Na uwagę zasługują ówczesne nazwy ulic i placów.linia nr 1:
Łączy dworzec główny z dworcem kolei wąskotorowej na Okolu przebiegając ulicami: Dworcową, Al. 1 Maja, Plac Wyzwolenia, I Armii Wojska Polskiego dwutorowe, Batorego, Długą, Wełniany Rynek, Gen. Świerczewskiego, ul. Grunwaldzką- jednotorowe.
linia nr 2:
Łączy pętlę na Babiej Wsi z Bielawami przebiegając ulicami Babia Wieś, Marchlewskiego, Gen. Stalina, Pl. Wyzwolenia, Al. 1 Maja dwutorowo, Chodkiewicza do końca- jednotorowo.
linia nr 3:
Łączy dzielnicę Wilczak z dzielnicą Wielkie Bartodzieje, przebiegając ulicami: Nakielska, Gen. Świerczewskiego, J. Olszewskiego, przez mosty ul. Armii Czerwonej i Gen. Stalina do końca. Cała linia jednotorowa.
linia nr 4:
Łączy dworzec główny ze Szpitalem Wojewódzkim na Bielawkach, przebiega ulicami: Dworcową, Al. 1 Maja dwutorowo, Chodkiewicza i Lelewela jednym torem.
linia nr 5:
Została utworzona po wybudowaniu linii Brdy, w celu dogodnego połączenia dla pasażerów dojeżdżających do Babiej Wsi liniami 6, 7 i 8 pragnących dostać się do dworca głównego. Łączy ona pętlę na Babiej Wsi z dworcem głównym. Przebiega ulicami: Babia Wieś, Marchlewskiego, Gen. Stalina i Dworcową. Linia dwutorowa.
linia nr 6:
Łączy Łęgnowo we Śródmieściem. Przebiega ulicami: Spadzista, Toruńska, Babia Wieś dwutorowo, Zbożowy Rynek, Długą, Jana Kazimierza, Plac Bohaterów Stalingradu, I Armii Wojska Polskiego, Plac Wyzwolenia, Gen. Stalina, Marchlewskiego, robiąc takie okrążenie trasą jednotorową wraca ul. Babia Wieś do Toruńskiej.
linia nr 7:
Przebiega od pętli przy ul. Babia Wieś, ul. Toruńską, Spokojną (dwutorowo), Wł. Bełzy do pętli końcowej przy nadleśnictwie Zimne Wody, przed bramą wytwórni chemicznej torem pojedynczym.
linia nr 8:
Przebiega od pętli przy ul. Babia Wieś, ul. Toruńską, Spokojną, Władysława Bełzy do mijanki- dwutorowo- ul. Solną do osiedla przy ulicy Solnej- jednotorowo.
linia nr 9:
Jest linią pomocniczą, mającą zapewnić dojazd mieszkańcom Osiedla Kapuściska do pracy w wytwórni chemicznej w Łęgowie. Przebiega ul. Wł. Bełzy, Spokojną, Toruńską, Spadzistą, pod bramę wytwórni chemicznej Łęgnowo.
Linie autobusowe:
linia nr 1:
Łączy pętlę tramwajową przy ul. Babia Wieś z dzielnicą Czyżkówko. Przebiega ulicami: Toruńską od pętli, przez Zbożowy Rynek, Wały Jagiellońskie, przez Pl. P. Findera, Wełniany Rynek, Poznańską, J. Olszewskiego, Gen. Świerczewskiego, Grunwaldzką i Koronowską aż do lasu.
linia nr 2:
Łączy Osiedle Leśne z lotniskiem. Przebiega ulicami: Aleje 1 Maja, Gen. Stalina, Marchlewskiego, Zbożowy Rynek, Plac Pawła Findera, Poznańską, Szubińską przed lotnisko.
linia nr 3:
Łączy wschodnią, przemysłową część miasta Bydgoszcz- Wschód z dzielnicą mieszkaniową Rupienica. Przebiega ulicami: od Witebskiej, Wiślaną, Fordońską, Gen. Stalina, Marchlewskiego, Kujawską, Ujejskiego, Glinki, do ul. Dąbrowej.
linia nr 4:
Łączy dworzec główny z dzielnicą Jachcice.
Stan inwentarzowy wozów na koniec 1954 roku wynosił 16 autobusów.
Marchlewskiego- Bernardyńska
Generalissimusa Stalina- Jagiellońska
Pl. Pawła Findera- Nowy Rynek
Plac Bohaterów Stalingradu- Stary Rynek
I Armii Wojska Polskiego- Mostowa
No ale to nic w porównaniu z Katowicami które nosiły wówczas nazwę Stalinogrodu...
Warto zajrzeć do bydgoskich gazet z tego okresu (proponuję '51-'52). Można przeżyć niezły szok. Codziennie zdjęcie i artykuł o Stalinie... włos się jeży na głowie jak się to czyta....
Kult Stalina i pewnie większość tych nazw zniesiono po XX Zjeździe KPZR w 56 roku...
Do rzeczy:
Po otwarciu linii Brda sieć w Bydgoszczy podzielona była na dwie części: starą, w większości zaniedbaną i jednotorową i nową Brdę- w większości dwutorową (oprócz odcinków na Kapuściskach i Glinkach). Łącznikiem była nowoczesna pętla na Babiej Wsi (szalet, przestronne wiaty, dyżurka).
Jeśli chodzi o ilość wozów tramwajowych to od roku 50 do 55 zwiększyła się z 62 do 90.
Większość taboru wymieniona została w latach 53 i 54 (Lilpopy i Walcery ze Śląska, Łodzi), stare i przedwojenne wozy kursowały głównie na linii 3. Linia ta jako jedyna była całkowicie jednotorowa z mijankami, natomiast linia 1 na 2/3 długości.
Całą 16 wozową flotę autobusów stanowiły Mavagi. 2 z nich otrzymaliśmy jako fabrycznie nowe w 1950 roku. Jednak szybko się wyeksploatowały (jazda na "winogrona"- do 60 miejscowego wozu wchodziło 120 osób).