Strona 1 z 3

Solaris Bus & Coach

: 2009-02-21, 19:41
autor: Marcin_558
Ambitne plany Solarisa


?Róbmy swoje??takie motto przyświeca Solagne i Krzysztofowi Olszewskim, właścicielom największego polskiego producenta autobusów w Polsce. Nie straszny im ani kryzys gospodarczo-finansowy, o którym od dłuższego czasu jest głośno, ani konkurenci. Jedyne ich zmartwienia to to, jak wcielić w życie kolejne, często innowacyjne, pomysły.
W poniedziałek ?16 stycznia 2009 roku Solaris na specjalnej konferencji prasowej podsumował rok 2008 i przedstawił plany na kolejne miesiące. A zatem?

Przeżyjmy to jeszcze raz
Rok 2008 był czasem niezwykle udanym dla polskiego potentata w branży autobusowej. Solaris ponownie został liderem polskiego rynku. Firma sprzedała w kraju aż 480 autobusów i wyeksportowała 557 wozów. To najlepszy wynik w historii producenta ?łącznie bramy bolechowskiej fabryki opuściło 1037 pojazdów, co daje wynik lepszy o 47% w porównaniu z rokiem 2007. Przypomnijmy, iż wtedy Solaris sprzedał o 335 autobusów mniej.
W 2008 roku pojazdy podpoznańskiego producenta zakupiło 42 klientów, trzynastu z nich po raz pierwszy. Najpopularniejszym modelem Solarisa był Urbino 18. Wyprodukowano go w liczbie 513 wozów. Na drugim miejscu uplasował się 12-metrowy jamnik, którego powstało 420 sztuk.
Dużym sukcesem Solarisa jest także jego pozycja na rynku niemieckim, gdzie zajmuje 3 miejsce, z 9% udziałem. Warto jednak dodać, iż w 2008 roku najwięcej, bo 225, Solarisów pojechało do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Drugie miejsce właśnie dla Niemców, którzy kupili 185 Solarisów Urbino.
W 2008 roku firma Solaris Bus&Coach dostała największe w historii firmy zamówienie eksportowe ?320 autobusów dla Aten.

Co dalej?
Nie w stylu Państwa Olszewskich byłoby siadanie na mieliźnie i spoczywanie na laurach. W ich głowach rodzą się ciągle to nowe pomysły, które starają się wcielać w życie. W tym roku chcemy dostarczyć naszym odbiorcom 1200 autobusów ?powiedział Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus&Coach. Jest to zadanie ambitne, ale zdaniem Olszewskiego realne do wykonania.

Autobus międzymiastowy
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniomswoich klientów Solaris podjął prace nad przygotowaniem autobusu międzymiastowego. W tym segmencie producent z Bolechowa nie był dotychczas obecny. Do poszukiwania nowych rozwiązań firmę skłonił kryzys gospodarczy, ale znając szefów firmy, to także kolejne wyzwanie, z którym chcą się zmierzyć. Jako podkreślił Krzysztof Olszewski pojazd ten może będzie mógł skutecznie konkurować, zarówno pod względem jakości wykonania, jak i ceny z produktami takich światowych potentatów, jak chociażby Mercedes. Kiedy premiera? Tego nie wiemy, jednak na międzymiastowego jamnika długo czekać pewnie nie będziemy musieli.

Tramwaj
Prace nad budową pierwszego tramwaju z Bolechowa zmierzają do końca. Po raz pierwszy szynowy produkt Solarisa będzie można zobaczyć na targach TRAKO, które odbędą się w październiku w Gdańsku. Nie będzie to jednak pierwsza szynowa impreza, na której swoje osiągnięcia zaprezentuje Solaris. Przypomnijmy, że model Tramino można było zobaczyć już w zeszłym roku na berlińskiej wystawie InnoTrans (por. http://infotram.pl/text.php?from=tag&id=20261). Zresztą pierwsza przymiarka do torów wypadła wyjątkowo udanie i Solaris, nieważne, że za sprawą hybrydy, wzbudził w Berlinie całkiem spore zainteresowanie. Jak podkreślił Krzysztof Olszewski, niewykluczone, iż już niebawem nowe tramwaje z Bolechowa zobaczymy w Szczecinie. Solaris wystartował bowiem w przetargu na dostawę 6 niskopodłogowców dla MZK. Zdaniem Przewodniczącego Rady Nadzorczej firmy konkurent w walce o Gród Gryfa zaproponował zdecydowanie droższe pojazdy, co stwarza realną szansę na zwycięstwo. Dla Solarisa byłby to doskonały rozruch na rynku tramwajowym. W 2015 roku Solaris chciałby produkować 50 tramwajów rocznie. Szerzej na temat Tramino pisaliśmy na łamach InfoTram: http://infotram.pl/text.php?id=20531.

