Ciekawostki PRL-u. Niezrealizowane projekty, głupie pomysł

Dyskusje, zdjęcia, materiały archiwalne itp.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ciekawostki PRL-u. Niezrealizowane projekty, głupie pomysł

Post autor: Darek » 2008-10-22, 23:27

- pod r. Jagiellonów w przejściu podziemnym planowano umieścić dyżurkę MPK, oraz.... komisariat MO
- na placu Teatralnym (Zjednoczenia) miało powstać kolejne rondo... (wyobrażacie sobie te korki!) Planowano wyburzenie całego kwartału ulic Jagiellońskiej, Pocztowej, Stary Port (Marchlewskiego) i pl. Teatralny. Na szczęście zabrakło pieniędzy.
- Kolejne wielkie rondo miało powstać po przedłużeniu Marcinkowskiego do Focha (Armii Czerwonej)
- już w latach 60 planowano przebudowę Zbożowego Rynku (R. Kujawskiego) oraz usunięcia z tamtąd tramwajów
- na ulicy Szerokiej (Wyszyńskiego) planowano budowę 33 piętrowego wieżowca mieszkalnego! Następnie plany zmieniono i postanowiono zbudować kilka... 23 piętrowców... Jak to się skończyło dobrze wiemy...
- początek budowy opery miał nastąpić w 1974 roku...
- planowano budowę "wielkiej hali sportowej na 6 tys. miejsc" już w latach 60-ych
......nieopodal miał powstać "Dom Wędkarza" :)
- na placu Kościeleckich miał stanąć ratusz miejski
- w planach budowy Wzg. Wolności były budynki 16- 24 piętrowe…
- w kwartale: Jagiellońska, 3 maja, Moczyńskiego, Park Ludowy miało powstać bydgoskie „city” . Miało tam stanąć 8 domów towarowych, biurowiec i hotel. Na szczęście stanęły tylko 2 ostatnie, a nie 8 „Kaskad”…
- na Szymanowskiego w miejscu ogródków działkowych miała stanąć ogromna biblioteka
- w miejscu dzisiejszej TVP miał stanąć „Kombinat prasowy”. Miały tam być siedziby wszystkich bydgoskich gazet i Ruchu, drukarnia i (jakby inaczej) ogromny 18 piętrowy wieżowiec. Zbudowano chyba tylko drukarnię
- 14 kondygnacyjny wieżowiec Makrumu przy Sułkowskiego- kolejny ambitny pomysł
„inwestycja zostanie zrealizowana w kolejnej 5-latce” Tak, tak…

Piszcie inne szalone, nierealne, głupie pomysły PRL-u. Przede wszystkim te niezrealizowane…

Awatar użytkownika
Jakub Sobel
Posty: 334
Rejestracja: 2007-02-01, 14:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jakub Sobel » 2008-10-22, 23:33

- w planach budowy Wzg. Wolności były budynki 16- 24 piętrowe…
Hardkorowo :P
A to pomysł, który jest niezrealizowany, ale nie był głupi. Zwłaszcza jak się teraz Stary Fordon ogląda, to się płakać chce, że tego nie zrobili:
Ciągi pieszo-jezdne miały łączyć Fordon z Myślęcinkiem wzdłuż skarpy pradoliny Wisły.
Wzdłuż Wisły od toru regatowego zaplanowano promenady spacerowe oraz przystanie statków pasażerskich. Na nabrzeżu Wisły na zapleczu starego Fordonu planowano park rekreacyjno sportowy. Tereny te miały być połączone ciągami spacerowymi z rynkiem fordońskim.
Stary Fordon miał pozostać jako centrum o klimacie staromiejskim przeznaczony na funkcje kulturalne i rekreacyjne. Nie planowano tam budowy blokowisk, lecz co najwyżej plomby w istniejącej zabudowie. Rynek planowano otworzyć na Wisłę, poprzez wyburzenie budynków, powiększenie rynku i otwarcie perspektywy widokowej na Wisłę. Więzienie miało być zlikwidowane, względnie zmieniona jego funkcja na gastronomiczno-hotelową. Dawna synagoga miała spełniać rolę centrum kultury. Na terenie starego Fordonu planowano też utworzenie salonu wystaw artystycznych, akademickiego domu kultury, kina letniego, hotelu turystycznego.
No może jednak przerobienie więzienia na hotel, to nie teges :P
23-25 Lipiec, Szczytno, Hunter Fest: In Flames, Motorhead, Arch Enemy, Tarja Turunen, Vader i wiele innych. Karnet 3 dni+pole namiotowe 150zł. Ktoś chętny?

