Pierwsze Ikarusy 260 i 280
Moderator: spooney
-
- Posty: 754
- Rejestracja: 2007-07-27, 20:32
Pierwsze Ikarusy 260 i 280
Artek ma rację. To Konopnicka, przy Modusie. Następny przystanek był przy kwiaciarni, na rogu Bielickiej i Brzozowej. To na 61 (mieszkam na Konopnickiej) zobaczyłem pierwszego Ikarusa. Pamiętam jak tato obudził mnie rano i pokazał nowy nabytek. Te rury wydechowe pośrodku tylnej ściany...
Komunikacja na starej fotografii.
Jednym z przypisanych Ikarusów na 61 był 3737 (kierował nim tato mojego kolegi), może to ten wóz ujrzałeś jako pierwszy
Komunikacja na starej fotografii.
To były takie rury oryginalnie, czy tylko jako przeróbki? Osobiście pamiętam z 2 lub 3 takie Ik260 z rurami wystającymi z tyłu pod zderzakiem i belką. Na pewno taką miały Ikarusy 710, 721 i chyba 726, a reszta standardowo z lewej przed tylnymi kołamiikarusiarz pisze:Te rury wydechowe pośrodku tylnej ściany...
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!
-
- Posty: 2888
- Rejestracja: 2007-01-06, 14:02
Komunikacja na starej fotografii.
Czyli te pojazdy musiały być starsze niż 83' .
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.
Komunikacja na starej fotografii.
Tylko że długie Ikarusy nie jeździły na 61, a pierwsze krótkie przyszły w 83 roku.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016
-
- Posty: 2888
- Rejestracja: 2007-01-06, 14:02
Komunikacja na starej fotografii.
No tak, cały czas jest mowa o krótkich. Z czego wynika, że parę wozów w dostawie 83' musiało być z 81' albo 82', widocznie gdzieś się zawieruszyły w centralnym rozdzielniku, czy coś.
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.
Komunikacja na starej fotografii.
Może być tak jak Mati mówi, albo to były miejscowe tunningi po naprawach wydechów, no ale Ikarusiarz twierdzi że tak było w nowych wozach, więc możemy mieć kinder suprisea z pierwszych dostaw
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!
-
- Posty: 754
- Rejestracja: 2007-07-27, 20:32
Re: Komunikacja na starej fotografii.
Pierwsze Ikarusy krótkie: rury na środku, koła szprychowe, biała kabiny kierowcy, z drzwiami na zawias. Nie miały grzyba, od wentylacji nad budą kierowcy.
Re: Komunikacja na starej fotografii.
Koła typu trilex, kabina oczywiście że biała, białe rurki i pokrywy mechanizmów od drzwi, kasety na tablice-dykty też białe, jeszcze pamiętam boczne kasety w drugim oknie, ale na rury i grzyby to cholera uwagi aż tak nie zwracałem, trzeba ogarnąć sprawęikarusiarz pisze:Pierwsze Ikarusy krótkie: rury na środku, koła szprychowe, biała kabiny kierowcy, z drzwiami na zawias. Nie miały grzyba, od wentylacji nad budą kierowcy.
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!
-
- Posty: 2888
- Rejestracja: 2007-01-06, 14:02
Komunikacja na starej fotografii.
Grzybki były dopiero w 85' montowane. A co do rur na środku to jeszcze ustalę. ;>
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.
-
- Posty: 754
- Rejestracja: 2007-07-27, 20:32
Re: Komunikacja na starej fotografii.
Tu bym polemizował: Takie kolory miały przegubowe, te biało-czerwone. Solówki, wg. mej pamięci, miały to w kolorze czarnym.Artek82 pisze: białe rurki i pokrywy mechanizmów od drzwi, kasety na tablice-dykty też białe
No i te robiły mmmryyy, a w innych dzwięk silnika zaczynał się na ffffyy.
Pierwsze krótkie ikarusy
No z tymi białymi elementami to faktycznie mogę się mylić, aczkolwiek zdawało mi się że widywałem je też w solówkach
Znaczy te z rurką z tyłu mruczały, a te z rurą z boku fuczały? Dla mnie Ikary heble zawsze robiły mmmrryyy no chyba że rura już była wypierdzona to ssssyyczały, a automaty już tak rechotały tak gręręręrę ale zwała
Znaczy te z rurką z tyłu mruczały, a te z rurą z boku fuczały? Dla mnie Ikary heble zawsze robiły mmmrryyy no chyba że rura już była wypierdzona to ssssyyczały, a automaty już tak rechotały tak gręręręrę ale zwała
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!