Hybryda, koniec diesla i autobus elektryczny
Po roku 2012 diesel zacznie umierać ?powiedział Krzysztof Olszewski. Dlatego już dziśszef Solarisa myśli co zrobić, aby nie wypaść z gry. Alternatywą na braki związane z ropą ma być autobus elektryczny. Zdaniem Przewodniczącego Rady Nadzorczej właśnie pojazdy ?z wtyczką?są przyszłością transportu pasażerskiego. Aby jednak zbudować taki autobus potrzeba czasu. Wcześniej konstruktorzy z Bolechowa będą dalej pracowali nad autobusami hybrydowymi, których już kilkanaście jeździ po ulicach europejskich miast. Są to m.in. Poznań (zob. http://infobus.pl/text.php?from=tag&id=20638), Hanower, Brema czy Monachium. Kolejne hybrydy trafią do Strasburga.
Autobus elektryczny to melodia przyszłości, jednak już dziś Olszewscy poważnie myślą o tej koncepcji. I ... robią swoje.

Infobus
link: http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=22866

: 2009-07-16, 00:19
autor: Marcin_558
http://www.phototrans.eu/14,341152,0.html

Na tym zdjęciu widać jedną z tegorocznych premier Solarisa

: 2009-07-21, 22:36
autor: Marcin_558
Solaris InterUrbino 12 : artykuł :

http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=25822

planowane wersje długościowe :

12 , 12,8 , 13-14 , 15

: 2009-08-04, 21:21
autor: Marcin_558
Solaris Urbino 12 Hybrid : artykuł :

http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=26116

: 2009-09-20, 23:34
autor: Marcin_558

: 2009-10-06, 12:48
autor: Marcin_558
Film o nowym modelu: Solaris InterUrbino 12:

http://www.studiocvk.pl/interurbino.html

: 2009-10-10, 00:53
autor: spooney
Solaris Tramino :)

Obrazek

Obrazek

: 2009-11-23, 13:42
autor: Marcin_558
Solaris i Autosan razem

Krzysztof Olszewski (na zdjęciu) i Sobiesław Zasada będą robić wspólne interesy. Na miejskich szynach... Solaris zyska doświadczonego partnera, a Autosan szansę na poprawę wyników.

Krzysztof Olszewski i Sobiesław Zasada to dwa wielkie nazwiska polskiej motoryzacji Obaj mają w naszym kraju fabryki autobusów. Pierwszy w Bolechowie pod Poznaniem produkuje Solarisy, drugi ? Autosany w Sanoku. Teraz razem zrobią tramwaje.

Pierwszy krok został zrobiony na początku roku. Autosan przygotował wtedy dla Solarisa szkielet prototypu tramwaju marki Tramino. Nadszedł czas na rozszerzenie współpracy. Na poniedziałek władze Poznania zaplanowały podpisanie umowy na zakup 40 nowych, niskopodłogowych tramwajów (dodatkowych 20 jest w opcji). Do marca 2012 r. ma je dostarczyć miastu firma Solaris Bus Coach. Stalowe szkielety do nich będą powstawać w Sanoku.

? Należy sądzić, że wraz z rozstrzygnięciem przetargu nastąpi kontynuacja współpracy między naszymi firmami w zakresie produkcji szkieletów do tramwajów ? ostrożnie mówi Franciszek Gaik, prezes spółki Polskie Autobusy, wchodzącej w skład imperium Sobiesława Zasady i kontrolującej Autosana.

Ostrożność jest chyba na wyrost. Konkretnego zlecenia Autosan jeszcze co prawda nie ma, ale Solaris uzależniał je zawsze od rozstrzygnięcia przetargu w Poznaniu. Producent z Bolechowa jako dostawcę szkieletów widzi Autosana.

? Nie ma powodu, by było inaczej ? podkreśla Krzysztof Olszewski, właściciel i szef rady nadzorczej firmy Solaris Bus Coach.

Korzyści z tej współpracy będą obopólne. Autosan, w związku z załamaniem krajowej sprzedaży autobusów, zakończy ten rok na minusie. Franciszek Gaik przyznaje więc, że zrealizowanie zamówienia dla Solarisa będzie miało bardzo duże znaczenie dla poprawy wyników spółki już w przyszłym roku. Z kolei Solaris postawił na doświadczonego partnera. Poza autobusami, od wielu lat sanocka fabryka specjalizuje się w produkcji tzw. szynobusów (choć obecnie nie realizuje żadnego zamówienia). W tym roku dostarczyła natomiast 100 dachów oraz innych elementów metalowych dla lokomotyw Bombardiera i ponad 80 kabin maszynisty dla Alstomu.

Puls Biznesu
http://logistyka.pb.pl/2000472,16351,ol ... e?ref=col3

: 2009-11-27, 13:05
autor: Marcin_558
Pierwsze 10 sztuk z 23 Solarisów Alpino 8,6 przyjedzie za parę dni do warszawskiego Mobilisu. Autobusy wyjadą na linie 1 grudnia.

: 2009-12-17, 00:21
autor: Marcin_558
Solaris Hybrid STIF


http://translate.google.pl/translate?js ... l=fr&tl=pl
Hybrydowy autobus Transdev
Model ten zbudowany przez Solaris można bezpośrednio konkurujących z Neo Créalie wyposażenie dróg "Tzen".

