Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Moderator: spooney

montenegro
Posty: 1794
Rejestracja: 2014-02-16, 09:29

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: montenegro » 2015-01-31, 02:02

Dość karania pieszych za to, że odmawiają czekania przed pustą ulicą. Żądamy natychmiastowej depenalizacji przechodzenia przez ulicę na czerwonym świetle. Proponujemy zmianę ustawy, która pozwalałaby pieszym bez ryzyka mandatu przejść na czerwonym świetle na własną odpowiedzialność o ile nie istniałoby ryzyko, że czyn ten spowoduje zagrożenia na drodze.

- Zakaz przejścia na czerwonym świetle jest ogłupiającym prawem, które uczy Polaków ślepego posłuszeństwa, a nie bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Każdy powinien mieć prawo do użycia zdrowego rozsądku, aby zadecydować kiedy, gdzie i jak chce przejść przez ulicę. Pora, żeby rząd zaczął traktować Polaków jak rozsądnych obywateli.
- Prawo to i tak jest regularnie łamane przez obywateli: depenalizacja doprowadzi do tego, że Ci którzy przechodzą bezpiecznie, nie czekając na zielone światło będą to robili bez ryzyka mandatu.
- W wielu miejscach nie ma świateł - np. na Placu Zbawiciela w Warszawie - jednak piesi potrafią tam przejść bezpiecznie.
- W wielu miejscach samochody mają prawo skrętu, wtedy kiedy piesi mają zielone światło; dlaczego kierowcom ufa się, że nie rozjadą pieszych w takiej sytuacji, a pieszym nie ufa się, że bezpiecznie przejdą przez ulicę?
- Mimo przepisów i mandatów Polska i tak ma więcej ofiar wśród pieszych niż większość krajów Unii Europejskiej.
Petycja on-line:

https://secure.avaaz.org/pl/petition/Se ... e/?sVtYXib

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: Darek » 2015-01-31, 10:43

Popieram. Pamiętam jak byłem w Szkocji. Stała policja i przy nich ludzie przechodzili na czerwonym, a oni nie reagowali. Ale obawiam się że u nas to nie przejdzie. Komendy muszą mieć na życie.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

reputed
Posty: 1413
Rejestracja: 2007-01-17, 14:37

Re: Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: reputed » 2015-01-31, 13:08

U nas ludzie i z przepisami mają w dup... światła i chodzą jak chcą. Przy mentalności Polaków nie wyobrażam sobie teraz by przechodzenie na czerwonym miało być legalne. Strach będzie jeździć autem.

montenegro
Posty: 1794
Rejestracja: 2014-02-16, 09:29

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: montenegro » 2015-02-01, 00:12

O to chodzi :P

Awatar użytkownika
adas
Posty: 70
Rejestracja: 2013-12-11, 17:21
Lokalizacja: Bydgoszcz/Tarnowskie Góry
Kontakt:

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: adas » 2015-02-01, 21:58

Na niektórych światłach wszyscy stoją jak głupi: piesi czerwone, samochody czerwone... Nie stosuję się do świateł chyba na kilku głównych skrzyżowaniach (Fordońskim, Kamienna/Wyszyńskiego, Toruńskim, Skrzetuskim). Na niektórych trzeba odstać na jednym wlocie a potem na kolejnym. A już najbardziej wkurzające są prawoskręty na których bardzo często czerwone światła (jak i tak nic nie jedzie) a zielone włącza się ja samochody dostają zielone światło (lub zieloną strzałkę).
Mandatu w sumie nie dostałem jeszcze ;)
No ale też przechodzę z rozsądkiem - jak jedzie sznur samochodów to przecież nie przechodzę na czerwonym. I w wielu krajach zachodnich na przechodzenie na czerwonym mandatów policja nie wstawia (przynajmniej tak z doświadczenia wiem o Anglii, Hiszpanii i Włoszech).

