie kasować!
Zgadza się . Ale kto będzie sponsorem dla tych wymarzonych remontów. Zarząd płaci za wyjeżdżone wozokilometry a na remont MZk wykłada z zarobionych pieniędzy.
Ponadto zarząd przez lata wymagał stałego odmładzania taboru autobusowego( a tu mamy się czym pochwalić jeśli chodzi o wiek) A tramwaje miał głeboko w ..... . Nie można niestety mieć ciastka i zjeść ciastka.

Awatar użytkownika
ET40
Posty: 113
Rejestracja: 2011-03-26, 15:30

Re: Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: ET40 » 2012-01-29, 15:49

michał 78 pisze:Ponadto zarząd przez lata wymagał stałego odmładzania taboru autobusowego( a tu mamy się czym pochwalić jeśli chodzi o wiek)
14-letnie Volvo dość mocno zawyżają średnią wieku, kebaby i Citaro też zaczynają się starzeć, co widać, słychać i czuć, MAN-y to zajeżdżone staruszki, a dostawy nowych Conecto takie wielkie nie są.
Volvo B10MA i B10BLE jeszcze ze 2 lata pociągną, to mocne wozy, ale na MAN-y niedługo przyjdzie czas.

Więc wcale nie mamy się czym chwalić na tle np. Poznania.

/mod/ nie na temat

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Darek » 2012-01-29, 16:26

Czasy kiedy mieliśmy jeden z najlepszych taborów autobusowych już bezpowrotnie minęły... Niedługo wyprzedzi nas Toruń...
A co do tramwajów: Proste, jeżeli firma zaoszczędzi 3 mln złotych to ma czekać aż zaoszczędzi 4 kolejne miliony aby kupić jeden tramwaj? Nie, kupuje 3 autobusy. I nie ma się co dziwić, to właściwa polityka. Remont kapitalny za 0,5 miliona złotych sprawia że tramwaj jest jak nowy.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
ET40
Posty: 113
Rejestracja: 2011-03-26, 15:30

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: ET40 » 2012-01-29, 17:55

Jak nowy, tylko z tą różnicą, że z wysoką podłogą ;-)

Ma ktoś może dane na temat ile kosztuje jedna modernizacja wykonywana w MZK Bydgoszcz a ile kosztował 1 skład 2x105Na spośród tych, które sprzedawało MPK Poznań?

michał 78
Posty: 510
Rejestracja: 2010-12-01, 20:03

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: michał 78 » 2012-01-29, 20:00

Obiło mi się o uszy że 200-300 tys. za skład (ale trochę ponad rok temu).

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: korpi » 2012-01-29, 20:31

Remont składu to koszt 325 tysięcy złotych.

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Mateusz Machel » 2012-01-29, 20:32

To koszt materiałów i części czy już jest w tym zawarta 'robocizna'?
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
ET40
Posty: 113
Rejestracja: 2011-03-26, 15:30

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: ET40 » 2012-01-29, 21:22

Czyli 2 naprawy główne= przynajmniej 2 składy lub 4 solówki (wymiana wózków raczej nie jest kosztowną zmianą).
Biorąc pod uwagę, że kilka składów (m.in. 275-276) miało niedawno już drugą naprawę główną z modernizacją to chyba nie byłoby złym rozwiązaniem wstrzymać się z niektórymi NG i zamiast tego wzbogacić zasoby taborowe.

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: korpi » 2012-01-29, 22:39

Mateusz Machel pisze:To koszt materiałów i części czy już jest w tym zawarta 'robocizna'?
To mi jeszcze Sitarek mówił gdy pytałem się o parówe. Raczej chodzi o całość

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2012-01-30, 12:51

Darek pisze: Remont kapitalny za 0,5 miliona złotych sprawia że tramwaj jest jak nowy.
Tylko, jak już zauważono, podłogi niskiej nie ma. Nie tędy droga, to równie ślepa uliczka jak kupowanie wysokopodłogowych conecto tylko po to żeby zaniżać średnią wieku.
Ostatnio zmieniony 2012-01-30, 22:15 przez Krzysztof Ziętara, łącznie zmieniany 1 raz.

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: reputed » 2012-01-30, 18:28

Darek pisze: Remont kapitalny za 0,5 miliona złotych sprawia że tramwaj jest jak nowy.
A kupiłeś sobie przez ostatnie 20 lat telewizor, czy wymieniłeś większość części w czarno-białym Unoimorze i jest teraz jak nowy?

Nasz remont kapitalny jest zwykłą naprawą. To http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/ ... l?cookie=1 można nazwać modernizacją. Stary tramwaj jest dostosowany do dzisiejszych standardów, a jego koszt to 2/3 pociągu z fabryki.
Ostatnio zmieniony 2012-01-30, 20:24 przez reputed, łącznie zmieniany 1 raz.

Kamil3836
Posty: 2637
Rejestracja: 2009-02-18, 12:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Kamil3836 » 2012-01-31, 12:04

Robert Reimus pisze:Oczywistym jest, że obecna liczba wagonów nie przystaje do realizowanej inwestycji (Dworzec PKP) i słabo ma się do zwiększania znaczenia komunikacji tramwajowej (która dla przypomnienia jest szkieletem sieci komunikacyjnej)
Podsumowując: składów jest za mało.
Obecna liczba kolejności kursujących liniowo, po wybudowaniu trasy do PKP, będzie taka sama.
ET40 pisze:chyba nie byłoby złym rozwiązaniem wstrzymać się z niektórymi NG i zamiast tego wzbogacić zasoby taborowe.
Nie, milion przejechanych km, więc to czas na wysłanie wozów na NG.
Robert Reimus pisze:Bez m.in. likwidacji linii 9 nie byłoby taboru na nową linię 5.
To nie ma żadnego związku z nową linią. 9 została zlikwidowana z innych względów.
1, 2, 3, 4, 6, 8, 72, 79
Linia 2 kierunek Rondo Kujawskie
Linia 2 kierunek LAS GDAŃSKI
520, 692, 787.
289, 296+7, 362+3, 364, 365.
Obrazek

Awatar użytkownika
Paweł W
Posty: 751
Rejestracja: 2008-10-25, 23:00

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Paweł W » 2012-01-31, 13:32

Ale Robert ma też trochę racji - jakby jeździła 5 bez likwidacji 9?

MZK inwestuje tylko w autobusy, a tramwaje ma gdzieś, szkoda, że chyba nikt sobie tam nie zdaje sprawy z tego, że to tramwaje stanowią przyszłość komunikacji.

/mod/ skoro wiesz że nie ten temat to nie zaczynaj OT - usunięte
79 Glinki <-> Rycerska
61 Rekinowa <-> Kapuściska (Mokra)
68 Osiedle Leśne <-> Glinki BFM (Exploseum/Prądocińska)
2 Rondo Kujawskie <-> Las Gdański
109 Dworzec Centralny <-> Os. Górczewska
11 Koniuchy <-> Czerniewice
51 Poznań Główny <-> Os. Sobieskiego
3 Nowy Bieżanów <-> Krowodrza Górka

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Wkrótce zabraknie nam tramwajów..

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2012-01-31, 13:45

Prezes Czyrny ostatnio chciał przeznaczyć środki ze sprzedaży zajezdni na tramwaje, prawda?

ODPOWIEDZ