: 2009-12-17, 00:22
autor: capone
Ciekawe kiedy Mobilis takie zakupi :>

: 2009-12-17, 11:09
autor: Robert Reimus
capone pisze:Ciekawe kiedy Mobilis takie zakupi
W Bydgoszczy? A po co?:>

: 2009-12-21, 21:01
autor: Marcin_558
Olszewski: Będą zamówienia na tramwaje z Francji i Niemiec

- Zakładamy produkcję 50 tramwajów rocznie. To umiarkowane i realne plany. Posiadamy odpowiednie zaplecze finansowe i produkcyjne. Mierzymy siły na zamiary - mówi w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" Krzysztof Olszewski, przewodniczący rady nadzorczej Solaris Bus & Coach.

- W Polsce budowę linii tramwajowej planują Olsztyn i Płock, będą więc i tramwaje. Nowe pojazdy chce kupować Łódź, Kraków, Warszawa, miasta ze Śląska. Będzie mnóstwo pracy. Ponieważ jednak większość naszej autobusowej sprzedaży kierowana jest poza granice, i w przypadku tramwajów będzie podobnie. Tam już mamy świetne kontakty i dobrą renomę. Mogę zdradzić, że szykują się nam zamówienia z miast niemieckich i francuskich. Rozmawiamy z tymi klientami, ale przetargi nie zostały jeszcze rozpisane, więc nie podajemy, które to są miasta - twierdzi Olszewski w wywiadzie.

Przewodniczący rady nadzorczej Solarisa skomentował także zarzuty PESY Bydgoszcz w związku z przetargiem na 40 tramwajów dla Poznania. Według tej spółki, pojazd Solarisa nie jest zgodny z polskimi normami. - Jeszcze nigdy ze strony konkurencji nie spotkałem się z podobną agresją. Za granicą takie działania są nie do pomyślenia. Funkcjonuje tam inna ustawa o zamówieniach publicznych, dzięki której klient ma większą kontrolę nad przebiegiem procedury przetargowej. I jeżeli widzi, że staje się zakładnikiem ambicji jednej z firm, może reagować. W efekcie firmy starające się torpedować przetargi na Zachodzie bardzo szybko dostają wilczy bilet. W Bydgoszczy jednak uznano chyba, że trzeba za wszelką cenę bronić niemal monopolistycznej pozycji na rynku tramwajowym. Z konkurencji na rynku najbardziej korzystają odbiorcy. Tam, gdzie o zamówienie na budowę pociągów PESA rywalizuje z Newagiem, ceny automatycznie spadają. Teraz podobnie będzie z tramwajami - powiedział Olszewski.

(źródło: Maciej Szczepaniuk, Dziennik Gazeta Prawna, 21 grudnia 2009)
http://forsal.pl/artykuly/380570,solari ... odnie.html

: 2009-12-25, 22:26
autor: Marcin_558
Wywiad z Krzysztofem Olszewskim:
Myślę po polsku, obywatelstwo mam niemieckie

http://wyborcza.biz/biznes/1,101716,731 ... eckie.html

: 2010-02-18, 15:07
autor: Marcin_558
Solaris: w tym roku nudno nie będzie

O sytuacji na polskim rynku autobusowym, rozwoju nowych konstrukcji oraz o przyszłości Interurbino i Tramino rozmawialiśmy z Krzysztofem Olszewskim, Przewodniczącym Rady Nadzorczej Solaris Bus &Coach. Oto co nam powiedział:

InfoBus.pl: Jakie Pana zdaniem są przyczyny zeszłorocznego spadku sprzedaży autobusów na polskim rynku?