szkuba
Posty: 309
Rejestracja: 2014-04-14, 19:31

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: szkuba » 2015-02-14, 13:29

adas pisze:Na niektórych światłach wszyscy stoją jak głupi:
Warto sprawdzić jak działają światła na Rondzie Kujawskim. Przechodzę tam często przez wylot na Solskiego od Kujawskiej:
1. światła 40sek. czekania - przechodzę na mały obszar między prawo-skrętem a główną ulicą
2. 1min 30sek czekania przed wylotem na solskiego
3. koło 40sek na przejście do wylotu z drugiej strony -> trzeba biec żeby zdążyc jak nie to:
4. kolejne 1min 30sek czekania
łącznie średnio między 3min a 3min 40 sek na czerwonym

Warto zauważyć w opisywanym projekcie chodzi o brak odpowiedzialności za przejście na czerwonym kiedy się nic nie stanie, nie chodzi o zmianę pierwszeństwa
Jest to istotna różnica w sytuacji kiedy dojdzie do nieszcześcia i potrącenia to i tak większą "karą" dla człowieka jest utrata zdrowia niż mandat, warto o tym pamiętać ludzie nie są samobójcami.

PS ciekawe rozwiązanie problemu w inny sposób:
The Dancing Traffic Light
https://www.youtube.com/watch?v=SB_0vRnkeOk
Aleksander S.

montenegro
Posty: 1794
Rejestracja: 2014-02-16, 09:29

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: montenegro » 2015-03-04, 23:36

Pierwszeństwo pieszych - piszemy do posłów
Publiczne · Organizatorzy: Pieszy w Krakowie i Strefa Piesza


Takie przepisy obowiązują w wielu krajach gdzie bezpieczeństwo stawia się ponad przepustowością. Dołączmy do cywilizowanych krajów w zakresie ruchu drogowego i piszmy maile do posłów Komisji Infrastruktury. Listy można wysłać przez formularz: http://orka.sejm.gov.pl/ListydoS7.nsf/JK1?OpenForm&INF

badania Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jasno wskazują ogromne (82%!) poparcie społeczne dla zmian w prawie na korzyść silniejszej ochrony pieszych. Stąd apeluję o wprowadzenie następujących zapisów do Prawa o ruchu drogowym:
1) w art. 13 ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie: „1. Pieszy wchodzący na to przejście lub znajdujący się na nim ma pierwszeństwo przed pojazdem.”;
2) art. 26 ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który zbliża się do przejścia lub znajduje się na nim.”

https://www.facebook.com/events/817852594918529

montenegro
Posty: 1794
Rejestracja: 2014-02-16, 09:29

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: montenegro » 2015-03-19, 15:56

Już min. 2 głosy ze strony Stowarzyszenia :)
Piszemy do 31 marca!
Gotowiec petycji i link do wysyłania na podanej stronie na Facebooku.

montenegro
Posty: 1794
Rejestracja: 2014-02-16, 09:29

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: montenegro » 2015-04-17, 13:44

Potrzebujemy znaków 3D. Mogą ocalić życie wielu ludziom

Studenci Politechniki Śląskiej wymyślili, aby przed przejściami dla pieszych montować znaki ostrzegawcze w technice 3D. Pomysł zachwycił policję i urzędników. Ale nie można wprowadzić go w życie, bo przepisy nie przewidują takiego oznaczenia.
Policyjne statystyki biją na alarm. W tym roku w województwie śląskim w rejonie oznaczonych przejść dla pieszych doszło do 692 wypadków, w których zginęło 31 osób, a 444 zostały ranne. - Wszystkie ofiary to piesi.

http://gliwice.gazeta.pl/gazetagliwice/ ... dziom.html

Awatar użytkownika
Hania
Posty: 140
Rejestracja: 2013-05-07, 10:18
Lokalizacja: Bydgoszcz

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: Hania » 2015-04-18, 16:24

montenegro pisze:Studenci Politechniki Śląskiej wymyślili, aby przed przejściami dla pieszych montować znaki ostrzegawcze w technice 3D. Pomysł zachwycił policję i urzędników. Ale nie można wprowadzić go w życie, bo przepisy nie przewidują takiego oznaczenia.
Jesteśmy geniuszami. Geniuszami debilami. Polska wydaje miliony złotych na budowę wysepek dla pieszych, świecących znaków zasilanych energią słoneczną etc etc, a wystarczy prowadzić proste prawo - pieszy ma pierwszeństwo. Koniec basta, 0zł, dziękuję bardzo.
Ktoś o tym w ogóle pomyślał?
Bylejakości mówmy NIE!

