Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Dyskusje, zdjęcia, materiały archiwalne itp.

Moderator: spooney

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-15, 17:44

Komunikacja Miejska 1997

Dane na 12.03.1997

Linie Tramwajowe

1 Leśny Park Kultury i Wypoczynku - Bydgoszcz Wschód
2 Leśny Park Kultury i Wypoczynku - Karpacka
3 Wilczak - Bydgoszcz Wschód
4 Glinki - Bielawy
6 Łęgnowo - Bielawy
7 Kapuściska - Bydgoszcz Wschód*
8 Wilczak - Kapuściska
9 Glinki - Łęgnowo*

Linie Autobusowe

Dzienne

51 Plac Kościeleckich - Deszczowa*
52 Osiedle Błonie - Osiedle Leśne
53 Osiedle Błonie - Glinki BPBP
54 Dworzec PKP - Piaski
55 Morska - Ks. Ignacego Skorupki
56 Plac Kościeleckich - Belma
57 Rondo Jagiellonów - Witebska
58 Plac Kościeleckich - Smukała
59 Osiedle Błonie - Przemysłowa*
59bis Wyścigowa - Przemysłowa**
60 Morska - Osowa Góra
61 Dworzec PKP - Wojska Polskiego
62 Zygmunta Augusta - Osiedle Błonie
63 Wojska Polskiego - Mokra*
64 Morska - Barwna
65 Osiedle Leśne - Fordon Rynek - Mariampol
66 Plac Kościeleckich - Plac Kościeleckich*
67 Dworzec PKP - Łęczycka
68 Osiedle Leśne - Glinki BPBP
69 Osiedle Błonie - Osiedle Tatrzańskie
70 Wyścigowa - Nad Wisłą
71 Dworzec PKP - Rekinowa
72 Wyścigowa - Osiedle Tatrzańskie*
73 Stomil - Łęgnowo - Kapuściska*
74 Wyścigowa - Osiedle Tatrzańskie
75 Osiedle Leśne - Myślęcinek
76 Rondo Toruńskie - Smoleńska*
77 Dworzec PKP - Dworzec PKS
78 Wyścigowa - Nad Wisłą (przez CO)
79 Dworzec PKP - Kapuściska

Pospieszne

91 Plac Kościeleckich - Fordon Rynek*
92 Osiedle Błonie - Lipniki
94 Dworzec PKP - Nad Wisłą

Nocne

31 Dworzec PKP - Kapuściska
33 Dworzec PKP - Nad Wisłą

Sezonowe (od V do IX)

98 Plac Kościeleckich - Janowo
99 Plac Kościeleckich - Chmielniki

Tabor Tramwajowy

Konstal 105NW
Konstal 805Na

Tabor Autobusowy

Ikarus 260
Ikarus 280
Jelcz M11
Jelcz M121
Jelcz M181
MAN SG192?
Mercedes-Benz 0305

Ciekawostki:

1. Linie 56 i 71 obsługiwane są przez autobusy PKS Ikarus-Zemun IK160P oraz MAN SG192
2. Linie 51, 76 i 92 obsługiwane są przez autobusy Słupskiej Firmy RAMI Scanie, Volva, Jelcze PR110
3. Linie 55 i 79 jeździły już nowowyremontowaną ulicą Piękną
4. Odbywały się końcowe kursy tramwajów ulicą Dworcową do warsztatów przy ulicy Zygmunta Augusta (14 marca przejechały po raz ostatni, tego dnia wkraczały ekipy remontowe na Gdańską, 21 maja ostatnie tramwaje opuściły warsztaty po tymczasowym torowisku)
5. Linie nocne 31N i 33N obsługiwane były minibusy FOR-BUS


Kilka Pytań:

1. Ile MZK posiadało taboru autobusowego?
2. Linia 79 zatrzymywała się na przystanku Warszawska - Fredry? (bo wiem że nie zatrzymywała się w ogóle na Pl. Poznańskim oraz Garbarach tak jak 60 i 71 w obie strony)
3. Czy w tym roku wszystkie tramwaje miały wyświetlacze jednocyfrowe 1-4 i 6-9 oprócz wagonu 223?
4. Czy w związku z przejęciem przez PKS autobusów linii 56 i 71 jeździło mniej niż w 2007? (bo policzyłem że na 56 i 71 było 6 kolejności w szczycie)?