Krzysztof Olszewski, Przewodniczącego Rady Nadzorczej Solaris Bus &Coach: Moim zdaniem przyczyn tak mocnego spadku jest kilka. Możemy tu wymienić m.in. bardzo dobry rezultat osiągnięty rok wcześniej, Dla całej branży był to rok bardzo udany, a nasza firma zanotowała rekordową liczbę sprzedanych autobusów miejskich w Polsce. Pamiętajmy jednak, że przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej wymieniają tabor w takim tempie aby utrzymać określony średni wiek taboru. Dwa lata temu zakupiły więcej autobusów i stąd skromniejsza odnowa floty w zeszłym roku. Kolejna sprawa to mniejsze środki w miejskich budżetach, co jest podyktowane spowolnieniem gospodarczym oraz gigantycznym wysiłkiem inwestycyjnym w ramach przygotowań do EURO 2012. Ponadto zeszłoroczny spadek na rynku autobusów miejskich jest także efektem pewnych przesunięć w ramach naszych dostaw. Pod koniec 2008 r. szybciej zrealizowaliśmy kontrakty dla Gdańska i Warszawy niż zakładały to podpisane umowy z naszymi klientami, a zawirowania wokół przetargu dla Białegostoku spowodowały przesunięcie tych dostaw na rok 2010. W efekcie ?zabrakło?ok. 180 autobusów, które na pewno mocno podratowałyby obraz rynku autobusów miejskich w zeszłym roku. Cóż, teraz to już jest historia. Generalnie nie obawiałbym się o polski miejski rynek w dalszej perspektywie. Aby to zobrazować posłużę się przykładem Hiszpanii, z którą często jesteśmy porównywani. Jeżeli u naszych południowych przyjaciół wskaźnik urbanizacji jest na poziomie X. To w Polsce jest to X minus dobrobyt, czyli odpowiednio wysoki poziom PKB , który przekłada się na odpowiednio wysoki poziom podatków PIT/CIT, co z kolei powoduje, że kupujący tam autobusy mają po prostu więcej pieniędzy. U nas ta różnica jest częściowo rekompensowana programami unijnymi. Generalnie mamy przed sobą długi okres rozwoju sprzedaży autobusów miejskich, gdzie oczywiście będą występowały ?wypadki przy pracy?, jak w zeszłym roku, ale w długookresowej perspektywie trend tutaj powinien być dodatni. Wszystko wskazuje na to, że już w tym roku możliwy jest powrót do rekordowego poziomu z roku 2008.
Co do autobusów międzymiastowych to zawsze będziemy notować w Polsce mniejszy popyt na takie konstrukcje niż w Hiszpanii, gdzie system regionalnego transportu autobusowego obsługuje o wiele większą liczbę pasażerów. Dodatkowo ?co ma priorytetowe znaczenie w przypadku autokarów ?turystyka jest strategiczną gałęzią gospodarki w Hiszpanii. Co roku przybywają tam miliony pasażerów, którzy poszukują słońca i odpoczynku. To bardzo ważny bodziec dla autobusowego rynku. Tego czynnika niestety brakuje w Polsce i stąd niższa sprzedaż w tych segmentach. Czy to się zmieni? Ma szanse ?czynnik makroekonomiczny jak rozwój turystyki w Polsce plus wyższe wymogi biur podróży czy też powstanie stref ekologicznych w centrach miast może doprowadzić w dalszej perspektywie do polepszenia sytuacji w tym obszarze. Poza tym jesteśmy w zawieszeniu jeżeli chodzi o przewozy szkolne, które w krajach europejskich są dobrze rozwinięte i wchłaniają kilka tysięcy autobusów rocznie. U nas ten sektor zamarł, ale musi się ?w tej lub innej postaci ?odrodzić. W końcu nie można w nieskończoność oszczędzać na transporcie do szkół kolejnej generacji Polaków.

InfoBus.pl: Czyli pewnego rodzaju dynamika albo jak mówią niektórzy: ?chimeryczność i nieprzewidywalność?jest na stałe wpisana w obraz polskiego rynku autobusowego?


Krzysztof Olszewski: Niekoniecznie. Moim zdaniem skończy się to w momencie uwolnienia rynku przewozów pasażerskich. Przykładem może tu być Szwecja, gdzie poziom sprzedaży autobusów jest bardzo stabilny i oscyluje w granicach 1000 sztuk rocznie. To zasługa wprowadzania zarządów komunikacji i operatorów, którzy startują w przetargach i kupują odpowiednią liczbę nowych autobusów pod obsługę konkretnych linii. Wówczas wszystko jest przewidywalne i nie zależy np. od stanu budżetu danego miasta czy czynników politycznych. Dlatego bardzo się cieszę, że już niedługo w Polsce zostanie uchwalona ustawa o transporcie publicznym, która przewiduje właśnie system przetargów i wprowadzi klarowną organizację transportu autobusowego. To ma dla nas także duże znaczenie pod kątem wprowadzenia międzymiastowego modelu InterUrbino.

InfoBus.pl: Jak w tym roku będzie wyglądał miejski rynek autobusów w Polsce?

Krzysztof Olszewski: Dla nas bardzo dobrze. Spodziewamy się sprzedaży na poziomie ok. 350 autobusów, co oczywiście oznacza wzrost w porównaniu do roku 2009. Prawdopodobnie nie pobijemy jednak doskonałego rezultatu z 2008 r., ale kto wie... Oczywiście zapewne czekają na nas liczne niespodzianki i to zarówno te dobre ?jak np. wygrana w zeszłym roku w przetargu na dostawę 48. autobusów dla Białegostoku, jak i te mało ciekawe, jak np. odrzucenie naszej oferty w przetargu na dostawę 16. midibusów dla MZA Warszawa z powodu ?błędu w instrukcji obsługi. To w mojej karierze zawodowej pierwszy taki przypadek, że ktoś anuluje zamówienie z tak błahego powodu i to w sytuacji pilnej potrzeby zakupu nowych pojazdów. Cóż, człowiek uczy się całe życie?Naszym zdaniem było to jednak zagranie nie fair i dlatego wnieśliśmy odwołanie. Teraz czekamy na jego rozpatrzenie. Także w tym roku na pewno nudno na rynku nie będzie?

InfoBus.pl: W 2009 roku jeszcze bardziej utrwalił się podział rynku autobusów miejskich między dwóch graczy: Solarisa i Mercedesa, którzy łącznie mają aż 75,5% udział w tym segmencie. Czy ta tendencja się utrzyma? Gdzie są pozostali producenci?


