Torowiska, których już nie ma...

Dyskusje, zdjęcia, materiały archiwalne itp.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: Darek » 2010-10-21, 20:50

Zakładam temat o bydgoskich zamkniętych torowiskach.
Na pierwszy ogień ze względu na wyjmowanie torów spod asfaltu idzie
ulica Kordeckiego

Torowisko na ul. Kordeckiego uruchomione zostało 25 maja 1901, jako fragment trzeciej trasy tramwajowej w Bydgoszczy, zachodnia część późniejszej "3" z pl. Teatralnego na Wilczak.

Węzeł przebudowany został poważnie dopiero w 1962 roku, wówczas dobudowany został drugi tor na Kordeckiego (wówczas Olszewskiego) i Świętej Trójcy (Świerczewskiego).

1 czerwca 1964 roku na torowisko skierowano linię nr 2 (Okole- Bielawy)- wcześniej kursowała Poznańską i Długą. W październiku natomiast 1 stała się linią okólną i z ul. Św. Trójcy przez Kordeckiego i Focha wracała na dworzec.

W maju 1966 roku na Okole, przez Kordeckiego skierowano również "5" (Okole- Stomil). Wówczas przez Kordeckiego prowadziły już 4 linie tramwajowe: 1, 2, 3 i 5.

20 kwietnia 1969 zawieszono "1".
W 1973 roku po zasypaniu kanału i budowie torowiska na Czerwonej Armii 26 kwietnia 1973 roku na nową trasę wjechała 2, 3 i 5. Zlikwidowano rozjazd Kordeckiego- Focha, a resztę torowiska zalano asfaltem.
Nie licząc remontów i krótkich zmian trasy, w latach 1901-1973, przez 72 lata po ul. Kordeckiego kursowały tramwaje linii "C" i późniejszej "3".

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: spooney » 2010-10-22, 10:28

Ostatni rzut oka na odsłonięte torowisko na ul. Kordeckiego.
Dziś po południu już go może nie być bo szykowali się chyba do wyciągania...

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2010-11-16, 20:26

Stary Rynek

W roku 1888 tor pierwszej linii tramwaju konnego przeciął Stary Rynek od ulicy Mostowej do Jana Kazimierza. Od 1892 po wybudowaniu rozjazdu druga linia kierowała się ku pierzei zachodniej i ulicy Batorego.

Po zakończeniu drugiej wojny światowej rynek przecinały linie A, B i D.
Po zamianie linii D na nową "4", na Rynku pozostała 1 i 2.

W 1952 roku na czas remontu ulicy Focha objazdem przez Rynek kursowała dwójka.

Po otwarciu linii "Brda" 2 skierowano z Babiej Wsi przez Bernardyńską.

Od początku 1954 przedłużono na Stary Rynek linię 6, kursującą dotychczas z Łęgnowa do Babiej Wsi. Linia kursowała okrężnie przez Długą, St. Rynek, Mostową, Jagiellońską i Bernardyńską.
Niezmiennie zachodnią stroną Rynku kursuje 1.

W 1955 roku do na Długą przez Stary Rynek skierowano tramwajową "10" z os. Leśnego
Dwa lata później 10 zamieniła 2, odtąd na trasie Długa- Bielawki.

Po rozpoczęciu budowy nowego mostu Staromiejskiego w 1960 roku na Starym Rynku utworzono tymczasową pętlę. Zawraca na niej 1 i 6 (z Okola i Łęgnowa). 2 skierowano na Babią Wieś.

Po oddaniu mostu do użytku w 1962 roku, 2 skierowano na trasę Okole- Bielawy przez Stary Rynek. Do maja roku 1964 (wówczas skierowana zostaje na Focha).
We wrześniu tego samego roku linia 1 wraca na Rynek i kursuje okrężnie z Dworca m.in przez Rynek, Poznańską, Świętej Trójcy i Focha do Dworca.

