Oznaczenie linii przed 1912 rokiem.

Dyskusje, zdjęcia, materiały archiwalne itp.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
mc_pele
Członek Stowarzyszenia
Posty: 539
Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
Lokalizacja: Bdg - Wilczak
Kontakt:

Oznaczenie linii przed 1912 rokiem.

Post autor: mc_pele » 2009-09-25, 19:36

Jak wiemy w 1912 roku wprowadzono oznaczenie linii kolorami - czerwona z PeKaPu na Okole, zielona z Koszar na Strzelnicę i biała dzisiejsza "trójka" - jak było wcześniej? Część artykułów mówi o liniach konnych A i B, spotkałem się nawet z oznaczeniem numerowym - 1,2 , od 1900 3, czy jakieś źródło mówi bardzo wyraźnie że linie te były w jakiś sposób oznaczane czy nie było żadnych oznaczeń oprócz przystanku końcowego?
3N Wilczak

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2009-09-25, 20:44

Od początku, co widać na starych fotografiach opisywano tylko trasę przebiegu. Nie widać na nich numerów tras tylko gotyckim pismem opisaną trasę. Później zaczęto oznaczać wozy kolorami danych tras. W latach 30 wprowadzono świecącą kwadratową literkę, lub w niektórych wozach blaszkę z literką na dachu wozu. Zmianę opisuje "Pamiętnik gapia", oraz pewien artykuł w DB z 33 roku:
Od pewnego czasu tramwaje bydgoskie zostały zreformowane w tym sensie, że wagony każdej z trzech linii, oprócz dawnych czerwonych, zielonych i białych tablic, pasów i lamp, otrzymały jeszcze duże litery "A" - "B" - "C" w dostosowanych kolorach.
Jeśli chodzi o oznaczenia cyfrowe, te weszły dopiero w 48 roku zdaje się i wcześniej się z nimi nie spotkałem.
Jeśli przed 12 rokiem były inne symbole niż kolory, to pewnie w tradycji ustnej a nie oficjalnie na wozach czy na piśmie.

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2010-04-19, 21:56

Tak jak pisałem wcześniej, w styczniu 1949 roku zamieniono numerację literową na cyfrową. Było to w związku z uruchomieniem linii 4 (D) na innej trasie (Dworzec- Bielawy) po zbudowaniu lewoskrętu z Dworcowej w Al. I Maja.

Awatar użytkownika
Mati
Posty: 46
Rejestracja: 2008-04-22, 11:32
Lokalizacja: Grudzi
Kontakt:

Post autor: Mati » 2010-05-15, 19:23

W 1912 roku również w Szczecinie linie tramwajowe oznaczono kolorami, ale numery już miały w 1905 roku. Z Bydgoszczą, jak widać, było inaczej. W Grudziądzu obecny system numeracji został wprowadzony po wojnie, a wcześniej "Jedynkę" nazywano linią główną, a "dwójka" w miejscowej gwarze funkcjonowała jako linia B. Ciekaw jestem, jak oznaczono w Bydgoszczy kursy nocne na liniach tramwajowych przed wojną i zaraz po niej.
Ostatnio zmieniony 2010-05-15, 19:27 przez Mati, łącznie zmieniany 1 raz.
http://www.marcinklassa.pl/
Strona autorska
Zapraszam

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2010-05-15, 19:57

Ciekaw jestem, jak oznaczono w Bydgoszczy kursy nocne na liniach tramwajowych przed wojną i zaraz po niej.
Przed wojną nie było linii nocnych. Te kursujące po wojnie tylko przez 2 miesiące chyba w 49 albo 48 miały te same oznaczenia jak dzienne.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
Mati
Posty: 46
Rejestracja: 2008-04-22, 11:32
Lokalizacja: Grudzi
Kontakt:

Post autor: Mati » 2010-05-17, 16:43

A-ha. Ale były jakieś pojedyncze kursy nocne, jak w Grudziądzu, coś w rodzaju 0.00 i 2.10, do przyjazdów i odjazdów pociągów nocnych na PKP?
http://www.marcinklassa.pl/
Strona autorska
Zapraszam

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2010-05-17, 16:48

Nic mi na ten temat nie wiadomo. Ostatnie kursy "A" z dworca przed 1949 rokiem były o 22:48. Możliwe że w latach 50. wprowadzono coś takiego, ale na razie nic mi na ten temat nie wiadomo.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
Mati
Posty: 46
Rejestracja: 2008-04-22, 11:32
Lokalizacja: Grudzi
Kontakt:

Post autor: Mati » 2010-05-17, 18:50

To czyli, że przyjmujemy, że nie było linii ani osobnych kursów nocnych - stan wiedzy na dzień dzisiejszy.
http://www.marcinklassa.pl/
Strona autorska
Zapraszam

Awatar użytkownika
mc_pele
Członek Stowarzyszenia
Posty: 539
Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
Lokalizacja: Bdg - Wilczak
Kontakt:

Post autor: mc_pele » 2010-07-28, 12:43

Były :)


część mojej magisterki:
Uchwałą Zarządu Miejskiego od 1 lutego 1949 na bydgoskie torowiska wyjechały pierwsze powojenne tramwaje nocne, ich rozkład jazdy był ściśle dopasowany do godzin przyjazdów i odjazdów pociągów na stacji Bydgoszcz Główna .
Wprowadzono 3 nocne linie:

N1 Dworzec PKP ? Dworcowa ? Gdańska ? Plac Teatralny ? Mostowa ? Stary Rynek ? Stefana Batorego ? Długa ? Wełniany Rynek ? Wierzbickiego ? Poznańska ? Świętej Trójcy ? Grunwaldzka ? Okole
N2 Dworzec PKP - Dworcowa ? Gdańska ? Chodkiewicza ? Bielawy
N3 Dworzec PKP ? Dworcowa ? Gdańska ? Jagiellońska ? Fordońska ? Bartodzieje Wielkie .

Niestety z powodu bardzo małego zainteresowania przejazdami nocnymi wśród pasażerów linie nocne zlikwidowano już po miesiącu
Numerację liczbową wprowadzam dla ułatwienia, najprawdopodobniej były to typowe pociągi nocne oznaczane jedynie tablicami z trasą. Dla ułatwienia wprowadzam też dzisiejsze nazwy ulic.

źródła:

1.APB, Akta Zarządu Miejskiego Bydgoszczy, Budżet Bydgoszczy na 1949 rok, sygn. 250
2. Zamiast pieszo tramwajem będziemy jeździć w nocy na dworzec kolejowy, Gazeta Pomorska 1949 nr 27 s. 6
3N Wilczak

ODPOWIEDZ