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: Darek » 2015-04-19, 00:38

Uważasz że taki przykładowy Janusz w passacie 1.9 TDI by tego przepisu przestrzegał? Ktoś kiedyś fajnie powiedział. Pan Szlachcic nawet jak miał do kościoła 5 minut pieszo to jechał konno, po drodze ochlapując błotem pieszego kmiotka. To taka pozostałość tamtych czasów. Tylko że teraz chłop z dziada pradziada myśli że jak kupi od Niemca grata w gazie to uzyska wyższy status społeczny. U nas niestety wciąż samochód (marka, ilość koni itp.) jest dla wielu wyznacznikiem statusu. "W domu kaszanka a przed domek BMW" - jak ktoś kiedyś powiedział. Dla wielu wóz jest dorobkiem życia i największą inwestycją. Dla normalnego człowieka dobre auto jest ŚRODKIEM a nie CELEM. Niestety nie u nas. Teraz każdy jest pan szlachta, wystarczy że wyskrobie parę groszy na padlinę. A pieszy to szkodnik który zabiera cenne 10 sekund gdy włazi na pasy.
Służbowo pokonuję około 2-3 tys. kilometrów tygodniowo. Co mnie najbardziej wkur....?
- Olewanie przejść dla pieszych. Staram się zatrzymywać zawsze gdy widzę pieszego w pobliżu pasów. W tym czasie z przeciwka potrafi śmignąć pięć aut których właściciele pasów nie widzą. Raz w Malborku na dwupasmówce wpuściłem faceta na wózku. Po dziesiątym samochodzie który go olał zacząłem trąbić. Podziałało.
- Nie zatrzymywanie się przed zieloną strzałką tylko "rura" jak na zwykłym zielonym. Przecież to jest skręt WARUNKOWY. Ilu pieszych zabito w ten sposób?
- Styl husarski czyli wjeżdżanie na skrzyżowanie, pasy, przejazd kolejowy, gdy nie ma możliwości zjazdu. Czyli blokowanie w.w. A spróbuj nie zablokować takiego skrzyżowania, itd. to zostaniesz sklaksonowany przez wąsacza z tyłu któremu 4 metry skrócą dojazd do celu o 2 godziny.
- Brak umiejętności bezpiecznego poruszania się po drogach ekspresowych i autostradach. Siedzenie na zderzaku (przy moim hamowaniu mam Janusza w bagażniku w ciągu sekundy), brak szacunku dla innych użytkowników: Jedziesz przepisowe 120 km/h wyprzedzając TIRA lewym, a facet za tobą trąbi, daje długimi, bo ujmą na jego "honorze" byłoby zdjęcie nogi z gazu na kilkanaście sekund.
- Mistrzowie wyprzedzania: Kolesie (zazwyczaj lokalna, nieszanowana w pobliskim większym mieście tablica) wyprzedają na ryzykanta wciskając się między zderzaki tylko po to, aby 200 m dalej skręcić do swojej zagrody. Zysk - 2 sekundy, ryzyko czołówki z TIREM wysokie. Może lubią ryzyko?
Byłoby jeszcze podobnych tematów sporo, może mod wydzieli temat i da mi się wykazać ;)
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Krzysztof Ziętara
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2215
Rejestracja: 2007-01-12, 00:15
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: Krzysztof Ziętara » 2015-04-19, 20:05

Darek pisze:Uważasz że taki przykładowy Janusz w passacie 1.9 TDI by tego przepisu przestrzegał?
Ja się z oceną obecnych zachowań zgadzam, ale prędzej do przykładowego Janusza przemówi zmieniony przepis i zagrożenie mandatem/punktami niż oznakowanie "czyde".

montenegro
Posty: 1794
Rejestracja: 2014-02-16, 09:29

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: montenegro » 2015-04-20, 22:35

Czy sekundniki na skrzyżowaniach doczekają się legalizacji?