W 1966 z Rynku znika 6 (Zawisza- Łęgnowo).

W 1969 roku zawieszono linię 1. likwidacji ulegają tory na Starym Mieście, na zachód od Rynku.
Ostatnie tramwaje przejechały przez Rynek w czerwcu 1974 roku, objazdem za budowane rondo Jagiellonów. Po tym czasie torowisko na Starym Rynku zostało zamknięte i zlikwidowane.

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Torowiska, których już nie ma...

Post autor: Darek » 2011-04-07, 18:25

Ulica Dworcowa

Pojedynczy tor dla tramwaju konnego na ulicy Dworcowej położony został w 1888 roku.
W latach 1895/6 tor wzmocniono i założono sieć trakcyjną. Jeden z XIX-wiecznych słupów jeszcze do niedawna stał na wysokości posesji nr 13.
W latach 40-tych torowisko przebudowano na dwutorowe. Ostatni kapitalny remont odbywał się w latach 1967-1968. W 1949 powstał rozjazd z Dworcowej w stronę Pl. Wolności. W roku 1950 zbudowano przy Dworcu PKP trójkąt manewrowy, a na reprezentacyjną linię "1" wyjechały wagony jednokierunkowe budowane z warsztatach MPK. W 1966 przy Dworcu zbudowana została 3-peronowa pętla. W czasie jej budowy tramwaje zawracały na zbudowanym przy ul. Sobieskiego trójkącie manewrowym. W roku 1970 przebudowany został węzeł "Orbis". Poszerzony został skręt w celu dostosowania dla pojazdów przegubowych. Wówczas w budynku narożnym z ul. Pomorską powstały arkady.
25 stycznia 1990 ruch tramwajowy na ul. Dworcowej został zawieszony. Zlikwidowany został tor w kierunku ul. Gdańskiej, połączenie z warsztatami przy ul. Zygmunta Augusta istniało do r. 1997 poprzez pozostawiony tor pojedynczy. 21 maja 1997 roku ostatnie tramwaje opuściły zajezdnię przy ul. Zygmunta Augusta i przez specjalnie założoną nakładkę wyjechały na ul. Dworcową. Torowisko przy ul. Dworcowej przestało być przejezdne a sieć trakcyjna została kilka lat później zdjęta.
Ostatnio zmieniony 2011-04-07, 19:07 przez Darek, łącznie zmieniany 1 raz.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Torowiska, których już nie ma...

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2011-04-07, 18:43

Darek pisze:21 maja 1997 roku ostatnie tramwaje opuściły zajezdnię przy ul. Zygmunta Augusta i przez specjalnie założoną nakładkę wyjechały na ul. Dworcową. Torowisko przy ul. Dworcowej przestało istnieć a sieć trakcyjna została zdjęta.
Trakcję zdjęto dłuugo później, a torowisko właściwie wygrzebują do dziś, więc sformułowanie "przestało istnieć" średnio pasuje.

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: Darek » 2011-04-07, 19:06

Trakcję zdjęto dłuugo później, a torowisko właściwie wygrzebują do dziś, więc sformułowanie "przestało istnieć" średnio pasuje.
W sensie "przestało być przejezdne". Poprawiłem
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: michu76 » 2011-04-25, 21:48

Szkoda,że konserwator zabytków pozwolił zniszczyć bezpowrotnie torowisko.Reszta,która jeszcze jest pod asfaltem mogłaby być odsłonięta wraz ze starannie ułożonym brukiem na jezdni i między szynami.Chodzi mi o ul.Kordeckiego.
Michu76

Street Elite
Posty: 78
Rejestracja: 2008-12-07, 23:54
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: Street Elite » 2011-04-25, 22:49

Po co?
Na pohybel dżinsom!

