Autosan znów na topie?

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 1207
Rejestracja: 2007-01-06, 17:45
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Autosan znów na topie?

Post autor: Marcin_558 » 2008-09-03, 16:04

Sanok: Znów na topie

Po upadku Zakładów Samochodowych Jelcz SA podkarpacka Fabryka Autobusów 'Autosan' SA w Sanoku po ośmiu latach przestoju znów będzie produkować miejskie autobusy. Choć nowe plany nie oznaczają na razie zwiększenia zatrudnienia, to otwierają przed firmą nowe perspektywy.
Sanocki producent należący do Grupy Zasada, decydując się na produkcję, nie będzie korzystał z gotowych wzorów Jelcza, ale jego inżynierowie sami mają od początku zaprojektować miejskie autobusy. To niełatwe zadanie, gdyż po latach przestoju konkurencja nieco odskoczyła, ale inżynierowie z Sanoka są dobrej myśli. Zapewniają, że ich autobusy będą miały wysoką wytrzymałość i niską awaryjność. Zmieniły się także normy i wymagania rynku, dlatego będą to pojazdy przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych z obniżoną podłogą, szerokimi drzwiami i klimatyzacją. Na taśmach sanockiego producenta powstają trzy ośmio-, dziesięcio- i trzynastometrowe prototypy autobusów. Z uwagi na dużą zagraniczną konkurencję w tym segmencie, m.in. MAN czy Solaris, ważny jest także czas. Nie bez znaczenia jest również konkurencja tanich autobusów z Azji. Dlatego już jesienią prototypy sanockich autobusów przejdą testy, odbędzie się także ich oficjalna prezentacja. Dyrekcja sanockiej spółki liczy na to, że strategia przygotowana przez Autosan oraz spółki handlowe wchodzące w skład Grupy Zasada przyczynią się do tego, iż za kilka lat 20-30 proc. rynku autobusów komunikacji miejskiej będzie w zasięgu sanockiego producenta. Sanocki Autosan, firma ze 176-letnią tradycją, jest najstarszą tego typu i jedną z większych fabryk w Polsce.

Infobus
link: http://www.infobus.pl/text.php?id=19482&from=main
Ostatnio zmieniony 2009-03-29, 01:36 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.
> MZK Bydgoszcz <> PKS Bydgoszcz <> FR Bus/STbus - Sobieszczański <> IREX Trans/Meteor Jaworzno <
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019

Awatar użytkownika
Jakub Sobel
Posty: 334
Rejestracja: 2007-02-01, 14:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jakub Sobel » 2008-09-03, 17:23

Marcin_3558 pisze:Z uwagi na dużą zagraniczną konkurencję w tym segmencie, m.in. MAN czy Solaris
Faktycznie, Solaris jest dużą zagraniczną konkurencją...
23-25 Lipiec, Szczytno, Hunter Fest: In Flames, Motorhead, Arch Enemy, Tarja Turunen, Vader i wiele innych. Karnet 3 dni+pole namiotowe 150zł. Ktoś chętny?

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Robert Reimus » 2008-09-03, 17:36

Kompletnie nie rozumiem jednej rzeczy. Skoro Jelcz upadł, to dlaczego idea, pracownicy i doświadczenie nie jest przenoszone do Sanoka gdzie możnaby KONTYNUOWAĆ prace? Będą projektować od zera a to oznacza kolejne opóźnienia w stosunku do konkurencji.

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Post autor: Mateusz Machel » 2008-09-03, 19:46

To akurat jest plus. Jelcz nadal bazował na konstrukcji PR100 z lat 70tych.
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 1207
Rejestracja: 2007-01-06, 17:45
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2008-09-13, 22:06

Autosan zamiast Jelcza

Sanocki Autosan wraca na rynek autobusów miejskich. Po upadku Jelcza - bliźniaczej spółki na Dolnym Śląsku, z którą wspólnie opanował prawie połowę polskiego rynku - producent z Sanoka chce zająć jego miejsce. W ten sposób wraca do przerwanej 8 lat temu tradycji. Niestety, nie oznacza to jeszcze większego zatrudnienia czy wzrostu płac.