Awatar użytkownika
Krzysztof Juszczak
Posty: 1567
Rejestracja: 2007-02-03, 12:25
Lokalizacja: Poznań

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: Krzysztof Juszczak » 2013-06-16, 18:45

Bardzo dobre podsumowanie, czy byłbyś w stanie podać przybliżone częstotliwości?
ZTM Poznań 12 16 51 85 91 201 234 235
ZDMiKP Bydgoszcz 52 55 59 71 32N 35N

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-16, 21:08

Obliczyłem że w 2007 na 56 i 71 autobusy kursowały co 10 min (źródło rozkład jazdy)

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-21, 21:45

Takie pytanie na temat autobusów miejskich przewoźnika PKS/MKA:

W 1996 od 1 kwietnia 1996 linia 56 posiadała 6 Ikarusów-Zemunów IK160P (w reklamie Coca-Cola czerwona) oraz 2 MANY SG192 (opony Dębica), czy od 1 stycznia 1997 do przewoźnika który obsługiwał linię 71 dotarło jeszcze trochę Zemunów (początkowo Białych, potem przemalowanych w reklamę Coca-Cola zielona)?

Jak ktoś pamięta niech się wypowie na ten temat...

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: ArturS » 2013-06-21, 22:18

Były chyba 3 czerwone Zemuny CC i dwa zielone CC, a jeden był biało-szaro-niebieski. Many były dwa kremowe w reklamie opon :)
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Re: Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-22, 08:30

Czyli oznacza to że zmniejszyła się liczba autobusów w szczycie na liniach 56 i 71?
Skoro tak tzn że na 56 i 71 musiały jeździć po 4 autobusy w szczycie. A wcześniej było nawet 6.

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: spooney » 2013-06-22, 10:40

W PKS/MKA na linii 56 jeździł też Neoplan N4021 i Volvo B10Ma, aczkolwiek nieco później niż w 1997 :)
Obrazek

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-22, 10:56

Czyli z czasem dostaw autobusów zwiększała się częstotliwość kursowania linii, ale jeszcze PKS/MKA miało 3 trzyosiowe Volvo B10BLE6X2 które jeździły na 56 i 71 od 1998.

Kris
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2414
Rejestracja: 2011-02-08, 00:22

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: Kris » 2013-06-22, 13:13

Artek82 pisze:Były chyba 3 czerwone Zemuny CC i dwa zielone CC, a jeden był biało-szaro-niebieski
Z tego co pamiętam, zielonych było więcej, ale nie pamiętam ile. Był jeszcze jeden biało-szaro-czerwono-niebieski (nr rej. BCZ? 1589), później została niebieska góra, a na resztę karoserii poszła zielona Coca-Cola. Poza tym, tych biało-szaro-niebieskich mogły być 2 - któryś na pewno miał reklamę MOTO-BUDREX :)
Artek82 pisze:Many były dwa kremowe w reklamie opon
A nie trzy? Jeden z nich (nr rej. BCA? 4852) na pewno dostał potem reklamę Plus GSM :)
spooney pisze:Volvo B10Ma, aczkolwiek nieco później niż w 1997
Volvo B10MA w 1997r. na pewno jeździło. Pamiętam pierwszą przejażdżkę nim na 71 :) Co do Neoplana zgoda - pojawił się w 1999r. :)

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-23, 09:37

A jeżeli chodzi Zemuny z reklamą zielona CC, to pamiętam że przez chyba I kwartał 1997 i chyba częściowo II, były białe i najczęściej jeździły na linii 71. A cyfry na tablicach numerowych były cieńsze. Pamiętam to doskonale bo jak chodziłem ulicą Dworcową to przejeżdżały białe Zemuny a nawet takim jechałem. Jeden też taki śmigał na 56. Na linii 56 jeździły czerwone CC, a na 71 białe (później zielone CC).

