Pierwsze Ikarusy 260 i 280

Dyskusje, zdjęcia, materiały archiwalne itp.

Moderator: spooney

ikarusiarz
Posty: 754
Rejestracja: 2007-07-27, 20:32

Pierwsze Ikarusy 260 i 280

Post autor: ikarusiarz » 2011-10-02, 11:46

Artek ma rację. To Konopnicka, przy Modusie. Następny przystanek był przy kwiaciarni, na rogu Bielickiej i Brzozowej. To na 61 (mieszkam na Konopnickiej) zobaczyłem pierwszego Ikarusa. Pamiętam jak tato obudził mnie rano i pokazał nowy nabytek. Te rury wydechowe pośrodku tylnej ściany...

Awatar użytkownika
mrug
Posty: 24
Rejestracja: 2011-04-14, 21:35
Lokalizacja: Bydgoszcz

Komunikacja na starej fotografii.

Post autor: mrug » 2011-10-02, 20:33

Jednym z przypisanych Ikarusów na 61 był 3737 (kierował nim tato mojego kolegi), może to ten wóz ujrzałeś jako pierwszy :)

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Komunikacja na starej fotografii.

Post autor: ArturS » 2011-10-03, 08:57

ikarusiarz pisze:Te rury wydechowe pośrodku tylnej ściany...
To były takie rury oryginalnie, czy tylko jako przeróbki? Osobiście pamiętam z 2 lub 3 takie Ik260 z rurami wystającymi z tyłu pod zderzakiem i belką. Na pewno taką miały Ikarusy 710, 721 i chyba 726, a reszta standardowo z lewej przed tylnymi kołami :)
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Komunikacja na starej fotografii.

Post autor: Mateusz Machel » 2011-10-03, 11:01

Czyli te pojazdy musiały być starsze niż 83' . :)
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Komunikacja na starej fotografii.

Post autor: Darek » 2011-10-03, 12:09

Tylko że długie Ikarusy nie jeździły na 61, a pierwsze krótkie przyszły w 83 roku.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Komunikacja na starej fotografii.

Post autor: Mateusz Machel » 2011-10-03, 12:24

No tak, cały czas jest mowa o krótkich. Z czego wynika, że parę wozów w dostawie 83' musiało być z 81' albo 82', widocznie gdzieś się zawieruszyły w centralnym rozdzielniku, czy coś.
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Komunikacja na starej fotografii.

Post autor: ArturS » 2011-10-03, 12:37

Może być tak jak Mati mówi, albo to były miejscowe tunningi :) po naprawach wydechów, no ale Ikarusiarz twierdzi że tak było w nowych wozach, więc możemy mieć kinder suprisea z pierwszych dostaw :P
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

ikarusiarz
Posty: 754
Rejestracja: 2007-07-27, 20:32

Re: Komunikacja na starej fotografii.

Post autor: ikarusiarz » 2011-10-03, 17:02

Pierwsze Ikarusy krótkie: rury na środku, koła szprychowe, biała kabiny kierowcy, z drzwiami na zawias. Nie miały grzyba, od wentylacji nad budą kierowcy.

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Komunikacja na starej fotografii.

Post autor: ArturS » 2011-10-03, 19:05

ikarusiarz pisze:Pierwsze Ikarusy krótkie: rury na środku, koła szprychowe, biała kabiny kierowcy, z drzwiami na zawias. Nie miały grzyba, od wentylacji nad budą kierowcy.
Koła typu trilex, kabina oczywiście że biała, białe rurki i pokrywy mechanizmów od drzwi, kasety na tablice-dykty też białe, jeszcze pamiętam boczne kasety w drugim oknie, ale na rury i grzyby to cholera uwagi aż tak nie zwracałem, trzeba ogarnąć sprawę :)
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Komunikacja na starej fotografii.

Post autor: Mateusz Machel » 2011-10-03, 19:37

Grzybki były dopiero w 85' montowane. A co do rur na środku to jeszcze ustalę. ;>
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

ikarusiarz
Posty: 754
Rejestracja: 2007-07-27, 20:32

Re: Komunikacja na starej fotografii.