Nad wybranymi skrzyżowaniami w Krakowie, Zabrzu i Wrocławiu latają drony, które obserwują zachowania kierowców. To element zleconych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju badań, które mają wykazać, czy wyświetlacze odmierzające czas pozostały do zmiany światła poprawiają przepustowość i bezpieczeństwo ruchu.
Montowania w sygnalizacji świetlnej na drogach liczników czasu zwanych sekundnikami nie dopuszczają obowiązujące rozporządzenia: ministra infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, a także ministra spraw wewnętrznych i administracji z 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Mimo to w wielu polskich miastach wyświetlacze informują kierowców i pieszych o czasie pozostałym do końca światła zielonego lub czerwonego.

http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 48762.html
Dla ruchu samochodowego może niekoniecznie, ale dla pieszych to super rozwiązanie, pozwalające łatwiej przechodzić przez przejścia. Kiedyś było na Pl. Św. Katarzyny w Toruniu i dobrze się sprawdzało - nie wiem jak teraz, czy jeszcze to funkcjonuje?

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: Darek » 2015-04-20, 23:11

Dla ruchu samochodowego może niekoniecznie
Dlaczego nie? Wówczas nie byłoby wytłumaczenia na wjeżdżanie na pomarańczowym.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

montenegro
Posty: 1794
Rejestracja: 2014-02-16, 09:29

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: montenegro » 2015-04-22, 22:39

jak już to tylko podczas zielonego, przy czerwonym to by się dopiero zaczęły wyścigi
ITS wygania sekundniki ze skrzyżowań

Miejscy urzędnicy są zadowoleni z sekundników, przy sygnalizacji świetlnej. Uważają, że poprawiają płynność ruchu i bezpieczeństwo. Ale np. we Wrocławiu wprowadzenie ITS w ruchu ulicznym spowodowało konieczność usunięcia sekundników i przeniesienia go na obrzeża miasta. Dlaczego oba rozwiązania ze sobą nie współgrają?

http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 48807.html

montenegro
Posty: 1794
Rejestracja: 2014-02-16, 09:29

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: montenegro » 2015-05-27, 23:34

Dlaczego czerwone światło dla pieszych nie ma sensu

Wielu drogowców, ale też jak się ostatnio okazało wiceminister Zbigniew Rynasiewicz, widzi oczami wyobraźni polskie drogi oblężone przez pieszych, czyhających na sposobność, by rzucić się pod koła nadjeżdżającego samochodu. Przed popełnieniem samobójstwa powstrzymuje ich – póki co – tylko czerwone światło, a tych bardziej zdesperowanych, grożący im za wtargnięcie na ulicę mandat. Nie, tak nie jest.

Prawo pieszego do przejścia przez jezdnię, gdy uzna to za bezpieczne, obowiązuje dziś w wielu europejskich krajach, w tym Wielkiej Brytanii, Włoszech, Belgii czy krajach skandynawskich. Ale nie w Polsce, bo nasi urzędnicy nie ustają w wysiłkach ochrony pieszych przed nimi samymi.

http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 49320.html

montenegro
Posty: 1794
Rejestracja: 2014-02-16, 09:29

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: montenegro » 2015-05-30, 20:41

