Nowa linia nr 61 na Szwederowie, Wyżynach i Kapuściskach od 01.05.2014 r.
Uprzejmie informujemy, że od dnia 01.05.2014 r. uruchomiona zostanie nowa linia autobusowa nr 61 łącząca rejon węzła Garbary, r. Grunwaldzkiego i pl. Poznańskiego z górnym tarasem miasta: Szwederowem, Wzgórzem Wolności, Wyżynami i Kapuściskami. Zakładamy zwiększenie obszaru obsługiwanego komunikacją miejską na osiedlach Kapuściska i Szwederowo. Przebieg uwzględnia trasowanie linii ulicami, po których dotychczas nie kursowała komunikacja miejska. Zwiększona zostanie również częstotliwość kursowania linii autobusowej nr 79 przez ul. Piękną. Planujemy także wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na terenie os. Kapuściska i Szwederowo.
Mamy nadzieję, że wypracowane wspólnie z Radami Osiedli Szwederowo oraz Kapuściska rozwiązania Państwa usatysfakcjonują.
Informujemy, że od dnia 01.05.2014 r. wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu linii autobusowej nr 79 oraz uruchomiona zostanie nowa linia autobusowa nr 61. Zmiany te mają na celu poprawę obsługi komunikacyjnej osiedli Szwederowo oraz Kapuściska, jak również zwiększenie częstotliwości kursów w godzinach szczytów przewozowych na mocno obciążonym ciągu obsługiwanym trakcją autobusową Wojska Polskiego – Solskiego – Piękna – Kruszwicka – Focha. Funkcjonowanie linii autobusowej nr 79 zostanie uproszczone. Całkowitej likwidacji ulegnie wariant trasy przez ul. Stromą. Wszystkie autobusy tej linii będą kursowały na trasie Rycerska – Kapuściska przez ul. Piękną. Oznaczone kursy literą „M” w godzinach szczytu będą wydłużone do pętli Mokra. W obu kierunkach nadal będzie wykonywany wjazd kieszeniowy na przystanek Eurogaz.
Ponadto uruchomiona zostanie nowa linia autobusowa nr 61. Autobusy nowej linii będą kursowały na trasie: Garbary – Focha – Kruszwicka – Stroma – Skorupki – Ugory – Solskiego – Wojska Polskiego – Baczyńskiego – Łukasiewicza (powrót ul. Łukasiewicza do Wojska Polskiego i dalej po trasie j.w.)
Na trasie przebiegu zaplanowano następujące przystanki:
Kierunek: GARBARY
1.Łukasiewicza
2.Woj. Polskiego / Planu 6-letniego
3.Woj. Polskiego / Szar. Szeregów
4.Woj. Polskiego / Magnuszewska
5.Woj. Polskiego / Kładka
6.Woj. Polskiego / Ujejskiego
7.Woj. Polskiego / Tr.Uniwersytecka
8.Rondo Kujawskie
9.Ugory / Solskiego
10.Ugory / Nowodworska
11.Skorupki / Jordanowska
12.Stroma / Kossaka
13.Stroma / Orla
14.Plac Poznański
15.Rondo Grunwaldzkie
16.Garbary
Kierunek: ŁUKASIEWICZA
1.Garbary
2.Rondo Grunwaldzkie
3.Plac Poznański
4.Stroma / Orla
5.Stroma / Kossaka
6.Skorupki / Jordanowska
7.Ugory / Nowodworska
8.Solskiego / Ugory
9.Rondo Kujawskie
10.Woj. Polskiego / Tr.Uniwersytecka
11.Woj. Polskiego / Ujejskiego
12.Woj. Polskiego / Kładka
13.Woj. Polskiego / Magnuszewska
14.Woj. Polskiego / Szar. Szeregów
15.Woj. Polskiego / Planu 6-letniego
16.Baczyńskiego / Woj. Polskiego
17.Baczyńskiego / Sandomierska
18.Łukasiewicza
Przystanek pn. Łukasiewicza będzie przystankiem początkowo – końcowym, na którym będzie możliwy postój korekcyjny.
Uzasadnienie wprowadzenia zmian w układzie komunikacji miejskiej
Projekt zakłada zwiększenie obszaru obsługiwanego komunikacją miejską na osiedlach Kapuściska i Szwederowo. Przebieg uwzględnia trasowanie linii ulicami, po których dotychczas nie kursowała komunikacja miejska, tj. ul. Baczyńskiego, Łukasiewicza, Ugory oraz Skorupki na odcinku od Stromej do Nowodworskiej. Proponowany przebieg zdecydowanie poprawi obsługę komunikacyjną północnej części osiedla Kapuściska (rejon ulic m.in. Baczyńskiego, Sandomierskiej, Architektów, Łukasiewicza), jak również „starej” części osiedla Szwederowo. Rejony te są aktualnie znacznie oddalone od przystanków regularnych linii komunikacyjnych, co stwarza mieszkańcom tych osiedli niedogodności przy korzystaniu z usług komunikacji miejskiej.