-
- Posty: 2888
- Rejestracja: 2007-01-06, 14:02
Pierwsze krótkie ikarusy
Dobra, mam pewne informacje. Rura na tylnej ścianie to roczniki do 81' max jakieś pierwsze egzemplarze z 82' .
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.
Re: Pierwsze krótkie ikarusy
Mam wrażenie, że wszystkie krótkie ikary min. do numeru 718 miały pierwotnie wydech z tyłu. Chyba później z kolejnymi wymianami miały zmieniane. Pamiętam je z czasów, gdy 61 i 62 zawracały przez Nowy Rynek na przystanek przy Wełnianym Rynku 1. Te z 61 super kopciły jadąc pod Stromą
Pierwsze krótkie ikarusy
Na "Przegubowcu" doczytałem że tylnorurowce były nawet do 1984. Więc mogliśmy dostać partię wozów z rurami z tyłu. Ja pamiętam jak 55 kopciły jak szły pod Szubińską i potem pod Stromą A tu na jednym zdjęciu widać ładnie tylną rurę jak 260 omija 280:
http://www.przegubowiec.com/katalog-aut ... arus-26004
http://www.przegubowiec.com/katalog-aut ... arus-26004
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!
-
- Posty: 754
- Rejestracja: 2007-07-27, 20:32
Re: Pierwsze krótkie ikarusy
Mam tu taki spis "rodzajowy" bydgoskich Ikarusów. Spis powstał na podstawie obserwacji z dzieciństwa i nie tylko... Moderatorów proszę o zmianę tytułu tematu, ponieważ opisałem wszystkie Ikarusy- nie tylko te krótkie.
Na początku mały spis objaśnień i skrótów:
s1 -seria pierwsza..
wrem-wyremontowany
zauto-z automatyczną skrzynia biegów
Ikarus 260 s1 -felgi szprychowe, wydech z tylu pośrodku, brak wywietrznika, czerwony.
Ikarus 260 s2 -felgi normalne, inny dźwięk silnika, czerwony.
Ikarus 260 s3 -felgi szprychowe, pomarańczowy.
Ikarus 260 wrem -felgi szprychowe i normalne, czerwony.
Ikarus 260 tur -przerobiony na turystyczny z s2 niebieski.
Ikarus 280 s1 -felgi szprychowe, biała buda kierowcy z drzwiami na zamek, białe rurki i pokrywy mechanizmów drzwi, biało-czerwony.
Ikarus 280 s2 -felgi szprychowe, czarna kabina kierowcy-przesuwne drzwi, inny dźwięk silnika, biało-czerwony. (bardzo krótka seria!!!)
Ikarus 280 s3 -felgi normalne, czarna kabina kierowcy-przesuwne drzwi, czerwony.
Ikarus 280 s4 -felgi szprychowe, czarna listwa z boku, czarna kabina kierowcy-przesuwne drzwi, czerwony. (bardzo krótka seria)
Ikarus 280 s5 -felgi normalne+tarcza na śruby, czarna listwa z boku, 6 biegów, czerwony.
Ikarus 280 s6 -felgi szprychowe, duża kabina kierowcy, 6 biegów kupiony od ROMET-u, żółty.
Ikarus 280 rem1 -kolory różne.
Ikarus 280 rem2 -plastikowy przód, kolory różne.
Ikarus 280 zauto s1 -czarne rurki, niebieski.
Ikarus 280 zauto s2 -żółte rurki, inna wykładzina-nie w takie kółka, wyświetlacze na numery, niebieski.
Wiem, że część przegubowców miała tablice boczne z przodu i z tyłu. Część miała po środku, a jeszcze inne 1 podświetlaną u góry.
Występowały również pojedyncze przypadki: Jeździł Ikarus z "filmami" od Jelcza, ale to były "samoróbki".
Zapraszam "znawców" do rozwijania i poprawiania tej listy.
W swoich zbiorach mam każdy model przypisany do zdjęć.
Na początku mały spis objaśnień i skrótów:
s1 -seria pierwsza..
wrem-wyremontowany
zauto-z automatyczną skrzynia biegów
Ikarus 260 s1 -felgi szprychowe, wydech z tylu pośrodku, brak wywietrznika, czerwony.
Ikarus 260 s2 -felgi normalne, inny dźwięk silnika, czerwony.
Ikarus 260 s3 -felgi szprychowe, pomarańczowy.