Legalizacja przejścia przy czerwonym świetle na drodze z przeszkodami

Zakaz przejścia na czerwonym świetle jest niepoważny. Uczy ślepego posłuszeństwa zamiast bezpiecznego przechodzenia przez ulicę – uważają walczący o legalizację depenalizacji.
Internetową petycję w sprawie depenalizacji przechodzenia przez ulicę na czerwonym świetle podpisało blisko 10 tys. osób.
Polska na tle pozostałych krajów Europy należy do grupy najwyższego ryzyka wśród uczestników ruchu drogowego. Zagrożenie utraty życia w wypadku drogowym jest blisko trzy razy wyższe niż w Niemczech, Hiszpanii, Francji czy w Wielkiej Brytanii. Tam rocznie ginie ok. 400 osób, a w Polsce ponad 1100, co stanowi ponad jedną trzecią ogółu ofiar śmiertelnych – w 2014 r. zginęły ogółem 3202 osoby, w tym 1116 pieszych.
Najwięcej przechodniów ponosi śmierć na przejściach dla pieszych, w tym również w miejscach, w których ruch jest kierowany sygnalizacją świetlną.
Ponadto od 2011 r. obserwuje się stały wzrost udziału wypadków z pieszymi w ogólnej liczbie wypadków, który w latach 2011, 2012 i 2013 postępował odpowiednio o 30,4%, 32,4% i 35,8%. W 2012 r. w miejscach udostępnionych dla ruchu pieszego zanotowano 6 857 wypadków, co stanowi 66,5% wszystkich wypadków z udziałem pieszych. Śmierć w nich poniosły 443 osoby, czyli 38,3% ogółu zabitych przechodniów.

http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 49305.html
z komentarzy:
Skoro tak dbamy o bezpieczeństwo pieszych, dlaczego MI dopuszcza stosowanie zielonych strzałek, skoro blisko 100% kierowców traktuje je jako zielone światło, bez opcji "STOP", powodując przy tym często zdarzenia z udziałem pieszych? Czy to jest w porządku, że piesi mogą legalnie ginąć na swoim zielonym?
Czy polscy piesi giną na Zachodzie podobnie jak w Polsce ? Skoro tak niebezpiecznie przechodzą na czerwonym w kraju to na Zachodzie powinno być to samo - polski trup powinien ścielić się gęsto. Ścieli się ? Wątpię, aby Polacy na Zachodzie widząc jak inni przechodzą przez czerwone grzecznie stali.
Na Zachodzie przechodzenie na czerwonym świetle nazywa się "zasadą odwróconego pierwszeństwa" - to auta mające zielone mają pierwszeństwo, piesi czekają. Samochody przejadą, piesi (i obok rowerzyści po przejeździe dla nich) mogą iść (jechać) bez czekania na zielone. To na pewno nie polega na rzucaniu się tuż przed jadące pojazdy - nikt tam takiego "sportu" nie uprawia.

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: Darek » 2015-05-30, 22:22

blisko 100% kierowców traktuje je jako zielone światło, bez opcji "STOP", powodując przy tym często zdarzenia z udziałem pieszych?
To prawda. Jestem w szoku ilu kierowców na mnie trąbi kiedy zatrzymuję się przed strzałką zamiast tak jak wszyscy jechać bez zatrzymania. Może kilka sprawnych akcji policji przy takich skrzyżowaniach by ich coś nauczyło.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

montenegro
Posty: 1794
Rejestracja: 2014-02-16, 09:29

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: montenegro » 2015-06-04, 07:23

adas pisze:Na niektórych światłach wszyscy stoją jak głupi: piesi czerwone, samochody czerwone... Na niektórych trzeba odstać na jednym wlocie a potem na kolejnym. A już najbardziej wkurzające są prawoskręty na których bardzo często czerwone światła (jak i tak nic nie jedzie) a zielone włącza się ja samochody dostają zielone światło (lub zieloną strzałkę).
Redaktor naczelny Transportu Publicznego zaproponował pomysł zielonej strzałki, ale dla pieszych:
Zielona strzałka… dla pieszych

