I. Babia Wieś.
Na najbardziej znanym zdjęciu z lat 50. przedstawiającym pętlę można zauważyć charakterystyczne słupy trakcji trolejbusowej, ponad 10 sztuk. Można więc wywnioskować że słupy te postawiono już w 1953 roku. Cała linia Brda wyposażona była w słupy drewniane, jak widać oprócz Babiej Wsi, potrolejbusowe słupy z pewnością były zamontowane również na Glinkach. A może również na Łęgnowie i Kapach? Tego nie wiemy.
Zaczynamy od pętli przy Babiej Wsi, dawnego dworca tramwajowego i węzła przesiadkowego, później wciąż mniej znaczącej pętli liniowej, obecnie tylko technicznej. W obrębie pętli znaleźć możemy 7 słupów z czasów II wojny światowej.
Fajny pomysł ktoś miał:
Słup nr 557 (dziś 4 504):
nr 724 (2 504)
nr 495 (39 504)
nr 814 (30 504)
nr 140 (29 504)
nr 334 (26 504)
Brakuje zdjęcia słupa 776 (38 504), stoi naprzeciw wiaty przystankowej w stronę centrum.
Tutaj widać go na lewo od jednej z dwóch klasycznych wiat stojących na tej pięknej pętli.
Jedna z przykładowych tabliczek zachowanych na wszystkich babiowiejskich słupach:
Na koniec ujęcie dawnego budynku socjalnego MPK/WPK, gdzie znajdowały się magazyny, siedziba sprzątaczek, a w latach 50. prawdopodobnie tu była dyżurka:
Na razie tyle z elementów wykorzystanych wtórnie, teraz trochę elementów sieci pierwotnej.
II. Zbożowy Rynek
Zauważyłem podobne haki w miejscach gdzie komunikacja trolejbusowa występowała, albo wystąpić mogła.
Tutaj Zbożowy Rynek 8:
Podobne dwa znajdują się pod nrem 7:
Podobne urządzenia zauważyłem dotychczas jeszcze na ul. 3 Maja, Jagiellońskiej przy rondzie J., i... na Mostowej...
Czy to znaczy że trolejbusy kursować miały przez Stary Rynek? A może również haki przeniesiono w nowe miejsca? Nigdzie indziej na Starym Mieście takich śladów nie ma... Może właśnie dlatego że zostały później wykorzystane przy odbudowie trakcji tramwajowej, pozostało ich przecież aż trzy sztuki na Zbożowym Rynku, gdzie sieć likwidowano dopiero w 1974 roku... Pamiętam jeszcze kilka takich urządzeń w różnych miejscach, ale dokładną lokalizację podam później.
Czy taki wysięgnik również należał do trakcji (Zbożowy Rynek 11)? Widziałem takie coś również w innym budynku na Wałach:
Ciąg dalszy nastąpi...
Pozostałości sieci trolejbusowej
Moderator: spooney
Pozostałości sieci trolejbusowej
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016
Pozostałości sieci trolejbusowej
http://pl.wikipedia.org/wiki/Trolejbusy_w_Bydgoszczy
Wart zacytować tutaj te słowa:
Wart zacytować tutaj te słowa:
Ciekawe czy gdyby trolejbusy były w Bydgoszczy uruchomione, czy zostałby do dzisiajPlan uruchomienia komunikacji trolejbusowej został porzucony po wkroczeniu do miasta Armii Czerwonej. Podczas wjazdu wojsk zostało zerwane ponad 80% sieci trakcyjnej, w związku z czym zaniechano odbudowy linii, a tabor został na początku stycznia przeniesiony do Gdańska.
Pozostałości po sieci trakcyjnej posłużyły do budowy linii tramwajowej, oprócz resztek przewodów wykorzystano także charakterystyczne proste, okrągłe słupy trakcyjne zwieńczone stożkowym daszkiem oraz haki do mocowania przewodów znajdujące się na budynkach. Obecnie po niedoszłej linii trolejbusowej zachowało się jedynie kilka słupów oraz parę haków mocujących na starych kamienicach.
Pozostałości sieci trolejbusowej
Jak dzisiaj przeczytałem, element widoczny na pierwszych zdjęciach ze Zbożowego Rynku to "tłumik" służący amortyzowaniu drgań sieci trakcyjnej, zarówno tramwajowej jak trolejbusowej. Na Zbożowym występowały obie te trakcje, która tych tłumików używała nie wiadomo.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016