Ciekawostki

Dyskusje, zdjęcia, materiały archiwalne itp.

Moderator: spooney

Awatar użytkownika
mc_pele
Członek Stowarzyszenia
Posty: 539
Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
Lokalizacja: Bdg - Wilczak
Kontakt:

Ciekawostki

Post autor: mc_pele » 2007-10-21, 12:53

- 51 jeżdżący na Wyżyny w latach 70.
- przegubowe ikarusy na 51 w latach 80.
- 76 jeżdżący po Nowym Fordonie w latach 80.
- 105 Dworzec PKP - Glinki
- 102 z Placu Kościeleckich
- tramwaj na Okolu ( linia 5 )
- 57N Błonie-Witebska
- nocna komunikacja miejska na początku lat 90:
3 Wilczak-Bałtycka
6 Bielawy-Łęgnowo
31 Dworzec PKP-Kapuściska
32 Dworzec PKP-Glinki
33 Dworzec PKP-Nowy Fordon

i w połowie lat 90.

31 Dworzec PKP-Kapuściska
32 Dworzec PKP-Łęgnowo
33 Dworzec PKP-Nad Wisłą
34 Dworzec PKP-Wilczak
35 Dworzec PKP-Zajezdnia Autobusowa Inowrocławska

- 54 bis- chyba najkrótsza stała linia w historii
Ostatnio zmieniony 2008-09-22, 12:14 przez mc_pele, łącznie zmieniany 1 raz.
3N Wilczak

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Post autor: Robert Reimus » 2007-12-16, 14:16

mc_pele pisze:- 76 jeżdżący po Nowym Fordonie w latach 80.
czyli że jak?
mc_pele pisze:- przegubowe ikarusy na 51 w latach 80.
A to w sumie ciekawe. I jeździł na Deszczową jak teraz? Może jeździł rzadziej, albo więcej ludzi jeździło, ciekawe czemu te przeguby. 58 albo 71 już wtedy jeździły?

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Re: Ciekawostki

Post autor: michu76 » 2008-09-21, 22:10

mc_pele pisze:- 51 jeżdżący na Wyżyny w latach 70.
- przegubowe ikarusy na 51 w latach 80.
- 76 jeżdżący po Nowym Fordonie w latach 80.
- 105 Dworzec PKP - Glinki
- 102 z Placu Kościeleckich
- tramwaj na Okolu ( linia 5 )
- 57N Błonie-Witebska
- nocna komunikacja miejska na początku lat 90:
3 Wilczak-Bałtycka
6 Bielawy-Glinki
31 Dworzec PKP-Kapuściska
32 Dworzec PKP-Glinki
33 Dworzec PKP-Nowy Fordon

i w połowie lat 90.

31 Dworzec PKP-Kapuściska
32 Dworzec PKP-Łęgnowo
33 Dworzec PKP-Nad Wisłą
34 Dworzec PKP-Wilczak
35 Dworzec PKP-Zajezdnia Autobusowa Inowrocławska

- 54 bis- chyba najkrótsza stała linia w historii
Kolego na początku lat 90-tych linia 6N kursowala w relacji:Bielawy-Lęgnowo i byla to ostatnia nocna linia.Trójkę skasowano troszkę szybciej.
Michu76

Awatar użytkownika
misieek
Posty: 349
Rejestracja: 2007-09-02, 00:24
Lokalizacja: ...

Post autor: misieek » 2008-09-21, 23:49

54bis najkrótsza? [54 Bis - DWORZEC PKP - Dworcowa (z powrotem: Unii Lubelskiej - Warszawska) - Unii Lubelskiej - Kąpielowa - Ludwikowo - Średnia - ZAKĄTEK]

A 59bis? (Przemysłowa-Fordońska-Wyścigowa) :D

76 po fordonie? 78 jeździł... a 76 niby jak? bo mam mapy i jakos tego nie widzialem ;/

Kiedys 103 jeszcze jezdzil z pkp na kapy chyba...

Awatar użytkownika
korpi
Członek Stowarzyszenia
Posty: 1429
Rejestracja: 2007-08-16, 18:24
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: korpi » 2008-09-22, 06:44

Nie mogę cytować :( dziwne

A na pewno jeździła 103 z Kapuścisk do PKP.
Była to linia pośpieszna. Potem zamienili pośpiechy na 9x i było 93.
W tej chwili jest to linia zwykła czyli po prostu 79

Awatar użytkownika
mc_pele
Członek Stowarzyszenia
Posty: 539
Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
Lokalizacja: Bdg - Wilczak
Kontakt:

Post autor: mc_pele » 2008-09-22, 06:51

michu76 pisze:Kolego na początku lat 90-tych linia 6N kursowala w relacji:Bielawy-Lęgnowo i byla to ostatnia nocna linia.Trójkę skasowano troszkę szybciej.
Na pewno? Miałem (może jeszcze mam) plan miasta z 1990 lub 1991 i tam na pewno były zaznaczone 3N i 6N.

misieek pisze:54bis najkrótsza? [54 Bis - DWORZEC PKP - Dworcowa (z powrotem: Unii Lubelskiej - Warszawska) - Unii Lubelskiej - Kąpielowa - Ludwikowo - Średnia - ZAKĄTEK]
Na moje to 59bis była dłuższa niż 54bis, prawie cała Przemysłowa+odcinek Fordońskiej od Wyścigowej do wiaduktów to większa odległość niż ten kawałek z Dworca PKP na Jachcice, nie wiem nawet czy 83 nie okazałaby się dłuższa.
misieek pisze:76 po fordonie?
Sam byłem zdziwiony ale było o tej linii na starym forum.
misieek pisze:Kiedys 103 jeszcze jezdzil z pkp na kapy chyba...
Nie chyba a na pewno po kasacji połączenia tramwajowego do dworca pkp, najpierw przez Śródmieście trasą 60 do Paderewskiego, dalej Staszica, 3 maja, Bernardyńska, Kujawska, Wojska Polskiego, później trasą 61 do Wzgórza Wolności a dalej jak zawsze na Kapy i w końcu po rozbudowie ulicy Pięknej skierowany tą trasą która z małymi wyjątkami dołożenia kilku przystanków pozostała do dziś, przemieniona z 103/93 na 79.
3N Wilczak

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Post autor: michu76 » 2008-09-22, 10:29

mc_pele pisze:Na pewno? Miałem (może jeszcze mam) plan miasta z 1990 lub 1991 i tam na pewno były zaznaczone 3N i 6N.

Musi być bląd w wydruku.Nigdy 6 nie kursowala do Kapuścisk tylko na Lęgnowo.Pozdrawiam.


//mc-poprawiłem cytat
Ostatnio zmieniony 2008-09-23, 07:38 przez michu76, łącznie zmieniany 2 razy.
Michu76

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2008-09-22, 10:42

A 59bis? (Przemysłowa-Fordońska-Wyścigowa) :D
A linia LPKiW- Myślęcinek? Zdaje się 83 miała nr
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: spooney » 2008-09-22, 11:52

mc_pele pisze:plan miasta z 1990 lub 1991 i tam na pewno były zaznaczone 3N i 6N.
Plany miast rzadko kiedy zawierają aktualne informacje na temat przebiegu i numeracji linii komunikacji miejskiej
i są według mnie mało wiążącym źródłem informacji.
Szczególnie te z dawnych lat, gdzie robiono tylko kopiuj - wklej, dorysowano pare nowych ulic i gotowe.
Obrazek

Awatar użytkownika
mc_pele
Członek Stowarzyszenia
Posty: 539
Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
Lokalizacja: Bdg - Wilczak
Kontakt:

Post autor: mc_pele » 2008-09-22, 12:09

michu76 pisze:Musi być bląd w wydruku.Nigdy 6 nie kursowala do Kapuścisk tylko na Lęgnowo.Pozdrawiam.

Pełna zgoda. Ale ja nigdy nie twierdziłem że kiedykolwiek 6 kursowała na Kapy :)
[edit]
A jednak! :) Jak byk napisałem Bielawy-Glinki :puknijsie: To oczywiście moje przeoczenie, na pewno miałem na myśli Łęgnowo, dzięki za zwrócenie uwagi, poprawiam wcześniejszą wypowiedź.

Darek pisze:A linia LPKiW- Myślęcinek? Zdaje się 83 miała nr

83 to tylko jeden przystanek ale za to bardzo długi jak na bydgoskie warunki, 54Bis jechała po kilku ulicach ale na bardzo krótkich odcinkach, od PKP na Jachcice jest "rzut beretem", nie ma jednak co dywagować, trzeba byłoby dorwać jakieś statystyki gdzie przedstawione są dokładne długości poszczególnych linii.
spooney pisze:Plany miast rzadko kiedy zawierają aktualne informacje na temat przebiegu i numeracji linii komunikacji miejskiej
i są według mnie mało wiążącym źródłem informacji.
Szczególnie te z dawnych lat, gdzie robiono tylko kopiuj - wklej, dorysowano pare nowych ulic i gotowe.
Zgoda, nie będę się upierał przy czymś czego nie widziałem na własne oczy.
3N Wilczak

Awatar użytkownika
misieek
Posty: 349
Rejestracja: 2007-09-02, 00:24
Lokalizacja: ...