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: Darek » 2011-04-25, 23:18

Piękny stylowy bruk z torowiskiem wyglądałby znacznie lepiej niż szary, łatany każdej wiosny asfalt. Temu.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
mc_pele
Członek Stowarzyszenia
Posty: 539
Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
Lokalizacja: Bdg - Wilczak
Kontakt:

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: mc_pele » 2011-05-03, 13:42

Niestety po takim bruku jeździ się jednak o wiele gorzej niż po nawet połatanym asfalcie... To takie z marzeń typu "ale fajnie byłoby pojeździć jeszcze liniowymi ikarusami".
3N Wilczak

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: michu76 » 2011-05-31, 21:10

Darek pisze:ruch tramwajowy na ul. Dworcowej został zawieszony
Tak,mam wycinki z gazet,że ruch tramwajowy zostaje ZAWIESZONY. I co ciekawe zawieszony jest po dzień dzisiejszy bo nikt tego nie odwołał...
Michu76

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: korpi » 2011-06-01, 00:13

michu76 pisze: I co ciekawe zawieszony jest po dzień dzisiejszy bo nikt tego nie odwołał...
Każdy o tym (chyba) wie. Dlatego ruch wróci po 22 latach. Najdłuższe z historii zawieszenie ;p
Niekiedy można spotkać zawieszona, a następnie zlikwidowana. Już w 1994r. planowano odbudowę (być może nawet wcześniej)

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: Robert Reimus » 2011-06-15, 12:52

korpi pisze:Każdy o tym (chyba) wie. Dlatego ruch wróci po 22 latach. Najdłuższe z historii zawieszenie ;pNiekiedy można spotkać zawieszona, a następnie zlikwidowana. Już w 1994r. planowano odbudowę (być może nawet wcześniej)
Co ciekawe już wtedy proponowano wybudowanie linii wzdłuż Naruszewicza. Swego czasu znalazłem taką informację w jakiś gazetach w bibliotece.

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: spooney » 2012-01-16, 22:51

Stara poczciwa pętla przy Dworcu PKP :)

[foto: kacper_1010]
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Cienkimi liniami - stare torowisko do trójkątowania przed budynkiem dworca :)

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: korpi » 2012-01-17, 02:20

Po co to było? Mijanka? Zawsze mnie to zastanawiało...
Gdzie była druga? Czy to specjalnie żeby tylko jeden tor aż do Gdańskiej?

Sorry za jakość. Paint się kłania ;p

Obrazek

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: Mateusz Machel » 2012-01-17, 02:24

Piękne są te plany. Generalnie trochę poraził mnie na tych planach ogrom pętli. :)
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: Darek » 2012-01-17, 02:36

Na Dworcowej byly dwa tory chyba juz za czasow pruskich a napewno II RP.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Torowiska, których już nie ma...

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2012-01-17, 02:41

korpi pisze:Po co to było? Mijanka? Zawsze mnie to zastanawiało...
Przejście międzytorowe, na potrzeby manewrów, robót itp. Zauważ że dzięki niej można było np. objechać pętlę w drugą stronę.

kacper_1010
Posty: 6
Rejestracja: 2012-01-18, 21:05

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: kacper_1010 » 2012-01-19, 18:05

Witam
Jestem nowy ale widzę, że zostały już wrzucone zdjęcia pętli na ul. Zygmunta Augusta. :)
Mam pytanie. Czy macie jakieś dane: zdjęcia, plany układu torowego, tor pojedynczy czy podwójny (gdzie się zaczyna a gdzie kończy), mijanki z ich lokalizacjami. Na odcinku od Ronda Bernardyńskiego-Wały Jagiellońskie (Zbożowy Rynek)-ul. Długa-(Wełniany Rynek) - ul. Poznańska-ul. Św Trójcy aż do skrzyżowania z ul. Kordeckiego. Chodzi głównie o podział co było przed wojną a co po wojnie.

Dokopałem się do następujących materiałów:

Odcinek od Ronda Bernardyńskiego do Zbożowego Rynku
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Skrzyżowanie ul. Świętej Trójcy i ul. Kordeckiego
Obrazek

Macie może coś innego?

