Solaris pracuje nad elektrobusem

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
Michał
Posty: 682
Rejestracja: 2009-08-17, 12:20
Lokalizacja: Bydgoszcz

Solaris pracuje nad elektrobusem

Post autor: Michał » 2011-02-09, 17:09

Jak poinformował ?Dziennik Gazeta Prawna?, producent autobusów Solaris prowadzi prace nad prototypem autobusu elektrycznego. Projekt pod nazwą 'Pierwszy w Europie polski autobus elektryczny firmy Solaris' jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 ?2013. Całkowity koszt realizacji projektu to 9.419.890 zł, a przyznane dofinansowanie to 3.110.285 zł (ok. 30% kosztów kwalifikowalnych). Oficjalny start to 20 maj 2010 r. a koniec 1 kwiecień 2013 r. Projekt ma na celu opracowanie elementów składowych systemu napędowego oraz systemu zarządzania i magazynowania energii wraz z adaptacją konstrukcji nośnej, zbudowanie prototypu w pełni elektrycznego autobusu zasilanego bateriami oraz po serii testów, badań i prac optymalizacyjnych, wdrożenie nowego produktu do produkcji seryjnej. Jaki pisze 'DGP pierwszy elektrobus ma być gotowy już w czerwcu br., a uruchomienie seryjnej produkcji planowane jest za dwa lata. Koszt inwestycji Solisa w projekt autobusu elektrycznego szacowany jest na ponad 6,3 mln zł. Podjęty program badawczy to potwierdzenie dotychczasowych wypowiedzi zarządu spółki, że to właśnie autobusy elektryczne, a nie hybrydy czy diesle, są przyszłością komunikacji miejskiej na świecie. O tym m.in. mówił Krzysztof Olszewski, szef Solarisa na targach IAA w wywiadzie dla InfoBusa.

Jak powiedział DGP Rafał Białek, lider zarządzania projektami w biurze rozwoju Solaris-Integrator, praca nad autobusem elektrycznym do łatwych nie należy. Podstawowy problem to dostęp do części i komponentów. ??Liczba poddostawców jest ograniczona ?mówi Białek. Najtrudniej jest o dobre baterie. Dlatego na początku stycznia br. Solaris ogłosił specjalny przetarg, który ma wyłonić potencjalnego dostawcę tego strategicznego komponentu. O ten kontrakt mogą ubiegać się firmy, które zaprojektują oraz wykonają baterię trakcyjną dla autobusu elektrycznego o następujących parametrach:
1. napięcie znamionowe baterii 600-750 V
2. Masa <2000kg
3. Objętość, wymiary maksymalne, punkty montażowe zgodnie z zaprezentowanym poniżej rysunkiem ?Ograniczenia gabarytowe jednego modułu baterii?. W autobusie możliwe jest zamontowanie maksymalnie dwóch modułów baterii.
4. Spełnienie charakterystyk ładowania ?rozładowania. Dodatkowe obciążenie baterii związane z ogrzewaniem elektrycznym maksymalnie 14kW
5. Energia zgromadzona w bateriach umożliwiająca przejechanie 100 km
6. Praca baterii w zakresie temperatur od -20 do 55 stopni.
7. Możliwość ładowania baterii w temperaturach ujemnych
8. Prąd ładowania/ rozładowania przy pracy niepowodujący nadmiernego starzenia się baterii
9. Wykonanie modułowe baterii
10. Zapewnienie optymalnej temperatury pracy baterii poprzez zaprojektowanie i wykonanie odpowiedniego układu chłodzenia / ogrzewania baterii (jeżeli jest to wymagane)
11. Deklaracja dotycząca trwałości prototypowej baterii - minimum 3 lata
12. Gwarancja dla prototypowej baterii ?minimum 12 miesięcy
13. Tolerancje wykonania dotyczące pojemności znamionowej dla nowej baterii przy produkcji seryjnej +- 7%
14. Obudowa ?stopień ochrony minimum IP45B
Ponadto Solaris wymaga od wykonawcy reakcji serwisu w ciągu 48 godzin w przypadku naprawy gwarancyjnej i po gwarancyjnej dla prototypu baterii. Firma taka powinna posiadać też certyfikaty PN-EN ISO 9001 i ISO/TS 16949. Wraz z dostarczeniem prototypu Solaris wymaga również serii niezbędnych badań, testów oraz przedstawienia dokumentacji technicznej do produkcji seryjnej baterii. Przy wyłonieniu zwycięzcy producent z Bolechowa zastosuje następujące kryteria i ich wagę: cena oferty - 30%;referencje - 30% oraz weryfikacja parametrów i wymagań technicznych - 40%. Składanie ofert potrwa do 1 lutego br., a nieprzekraczalny termin dostawy pierwszych prototypowych baterii to 30.05.2011 roku. Szczegóły tego zmówienia dostępne są tutaj.
Równolegle Solaris zaprasza do składania ofert w zakresie wykonania kolejnego istotnego komponentu dla autobusu elektrycznego, jakim jest agregat prądotwórczy. Tutaj oferty można składać do 1.03.2011 roku. Szczegóły znajdują się tutaj.