Post autor: misieek » 2008-09-22, 14:57

76 po fordonie nie jeździł...pytałem rodziców, dziadków, grzebałem w róźnolakich mapach. W latach ~90 numeracja autobsów sięgała 72...
Przypisanie sobie autorstwa całości lub części cudzej pracy, jej deformacja lub edycja bez zezwolenia autora
podlega karze grzywny, ograniczeniu wolności lub pozbawieniu wolności do lat 3.

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Darek » 2008-09-22, 15:12

W latach ~90 numeracja autobsów sięgała 72...
Nie uogólniaj. W 1993 było 73, 74, 75 i ......77
Ciekawe czemu pominęli 76 w numeracji?
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
pawel_nk
Posty: 419
Rejestracja: 2007-06-20, 22:20
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Ciekawostki

Post autor: pawel_nk » 2008-09-22, 20:04

mc_pele pisze: - nocna komunikacja miejska na początku lat 90:
3 Wilczak-Bałtycka
6 Bielawy-Łęgnowo
31 Dworzec PKP-Kapuściska
32 Dworzec PKP-Glinki
33 Dworzec PKP-Nowy Fordon

i w połowie lat 90.

31 Dworzec PKP-Kapuściska
32 Dworzec PKP-Łęgnowo
33 Dworzec PKP-Nad Wisłą
34 Dworzec PKP-Wilczak
35 Dworzec PKP-Zajezdnia Autobusowa Inowrocławska
Autobusowe linie nocne utworzono 1.01.1992 i od razu było 5 linii. 32 nigdy nie kończył na Glinkach (tak przynajmiej podaje strona MZK). Jeździł tylko i wyłącznie na Łęgnowo. Zresztą niedługo, bo linia dosć szybko została zawieszona. Więcej informacji na temat linii nocnych znajduje się w osobnym temacie.

Awatar użytkownika
misieek
Posty: 349
Rejestracja: 2007-09-02, 00:24
Lokalizacja: ...

Post autor: misieek » 2008-09-22, 23:30

To jeszcze ja pamiętam jak były tylko 3 nocne autobusy :)
Przypisanie sobie autorstwa całości lub części cudzej pracy, jej deformacja lub edycja bez zezwolenia autora
podlega karze grzywny, ograniczeniu wolności lub pozbawieniu wolności do lat 3.

Awatar użytkownika
mc_pele
Członek Stowarzyszenia
Posty: 539
Rejestracja: 2007-01-06, 13:39
Lokalizacja: Bdg - Wilczak
Kontakt:

Ciekawostki

Post autor: mc_pele » 2011-04-25, 15:50

pawel_nk pisze:Autobusowe linie nocne utworzono 1.01.1992 i od razu było 5 linii. 32 nigdy nie kończył na Glinkach (tak przynajmiej podaje strona MZK). Jeździł tylko i wyłącznie na Łęgnowo.
Na stronie MZK jest napisane że 31 grudnia 1991 zlikwidowano ostatnie nocne tramwaje i zastąpiono je nocnymi autobusami, o "utworzeniu" w ścisłym słowa tego znaczeniu nie piszą. Zresztą 57N istniało już o wiele wcześniej. Zważywszy na to że komunikację tramwajową do dworca zawieszono 25 stycznia 1990 roku a ostatnie nocne tramwaje zastąpiono autobusami 1.1.1992 i od wtedy było to pięć linii, wszystkie z dworca to spodziewać się można że przez te dwa lata coś innego jednak do tego dworca dojeżdżać musiało. Obstaję więc przy tym co widziałem na planie miasta z 1990 albo 1991 roku, zmiany w nocnej komunikacji miejskiej Bydgoszczy kształtowały się następująco:

do 25.1.1990

3N Wilczak-Bałtycka
4N Dworzec PKP-LPKiW
6N Bielawy-Łęgnowo
8N Dworzec PKP-Kapuściska, być może istniały jeszcze warianty na Glinki o których pisał Darek w innym temacie;
57N Błonie-Fordon

25.1.1990-1.1.1992

3N Wilczak-Bałtycka
6N Bielawy-Łęgnowo
31N Dworzec PKP-Kapuściska przez Rondo Kujawskie
32N Dworzec PKP-Glinki przez Bełzy
33N Dworzec PKP-Fordon

od 1.1.1992

31N Dworzec PKP - Kapuściska
32N Dworzec PKP- Łęgnowo
33N Dworzec PKP - Nad Wisłą
34N Dworzec PKP - Wilczak
35N Dworzec PKP - Inowrocławska przez Londynek, Błonie
3N Wilczak

Awatar użytkownika
mrug
Posty: 24
Rejestracja: 2011-04-14, 21:35
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ciekawostki

Post autor: mrug » 2011-04-25, 18:39

Wariant 8N polegał na tym, że co drugi kurs zmierzał na Glinki. W 1992 linia 33 jechała na Rynek w Starym Fordonie nie w kierunku Nad Wisłą.