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: Darek » 2012-01-19, 18:31

Witaj. Istnieje szkic węzła torowego J. Kazimierza- Długa- Batorego. Jak go znajdę to udostępnię.
Idąc od r. Bernardyńskiego:
Do 1953 roku ostatnia mijanka przed Strzelnicą znajdowała się na wysokości ul. Ustronie. Układ widoczny na tym planie wraz z rozwidleniem powstał w 1963 roku (albo 62 roku teraz nie pamiętam), gdy zbudowano tam pierwsze bydgoskie rondo- wówczas zwane Kujawskim. Układ torowy nie zmienił się, powstała tylko wyspa centralna i dwujezdniowa trasa wraz z nowym mostem.
Kolejna mijanka ukazana jest na drugiej fotografii. Poszerzona została chyba w l. 60. Układ powstały wówczas istnieje na szkicu który wkrótce wstawię.
Mijanka od strony Wełnianego też była przebudowywana. Następna znajdowała się dopiero na wysokości kościoła Św. Trójcy. Będę miał pod ręką ten szkic to sobie wszystko przypomnę jak wyglądał dokładnie węzeł Batorego-Długa-Kazimierza wraz z mijankami.

Co do węzła Kordeckiego: Prawdopodobnie przed wojną przecinały się tam dwa tory bez możliwości zmiany trasy: w relacjach: Focha-Nakielska (C) oraz Św. Trójcy-Grunwaldzka (A) bez żadnej zwrotnicy, tylko skrzyżowanie dwóch oddzielnych torowisk. Jeszcze po wojnie nie mogły przez to kursować wozy ze Starego Rynku w stronę Wilczaka, tylko od Czartoryskiego kursował wahadłowo wóz a ludzie przechodzili pieszo przez mosty Focha prowizorycznym pomostem (na razie moja teoria potwierdzona wg. prasy i kilku innych źródeł, p. Sitarek natomiast chyba twierdził gdzieś że mogły jeździć przez Stare Miasto, co ja na 75% odrzucam).
Węzeł prawdopodobnie pierwszy raz przebudowano około r. 50, bo chyba w 1952 r. puszczono już linię 3 objazdem przez Stary Rynek (nie mam teraz dostępu do moich dokładnych opracowań), wybudowano więc wówczas z pewnością rozjazd z Św. Trójcy prosto do Poznańskiej a także Kordeckiego. Inny nowy rozjazd powstał wówczas na skręcie z Mostowej w Jagiellońską.
Szkic wrzucony na końcu przedstawia ten węzeł po przebudowie w roku 1962/3.
Wcześniej możliwości jazdy we wszystkich kierunkach na pewno nie było.

Skąd masz takie unikatowe szkice, jeśli można wiedzieć? I czy masz ich więcej, jeśli tak to koniecznie się z nami nimi podziel? Są niesamowicie cenne!!!
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: michu76 » 2012-01-19, 19:46

Jestem pod wrażeniem tych schematów ale mam wątpliwości czy ten węzeł Św.Trójcy/Kordeckiego był przebudowany na taki jak na rysunku czy do końca był układ torów tak jak przed i po II wojnie światowej. Teoretycznie więc pod asfaltem powinna znaleźć się część rozjazdów i krzyżaki ale nikt tego nie jest w stanie mi powiedzieć co pod asfaltem pozostało. Może ktoś z mieszkańców z tego rejonu ma zdjęcia ulic z torami z tamtego okresu?
Michu76

kacper_1010
Posty: 6
Rejestracja: 2012-01-18, 21:05

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: kacper_1010 » 2012-01-19, 21:26

Witam
Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale wydaje mi się że przy ul. Ustronie nie było ostatniej mijanki na ul. Toruńskiej ponieważ linia B miała swoją końcówkę przy strzelnicy a słyszałem, że strzelnica na Toruńskiej mieściła się gdzieś w pobliżu kina Adria więc tam powinna być ostatnia mijanka, na której tramwaje zawracały.