Krzysztof Olszewski: Moim zdaniem ta sytuacja wynika z podejścia do rynku, gdzie panuje niepisana zasada: ?Im bardziej się starasz tym masz większą sprzedaż?. Oczywiście nie mówimy tutaj o chwilowej, incydentalnej akcji, ale o stałej pracy u podstaw. Bardzo ważne jest utrzymanie zaangażowania na stałym poziomie. Jeżeli jakiś producent zacznie ?odpuszczać?, rynek natychmiast to wyczuje i odbije się to na jego sprzedaży. A wrócić z powrotem na ?stare?miejsce jest zdecydowanie trudniej niż zająć je za pierwszym razem. Dlatego moim zdaniem jest to tylko chwilowa tendencja i myślę, że producenci autobusów, którzy mają w naszym kraju swoje fabryki wrócą do walki o polski rynek. Ponadto są jeszcze rodzimi producenci, którzy także chcą zaistnieć w miejskim segmencie. W tej sytuacji układ sił na pewno się zmieni i to już niedługo.
Co do konkurowania z Mercedesem to moim zdaniem nie jest to wymarzona dla nas sytuacja. Wolałbym rywalizować z producentami takimi jak Volvo, MAN czy Scania, którzy mają fabryki w Polsce i tutaj odprowadzają podatki z tytułu PIT i CIT. Natomiast Mercedes nie posiada żadnej fabryki w naszym kraju i stąd nie jest to komfortowa sytuacja z punktu widzenia naszej gospodarki. Dodatkowo dochodzi jeszcze kwestia cen ich autobusów, które są powszechnie uznawane za najdroższe w Europie. Nie wiem, czy nas Polaków do końca stać na tak drogie pojazdy, ale oczywiście jest to kwestia do dyskusji.

InfoBus.pl: Zatrzymajmy się na moment na rynku trolejbusów. W zeszłym roku krzywa sprzedaży produkcji Trollino poszła znacząco do góry i pojawiła się tutaj interesująca tendencja. W Polsce Wasze trolejbusy są sprzedawane z osprzętem Medcom, w Czechach z osprzętem Skoda, a w pozostałych krajach ?z osprzętem Cegelec. Czy tak już zostanie?


Krzysztof Olszewski: Wszystkie wymienione firmy produkują doskonałe podzespoły, które idealnie pasują do naszych trolejbusów. Ze wszystkich jesteśmy zadowoleni, nie mamy żadnych problemów z serwisem i mam nadzieję, że nasza współpraca będzie dalej tak dobrze funkcjonowała, jak obecnie. Jeżeli chodzi o polski rynek to rzeczywiście trzy trolejbusy, które dostarczyliśmy miały osprzęt firmy Medcom i jak na razie jest to nasz preferowany dostawca dla polskich klientów. Aktualnie przeżywa on bardzo dynamiczny rozwój i wnikliwie obserwujemy, jak poradzi sobie z ogromną liczbą zamówień, które zebrał w zeszłym roku. To m.in. dostawa silników trakcyjnych dla brazylijskiego metra czy też tramwajowego osprzętu dla PESY w ramach kontraktu na dostawę tramwajów dla Warszawy. Znamy ten etap gwałtownego wzrostu produkcji z autopsji i wiemy, jakie mogą być tego efekty, dlatego na razie montujemy podzespoły Medcomu tylko w trolejbusach przeznaczonych na polski rynek. Mamy nadzieję, że w przyszłości będziemy wspólnie wyposażać pojazdy dla zagranicznych klientów. Na pewno na ten moment nie udałoby się wprowadzić Medcomu na czeski rynek, gdzie istnieje po prostu hegemonia Skody. Dla Czechów Skoda to nie tylko marka, ale nieodłączny element ich kraju, z którego są dumni i który bardzo mocno tkwi w ich świadomości. Dlatego tutaj Cegelec i Medcom nie mają żadnych szans. Warto podkreślić, że nam ze Skodą bardzo dobrze się współpracuje i w zeszłym roku zrobiliśmy razem całkiem sporo pojazdów. Szczególnie spodobało mi się ich podejście do kontraktu na dostawę pierwszego Trollino dla Portugalii, gdzie pokazali dużą ambicję i zaangażowanie. Myślę, że nasze firmy pod pewnych względami są do siebie podobne, co dobrze rokuje na przyszłość.

InfoBus.pl: W zeszłym roku odnotowaliście doskonałe wyniki eksportowe, które osiągnęły rekordowy pułap 852 pojazdów. I to mimo spadku ogólnej sprzedaży na europejskim rynku autobusów. Czy to wyłącznie zasługa kontaktu dla Aten na 320 autobusów?

Krzysztof Olszewski: Nie. Rzeczywiście zrealizowaliśmy gigantyczne zamówienie dla Aten w pierwszej połowie zeszłego roku i to znacząco poprawiło nam statystyki. Natomiast trzeba pamiętać, że o ten kontrakt staraliśmy się od kilku dobrych lat. I jest to kwestią bardziej przypadku, że został on zrealizowany akurat w 2009 roku. Ponadto gdyby go nie było walczylibyśmy o inne zamówienia, które dałyby nam stały wzrost produkcji. Trzy lata temu był to Berlin, dwa lata temu Dubaj, a w zeszłym roku ?Ateny. Pamiętajmy, że przy naszym aktualnym poziomie zatrudnienia i zaangażowania kapitału musimy cały czas zdobywać nowe kontrakty, aby zakład mógł wykorzystywać swoją zdolność produkcyjną. Jeżeli nie możemy liczyć na duże zamówienia, które są najbardziej pożądane ze względu na bilans zysków i strat to trzeba zabrać się za coś innego ?np. za produkcję pojazdów międzymiastowych InterUrbino.