Awatar użytkownika
heimat
Posty: 393
Rejestracja: 2008-01-21, 23:06
Lokalizacja: BzB
Kontakt:

Post autor: heimat » 2008-10-22, 23:37

Darek pisze:planowano przebudowę Zbożowego Rynku (R. Kujawskiego)
chyba Bernardyńskiego
Qbasob pisze:Więzienie miało być zlikwidowane, względnie zmieniona jego funkcja na gastronomiczno-hotelową
przecież pełni funkcję gastronomiczno-hotelową
方法は非常に甘い乳児は緑の子供たち
כיצד הם מאוד מתוק תינוק ירוק ילדים
πόσο πολύ γλυκό είναι νεοσύστατες πράσινα παιδιά

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2008-10-22, 23:53

To byśmy mieli wieżowce
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2008-10-23, 00:01

chyba Bernardyńskiego
Właśnie nie.
Przed budową r. Kujawskiego w latach 80-ych, Kujawskim nazywano dzisiejsze Bernardyńskie.
Nowe Kujawskie nazwano widocznie z braku pomysłu, więcej mieli na Zbożowy rynek pomysłów.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Robert Reimus » 2008-10-23, 00:08

Coniektórych pomysłów dzięki Bogu nie udało się zrealizować.. z Pięknej Starej Bydgoszczy kompletnie nic już by nie zostało:/

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2008-10-23, 00:14

A to nie było rondo Karpackie? W ogole tam przejścia były kiedykolwiek czynne?
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
Jakub Sobel
Posty: 334
Rejestracja: 2007-02-01, 14:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jakub Sobel » 2008-10-23, 00:41

Chyba ich nigdy nie skończyli, bo nie ma do nich dojść. Przynajmniej dzięki nim widać, że tramwaj miał iść dalej prosto, bo jest podwójne wyjście na perony.
23-25 Lipiec, Szczytno, Hunter Fest: In Flames, Motorhead, Arch Enemy, Tarja Turunen, Vader i wiele innych. Karnet 3 dni+pole namiotowe 150zł. Ktoś chętny?

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2008-10-23, 01:12

To indentyczny projekt jak r. Jagiellonów. Wszędzie gdzie planowano tramwaje, zostawiono na nie miejsce i słupy oświetleniowe.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: spooney » 2008-10-23, 01:18

Qbasob pisze:Chyba ich nigdy nie skończyli, bo nie ma do nich dojść.
Skończyli wszystko oprócz wyjść na perony tramwajowe.
Pozostałe przejścia były czynne dla pieszych, ale ludzie i tak przechodzili górą więc je zamknięto i tak jest do dzisiaj.
Chcieli potem zrobić tam market, parking podziemny...
Obrazek

Awatar użytkownika
Jakub Sobel
Posty: 334
Rejestracja: 2007-02-01, 14:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jakub Sobel » 2008-10-23, 01:23

Dzięki za informacje, o tym nie wiedziałem. W sumie to żałosny powód, wystarczyło zrobić wysokie słupki i by się ludziom odechciało.
23-25 Lipiec, Szczytno, Hunter Fest: In Flames, Motorhead, Arch Enemy, Tarja Turunen, Vader i wiele innych. Karnet 3 dni+pole namiotowe 150zł. Ktoś chętny?

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2008-10-23, 01:28

Pewnie szerzył się wandalizm, jezeli są bliźniacze do tych jagielonskich to muszą byc szerokie, tam sklepów nie było.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
Jakub Sobel
Posty: 334
Rejestracja: 2007-02-01, 14:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Jakub Sobel » 2008-10-23, 01:31

Czy bliźniacze to nie wiem. Inaczej wyjścia mają. Dodatkowe na tramwaj po wschodniej stronie ronda. I pojedyncze na wszystkich 'rogach'.

W starym artykule z Expressu znalazłem:
Bo teraz piesi musieliby pokonywać około 100-metrowy tunel o szerokości 10 metrów, a potem 60-metrowy odcinek, gdzie od ściany do ściany są 4 metry.
http://bydgoszcz.naszemiasto.pl/wydarzenia/263265.html
23-25 Lipiec, Szczytno, Hunter Fest: In Flames, Motorhead, Arch Enemy, Tarja Turunen, Vader i wiele innych. Karnet 3 dni+pole namiotowe 150zł. Ktoś chętny?

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: korpi » 2008-10-23, 12:21

Podziemia pod rondem były krótko otwarte w 1994r. Ale szybko zamknęli bo wąskie długie korytarze były "nie ciekawie" (porównajcie z Poznańskm Kaponiera dawn. Kopernika). A zbierały się... wiadomo co

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2008-10-23, 12:26

Nie wiem, czy nie jest to obiekt ochrony cywilnej.
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: korpi » 2008-10-23, 12:52


Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: spooney » 2008-10-23, 13:44

To ja może do niezrealizowanych projektów dodałbym przystanek kolejowy na Błoniu.
Powstała tylko kładka łącząca Błonie z Miedzyniem i zejścia na nigdy nie wybudowane perony.
Obrazek

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2008-10-23, 15:12

Sama kładka jest w opłakanym stanie :/
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: korpi » 2008-10-23, 16:26

Krzysztof II pisze:Sama kładka jest w opłakanym stanie :/
Aż tak źle nie jest. Ale na pewno ma swoje lata.
Ale co że jest kładka a perony? A raczej ich brak

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2009-04-30, 12:51

Tuż po wojnie planowano wybudowanie w Łęgnowie ogromnej huty żelaza. Z ekonomicznego punktu widzenia pomysł był świetny. Blisko morza- wykorzystanie Brdy i Wisły do transportu, szlaki kolejowe na Poznań, Zduńską Wolę, Warszawę...
Zwyciężyła jednak polityka- powstała nowa huta, w celu osłabienia inteligecji krakowskiej "proletariackim" osiedlem. Podobnie huta warszawska... Ciekawe jak wyglądała by Bydgoszcz z Łęgnowem- osiedlem podobnym do Nowej Huty...
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

ODPOWIEDZ