Kolejną wątpliwość jaka mnie męczy to układ torowy od Batorego do Kordeckiego. Wydaje mi się, że za skrzyżowaniem ul. Batorego i ul. Długiej mijanka się kończyła i występował tam jeden tor, który szedł ul. Długą, Wełnianym Rynkiem, Poznańską i Św Trójcy. Nie wiem jak wyglądało torowisko na Św. Trójcy gdzieś na pewno była mijanka (prawdopodobnie obok kościoła). Widziałem kiedyś zdjęcie z lat 60 jak ludzie montowali trakcję dla drugiego toru, który zaczynał się jakieś 50 m za skrzyżowaniem ul. Św. Trójcy z Poznańską (jak znajdę zdjęcie to wkleję). Zatem można sądzić, że układ dwutorowy w latach 60 zaczynał się za skrzyżowaniem ul. Św. Trójcy z poznańską a torowisko do tego miejsca zawsze składało się z jednego toru. Jak myślicie?

Jeśli chodzi natomiast o węzeł przy Kordeckiego to wydaje mi się, że miał taki układ przed zasypaniem kanału ponieważ łączyły się tu linie ze Starego Rynku i z ul. Armii Czerwonej dzisiaj Focha następnie występował tor podwójny który rozchodził się i biegł w kierunku ul. Grunwaldzkiej przez most Władysława IV (dwa tory łączyły się gdzieś między posesją 25 i 27 na ul Grunwaldzkiej) oraz w kierunku ul. Nakielskiej (dwa tory, które się łączyły za mechanikiem).

Mam również pytanie czy macie kontakt z Panem Stanisławem Sitarkiem, który niegdyś pracował w MZK a teraz jest na emeryturze. Ma on ogromną wiedzę o układzie torowym w Bydgoszczy, gdyż budował układy torowe po wojnie i bardzo się tym interesował, wiem o tym od Pana dyrektora Reszki i Pana Ciechomskiego z MZK.



pozdrawiam

Ps. Za szkic węzła Batorego-Długa-Kazimierza wraz z mijankami będe bardzo ale to bardzo wdzięczny

