Oznaczenie linii przed 1912 rokiem.
Moderator: spooney
- mc_pele
- Członek Stowarzyszenia
- Posty: 539
- Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
- Lokalizacja: Bdg - Wilczak
- Kontakt:
Oznaczenie linii przed 1912 rokiem.
Jak wiemy w 1912 roku wprowadzono oznaczenie linii kolorami - czerwona z PeKaPu na Okole, zielona z Koszar na Strzelnicę i biała dzisiejsza "trójka" - jak było wcześniej? Część artykułów mówi o liniach konnych A i B, spotkałem się nawet z oznaczeniem numerowym - 1,2 , od 1900 3, czy jakieś źródło mówi bardzo wyraźnie że linie te były w jakiś sposób oznaczane czy nie było żadnych oznaczeń oprócz przystanku końcowego?
3N Wilczak
Od początku, co widać na starych fotografiach opisywano tylko trasę przebiegu. Nie widać na nich numerów tras tylko gotyckim pismem opisaną trasę. Później zaczęto oznaczać wozy kolorami danych tras. W latach 30 wprowadzono świecącą kwadratową literkę, lub w niektórych wozach blaszkę z literką na dachu wozu. Zmianę opisuje "Pamiętnik gapia", oraz pewien artykuł w DB z 33 roku:
Jeśli przed 12 rokiem były inne symbole niż kolory, to pewnie w tradycji ustnej a nie oficjalnie na wozach czy na piśmie.
Jeśli chodzi o oznaczenia cyfrowe, te weszły dopiero w 48 roku zdaje się i wcześniej się z nimi nie spotkałem.Od pewnego czasu tramwaje bydgoskie zostały zreformowane w tym sensie, że wagony każdej z trzech linii, oprócz dawnych czerwonych, zielonych i białych tablic, pasów i lamp, otrzymały jeszcze duże litery "A" - "B" - "C" w dostosowanych kolorach.
Jeśli przed 12 rokiem były inne symbole niż kolory, to pewnie w tradycji ustnej a nie oficjalnie na wozach czy na piśmie.
W 1912 roku również w Szczecinie linie tramwajowe oznaczono kolorami, ale numery już miały w 1905 roku. Z Bydgoszczą, jak widać, było inaczej. W Grudziądzu obecny system numeracji został wprowadzony po wojnie, a wcześniej "Jedynkę" nazywano linią główną, a "dwójka" w miejscowej gwarze funkcjonowała jako linia B. Ciekaw jestem, jak oznaczono w Bydgoszczy kursy nocne na liniach tramwajowych przed wojną i zaraz po niej.
Ostatnio zmieniony 2010-05-15, 19:27 przez Mati, łącznie zmieniany 1 raz.
- mc_pele
- Członek Stowarzyszenia
- Posty: 539
- Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
- Lokalizacja: Bdg - Wilczak
- Kontakt:
Były
część mojej magisterki:
źródła:
1.APB, Akta Zarządu Miejskiego Bydgoszczy, Budżet Bydgoszczy na 1949 rok, sygn. 250
2. Zamiast pieszo tramwajem będziemy jeździć w nocy na dworzec kolejowy, Gazeta Pomorska 1949 nr 27 s. 6
część mojej magisterki:
Numerację liczbową wprowadzam dla ułatwienia, najprawdopodobniej były to typowe pociągi nocne oznaczane jedynie tablicami z trasą. Dla ułatwienia wprowadzam też dzisiejsze nazwy ulic.Uchwałą Zarządu Miejskiego od 1 lutego 1949 na bydgoskie torowiska wyjechały pierwsze powojenne tramwaje nocne, ich rozkład jazdy był ściśle dopasowany do godzin przyjazdów i odjazdów pociągów na stacji Bydgoszcz Główna .
Wprowadzono 3 nocne linie:
N1 Dworzec PKP ? Dworcowa ? Gdańska ? Plac Teatralny ? Mostowa ? Stary Rynek ? Stefana Batorego ? Długa ? Wełniany Rynek ? Wierzbickiego ? Poznańska ? Świętej Trójcy ? Grunwaldzka ? Okole
N2 Dworzec PKP - Dworcowa ? Gdańska ? Chodkiewicza ? Bielawy
N3 Dworzec PKP ? Dworcowa ? Gdańska ? Jagiellońska ? Fordońska ? Bartodzieje Wielkie .
Niestety z powodu bardzo małego zainteresowania przejazdami nocnymi wśród pasażerów linie nocne zlikwidowano już po miesiącu
źródła:
1.APB, Akta Zarządu Miejskiego Bydgoszczy, Budżet Bydgoszczy na 1949 rok, sygn. 250
2. Zamiast pieszo tramwajem będziemy jeździć w nocy na dworzec kolejowy, Gazeta Pomorska 1949 nr 27 s. 6
3N Wilczak