Post autor: ikarusiarz » 2011-10-03, 19:42

Artek82 pisze: białe rurki i pokrywy mechanizmów od drzwi, kasety na tablice-dykty też białe
Tu bym polemizował: Takie kolory miały przegubowe, te biało-czerwone. Solówki, wg. mej pamięci, miały to w kolorze czarnym.

No i te robiły mmmryyy, a w innych dzwięk silnika zaczynał się na ffffyy. :) :) :)

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Pierwsze krótkie ikarusy

Post autor: ArturS » 2011-10-03, 20:23

No z tymi białymi elementami to faktycznie mogę się mylić, aczkolwiek zdawało mi się że widywałem je też w solówkach :)
Znaczy te z rurką z tyłu mruczały, a te z rurą z boku fuczały? Dla mnie Ikary heble zawsze robiły mmmrryyy no chyba że rura już była wypierdzona to ssssyyczały, a automaty już tak rechotały tak gręręręrę :lol: ale zwała :P
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Pierwsze krótkie ikarusy

Post autor: Mateusz Machel » 2011-10-03, 21:01

Dobra, mam pewne informacje. Rura na tylnej ścianie to roczniki do 81' max jakieś pierwsze egzemplarze z 82' . :)
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
Tom
Posty: 263
Rejestracja: 2007-05-09, 14:40
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Pierwsze krótkie ikarusy

Post autor: Tom » 2011-10-03, 21:04

Mam wrażenie, że wszystkie krótkie ikary min. do numeru 718 miały pierwotnie wydech z tyłu. Chyba później z kolejnymi wymianami miały zmieniane. Pamiętam je z czasów, gdy 61 i 62 zawracały przez Nowy Rynek na przystanek przy Wełnianym Rynku 1. Te z 61 super kopciły jadąc pod Stromą :)

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Pierwsze krótkie ikarusy

Post autor: ArturS » 2011-10-03, 23:05

Na "Przegubowcu" doczytałem że tylnorurowce były nawet do 1984. Więc mogliśmy dostać partię wozów z rurami z tyłu. Ja pamiętam jak 55 kopciły jak szły pod Szubińską i potem pod Stromą :) A tu na jednym zdjęciu widać ładnie tylną rurę jak 260 omija 280:
http://www.przegubowiec.com/katalog-aut ... arus-26004
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

ikarusiarz
Posty: 754
Rejestracja: 2007-07-27, 20:32

Re: Pierwsze krótkie ikarusy

Post autor: ikarusiarz » 2011-10-09, 12:26

Mam tu taki spis "rodzajowy" bydgoskich Ikarusów. Spis powstał na podstawie obserwacji z dzieciństwa i nie tylko... Moderatorów proszę o zmianę tytułu tematu, ponieważ opisałem wszystkie Ikarusy- nie tylko te krótkie.

Na początku mały spis objaśnień i skrótów:

s1 -seria pierwsza..
wrem-wyremontowany
zauto-z automatyczną skrzynia biegów


Ikarus 260 s1 -felgi szprychowe, wydech z tylu pośrodku, brak wywietrznika, czerwony.
Ikarus 260 s2 -felgi normalne, inny dźwięk silnika, czerwony.
Ikarus 260 s3 -felgi szprychowe, pomarańczowy.

Ikarus 260 wrem -felgi szprychowe i normalne, czerwony.
Ikarus 260 tur -przerobiony na turystyczny z s2 niebieski.