Ikarus 260 wrem -felgi szprychowe i normalne, czerwony.
Ikarus 260 tur -przerobiony na turystyczny z s2 niebieski.
Ikarus 280 s1 -felgi szprychowe, biała buda kierowcy z drzwiami na zamek, białe rurki i pokrywy mechanizmów drzwi, biało-czerwony.
Ikarus 280 s2 -felgi szprychowe, czarna kabina kierowcy-przesuwne drzwi, inny dźwięk silnika, biało-czerwony. (bardzo krótka seria!!!)
Ikarus 280 s3 -felgi normalne, czarna kabina kierowcy-przesuwne drzwi, czerwony.
Ikarus 280 s4 -felgi szprychowe, czarna listwa z boku, czarna kabina kierowcy-przesuwne drzwi, czerwony. (bardzo krótka seria)
Ikarus 280 s5 -felgi normalne+tarcza na śruby, czarna listwa z boku, 6 biegów, czerwony.
Ikarus 280 s6 -felgi szprychowe, duża kabina kierowcy, 6 biegów kupiony od ROMET-u, żółty.
Ikarus 280 rem1 -kolory różne.
Ikarus 280 rem2 -plastikowy przód, kolory różne.
Ikarus 280 zauto s1 -czarne rurki, niebieski.
Ikarus 280 zauto s2 -żółte rurki, inna wykładzina-nie w takie kółka, wyświetlacze na numery, niebieski.
Wiem, że część przegubowców miała tablice boczne z przodu i z tyłu. Część miała po środku, a jeszcze inne 1 podświetlaną u góry.
Występowały również pojedyncze przypadki: Jeździł Ikarus z "filmami" od Jelcza, ale to były "samoróbki".
Zapraszam "znawców" do rozwijania i poprawiania tej listy.
W swoich zbiorach mam każdy model przypisany do zdjęć.
Pierwsze krótkie ikarusy
Ikarus 280.70B (s1 - 1994r.) - Silnik Raba D10 + Czterobiegowa skrzynia ZF4HP500. Wozy: 3821-3840.ikarusiarz pisze:Ikarus 280 zauto s1 -czarne rurki, niebieski. Ikarus 280 zauto s2 -żółte rurki, inna wykładzina-nie w takie kółka, wyświetlacze na numery, niebieski.
Ikarus 280.70E (s2 - 1995r.) - Silnik Raba D10 + Pięciobiegowa skrzynia ZF5HP500, wykładzina antypoślizgowa (granulat). Wozy: 3841-3852.
Z przyjemnością bym je zobaczył.ikarusiarz pisze:W swoich zbiorach mam każdy model przypisany do zdjęć.
Jelcz M11 #2641 Volvo B10MA #2459
-
- Posty: 754
- Rejestracja: 2007-07-27, 20:32
Pierwsze Ikarusy 260 i 280
Jakub Czarnecki pisze:Z przyjemnością bym je zobaczył.
Żadnej niespodzianki tu nie zrobię: Przeszukałem ogólnodostępne galerie i przypisałem zdjęcia do wybranych modeli.
Pierwsze Ikarusy 260 i 280
Źle Cię zrozumiałem, myślałem, że masz jakieś własne (nieopublikowane) zbiory.ikarusiarz pisze:Żadnej niespodzianki tu nie zrobię: Przeszukałem ogólnodostępne galerie i przypisałem zdjęcia do wybranych modeli.
Jelcz M11 #2641 Volvo B10MA #2459
Pierwsze Ikarusy 260 i 280
http://www.lubus.info/galeria/displayim ... m=66&pos=4
Na tej fotce widać naszego #710, który miał rurę z tyłu, ale to była chyba Made by MZK i twerdzą że to był ponoć obrzyn a mi nic o tym nie wiadomo.
Na tej fotce widać naszego #710, który miał rurę z tyłu, ale to była chyba Made by MZK i twerdzą że to był ponoć obrzyn a mi nic o tym nie wiadomo.
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!
Pierwsze Ikarusy 260 i 280
Z czeluści zakurzonych archiwów:
Ilostan Ikarusów w WPK w poszczególnych latach, stan na 31 grudnia.
1980 1981 1982 1983
Ikarus 280 0 25 78 128
Ikarus 260 0 0 0 30
Ilostan Ikarusów w WPK w poszczególnych latach, stan na 31 grudnia.
1980 1981 1982 1983
Ikarus 280 0 25 78 128
Ikarus 260 0 0 0 30
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016