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Ciekawostki

Post autor: Robert Reimus » 2011-05-20, 22:23

Nie chcę zakładać nowego tematu, więc napiszę tutaj.
Znalazłem w necie ruską mapę z 1942 roku z fragmentem Bydgoszczy. Widać na niej bocznicę kolejową z Bydgoszcz Wschód w kierunku ul. Szajnochy. Być może to z tej bocznicy rozładowywali tramwaje.

http://download.maps.vlasenko.net/smtm200/n-34-25.jpg

Mateusz Machel
Posty: 2888
Rejestracja: 2007-01-06, 14:02

Ciekawostki

Post autor: Mateusz Machel » 2011-05-20, 22:36

To dokładnie to.
Ze względu na dobro Stowarzyszenia zawieszam swoją działalność w jego obrębie.
-Kontakt tylko telefoniczny, z forum jestem wylogowany.

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Ciekawostki

Post autor: spooney » 2011-05-20, 22:50

No to mamy potwierdzenie naszych przypuszczeń :) ślady obok zajezdni się zgadzają :)

Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ciekawostki

Post autor: Darek » 2014-04-18, 12:40

Ciekawostka:
WPK posiadało swoją fabrykę wód mineralnych, gdzie produkowano ją na potrzeby swoich pracowników. Znajdowała się najpierw gdzieś na Grunwaldzkiej a później przy ul. Matejki 12. To się nazywa firma ;)
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ciekawostki

Post autor: Darek » 2014-05-25, 23:28

Kolejna ciekawostka:
W 1989 roku (28 czerwca dokładnie) pracownicy MZK zorganizowali strajk bez żadnego uprzedzenia, denerwując przy tym mieszkańców. Wśród postulatów pojawiły się hasła podniesienia płac, płac płac oraz cen biletów KM (rosły średnio co 4 miesiące wówczas) jak również uwaga... likwidację minutowych rozkładów jazdy. Wyjaśniam: Pod koniec lat 80 większość dużych miast posiadała minutowe rozkłady jazdy, a u nas zaczęto je powoli wprowadzać w latach 1988/89. Wcześniej rozkłady ukazywały tylko częstotliwość odjazdów (np. linia 52 kursuje co 5-8 minut w szczycie a co 12-15 w międzyszczycie) a wozy jeździły jak chciały. I chęć uregulowania jazdy baardzo rozsierdziła związkowców :)
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Awatar użytkownika
ArturS
Posty: 652
Rejestracja: 2009-09-24, 08:33
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ciekawostki

Post autor: ArturS » 2014-05-26, 08:27

Kurde, Daras pamietam ten strajk :) Zanim się rozpoczął to autobusy jechały tak nabite że szok. Wszyscy chcieli do roboty zdąrzyć zanim sie zacznie, bo gdzieś poszła fama że jednak się odbędzie, ale to tak z max 2 godziny szybciej plotki poszły. Pamiętam jak 52 dojechaliśmy rano na błonie i za chwilę wszystkie wozy stanęły na pętlach lub zjechały do zajezdni, a na Inowrocławskiej wyły syreny :)
Żeby mi się tak chciało, jak mi się nie chce!

Awatar użytkownika
michu76
Posty: 576
Rejestracja: 2008-01-28, 19:26

Ciekawostki

Post autor: michu76 » 2014-05-26, 10:24

Robert była bocznica do zajezdni Szajnochy gdzie na jej końcu między torami kolejowymi wchodził tor tramwajowy na który za pomocą podnośników opuszczano z wagonów tramwaje na tory 1000mm. Samą bocznicę tramwajową wraz ze zwrotnicą w torowisku na Fordońskiej rozebrano podczas wymiany torowiska chyba w 1993 roku. Kolejowa odnoga od Bydgoszcz Wschód do zajezdni została rozebrana kilka lat później.
Michu76

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Ciekawostki

Post autor: Darek » 2014-10-06, 15:13

Wkrótce 40 lat skończy pętla autobusowa przy ulicy Barwnej:
1 grudnia 1974 roku linia „64” poprowadzona została do nowej, czynnej do dziś pętli znajdującej się na Jarach przy ulicy Barwnej, zbudowanej w czynie społecznym przez uczniów Zespołu Szkół Mechanicznych, mieszczącego się przy ulicy Słonecznej 19. Do nowej pętli autobusy „64” skierowane zostały od ulicy Szubińskiej, przez ulice: Broniewskiego, Władysława IV i Słoneczną. Przystanki na nowym odcinku znajdowały się tylko w pobliżu skrzyżowania ulic Władysława IV i Jana Ostroroga
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

ODPOWIEDZ