TRANSEXPO 2008: Rewolucyjne zmiany w Autosanie
O nowej filozofii produkcji autobusów i o premierowych modelach pokazanych w Kielcach rozmawiamy z Wiesławem Wyżyckim, prezesem firmy Autosan S.A.
W tym roku Autosan zaimponował szerokimi zmianami. Wprowadzenie zupełnie nowego autobusu międzymiastowego, który wyznacza nowy kierunek rozwoju firmy;rozpoczęcie zabudowywania minibusów;wejście w segment miejski i opracowywanie nowej generacji niskowejściowych i niskopodłogowych autobusów to całkiem sporo jak na jeden rok. O tych wszystkich zmianach rozmawialiśmy podczas targów z Wiesławem Wyżyckim, prezesem firmy Autosan S.A.
Wiesław Wyżycki - prezes Autosan S.A.
InfoBus.pl: Jak po wprowadzeń tylu nowych modli będzie wyglądał system produkcyjny Autosana?
Wiesław Wyżycki, prezes Autosan S.A.: Przede wszystkim zostanie on znacząco uproszczony, co pozwoli nam ograniczyć koszty. Po restrukturyzacji w naszej autobusowej ofercie będziemy mieli trzy linie produkcyjne: pierwsza z nich będzie bazowała na integralnym autobusie międzymiastowym Eurolider, który zadebiutował w tym roku na targach w Kielcach;druga linia będzie produkowała również integralne autobusy miejskie z rodziny Sancity –czyli obecnie jest to model A-08M Sunnity długości 8,5 m;i trzecia linia, gdzie będą powstawały autobusy klasy mini na obcych podwoziach –obecnie jest to rodzina autobusów Wetlina, która zastąpiła serię Solina. Występuje ona w trzech wersjach: miejskiej –prezentowanej w tym roku na targach w Kielcach, turystycznej –pokazywanej w zeszłym roku jako premiera TRANSEXPO 2007 i międzymiastowej. Uzupełnieniem tutaj naszej oferty jest zabudowa Mercedes-Benz Sprinter.
InfoBus.pl: Najważniejszym punktem tegorocznej prezentacji w Kiecach był premierowy model A12-13C Eurolider o długości 13,2 m, który również został wyróżniony przez komisję konkursową Targów Kielce.
Wiesław Wyżycki, prezes Autosan S.A
Premiera Eurolidera to rzeczywiście bardzo ważny moment w historii naszej firmy. W Kielcach pokazaliśmy premierowy autobus, który jest początkiem zupełnie nowej generacji autobusów międzymiastowych Autosana. Bazuje on na konstrukcji modułowej, która może występować w trzech zakresach długości: 10,5, 12,3 i 13,2 m. Dodatkowo zbudujemy w przyszłości wersją niskowejściową, dostosowaną do potrzeb komunikacji podmiejskiej i lokalnej. Powstanie ona z myślą o rynkach zagranicznych, gdyż jak na razie polscy klienci nie zgłaszają większego zainteresowania tego typu konstrukcjami. W naszej strategii przewidujemy produkcję Eurolidera w dwóch wersjach wysokości –podstawową i podwyższoną do 3,5 m z przeznaczeniem do obsługi dłuższych tras. Nie będzie to jednak prawdziwy autobus turystyczny, gdyż nie mamy aspiracji wchodzić w ten segment rynku. To nie jest domena Autosana. Chcemy się skupić na wytwarzaniu autobusów, które służą do ciężkiej, codziennej pracy i na tym znamy się najlepiej. Zmiany w międzymiastowej ofercie zaczynamy wprowadzać już teraz, tak aby do końca 2009 r. wycofać poprzednią generację pojazdów A10.
InfoBus.pl: Przejdźmy teraz do miejskiej oferty, która będzie teraz domeną Autosana w ramach Polskich Autobusów…
Wiesław Wyżycki, prezes Autosan S.AW tym roku w Kielcach pokazujemy dwa miejskie modele: Wetlina-City na podwoziu Mercedes-Benz Vario z obniżonym wejściem na zwisie tylnym oraz integralny, niskowejściowy Sancity 8 o długości 8,5 metra. Pierwszy z nich będzie produkowany na linii zabudowującej pojazdy na obcych podwoziach.
Natomiast Sancity 8 zostanie w naszej ofercie do momentu wejścia zupełnie nowej generacji autobusów miejskiej, opracowanej od początku do końca przez zewnętrzne biura projektowe. Jedna firma opracowywała design, a druga –projekt techniczny. Produkcja zostanie zapoczątkowana od niskowejściowego modelu Sancity 12, który wyjedzie na pierwsza badania już wiosną 2009 r. Pod względem stylistycznym będzie on się różnił od rodziny Eurolider, natomiast w obu tych seriach zastosujemy podobne komponenty. Ta unifikacja pozwoli nam oraz klientowi zaoszczędzić dodatkowych kosztów. Kolejne wersje Sancity będą bazowały na konstrukcji niskopodłogowej, napędach gazowych, a w ciągu najbliższych trzech lat powinniśmy dojść do wersji przegubowej, 18-metrowej. W układzie napędowym nowych autobusów miejskich przewidujemy zastosowanie silników Cummins.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.
Infobus
link:
http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=21103