InfoBus.pl: Cały czas głównym kierunkiem eksportu Solarisa są Niemcy, ale powoli zmniejsza się ich przewaga nad innymi krajami. Oprócz oczywiście Grecji, w zeszłym roku mocno w Waszym eksporcie zaistniała Norwegia, Szwecja, Włochy i Francja. Czy to się zmieni w tym roku?


Krzysztof Olszewski: Ten trend równoważenia się poszczególnych kierunków eksportu bardzo nam odpowiada, aczkolwiek w tym roku liczymy się z możliwością pokonania poziomu 300 szt. na niemieckim rynku. Byłby to nasz wielki sukces. Co do nowych obszarów to szczególnie perpektywicznie wygląda rynek francuski, włoski i skandynawski. I to w tej właśnie kolejności. Przyjęliśmy tutaj strategię, którą od lat z powodzeniem realizuje Mercedes ?jak już jesteś na danym rynku trzeba maksymalnie walczyć o umocnienie swojej pozycji i nie dać się zepchnąć do rolitrzeba walczyć, aby sprzedawać jak najwięcej. Nie można zrobić kroku do tytułu, a nawet stanąć w miejscu.

InfoBus.pl: Czy w tym roku powstaną nowe konstrukcje dedykowane właśnie dla klientów zagranicznych?


Krzysztof Olszewski: Tak. Właśnie kończymy montaż pierwszego autobusu niskowejściowego, piętnastometrowego, zasilanego sprężonym gazem ziemnym ?Urbino 15 LE CNG z układem drzwi 2-2-0. Jego odbiorcą będzie szwedzki odział Veolia Transport.
Kolejna ważna rzecz to uruchomienie produkcji autobusów hybrydowych o długości 12-metrów z układem firmy Eaton, gdzie będziemy standardowo stosować system stop&go. W marcu br. taki autobus oddamy w ręce międzynarodowych dziennikarzy, ab mogli go dokładnie sprawdzić. I na koniec dodam, że na targach w Hanowerze pokażemy po raz pierwszy szeregową hybrydę, którą najprawdopodobniej wyprodukujemy wspólnie z jedną z niemieckich firm.

InfoBus.pl: Jak obecnie rozwija się projekt autobusu międzymiastowego InterUrbino?


Krzysztof Olszewski: Wszystko idzie zgodnie z planem. Właśnie trwają testy ?zmęczeniowe?jednego egzemplarza na torze Tatry w Koprivnicy. Drugie InterUrbino testują polscy przewoźnicy międzymiastowi. Te doświadczenia już nam pokazały, że m.in. musimy dalej popracować nad wykończeniem sufitu i półkami bagażowymi. Łącznie w tzw. preserii wyprodukowaliśmy dwa tego typu autobusy, a produkcja trzech kolejnych ?w różnych wersjach wyposażenia, w tym także z podwójnymi drugimi drzwiami ?jest jeszcze przed nami. Jesienią planujemy uruchomić produkcję seryjną InterUrbino.
Fabryka Solarisa w Środzie Wlkp.

InfoBus.pl: I Tramino. MPK Poznań zakupi łącznie 40 tego typu tramwajów Solaris plus oczywiście w opcji po 2012 r. dalszych 20 szt. Czy realizacja tego zamówienia już się rozpoczęła?


Krzysztof Olszewski: Tak, ale nie będziemy poznańskiego kontraktu realizować we współpracy z Modertransem. Rozważaliśmy taki wariant, ale ostatecznie zdecydowaliśmy od początku do końca firmować ten produkt naszą marką. Dlatego w naszej fabryce w Środzie Wielkopolskiej wybudujemy nową halę, gdzie będziemy produkowali szkielety do tramwajów. Ich dalszy montaż będzie odbywał się w wynajętej hali. Na razie negocjujemy warunki jej dzierżawy.

InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.

Infobus
http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=30948

: 2010-02-18, 16:07
autor: Robert Reimus
Marcin_558 pisze:Fabryka Solarisa w BolechowieFabryka Solarisa w BolechowieFabryka Solarisa w BolechowieFabryka Solarisa w Bolechowie
Nie rozumiem? Chociaż byś czytał to co wklejasz!

: 2010-03-02, 21:15
autor: Marcin_558
Solarisa InterUrbino ostatnio testowali Marcopolo Vroclavia, PKS Nowy Sącz, PKS Polonus Warszawa.

PKS Polonus Warszawa:
http://www.gpa.mazowsze.pl/displayimage.php?pos=-7142
http://www.gpa.mazowsze.pl/displayimage.php?pos=-7141

: 2010-03-16, 19:28
autor: Robert Reimus
Solarisy Urbino 18M LE CNG które dotrą do Szwecji będą pierwszymi tego typu wyrobami polskiego producenta jakie opuszczą już niedługo fabrykę.
Dla wygody kierowców w pojazdach znajdą się fotele dające ustawić się wielu płaszczyznach, całkowicie skomputeryzowany panel obsługi, gdzie wszystkie informacje będą wyświetlane na kolorowym monitorze LCD.