Pieszy jest wciąż – w umysłach wielu urzędników – intruzem na polskich drogach. Państwo zabrania mu na przykład przechodzić przez jezdnię tam gdzie chce – za to od niedawna mówi mu, jak się ubrać. Tak naprawdę chodzi o pewien sposób myślenia, który ostatnio określa się jako czczenie „Świętej Przepustowości”. Nie zważając na nic, a szczególnie na prawa pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji.
Dlatego mam prosty pomysł: wprowadźmy zieloną strzałkę dla pieszych.
Jak mogłoby to wyglądać? Otóż odpowiedni sygnał – na przykład stałego czerwonego światła z mrugającym zielonym – pozwalałby pieszemu na przejście przy zachowaniu szczególnej ostrożności. Pieszy mógłby wejść na jezdnię na podobnej zasadzie, jaką postulują zwolennicy depenalizacji przechodzenia na czerwonym świetle - czyli pod warunkiem, że na jezdni w pobliżu skrzyżowania nie ma żadnych pojazdów. W przypadku czerwonego światła bez mrugającej zieleni - wejście na pasy byłoby, jak dziś, zakazane.
Takie rozwiązanie – jeżeli okazałoby się bezpieczne – pomogłoby przekonać niezdecydowanych do zwiększenia praw pieszych w ruchu, a jednocześnie pozwoliłoby pieszym oszczędzić bardzo dużo czasu. Chętnie przeczytam komentarze Czytelników do tego pomysłu – zatem zapraszam do dyskusji!

http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 49589.html

szkuba
Posty: 309
Rejestracja: 2014-04-14, 19:31

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: szkuba » 2015-06-04, 21:05

W serwisie
już parę lat temu autor proponował CIĄGŁE ŻÓŁTE jako wejście/przejazd warunkowy. Zielony to zielony powinien oznaczać "możesz iść" - widać to szczególnie jak kierowcom się myli zielona strzałka warunkowa z bezwarunkową. Swoją drogą przydałoby się bardzo na Rondzie Kujawskim w Bydgoszczy. Czekamy tu 90sek albo i więcej na czerwonym aby przepuszczać powietrze jadące jezdnią...
Aleksander S.

montenegro
Posty: 1794
Rejestracja: 2014-02-16, 09:29

Petycja ws. kar za przechodzenie na czerwonym świetle

Post autor: montenegro » 2015-07-07, 22:18

Przywileje pieszych wychodzą z sejmowej zamrażarki

Dziś sejmowa komisja infrastruktury zajmie się projektem nowelizacji prawa o ruchu drogowym (druk sejmowy 1859) wprowadzającym większe uprzywilejowanie pozycji pieszego na drodze. Projekt, wniesiony do Sejmu jesienią 2013 r., przyznaje pierwszeństwo przechodniom nie tylko, jak to jest obecnie, znajdującym się na przejściu, ale również tym, którzy oczekują przed wejściem na jezdnię.
Zgodnie z projektowanym nowym brzmieniem art. 13 pieszy, zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności, będzie miał pierwszeństwo przed pojazdem (z wyjątkiem tramwaju), oczekując na przejściu. Również art. 26 tej ustawy stanowić będzie, że kierowca zbliżając się do pasów, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa osobie znajdującej się na przejściu lub oczekującej, by na nie wejść.
Piesi są grupą najbardziej narażoną na wypadki drogowe. Z policyjnych statystyk wynika, że w 2014 r. odnotowano 8940 wypadków z ich udziałem, a zginęły w nich 1104 osoby, przy 8339 rannych. Przy czym nieprawidłowe przechodzenie przez zebrę było przyczyną 134 wypadków.
Czy nowe regulacje pomogą poprawić te tragiczne statystyki?
– W 15 krajach UE, w których poziom bezpieczeństwa pieszych jest bardzo wysoki, obowiązują przepisy dające pieszemu oczekującemu bądź zbliżającemu się do przejścia pierwszeństwo – zaznacza posłanka Bublewicz, która nie ma wątpliwości, że nowe regulacje przełożą się na mniejszą liczbę ofiar śmiertelnych.
Choć projekt zyskał niedawno zielone światło rządu i został uznany za jeden z priorytetów legislacyjnych, nowe przepisy nie zaczną prędko obowiązywać. Wydłużono nawet z 12 do 18 miesięcy vacatio legis, tak aby był czas na przeprowadzenie kampanii informacyjnej dla kierowców.

http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/8 ... zarki.html

ODPOWIEDZ