Kolejna rzecz jest taka że w 1997 roku, na MZK więcej było tramwajów w reklamach niż autobusów. 3/4 składów tramwajowych posiadało reklamy, jeszcze przez długi okres roku 1997 jeździły autobusy Mercedes-Benz 0305 na linii 55.

Kris
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2414
Rejestracja: 2011-02-08, 00:22

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: Kris » 2013-06-23, 12:08

KrzysztofSadowski pisze:Na linii 56 jeździły czerwone CC, a na 71 białe (później zielone CC).
Oj nie tylko. Zielone na 56 też jeździły, podobnie jak czerwone na 71 (chociaż zdecydowanie rzadziej).
KrzysztofSadowski pisze:jeszcze przez długi okres roku 1997 jeździły autobusy Mercedes-Benz 0305 na linii 55.
Volva B10BLE zaczęły jeździć w październiku 1997 roku, więc... Poza tym, czy eksploatacja Mercedesów O305 nie skończyła się definitywnie w 1998 roku?

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-23, 14:20

A jeżeli chodzi o RAMI SŁUPSK to były obsługiwane 3 linie: 51,76,92.

To na: 51 - 4 wozy, 76 - 2 wozy, 92 - 1 wóz.

Głównie autobusy były żółto-zielone z czego na zdjęciach jedna Scania była w reklamie

Głównie jeździły Scanie, coś jak Volvo (nie znam dokładnie tego typu) i Jelcz PR110

Jeżeli ktoś posiada na ten temat jakieś informacje, to niech napisze...

Kris
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2414
Rejestracja: 2011-02-08, 00:22

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: Kris » 2013-06-23, 14:51

KrzysztofSadowski pisze:Głównie autobusy były żółto-zielone
Oj nie tylko. Były kremowe, co najmniej jeden czerwono-kremowy (góra czerwona, środek kremowy z - jeśli dobrze pamiętam - dwoma pasami w dolnej części), jeden niebieski, kilka kremowo - niebieskich - prawdę mówiąc, nie pamiętam żółto-zielonego.
KrzysztofSadowski pisze:jedna Scania była w reklamie
Co najmniej trzy Scanie były w reklamie :)

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: ArturS » 2013-06-23, 15:24

Odnośnie RAMI to napiszę to co pamiętam bo ich bazę miałem prawie że za płotem.
Jelcz PR-110 sztuk 1 żółto-zielony i śmigał na 76.
Scanie były dwie lub trzy. Na pewno jedna z harmonijkowymi drzwiami otwieranymi na zewnątrz i z reklamą jeździła na 51. Druga taka długa, prawie jak Volvo zapiekanka niebiesko-biała przypominała mi amerykańskie PKSy :P bo miała jakieś ukośne szyby z boku i jeździła na 92, ale więcej stała niż jeździła. Trzeciej właśnie nie pamiętam.
Volvo / Vima były też takie trzy, dwie czerwono-kremowe i jedna niebiesko-kremowa jeździły na 51 i 92
I był jakiś dziwny Volvo zielono-żółty na 51 jeżdzący.
To tak na szybko.
Acha Vimy miały też reklamy, Budrex, TUW Compensa, jakieś akumulatory.
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

Kris
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2414
Rejestracja: 2011-02-08, 00:22