Nowe barwy, nowe siedziska i wyprofilowanie foteli dla pasażerów w środku autobusu zapewni łatwiejsze i wygodniejsze warunki podróży dla pasażerów, włącznie ze specjalną przestrzenią dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich czy matek z wózkami dziecięcymi.

Wejście do autobusu znajdzie się bardzo nisko i w zależności od drzwi znajdzie się na wysokości między 26 a 32 cm nad poziomem jezdni.

Karoseria autobusy wykonana jest ze stali nierdzewnej oraz aluminium. Autobus będzie zasilany biometanem, tankowanym do 8 kompozytowych zbiorników umieszczonych na dachu pojazdu, dostarczanych przez firmę Raufoss. Na wyposażeniu znajdzie się jednostka napędowy marki Cummins ISLG o pojemności 8,1 litra, która dostarczy 238kW/320 KM. Będzie możliwość montażu skrzyni biegów ZF Ecolife lyb Voith DIWA 5th.
Obrazek

źródło: http://cng.auto.pl/pl/component/content ... wecji.html
(18:22:25) Marcin: a i dopisz że odemnie to info :D
(18:22:29) Marcin: na złość
Dopisuję;)

Solaris Bus & Coach

: 2011-02-27, 16:44
autor: spooney
Solaris wprowadza BHNS - inteligentne autobusy bez kierowcy

Solaris Bus & Coach z podpoznańskiego Bolechowa wjeżdża na techniczne wyżyny. Najnowsze dziecko polskiej firmy od kilku dni jeździ po ulicach Paryża. Na razie od innych pojazdów wyróżnia go tylko kosmiczny design. Jednak już za rok może być w nim zbędny... fotel kierowcy.

Autobus jest przygotowywany do tego, żeby zamiast człowieka poprowadził go komputer wspierany przez czułe oczy kamer. Jak mówi Krzysztof Olszewski, szef rady nadzorczej firmy oraz jej współwłaściciel, pod tym kątem pojazd będzie testowany właśnie przez rok przez jedną z francuskich firm transportowych, przymierzającą się do startu w zapowiadanym przez miasto przetargu na szybki autobus miejski (BRT).

W najbliższych latach zarząd transportu miejskiego w Paryżu zaplanował budowę specjalnych, wydzielonych linii oraz zakup pojazdów takich, jakie skonstruował Solaris. Inteligentne autobusy mają poruszać się po specjalnie wydzielonych pasach naszpikowanych dla bezpieczeństwa elektroniką.

Najbardziej znanym przykładem takiego rozwiązania komunikacyjnego jest brazylijska Kurytyba. Jeszcze na początku XXI wieku zamiast kosztownego metra władze miasta zbudowały system szybkich autobusów, wyznaczając pięć osi w mieście. Podobne rozwiązania można znaleźć także w innych miastach Ameryki Płd. oraz w Los Angeles czy Bostonie. Tam jednak pojazdy prowadzą kierowcy.

Autobus BHNS bazuje na znanej i sprawdzonej konstrukcji Urbino 18. Jest pojazdem hybrydowym w 30 proc. opartym na polskich podzespołach.

http://forsal.pl/artykuly/490558,solari ... rowcy.html

Obrazek

Obrazek

Obrazek

[Przetarg] Autobusy - 14szt. krótkich, 10szt. przegubowych

: 2013-03-12, 22:26
autor: Jarek
w ramach ciekawostki podaje linka ;-) jakby co niech moderator umieści w odpowiednim temacie :-)
http://www.sfora.biz/Oto-polski-hit-eks ... raj-s53425

/mod/ przeniesione

Solaris Bus & Coach

: 2013-04-02, 08:52
autor: Kubuś

Solaris Bus & Coach

: 2014-02-06, 12:23
autor: Marcin_558
Infobus pokazał coś z IV generacji w artykule podsumowującym 2013 w Solarisie:

Solaris podsumowuje rok 2013

http://infobus.pl/text.php?from=main&id=61918
No to czego się spodziewałem przód będzie z InterUrbino II:

Obrazek

Solaris Bus & Coach

: 2014-04-30, 12:24
autor: misiekbydzia

Solaris Bus & Coach

: 2014-05-20, 15:44
autor: Kubuś

Re: Solaris Bus & Coach

: 2014-06-04, 19:15
autor: Darron
Taka mała nowość Solarisa.

http://www.nowysolaris.pl/

Re: Solaris Bus & Coach

: 2014-08-20, 13:51
autor: sebag23
:gazeta: Solaris będzie mógł zwiększyć produkcję. Rozbudowa fabryki za 45 mln zł

Źródło: Biztok

http://www.biztok.pl/moto/solaris-bedzi ... -zl_a17299

Solaris Bus & Coach

: 2015-02-06, 19:06
autor: Marcin_558
Nowy podmiejski/szkolny Solaris. Premiera w październiku:

Obrazek

info z km-forum: http://www.km-forum.com.pl/viewtopic.ph ... &start=285

Solaris Bus & Coach

: 2015-02-06, 20:38
autor: Marcin_558
z forum km-poznań:
Garbi pisze:Złapaliśmy go w Bolechowie. Z dwa tygodnie temu.