Dla sanockiego Autosanu upadek dolnośląskiego Jelcza to koniec bratobójczej walki. Zdarzało się bowiem, że te dwie firmy mając tego samego właściciela rywalizowały w tych samych przetargach. Autosan musiał też na rzecz Jelcza zrezygnować z produkcji miejskich autobusów, wytwarzając głównie autokary dalekobieżne. Teraz, po upadku dolnośląskich zakładów, w Sanoku znów będą produkowane wszystkie typy autobusów.

Sanoccy inżynierowie postanowili jednak nie kupować od syndyka gotowych wzorów Jelcza, tylko zaprojektować autobusy miejskie od nowa. - Niestety nie ma możliwości przejęcia dokumentacji, w związku z tym wszystkie produkty będą nowymi autorskimi pomysłami Autosanu – mówi Wiesław Wyżycki prezes firmy.

To trudne wyzwanie, bo przez 8 lat przerwy w takiej produkcji zmieniły się normy i wymagania klientów. Dlatego na taśmie produkcyjnej Autosanu powstają aż trzy prototypy autobusów miejskich: 13-, 10- i 8-metrowy. - To są autobusy, które muszą być o bardzo wysokiej wytrzymałości i bardzo małej awaryjności. Muszą mieć obniżoną podłogę i bardzo szerokie drzwi. Będzie w nich klimatyzacja, no i będą przystosowane dla osób niepełnosprawnych – mówi szef produkcji Marek Adamiak.

Jesienią nowe autobusy
Nowe modele będą testowane i prezentowane już jesienią. Czas jest ważny, bo puste miejsce na rynku mogą zająć inni producenci. W sprzedaży autobusów miejskich Autosan będzie musiał konkurować m.in. z MAN-em czy Solarisem, który opanował na przykład rzeszowski rynek. - Wierzę, że strategia przygotowana przez Autosan i spółki handlowe z grupy Zasada przyczyni się do tego, że w przeciągu 2-3 lat przynajmniej 20% rynku komunikacji miejskiej będzie w zasięgu Autosanu – dodaje prezes Wyżycki.

Na dodatek producenci spodziewają się napływu tanich autobusów z Azji. Autosan przygotowuje się na to, uruchamiając nowe gałęzie produkcji - np. elementy lokomotyw i wagonów, od których zaczynał swoją 175-letnią historię. Sanocka fabryka jest też jednym z głównych producentów gimbusów. W tym roku resort edukacji zamówił tu 65 gimbusów. Od początku reformy szkolnej sanocki AUTOSAN wyprodukował ich prawie półtora tysiąca.

Ostra konkurencja na rynku autobusów sprawia, że mimo rosnącej produkcji zarząd Autosanu na razie nie planuje zwiększać zatrudnienia. Musi też sobie poradzić z rosnącymi oczekiwaniami związków zawodowych, które domagają się podwyżek płac dla pracowników.

(Kurier Sanocki)
link: http://www.isanok.pl/index.php?option=c ... &Itemid=65
Ostatnio zmieniony 2008-09-13, 22:26 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.
> MZK Bydgoszcz <> PKS Bydgoszcz <> FR Bus/STbus - Sobieszczański <> IREX Trans/Meteor Jaworzno <
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Post autor: Mateusz Machel » 2008-09-13, 22:12

Bardzo gorąco kibicuje Autosanowi. Szczególnie interesuje mnie model 13 metrowy. Nie jest to raczej czeski błąd, bo 13m pojawiło sie już chyba w 3 publikacji. Może być to bardzo konkurencyjny wyrób. Troszkę ich podejrzewam o wspólpracę w węgierskim ARC, ponieważ oni też mają jako jedyni na razie 13m miejski wóz.
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

ikarusiarz
Posty: 754
Rejestracja: 2007-07-27, 20:32

Post autor: ikarusiarz » 2008-09-14, 08:13

http://www.autosan.no/ -to adres przedstawicielstwa w Norwegi -czytałem, że sprzedają już swoje bolidy do Szwecji i Norwegi.

