Pozostałości sieci trolejbusowej

Dyskusje, zdjęcia, materiały archiwalne itp.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Pozostałości sieci trolejbusowej

Post autor: Darek » 2011-04-20, 23:25

I. Babia Wieś.

Na najbardziej znanym zdjęciu z lat 50. przedstawiającym pętlę można zauważyć charakterystyczne słupy trakcji trolejbusowej, ponad 10 sztuk. Można więc wywnioskować że słupy te postawiono już w 1953 roku. Cała linia Brda wyposażona była w słupy drewniane, jak widać oprócz Babiej Wsi, potrolejbusowe słupy z pewnością były zamontowane również na Glinkach. A może również na Łęgnowie i Kapach? Tego nie wiemy.

Zaczynamy od pętli przy Babiej Wsi, dawnego dworca tramwajowego i węzła przesiadkowego, później wciąż mniej znaczącej pętli liniowej, obecnie tylko technicznej. W obrębie pętli znaleźć możemy 7 słupów z czasów II wojny światowej.
Fajny pomysł ktoś miał:
Obrazek
Słup nr 557 (dziś 4 504):
Obrazek
nr 724 (2 504)
Obrazek
nr 495 (39 504)
Obrazek
nr 814 (30 504)
Obrazek
nr 140 (29 504)
Obrazek
nr 334 (26 504)
Obrazek

Brakuje zdjęcia słupa 776 (38 504), stoi naprzeciw wiaty przystankowej w stronę centrum.
Tutaj widać go na lewo od jednej z dwóch klasycznych wiat stojących na tej pięknej pętli.
Obrazek

Jedna z przykładowych tabliczek zachowanych na wszystkich babiowiejskich słupach:
Obrazek

Na koniec ujęcie dawnego budynku socjalnego MPK/WPK, gdzie znajdowały się magazyny, siedziba sprzątaczek, a w latach 50. prawdopodobnie tu była dyżurka:
Obrazek

Na razie tyle z elementów wykorzystanych wtórnie, teraz trochę elementów sieci pierwotnej.

II. Zbożowy Rynek
Zauważyłem podobne haki w miejscach gdzie komunikacja trolejbusowa występowała, albo wystąpić mogła.
Tutaj Zbożowy Rynek 8:
Obrazek
Podobne dwa znajdują się pod nrem 7:
Obrazek
Obrazek

Podobne urządzenia zauważyłem dotychczas jeszcze na ul. 3 Maja, Jagiellońskiej przy rondzie J., i... na Mostowej...
Czy to znaczy że trolejbusy kursować miały przez Stary Rynek? A może również haki przeniesiono w nowe miejsca? Nigdzie indziej na Starym Mieście takich śladów nie ma... Może właśnie dlatego że zostały później wykorzystane przy odbudowie trakcji tramwajowej, pozostało ich przecież aż trzy sztuki na Zbożowym Rynku, gdzie sieć likwidowano dopiero w 1974 roku... Pamiętam jeszcze kilka takich urządzeń w różnych miejscach, ale dokładną lokalizację podam później.

Czy taki wysięgnik również należał do trakcji (Zbożowy Rynek 11)? Widziałem takie coś również w innym budynku na Wałach:
Obrazek

Ciąg dalszy nastąpi...
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
wokie
Posty: 83
Rejestracja: 2008-07-15, 21:15
Lokalizacja: Toru
Kontakt:

Pozostałości sieci trolejbusowej

Post autor: wokie » 2011-04-21, 00:09

http://pl.wikipedia.org/wiki/Trolejbusy_w_Bydgoszczy

Wart zacytować tutaj te słowa:
Plan uruchomienia komunikacji trolejbusowej został porzucony po wkroczeniu do miasta Armii Czerwonej. Podczas wjazdu wojsk zostało zerwane ponad 80% sieci trakcyjnej, w związku z czym zaniechano odbudowy linii, a tabor został na początku stycznia przeniesiony do Gdańska.

Pozostałości po sieci trakcyjnej posłużyły do budowy linii tramwajowej, oprócz resztek przewodów wykorzystano także charakterystyczne proste, okrągłe słupy trakcyjne zwieńczone stożkowym daszkiem oraz haki do mocowania przewodów znajdujące się na budynkach. Obecnie po niedoszłej linii trolejbusowej zachowało się jedynie kilka słupów oraz parę haków mocujących na starych kamienicach.
Ciekawe czy gdyby trolejbusy były w Bydgoszczy uruchomione, czy zostałby do dzisiaj :)

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Pozostałości sieci trolejbusowej

Post autor: Darek » 2011-04-27, 17:42

Jak dzisiaj przeczytałem, element widoczny na pierwszych zdjęciach ze Zbożowego Rynku to "tłumik" służący amortyzowaniu drgań sieci trakcyjnej, zarówno tramwajowej jak trolejbusowej. Na Zbożowym występowały obie te trakcje, która tych tłumików używała nie wiadomo.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

ODPOWIEDZ