/mod/ śmiało korzystaj z opcji "edytuj" gdy chcesz coś dopisać po wysłaniu posta

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: Darek » 2012-01-19, 23:01

Mijanka przy ul. Ustronie była z pewnością, pisała o niej przedwojenna prasa. Koniec linii był przy dzisiejszej Adrii.
Jestem pod wrażeniem tych schematów ale mam wątpliwości czy ten węzeł Św.Trójcy/Kordeckiego był przebudowany na taki jak na rysunku czy do końca był układ torów tak jak przed i po II wojnie światowej.
Był taki jak na ostatnim schemacie, wrzucałem kiedyś kiepskiej jakości zdjęcie z gazety.
Chcę jednak nadmienić, że materiały o których mówimy są bardzo rzadkie z uwagi na to że torowiskami na przestrzeni lat zajmowało się wiele firm ZDMiKP, MZK i inne. W czasie zmiany władzy i przenosin archiwów wiele uległo zgubieniu lub zniszczeniu.
Takie materiały powinny trafiać do Archiwum Państwowego po 50 lub 100 latach (zależy od instytucji), no ale wiemy jak jest niestety. Każdy materiał jest na wagę złota, jeśli tylko jest możliwość ocalenia takich skarbów! Rozumiem że osoby z zewnątrz nie mają do nich dostępu, nawet jeżeli potrzebowałbym tych materiałów do pracy magisterskiej z zakresu nauk historycznych? Ciekawe mogą być projekty z lat 70. kiedy przebudowane zostały prawie wszystkie trasy tramwajowe. Jeśli będą to trzeba je ocalić przed zniszczeniem.
Kolejną wątpliwość jaka mnie męczy to układ torowy od Batorego do Kordeckiego. Wydaje mi się, że za skrzyżowaniem ul. Batorego i ul. Długiej mijanka się kończyła i występował tam jeden tor, który szedł ul. Długą, Wełnianym Rynkiem, Poznańską i Św Trójcy.
Kwestię powinien wyjaśnić ten szkic.
Zatem można sądzić, że układ dwutorowy w latach 60 zaczynał się za skrzyżowaniem ul. Św. Trójcy z poznańską a torowisko do tego miejsca zawsze składało się z jednego toru. Jak myślicie?
Tak, uważam tak samo. Po przebudowie skrzyżowania dwa tory zaczynały się przy kościele i kończyły przy Mechaniku dla 3 oraz za mostem Władysława IV dla linii na Okole. Po zasypaniu kanału cały układ się oczywiście zmienił (1972 r.).
Mam również pytanie czy macie kontakt z Panem Stanisławem Sitarkiem, który niegdyś pracował w MZK a teraz jest na emeryturze.
Sz. P. Stanisław niestety nie zawsze był chętny niestety do współpracy.
Ja ze swojej strony zapraszam do naszej sekcji historycznej, zajmujemy się tropieniem takich zagadek, a Twoje materiały z pewnością nam pomogą.
Ps. Za szkic węzła Batorego-Długa-Kazimierza wraz z mijankami będe bardzo ale to bardzo wdzięczny
Bardzo chętnie, niestety najwcześniej w lutym.
Powiedziała mi że gdzieś na początku 2000 roku znaczna część archiwum została zniszczona z uwagi na przekroczeniu tych 50 lat (brak miejsca).
Więc trzeba uratować te kolejne, nowsze :) . My jako Stowarzyszenie deklarujemy pełne wsparcie.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

kacper_1010
Posty: 6
Rejestracja: 2012-01-18, 21:05

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: kacper_1010 » 2012-01-20, 00:13

Zgadzam się z Panem, że materiały takie należy chronić. Uważam jednak że dane o torowiskach z lat 80, 70 i wcześniejszych należy szukać w MZK, gdyż to oni byli odpowiedzialni za tory w Bydgoszczy w tamtych czasach. Przykładem jest Pan Sitarek, który tam pracował i w jakiś sposób pozyskał tą wiedzę. Obawiam się jednak, że problemem może być czas przechowywania tych dokumentów oraz ciągłe przeprowadzki z jednej instytucji do drugiej. Jeśli chodzi natomiast o ZDMiKP to wiem jedynie, że dysponują dokumentacją na projekty nowego torowiska i remont starego, które miało miejsce po 1994 roku czyli po roku założenia zarządu. Materiały którymi dysponuje zdobyłem jak już wspominałem przypadkiem podczas sprzątania archiwum znajdowały się w zbiorczym pudełku w które wrzucone zostały wszystkie materiały, które nie pasowały do reszty i jakimś cudem znalazły się w ZDMiKP(niekompletne podarte itp). Było to w czasie przeprowadzki zarządu z ul. Fordońskiej na Toruńską jakieś 3 lata temu. Obawiam się że z uwagi na czas ich przechowywania i niekompletność mogły ulec zniszczeniu. Mam nadzieje że podczas kolejnych porządków może uda się coś odkryć. Myślę natomiast, że dobrym miejscem do szukania takich materiałów jest dział urbanistyki, geodezji i kartografii miasta Bydgoszcz, które mieścić się powinno w urzędzie miasta. Tam powinny być przechowywane mapy, plany Bydgoszczy. Materiały te w przeciwieństwie do projektów nie przechowuje się tylko 50 lat a na pewno dłużej więc. Może tam można coś znaleźć. Uważam ponadto, że bardzo pomóc mogą dyrektorzy i kierownicy w MZK, którzy przez długi czas zarządzali tym majątkiem i może dysponują jakimiś materiałami.