Awatar użytkownika
heimat
Posty: 393
Rejestracja: 2008-01-21, 23:06
Lokalizacja: BzB
Kontakt:

Post autor: heimat » 2008-09-14, 08:45

Mateusz, możliwe, że w materiałach źródłowych był błąd i stąd wszyscy go powielają...
方法は非常に甘い乳児は緑の子供たち
כיצד הם מאוד מתוק תינוק ירוק ילדים
πόσο πολύ γλυκό είναι νεοσύστατες πράσινα παιδιά

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 1207
Rejestracja: 2007-01-06, 17:45
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2008-11-26, 23:56

TRANSEXPO 2008: Rewolucyjne zmiany w Autosanie

O nowej filozofii produkcji autobusów i o premierowych modelach pokazanych w Kielcach rozmawiamy z Wiesławem Wyżyckim, prezesem firmy Autosan S.A.

W tym roku Autosan zaimponował szerokimi zmianami. Wprowadzenie zupełnie nowego autobusu międzymiastowego, który wyznacza nowy kierunek rozwoju firmy;rozpoczęcie zabudowywania minibusów;wejście w segment miejski i opracowywanie nowej generacji niskowejściowych i niskopodłogowych autobusów to całkiem sporo jak na jeden rok. O tych wszystkich zmianach rozmawialiśmy podczas targów z Wiesławem Wyżyckim, prezesem firmy Autosan S.A.
Wiesław Wyżycki - prezes Autosan S.A.

InfoBus.pl: Jak po wprowadzeń tylu nowych modli będzie wyglądał system produkcyjny Autosana?
Wiesław Wyżycki, prezes Autosan S.A.: Przede wszystkim zostanie on znacząco uproszczony, co pozwoli nam ograniczyć koszty. Po restrukturyzacji w naszej autobusowej ofercie będziemy mieli trzy linie produkcyjne: pierwsza z nich będzie bazowała na integralnym autobusie międzymiastowym Eurolider, który zadebiutował w tym roku na targach w Kielcach;druga linia będzie produkowała również integralne autobusy miejskie z rodziny Sancity –czyli obecnie jest to model A-08M Sunnity długości 8,5 m;i trzecia linia, gdzie będą powstawały autobusy klasy mini na obcych podwoziach –obecnie jest to rodzina autobusów Wetlina, która zastąpiła serię Solina. Występuje ona w trzech wersjach: miejskiej –prezentowanej w tym roku na targach w Kielcach, turystycznej –pokazywanej w zeszłym roku jako premiera TRANSEXPO 2007 i międzymiastowej. Uzupełnieniem tutaj naszej oferty jest zabudowa Mercedes-Benz Sprinter.
InfoBus.pl: Najważniejszym punktem tegorocznej prezentacji w Kiecach był premierowy model A12-13C Eurolider o długości 13,2 m, który również został wyróżniony przez komisję konkursową Targów Kielce.
Wiesław Wyżycki, prezes Autosan S.A
Premiera Eurolidera to rzeczywiście bardzo ważny moment w historii naszej firmy. W Kielcach pokazaliśmy premierowy autobus, który jest początkiem zupełnie nowej generacji autobusów międzymiastowych Autosana. Bazuje on na konstrukcji modułowej, która może występować w trzech zakresach długości: 10,5, 12,3 i 13,2 m. Dodatkowo zbudujemy w przyszłości wersją niskowejściową, dostosowaną do potrzeb komunikacji podmiejskiej i lokalnej. Powstanie ona z myślą o rynkach zagranicznych, gdyż jak na razie polscy klienci nie zgłaszają większego zainteresowania tego typu konstrukcjami. W naszej strategii przewidujemy produkcję Eurolidera w dwóch wersjach wysokości –podstawową i podwyższoną do 3,5 m z przeznaczeniem do obsługi dłuższych tras. Nie będzie to jednak prawdziwy autobus turystyczny, gdyż nie mamy aspiracji wchodzić w ten segment rynku. To nie jest domena Autosana. Chcemy się skupić na wytwarzaniu autobusów, które służą do ciężkiej, codziennej pracy i na tym znamy się najlepiej. Zmiany w międzymiastowej ofercie zaczynamy wprowadzać już teraz, tak aby do końca 2009 r. wycofać poprzednią generację pojazdów A10.
InfoBus.pl: Przejdźmy teraz do miejskiej oferty, która będzie teraz domeną Autosana w ramach Polskich Autobusów…
Wiesław Wyżycki, prezes Autosan S.AW tym roku w Kielcach pokazujemy dwa miejskie modele: Wetlina-City na podwoziu Mercedes-Benz Vario z obniżonym wejściem na zwisie tylnym oraz integralny, niskowejściowy Sancity 8 o długości 8,5 metra. Pierwszy z nich będzie produkowany na linii zabudowującej pojazdy na obcych podwoziach. Natomiast Sancity 8 zostanie w naszej ofercie do momentu wejścia zupełnie nowej generacji autobusów miejskiej, opracowanej od początku do końca przez zewnętrzne biura projektowe. Jedna firma opracowywała design, a druga –projekt techniczny. Produkcja zostanie zapoczątkowana od niskowejściowego modelu Sancity 12, który wyjedzie na pierwsza badania już wiosną 2009 r. Pod względem stylistycznym będzie on się różnił od rodziny Eurolider, natomiast w obu tych seriach zastosujemy podobne komponenty. Ta unifikacja pozwoli nam oraz klientowi zaoszczędzić dodatkowych kosztów. Kolejne wersje Sancity będą bazowały na konstrukcji niskopodłogowej, napędach gazowych, a w ciągu najbliższych trzech lat powinniśmy dojść do wersji przegubowej, 18-metrowej. W układzie napędowym nowych autobusów miejskich przewidujemy zastosowanie silników Cummins.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.