Trasowanie linii w/w ulicami wymaga wprowadzenia korekt w organizacji ruchu drogowego oraz wytyczenia bezpiecznych miejsc do parkowania.
W związku z uruchomieniem linii autobusowej nr 61 zmienione zostaną parametry linii autobusowej nr 79. Linia nr 79 będzie obsługiwana wyłącznie autobusami przegubowymi, co jest odpowiedzią na liczne postulaty ze strony pasażerów oraz wyniki prowadzonych badań napełnień. Likwidacji ulegnie wariant trasy linii nr 79 przez ul. Stromą. Autobusy linii nr 79 będą kursowały wyłącznie przez ul. Piękną, a oznaczone kursy w godzinach szczytu przewozowego będą wydłużone do pętli Mokra. Wprowadzenie tej zmiany znacznie ułatwi pasażerom orientację w proponowanej ofercie przewozowej (trasa przedmiotowej linii zostanie uproszczona). W godzinach szczytu przewozowego zwiększona zostanie liczba kursów realizowanych na trasie Kapuściska – Rycerska przez ul. Piękną. Częstotliwość kursów linii nr 61 na odcinku przez Stare Szwederowo będzie dostosowana do przewidywanego popytu na usługi komunikacyjne w tym rejonie miasta. Obsługę linii nr 61 zapewnią autobusy krótkie. Linia nr 61 będzie dodatkowym połączeniem górnego tarasu miasta ze Śródmieściem (rejon ronda Grunwaldzkiego i węzła Garbary). Linia nr 79 jest najbardziej wykorzystana na odcinku Wojska Polskiego / Kładka – węzeł Garbary, stąd decyzja o zakończeniu trasy przebiegu dodatkowej linii na pętli Garbary. Z tego rejonu Śródmieście możliwe jest realizowanie podróży w innych kierunkach miasta, m.in. na Miedzyń, Osową Górę, Czyżkówko, Jachcice, Piaski, do Smukały, w rejon Dworca Głównego, osiedla Bartodzieje oraz r. Jagiellonów i dalej do Fordonu.
Na wspólnym odcinku trasy rozkłady jazdy linii autobusowych nr 61 i 79 będą ze sobą skoordynowane, tzn. odjazdy obu linii będą następowały przemiennie. Oznacza to, że pomiędzy przystankami Wojska Polskiego / Baczyńskiego a Garbary autobusy linii nr 61 i 79 będą odjeżdżały ze wspólną, średnią częstotliwością:
- co ok. 5,5 min. w godzinach szczytów przewozowych (aktualnie co 7 min.),
- co ok. 8,5 min. w godzinach poza szczytowych (bez zmian),
- co ok. 11 min. w godzinach wieczornych i w dni wolne (bez zmian).
W przyszłości nie wyklucza się możliwości wydłużenia przebiegu linii nr 61 w kierunku zachodnich rejonów miasta. Założenia te zostały zaproponowane w kompleksowym projekcie remarszrutyzacji linii komunikacyjnych. Zaplanowany przebieg linii nr 61 należy traktować jako pierwszy etap wprowadzanych zmian na terenie osiedla Kapuściska. Rada Osiedla Kapuściska przewiduje podjąć działania związane ze zwiększeniem miejsc parkingowych w rejonie ul. Łukasiewicza, Baczyńskiego i Architektów w ramach programów miejskich typu 5/6 i podobnych. Jeżeli te kwestie uda się z czasem rozwiązać, nie jest wykluczone, że linia autobusowa nr 61 zostanie przedłużona aż do planowanej pierwotnie pętli przy ul. Architektów.
Podejmujemy działania w kierunku rozszerzania zasięgu komunikacji miejskiej na terenie miasta (i nie tylko). Zależy nam, aby systematycznie zwiększać liczbę przewożonych pasażerów transportem publicznym oraz aby poprawiać poziom satysfakcji z oferowanych usług. Nie jest to możliwe bez uruchomiania nowych linii komunikacyjnych dokładniej penetrujących osiedla.
(...) 3.Przystanki komunikacji autobusowej zostaną zlokalizowane w następujących miejscach: ul. Baczyńskiego za skrzyżowaniem z ul. Wojska Polskiego, ul. Baczyńskiego przed ul. Sandomierską w rejonie Delikatesów Trojańskich, ul. Łukasiewicza (początkowo - końcowy) na wysokości Collegium Medicum UMK, ul. Wojska Polskiego przed ul. Planu 6-letniego (przystanek linii nocnej).
(...) 3.Przystanki komunikacji autobusowej zostaną zlokalizowane w następujących miejscach: ul. Ugory za skrzyżowaniem z ul. Solskiego, ul. Ugory przed skrzyżowaniem z ul. Nowodworską (na wysokości wieżowców), ul. Skorupki przed skrzyżowaniem z ul. Jordanowską, ul. Stroma pomiędzy podjazdem a skrzyżowaniem z ul. Orlą. (...)
http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/index.ph ... le&id=1805