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: Kris » 2013-06-23, 17:08

Artek82 pisze:Trzeciej właśnie nie pamiętam.
A ta z płatowymi drzwiami otwieranymi na zewnątrz? Na pewno taka była - zaliczyłem nią przejażdżkę na 51 :) Miała na pewno jakąś reklamę (chociaż chyba nie od początku eksploatacji), ale teraz nie mogę sobie przypomnieć czego :P

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: ArturS » 2013-06-23, 19:28

Artek82 pisze:Na pewno jedna z harmonijkowymi drzwiami otwieranymi na zewnątrz i z reklamą jeździła na 51
To właśnie o tej mowa :) Fotografie Piotra Tomasika.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-24, 18:59

Ciekawe czy w 1997 roku jeździło więcej składów tramwajowych niż obecnie?
Z tego co słyszałem że częstotliwość kursowania wszystkich linii tramwajowych (wraz ze szczytową 7 i 9) w Bydgoszczy wynosiła co 12 min.

Autobusy też chyba częściej kursowały niż obecnie prawda?

lukas_3830
Posty: 197
Rejestracja: 2008-08-27, 01:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: lukas_3830 » 2013-06-24, 23:58

Tak to prawda jeśli chodzi o autobusy dla przykładu 68 co 7 minut w szczycie a 53 co 8-9 min 66 co 11 min i tu ciekawostka bo 79 jeździł jak dobrze pamiętam co 15 minut :) . Siódemka była obsługiwana składami....

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-26, 19:31

Z 1997 roku zapamiętałem kilka ciekawostek:

1. Przystanek Dworcowa-Sobieskiego (nieistniejący) dla linii 60 (przelotowy) i 71 (początkowy) nazywał się Dworzec PKP
2. Linia 79 była obsługiwana krótkimi wozami Ikarusami 260 i Jelczami M11
3. Linia 55 obsługiwana przez Mercedes-Benz 0305 i niskopodłogowy Jelcz M121MB (na zmianę z 61)
4. Linia 75 jeździła na trasie z Leśnego do Myślęcinka przez Powstańców Wielkopolskich, Armii Krajowej, jeździł na niej w ciągu roku szkolnego 1 autobus (Jelcz M11 lub Ikarus 260), a w wakacje w weekendy 2 autobusy (Ikarus 280)
5. Od 28 kwietnia zaczęła kursować Myślęcińska Kolej Parkowa
6. Do 14 marca 1997 tramwaje kursowały ulicą Dworcową do warsztatów naprawczych przy ulicy Zygmunta Augusta
7. Linia 60 kursowała od ulicy Hetmańskiej do Zygmunta Augusta ulicą Sowińskiego w kierunku Osowej Góry
8. Linia 91 okrążała Fordoński Rynek ulicami Sikorskiego, Kapeluszników, Pielęgniarską

Czy ktoś pamięta jeszcze jakieś ciekawostki z tego roku?

Jak ktoś ma jakieś informacje niech napisze...

Kris
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2414
Rejestracja: 2011-02-08, 00:22

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: Kris » 2013-06-26, 20:50

KrzysztofSadowski pisze:7. Linia 60 kursowała od ulicy Hetmańskiej do Zygmunta Augusta ulicą Sowińskiego w kierunku Osowej Góry
Nie zawsze. Nieraz Sobieskiego i Warszawską. Sam kilka razy tak jechałem.

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-27, 08:14

Skoro tak było, że raz linia 60 jeździła ulicą Sowińskiego a raz Sobieskiego i Warszawską to znaczy że to musiało zależeć od woli kierowcy, pamiętam w 2002/2003 jak nowe autobusy Volva, Many jeździły Sobieskiego i Warszawską a Ikarusy jeździły Sowińskiego. Tak pamiętam

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: ArturS » 2013-06-27, 11:20

Dobrze pamiętasz, bo tak bywało :)
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

lukas_3830
Posty: 197
Rejestracja: 2008-08-27, 01:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: lukas_3830 » 2013-06-27, 17:58

Jak dobrze pamiętam częstotliwość na 79 wynosiła początkowo 15 minut a później 10 minut w szczycie. Przy obsłudze wozami krótkimi to był mega tłok a w dodatku 79 nie zatrzymywał się na każdym przystanku ja to robi teraz.....