Obrazek

http://www.km-poznan.pl/forum/viewtopic.php?t=1704

Solaris Bus & Coach

: 2015-02-07, 00:22
autor: Marcin_558
Pojawił się artykuł tym Solarisie:
Solaris szykuje premierę 8-metrowego autobusu
Autor: Aleksander Kierecki

Podczas lutowej konferencji prasowej w Warszawie, Solaris przedstawił pierwsze wizualizacje nowego autobusu lokalnego o długości 8 m i masie całkowitej na poziomie ok. 7,5 t. Może on również z powodzeniem pełnić rolę gimbusa. Zdaniem zarządu firmy to naturalne uzupełnienie oferty produktowej i wejście w segment pomiędzy miejskim Urbino, a międzymiastowym InterUrbino. Pierwszy prototyp midibusa już jeździ, a jego wielka premiera ma odbyć się podczas październikowych targów w Kortrijk. Do tego momentu powstaną dwa prototypy –niewykluczone, że drugi zostanie jeszcze wydłużony o 0,8 m. Oba przejdą serię testów, podobnie jak ich więksi miejscy bracia. Pierwszy prototyp oferuje 31+1 miejsc siedzących, układ drzwi 0-2-0, a jego stylistyka bezpośrednio nawiązuje do Nowego Urbino. Została zresztą opracowana przez to samo berlińskie biuro projektowe. Generalnie bardzo nam się podobają jego boczne ściany i tylny panel. Opadającą dolna linia przedniej szyby to znak firmowy Solarisa, natomiast nowoczesny wygląd przodu „wyhamowują”klasyczne okrągłe reflektory. Wydaje się, że jest to celowy zabieg, aby dopasować stylistykę do gustu jak najszerszego grona użytkowników i jednocześnie podkreślić niskobudżetowy charakter autobusu. Warto pamiętać, że zgodnie z pierwszymi założeniami, pojazd ten ma być rozsądną cenowo propozycją dla gmin. Stąd też, aby maksymalnie ograniczyć jego cenę zakupu producent z Bolechowa sięgnął po masowo produkowane podwozie DAF LF. Platforma ta, wraz z wprowadzeniem nowej jednostki napędowej Euro 6, została całkowicie przeprojektowana, dzięki czemu udało się uzyskać lepszą sztywność, dobre właściwości jezdne, niską masę własną i całkowicie płaską podłogę. Co ważne, podzespoły takie jak zbiorniki powietrza i elektroniczny układ sterowania hamulcami są rozmieszczone we wnętrzu podwozia, dzięki czemu pozostawiono dużo wolnej przestrzeni na montaż innych podzespołów. Kolejny plus to różne konfiguracje rozstawu osi. W wersjach o masie całkowitej pojazdu od 7,5 do 12 t dostępnych jest aż osiem wariantów rozstawu osi —od 3,00 do 5,40 m. W tm zakresie gabarytowym podwozie wyposażone w koła o średnicy 17,5 cala.

Strategicznym elementem autobusu jest zupełnie nowy, czterocylindrowy silnik PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 l, który dostępny jest w trzech wersjach –o mocy od 112 kW/150 KM do 157 kW/210 KM. Z kolei w układzie przeniesienia napędu zamontowano manualną, 6-biegowa przekładnię firmy ZF. Zalety jednostki PX-5 to m.in. długie okresy międzyobsługowe rzędu 60 000 km oraz czyszczenie aktywnego filtra cząstek stałych po 320 000 km lub po 5 latach. Dzięki technologii Euro 6 zapewnia ona również niskie zużycie paliwa. Ponadto silnik Paccar to kolejny element wspólny z autobusami Urbino, a przede wszystkim ta sama, szeroka sieć serwisowa. Podsumowując: najnowsze pojazd Solarisa to naszym zdaniem bardzo ciekawy projekt, która ma szanse przyjąć się nie tylko na polskim rynku, ale także w innych krajach naszego regionu, które cierpią na brak tanich i niezawodnych autobusów o pojemności powyżej 30 miejsc. Dzięki zastosowaniu ciężarówkowego podwozia, Solaris może zaproponować atrakcyjną cenę, a dodatkowo ma po swojej stronie gęstą sieć serwisową. Co do kosztu zakupu to jeżeli ten autobus miałby wygrywać ze swoimi konkurentami w tym segmencie, czyli modelami Autosan Tramp czy Kapena Moveo, to jego cena powinna mieścić się na poziomie ok. 400-420 tyś. PLN netto. Wówczas biorąc pod uwagę pozycję Solarisa na autobusowym rynku w Polsce, można byłoby prognozować jego rynkowy sukces. I już na koniec - kwestia nazwy pojazdu. Aktualnie w Solarisie trwa wewnętrzny konkurs na najlepszą propozycję. Naszym zdaniem przy takiej segmentacji produktu powinna by ona jak najprostsza, dlatego proponujemy Solaris Regio.

http://www.infobus.pl/text.php?from=main&id=69259

Solaris Bus & Coach

: 2015-02-11, 08:43
autor: Kubuś
Trzeba przyznać, że autobus prezentuje się bardzo ohydnie.