Infobus
link: http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=21103
Sancity vel. Libero jest tymczasowo w ofercie Autosana !!
> MZK Bydgoszcz <> PKS Bydgoszcz <> FR Bus/STbus - Sobieszczański <> IREX Trans/Meteor Jaworzno <
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2008-11-26, 23:58

Jak widać Autosan próbuje wypełnić lukę po naszym nieodżałowanym Jelczu [*]
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 1207
Rejestracja: 2007-01-06, 17:45
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

[Sanok] Wiosenne przebudzenie Autosana

Post autor: Marcin_558 » 2009-03-29, 01:20

Wiosenne przebudzenie Autosana

W związku ze zmieniającymi się wymaganiami rynku Autosan SA rozpoczął prace nad stworzeniem nowej rodziny autobusów międzymiastowych. Pierwszym przedstawicielem nowej rodziny jest A1213C Eurolider, który pierwszy raz został pokazany na targach Transexpo w Kielcach w ub.roku.
W autobusie zastosowano nową modułową konstrukcję, polegającą na podziale na funkcjonalne moduły o długości ok. 1 m, spośród których przednie i tylne wraz z modułami obu osi mają trwały charakter, podczas gdy zmianę długości uzyskuje się poprzez zamontowanie większej lub mniejszej liczby modułów środkowych. Autobus A1213C Eurolider o dł. 13,2 m przeznaczony do obsługi międzymiastowego ruchu pasażerskiego posiada 59 miejsc siedzących oraz 36 stojących. Zastosowano w nim silnik Cummins ISBe5 300 Euro 5 o mocy 300 KM z automatyczną skrzynią biegów Allison T350R z retarderem

Rozpoczęcie produkcji seryjnej Eurolidera zaplanowano jeszcze na pierwsze półrocze br.

WNP.PL
link: http://motoryzacja.wnp.pl/wiosenne-prze ... 1_0_0.html
Wkrótce będą produkowane będą trzy rodziny - Wetlina, SanCity i Eurolider.
> MZK Bydgoszcz <> PKS Bydgoszcz <> FR Bus/STbus - Sobieszczański <> IREX Trans/Meteor Jaworzno <
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019

Awatar użytkownika
Marcin_558
Posty: 1207
Rejestracja: 2007-01-06, 17:45
Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
Kontakt:

Post autor: Marcin_558 » 2009-06-03, 23:09

> MZK Bydgoszcz <> PKS Bydgoszcz <> FR Bus/STbus - Sobieszczański <> IREX Trans/Meteor Jaworzno <
A220, A127, A128, 858, 885, 437, 558 // 56 GLINKI BFM/56P PARK PRZEMYSŁOWY BIUROWIEC <-> BELMA //
62 BELMA/62L LISIA <-> GARBARY // 92 MUROWANIEC/ŁOCHOWO <-> BŁONIE // Komunikacja Powiatowa 2019

ODPOWIEDZ