Kris
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2414
Rejestracja: 2011-02-08, 00:22

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: Kris » 2013-06-27, 18:57

lukas_3830 pisze:Przy obsłudze wozami krótkimi to był mega tłok
No i dlatego wprowadzono przegubowce. Pisała o tym jakaś gazeta - niestety nie jestem pewien jaka.

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-27, 20:29

Linia 79 nie zatrzymywała się na przystankach Planu 6-letniego w kier. Dworzec PKP, nie było przystanku Magnuszewska, Plac Poznański w obu stronach i na Garbarach. Tak pamiętam i jeździły na niej Ikarusy 260 oraz Jelcze M11 chyba wozów w szczycie było 5

Kris
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2414
Rejestracja: 2011-02-08, 00:22

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: Kris » 2013-06-27, 20:55

KrzysztofSadowski pisze:Linia 79 nie zatrzymywała się na przystankach Planu 6-letniego w kier. Dworzec PKP, nie było przystanku Magnuszewska, Plac Poznański w obu stronach i na Garbarach.
I na rondzie Kujawskim, i chyba Wojska Polskiego-Kościół też nie było (w każdym razie raczej nie od razu po powstaniu 79). I jeszcze jedno: czy nie jest przypadkiem tak, że przystanku Planu 6-letniego nie było w obie strony?

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-28, 21:56

Planu 6-letniego było w obie strony, bo jak jeździłem linią pospieszną 103 a potem 93 to na nim wysiadałem w stronę Kapuścisk bo do Babci jeździłem, tylko w kierunku Dworca nie zatrzymywał się na tym przystanku, następny przystanek po Baczyńskiego był Szarych Szeregów. Jedynie w kier. Wzgórza Wolności linia 63 zatrzymywała się na Planu 6-letniego w obie strony.

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-29, 20:32

Tabor jaki kursował w 1997 na danych liniach:

MZK BYDGOSZCZ

Autobusy

Ikarus 260 - 54, 55, 57, 58, 59, 59bis, 61, 62, 66, 70, 72, 74, 77, 79, 91
Ikarus 280 - 52, 53, 60, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 72, 74, 94
Jelcz M11 - 54, 55, 57, 58, 59, 61, 62, 63, 66, 70, 72, 73, 74, 75, 77, 78, 79, 91
Jelcz M121 - 55 lub 61
Jelcz M181 - 52, 53, 64, 67, 68, 69
MAN SG192 - 69
Mercedes-Benz 0305 - 55

Tramwaje

805Na

Podwójne - 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8
Solówki - 9

PKS BYDGOSZCZ

Autobusy

Ikarus-Zemun IK160P - 56, 71
MAN SG192 - 56, 71

RAMI

Autobusy

Jelcz - 76
Scania - 51, 92
Vimma - 51, 76, 92
Volvo - 51

Ceny biletów MZK BYDGOSZCZ

N - 1,10zł
U - 55gr

To pamiętam z dzieciństwa, jak ktoś coś jeszcze pamięta z tamtych czasów niech napisze...

Kris
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2414
Rejestracja: 2011-02-08, 00:22

Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: Kris » 2013-06-29, 20:45

KrzysztofSadowski pisze:MAN SG192 - 69
Na pewno tylko na tej? A 70, 72, 74?

KrzysztofSadowski
Posty: 129
Rejestracja: 2012-12-10, 20:20

Re: Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1997

Post autor: KrzysztofSadowski » 2013-06-29, 22:02

W 1997 był tylko jeden MAN SG192 był pokazany na linii 69, być może jeździł później na zmiany, dlatego że prawie wszystkie MANY z wyjątkiem 801 zostały wycofane w 1996r.

ODPOWIEDZ