Jak możemy dalej przeczytać w ?Dzienniku Gazecie Prawnej??Solaris bierze też udział w unijnym programie ?European Green Cars Initiative?, do którego polski producent dołączył 1 grudnia 2010 r. Celem powołanego konsorcjum jest przygotowanie i wspieranie mechanizmów zwiększenia ekologiczności europejskiej motoryzacji. Solaris znalazł się tutaj w renomowanej grupie wraz z Renault, Volvo, Continentalem, Valeo i Boschem. A co się dzieje w tym zakresie w Polsce? Nic. I winę za taki stan w dużej mierze ponosi rząd, który przez lata tylko mówi o ekologii. Natomiast zaczyna coś się dziać w samych samorządach. Przykładowo w Warszawie stanęło w ostatnim czasie 10 punktów szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Słupki, przypominające małe parkomaty, to punkty szybkiego ładowania o mocy do 22 kW. Punkty są bezpłatne i ogólnodostępne: obecnie ich finansowanie oraz pokrycie kosztów energii zapewnia RWE. Dziewięć z dziesięciu nowych stacji zapewnia szybkie ładowanie. W każdym takim punkcie w ciągu niespełna godziny (przy baterii 15 kWh ładowanie od 0-100% zajmuje 40 min.) można do pełna naładować akumulatory samochodu elektrycznego. W standardowym gniazdku ładowanie baterii do pełna trwa około sześciu godzin. Ładowanie do pełna samochodu z baterią 15kWh wyczerpaną do połowy, trwa około 20 minut.
Punkty ładowania zostały rozplanowane w taki sposób, aby ułatwić komunikację użytkownikom niskoemisyjnych samochodów. Elektryczny samochód można bezpłatnie naładować obecnie między innymi w okolicach Pałacu Kultury i Nauki (obok Kinoteki i Sali Kongresowej), przy ul. Pięknej, Rychlińskiego, Nieświeskiej.
Projekt RWE i Warszawy to kolejny element budowy w stolicy warunków dla funkcjonowania ekologicznego transportu prywatnego i publicznego. Projekt ma charakter pilotażowy. Dopiero informacja o faktycznym zapotrzebowaniu pozwoli nam realnie planować dalsze działania, umacniające pozycję Warszawy jako lidera polskich miast w działaniach na rzecz efektywności energetycznej i ochrony klimatu. Stolica - angażując się w działania na rzecz elektrycznego transportu ?wypełnia też postanowienia wynikające z uchwalonych dokumentów odnośnie efektywności energetycznej i ochrony klimatu, m.in. Porozumienia Burmistrzów o redukcji emisji CO2 czy Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu. Czyli jak się okazuje można coś zrobić?

Źródło: http://infobus.pl/text.php?from=main&id=37873

ODPOWIEDZ