Dawny układ urbanistyczny miasta wg geoportalu

Dyskusje, zdjęcia, materiały archiwalne itp.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Dawny układ urbanistyczny miasta wg geoportalu

Post autor: Darek » 2016-01-12, 14:56

Polecam stronę geoportal.gov.pl

Na mapie zaznaczone są działki, w wielu miejscach inwestycje w niewielkim stopniu wpłynęły na ich układ, dzięki czemu można zauważyć jak zmieniał się układ ulic w mieście oraz jak chaotycznie malowane były plany miasta w PRL.

Zacznę od analizy pl. Poznańskiego:

- ul. Stroma była płynnym przedłużeniem ul. Kordeckiego
- ul. Szubińska odchodziła od placu mniej więcej na środku wschodniej jedni dzisiejszego placu, czyli między dwoma jezdniami Grudziądzkiej/Poznańskiej
- ul. Dolina rozpoczynała się na skrzyżowaniu z Kordeckiego
- Kruszwicka odchodziła od Doliny (nie od placu) i stanowiła mniej więcej pół swojej obecnej wschodniej jezdni i część chodnika
- widoczna na kilku zdjęciach kamienica narożna Poznańska/Chwytowo wychodziłaby dzisiaj do połowy jezdni obecnej Poznańskiej
- Grudziądzka rozpoczynała się wlotem od Poznańskiej na wysokości obecnego przejścia dla pierwszych przy wylocie Chwytowa, przechodziła przez obecny parking i teren wyłączony
- Grudziądzka była bardzo wąska, południowy, wyburzony w 1975/1976 ciąg kamienic znajdowałby się dziś na południowym pasie jej jezdni,
- Grudziądzka kończyła się na Podgórnej, dalej przy Nowym Rynku były wydzielone dwie działki, na przynajmniej jednej z nich stała kamienica,
- północna pierzeja ulicy Lubelskiej ciągnęła się aż do wylotu Kordeckiego
- pas zieleni między Poznańską a Grudziądzką zajmował ciąg kamienic przylegających do pl. Poznańskiego

Węzeł Gruwaldzki:
- na planie wyraźnie widać zarys mostu Władysława IV na Kanale Bydgoskim,
- cmentarz Starofarny dochodził do wschodniej jezdni ul. Grunwaldzkiej, podczas budowy drugiej jezdni został zmniejszony,
a jezdnia przeszła przez kilka działek na zapleczu kamienic,
- miejsce pod północną jezdnię Nakielskiej nie było raczej zabudowane,
- stara Nakielska przechodziła bezpośrednio pod gmachem szkoły, krzyżując się od południa z Kruszwicką i przechodząc płynnie w Św. Trójcy, Grunwaldzka odchodziła na północ na skrzyżowaniu tych ulic, po zjeździe z mostu krzyżowała się z Jackowskiego,
ul. Bielany biegła od Jackowskiego przez dzisiejszy chodnik przed kinem do Grottgera, od tego skrzyżowania oddzielała się też ul. Kącik prowadząca do Garbarów (dziś ślepa od Garbarów),
- Grottgera łączyła się z Focha na środku dzisiejszego torowiska przez most nad Kanałem,
- Marcinkowskiego odchodziła od Focha na wysokości zachodniego końca peronów tramwajowych Opera,
- teren peronów jak i północnej jezdni Focha był zabudowany, cały ruch szedł południowym mostem (również tramwajowy)

Trasa WZ (górny taras)
- ul. Piękna kończyła się na Kossaka,
- Konopna dochodziła do Bielickiej (dzisiejsze skrzyż. z Brodzińskiego,
- Lenartowicza miała ciągłość przy Modusie, gdzie łączyła się z Konopnickiej i Ugorami
- dawna Solskiego zaczynała się przy Lenartowicza i była równoległa do Konopnickiej, później przechodziła z Lwowską. Możliwe żeby przechodziła przez teren Modusa, a faktycznie przez środek parkingu Kauflanda?
- Karpacka miała ciągłość od Kujawskiej aż po przejście w Glinki,
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

montenegro
Posty: 1794
Rejestracja: 2014-02-16, 09:29

Dawny układ urbanistyczny miasta wg geoportalu

Post autor: montenegro » 2016-01-12, 22:57

dobry temat ile przestrzeni pieszej poszło w kolejnych dekadach pod asfalt na te wszystkie jezdnie, ronda...

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Dawny układ urbanistyczny miasta wg geoportalu

Post autor: korpi » 2016-01-13, 00:47

Dużo inwestycji zostało na papierze.
TU kiedy była projektowana? Bodajże w latach 50tych.
Ciekawe kiedy pojedziemy Horodelską zamaist Brzozowej np.

ODPOWIEDZ