Strona 1 z 1

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2015-07-23, 14:08
autor: Jan Niezbędny
Pieszy będzie miał pierwszeństwo nie tylko na przejściu, ale i... przed nim
Wczoraj, 22 lipca (08:40)

Nie tylko pieszy na przejściu, ale także oczekujący przed nim będzie miał od 2017 r. pierwszeństwo przed pojazdem z wyjątkiem tramwaju – zakłada projekt, który poparła we wtorek sejmowa komisja infrastruktury. Obrady miały burzliwy przebieg. Część posłów wyszła z sali.


Czytaj więcej na http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosc ... gn=firefox
I drugi nius z onetu: http://moto.onet.pl/aktualnosci/piesi-g ... ach/zbq5e1

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2015-07-23, 16:51
autor: Darek
Bardzo dobrze! Mnie tylko martwi że taka oczywista sprawa jest w ogóle przedmiotem dyskusji (są nawet przeciwnicy tego rozwiązania!!!). To pokazuje jak daleko mentalnie jesteśmy za zachodem i Skandynawią, jakieś 40 lat do tyłu. Liczba śmiertelnych ofiar polskich dróg nie bierze się z braku dobrych dróg tylko ze wschodniej mentalności.

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2015-07-23, 20:32
autor: montenegro
Że przypomnę: 1.200 osób rocznie, corocznie. Najwyższe lub drugie miejsce w Europie.

[może scalić z sąsiednim tematem?]

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2015-07-23, 23:37
autor: Ignacy
Szkoda że dopiero od 2017r., ale lepsze to niż nic.. :gwiazdy:

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2015-07-24, 11:52
autor: Jan Niezbędny
Co roku z tak banalnych przyczyn jak wyjebka na odpowiedzialność i bezpieczeństwo na drodze znika jedno małe miasteczko.

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2015-11-13, 11:25
autor: montenegro
"Co tydzień na polskich drogach ginie właśnie tyle - 59 osób, a 788 zostaje rannych. W skali roku to odpowiednio 3,2 tys. i 42,5 tys"
Wszystkich: pieszych, kierowców, pasażerów :diabel:
Za dużo ofiar na polskich drogach!

Bank Światowy: Polska musi poprawić bezpieczeństwo. Jak? Stworzyć silną instytucję odpowiedzialną tylko za to.
Co tydzień na polskich drogach ginie właśnie tyle - 59 osób, a 788 zostaje rannych. W skali roku to odpowiednio 3,2 tys. i 42,5 tys. Za dużo nawet jak na 36-milionowy kraj. O 40 proc. więcej niż w Austrii (średnia unijna). I aż o 67 proc. więcej niż w Wielkiej Brytanii - kraju z lewostronnym ruchem i ośmioma milionami emigrantów. Gdybyśmy mieli brytyjski odsetek śmiertelnych ofiar, rocznie byłoby ich 1100, a nie 3200. Trzy razy mniej pogrzebów, ponad 2000 ocalonych. W kwestii bezpieczeństwa na drogach bliżej nam do Afryki niż Anglii.
- Od lat wleczemy się w ogonie unijnych statystyk. To nie przypadek. Coś systemowo nie działa - mówi Joanna Żukowska, adiunkt w Katedrze Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej. Co? Odpowiedzi udzielił Bank Światowy. Porównał statystyki wypadków z rangą instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na drogach (BRD).
Co się okazało? Problemem jest rozmyta odpowiedzialność. W Polsce BRD zajmuje się kilka ministerstw i instytucji. Ich działania są nieskoordynowane, niewystarczające i - nie licząc kilku policjantów udzielających się w mediach - bezosobowe. Brakuje instytucji zajmującej się tylko tym. Silnej i władnej, skutecznej. Tzw. agencji wiodącej.

http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,191 ... BoxBizLink

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2015-11-13, 23:07
autor: lukasn26
To dlatego jest taki niski przyrost naturalny! :lol:

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2015-12-28, 22:10
autor: montenegro
nie tylko pierwszeństwo dla pieszych ale cały bałagan prawno-systemowy:
Problemy pieszych w kraju, w którym sami są problemem