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: michu76 » 2012-01-20, 18:15

Darek jeśli masz to zdjęcie układu torowego Św.Trójcy/Kordeckiego to mi prześlij. Dzięki. A co do samego węzła, to mój tata powiedział, że był pełen rozjazd czyli w każdym kierunku tory w te i wew tę oraz sygnalizacja świetlna, którą wtedy miało niewiele skrzyżowań.

Kacper 1010 MZK nic takiego nie ma a Pan Rachuba z ZDMiKP mówił mi, że nie ma starych dokumentacji torów jedynie chyba Jagiellońską ma przed przebudową na 2 jezdnie. Po prostu takie rzeczy wyrzucano bo i komu miały służyć. Już dawno się tym tematem interesowałem i takie info posiadam.

/mod/ edytuj zamiast pisać co minutę kolejny post
Ostatnio zmieniony 2012-01-20, 18:25 przez michu76, łącznie zmieniany 1 raz.
Michu76

kacper_1010
Posty: 6
Rejestracja: 2012-01-18, 21:05

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: kacper_1010 » 2012-01-20, 18:51

Czyli wniosek taki, że nie ma żadnych materiałów ani w MZK ani w ZDMiKP a ja po prostu miałem wielkiego fuksa że na to trafiłem no trudno się mówi.
Mogę Ci przesłać to zdjęcie ale podeślij mi meila.

Dzisiaj gadałem z kumplem, który jest projektantem i mówił mi, że jakieś biuro projektów padło na Chodkiewicza 15 prawdopodobnie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Zajmowali się oni projektowaniem wszystkiego co było budowane po drugiej wojnie światowej więc może ich archiwum jeszcze jest i może udało by się coś z tamtą wyciągnąć. Może warto spróbować.

Na koniec chciałbym zamieścić zdjęcie z Dworcowej na którym widać tory i trakcję, która skręca w ul. Sobieskiego.
Tam były jakieś tory? Na pewno nie były to tory łączące pętlę na Zygmunta na 100%. Jak myślicie?

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: spooney » 2012-01-20, 19:28

kacper_1010 pisze:Na koniec chciałbym zamieścic zdjęcie z dworcowej na którym widać tory i trakcję, która sskręca w ul. Sobieskiego.
Tam były jakieś tory? Na pewno nie były to tory łączące pętle na Zygmunt na 100%. Jak myślicie?
Gdzieś już o tym pisaliśmy jak znajdę ten temat to wkleję linka :)

Ok znalazłem :) phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=834&start=20

Zacytuję post kolegi Darka:
Tor przy Sobieskiego był elementem trójkąta manewrowego zamontowanego specjalnie na czas budowy pętli przy dworcu PKP w latach 1965- 1966. W tych latach 1,4 i 8 kończyły swój bieg właśnie tutaj, zawracając na trójkącie przy Eltrze. Później został zdemontowany. Ciekawe czy pozostały po nim jakieś ślady?
Obrazek

kacper_1010
Posty: 6
Rejestracja: 2012-01-18, 21:05

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: kacper_1010 » 2012-01-20, 22:04

dzięki za link

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Re: Torowiska, których już nie ma...

Post autor: michu76 » 2012-01-21, 13:20

Ktoś pytał o układ torów na J.Kazimierza i Batorego.Mamy fotkę z torami na Jana Kazimierza.Torowisko na Batorego było lustrzanym odbiciem tego co na J.K. Na J.Kazimierza tramwaj od Rynku jechał prawą stroną i rozjazd był lewostronny, a w Batorego wjeżdżał lewą stroną a rozjazd był prawostronny.

Tramwaj na Batorego.
Michu76

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Torowiska, których już nie ma...

Post autor: spooney » 2012-01-21, 14:09

Nie ma to jak "naschemacić" to o czym się mówi :P Czyli to było mniej więcej coś takiego?

Obrazek
Obrazek

ODPOWIEDZ