Ikarus 280 s1 -felgi szprychowe, biała buda kierowcy z drzwiami na zamek, białe rurki i pokrywy mechanizmów drzwi, biało-czerwony.
Ikarus 280 s2 -felgi szprychowe, czarna kabina kierowcy-przesuwne drzwi, inny dźwięk silnika, biało-czerwony. (bardzo krótka seria!!!)
Ikarus 280 s3 -felgi normalne, czarna kabina kierowcy-przesuwne drzwi, czerwony.
Ikarus 280 s4 -felgi szprychowe, czarna listwa z boku, czarna kabina kierowcy-przesuwne drzwi, czerwony. (bardzo krótka seria)
Ikarus 280 s5 -felgi normalne+tarcza na śruby, czarna listwa z boku, 6 biegów, czerwony.
Ikarus 280 s6 -felgi szprychowe, duża kabina kierowcy, 6 biegów kupiony od ROMET-u, żółty.
Ikarus 280 rem1 -kolory różne.
Ikarus 280 rem2 -plastikowy przód, kolory różne.

Ikarus 280 zauto s1 -czarne rurki, niebieski.
Ikarus 280 zauto s2 -żółte rurki, inna wykładzina-nie w takie kółka, wyświetlacze na numery, niebieski.

Wiem, że część przegubowców miała tablice boczne z przodu i z tyłu. Część miała po środku, a jeszcze inne 1 podświetlaną u góry.
Występowały również pojedyncze przypadki: Jeździł Ikarus z "filmami" od Jelcza, ale to były "samoróbki".
Zapraszam "znawców" do rozwijania i poprawiania tej listy.
W swoich zbiorach mam każdy model przypisany do zdjęć.

Awatar użytkownika
Kuba3569
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1076
Rejestracja: 2007-01-06, 19:30

Pierwsze krótkie ikarusy

Post autor: Kuba3569 » 2011-10-09, 12:55

ikarusiarz pisze:Ikarus 280 zauto s1 -czarne rurki, niebieski. Ikarus 280 zauto s2 -żółte rurki, inna wykładzina-nie w takie kółka, wyświetlacze na numery, niebieski.
Ikarus 280.70B (s1 - 1994r.) - Silnik Raba D10 + Czterobiegowa skrzynia ZF4HP500. Wozy: 3821-3840.
Ikarus 280.70E (s2 - 1995r.) - Silnik Raba D10 + Pięciobiegowa skrzynia ZF5HP500, wykładzina antypoślizgowa (granulat). Wozy: 3841-3852.
ikarusiarz pisze:W swoich zbiorach mam każdy model przypisany do zdjęć.
Z przyjemnością bym je zobaczył. :)
Jelcz M11 #2641 Volvo B10MA #2459

ikarusiarz
Posty: 754
Rejestracja: 2007-07-27, 20:32

Pierwsze Ikarusy 260 i 280

Post autor: ikarusiarz » 2011-11-06, 12:34

Jakub Czarnecki pisze:Z przyjemnością bym je zobaczył.

Żadnej niespodzianki tu nie zrobię: Przeszukałem ogólnodostępne galerie i przypisałem zdjęcia do wybranych modeli.

Awatar użytkownika
Kuba3569
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1076
Rejestracja: 2007-01-06, 19:30

Pierwsze Ikarusy 260 i 280

Post autor: Kuba3569 » 2011-11-06, 13:22

ikarusiarz pisze:Żadnej niespodzianki tu nie zrobię: Przeszukałem ogólnodostępne galerie i przypisałem zdjęcia do wybranych modeli.
Źle Cię zrozumiałem, myślałem, że masz jakieś własne (nieopublikowane) zbiory. :)
Jelcz M11 #2641 Volvo B10MA #2459

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Pierwsze Ikarusy 260 i 280

Post autor: ArturS » 2012-01-03, 15:59

http://www.lubus.info/galeria/displayim ... m=66&pos=4
Na tej fotce widać naszego #710, który miał rurę z tyłu, ale to była chyba Made by MZK :) i twerdzą że to był ponoć obrzyn :kreci: a mi nic o tym nie wiadomo.
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Pierwsze Ikarusy 260 i 280

Post autor: Darek » 2014-04-16, 23:47

Z czeluści zakurzonych archiwów:
Ilostan Ikarusów w WPK w poszczególnych latach, stan na 31 grudnia.

1980 1981 1982 1983
Ikarus 280 0 25 78 128
Ikarus 260 0 0 0 30
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

ODPOWIEDZ