Dlaczego piesi w polskich miastach nie mogą czuć się bezpiecznie, a na ulicach wciąż ginie ich więcej niż w krajach Zachodniej Europy? Przyczyna to trzy wielkie grzechy, które ujawniają się przy projektowaniu ulic – źle zaprojektowana infrastruktura, obowiązujące prawo o ruchu drogowym i zachowanie innych użytkowników ulic. Wszystkie opisał psycholog transportu Jacek Grunt-Mejer

http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 5894.html#
Polska piekłem pieszych

wyimki:
"Unijna średnia (z włączeniem polskich statystyk) to 11 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. Kraje o najwyższym bezpieczeństwie pieszych (Holandia, Szwecja) mają ten wskaźnik na poziomie 3–4. Dla Polski ten wskaźnik w 2014 roku wynosi 29."
"Istotnie, standardem europejskim jest ustępowanie pierwszeństwa pieszym, którzy zbliżają się do przejścia dla pieszych. Standard ten jednak trudno uznać za wynikający z „mentalności kierowców” czy „innej kultury jazdy”, jak to czasem jest w Polsce sugerowane."
"Jest jeszcze inny aspekt tego problemu – czy to pieszy powinien być obarczony obowiązkami i ponosić koszty tego, że kierowcy chcą się szybko poruszać w trudnych warunkach oświetleniowych?"
"Jak widać, w polskim prawie stworzono specjalną, mniej korzystną dla pieszych, definicję pierwszeństwa."
"Mimo to polskie przepisy wymagają od pieszych, aby umieli ocenić prędkość pojazdu, jaką będzie miał drogę hamowania, jakie ma obciążenie, jaka jest przyczepność nawierzchni, a w istocie – czy kierowca w ogóle podejmie decyzję o hamowaniu."

http://www.krytykapolityczna.pl/artykul ... m-pieszych

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2016-01-06, 17:02
autor: montenegro
Pieszy w mieście – różnice między Polską a zachodnią Europą

Piesi w Polsce są w jednej z najgorszych sytuacji, porównując ją z innymi krajami Unii Europejskiej. Wynika to z obowiązującego prawa, decyzji urzędników i służb oraz zachowań kierowców.

Cechy ruchu pieszego w Polsce:
1. Utrudnione poruszanie się po chodnikach. Samowola w parkowaniu na chodnikach i brak reakcji ze strony służb.
2. Częste karanie wysokimi mandatami za przejście pieszego przez jezdnię, w tym sytuacje jak ta w Bydgoszczy.
3. Liczba ofiar wśród pieszych jest jedną z najwyższych w Europie.
4. Pogłębianie złego podejścia przy temacie „bezpieczeństwa ruchu drogowego”.
5. Ignorowanie praw pieszych w imię poprawy przepustowości ruchu kołowego.

całość: http://urbnews.pl/pieszy-w-miescie/

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2016-02-07, 19:54
autor: montenegro
Masa krytyczna pieszych

Bez pochylenia się nad problemami pieszych nie zmienimy tej sytuacji, a nasze miasta, zamiast zbliżać się do cywilizacyjnych standardów Wiednia czy Berlina, coraz bardziej będą upodabniać się do Moskwy czy Stambułu.

całość: http://magazynkontakt.pl/masa-krytyczna-pieszych.html
bardzo dobry tekst

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2016-02-11, 23:20
autor: Darek
Taka ciekawostka ze Śląska :gwiazdy:
Pozostawię bez komentarza
W styczniu na śląskich drogach zanotowano 130 wypadków, do 94 z nich doszło na przejściach dla pieszych. Na 10 osób, które w tym czasie straciły życie w wypadkach, aż 9 stanowią piesi. Śląska drogówka chce zmienić te tragiczne statystyki i rozpoczyna specjalną akcję - skierowaną zarówno do pieszych, jak i kierowców.

Policjanci sugerują pieszym, by przed wejściem na pasy dali znać kierowcy, że chcą przejść - poprzez wyciągnięcie ręki. Gest ten ma na celu zasygnalizowanie kierowcom, że pieszy wchodzi na jezdnię. Nie oznacza to jednak, że pieszy po wykonaniu tego gestu ma bez zastanowienia wejść na drogę nie upewniając się, czy istnieje taka możliwość - zaznaczają funkcjonariusze.

Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,91446,19588791,...-daj-znak.html

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2016-02-28, 12:47
autor: montenegro
Prawo pieszych do bezpiecznego korzystania z ulic to także, w szerokim znaczeniu, przejaw demokracji - w tym przypadku równego korzystania z przestrzeni miejskiej (ulic, chodników, itp.):
Penalosa: Uliczna demokracja

Z Gilem Penalosą, dyrektorem kanadyjskiej organizacji 8-80 Cities i byłym Dyrektorem Wydziału Parków, Sportu i Rekreacji Miasta Bogota rozmawia Marta Żakowska

Gil Penalosa: Patrząc na jakiekolwiek miasto z lotu ptaka, widzimy, że ulice są najobszerniejszymi przestrzeniami publicznymi. A przestrzenie publiczne to obszar miejski, który należy do wszystkich mieszkańców – młodych, starszych, bogatych i biednych, ludzi, którzy kierują pojazdami i tych, którzy tego nie robią.
Musimy uświadomić sobie fakt, że przez tysiące lat budowaliśmy miasta, ale tylko w ciągu ostatnich ośmiu dekad skupialiśmy się w procesie ich projektowania i zarządzania nimi na samochodach zamiast na ludziach. A przestrzenie ulic mogą być używane na różne sposoby(...)

New–Ciclovia - To prosty, ale bardzo mocny i ważny społecznie koncept: we wszystkie niedziele sieć miejskich ulic, w tym tych głównych i największych, zamykana jest dla samochodów, a otwierana dla ludzi. Mieszkańcy spacerują po nich, jeżdżą na rowerach, deskach, rolkach, biegają, dzieci się bawią. Kierowcom wyznacza się odpowiednie objazdy i pozostawia się otwarte dla samochodów skrzyżowania. Jednocześnie w parkach i na placach wokół nich organizowane są grille, pikniki, ludzie tańczą, uprawiają różne sporty.(...)
Ciclovias organizowane są też w ponad stu innych miastach na świecie, od Melbourne przez Brukselę, Ottawę, San Francisco po Limę i Mexico City. Niestety w większości przypadków wydarzenia te traktowane są jako jednodniówki, a zdrowotne i środowiskowe zyski tego przedsięwzięcia widać dopiero po tygodniach. Mam nadzieję, ze coraz więcej administracji miejskich, mieszkańców i przedstawicieli samorządu będzie uświadamiać sobie, że warto ograniczać ruch samochodów i że New-Ciclovias to dobre narzędzie do pracy nad mentalnością mieszkańców. Musimy zrozumieć, że czystsze środowisko, podniesiona jakość zdrowia publicznego, życia społecznego, więcej dostępnych wszystkim, publicznych przestrzeni rekreacji (bez względu na wiek, stan zdrowia, pochodzenie, zarobki i związane z nimi możliwości) to wyzwania, przed którymi stoi każdy z nas, bo żyjemy w demokracji i borykamy się z ogromnymi, palącymi problemami.(...)

Czym są przestrzenie miejskie przyjazne wszystkim mieszkańcom? - To miasta przystosowywane do potrzeb wszystkich grup wiekowych i społecznych – bez względu na wiek, gender, grupę społeczną, etniczną, ekonomiczną oraz stan zdrowia i poziom niepełnosprawności. Niewiarygodne, że dziś nadal w wielu miastach na świecie ruch pieszy i rowerowy traktowane są pobłażliwie, a dyskusja o ich roli społecznej i ekonomicznej często odbywa się w atmosferze żartu, z przymrużeniem oka. To nie żart – ruch pieszy i rowerowy to znaczący element jedynego modelu indywidualnej mobilności, który jest dostępny dla większości dorosłych i dzieci oraz młodzieży na całym świecie. Dlatego też, ponieważ wierzymy w demokrację, ten model przemieszczania się powinien mieć pierwszeństwo w procesie zarządzania przestrzeniami publicznymi.Według Światowej Organizacji Zdrowia ponad 1,3 miliona osób ginie rocznie w wypadkach samochodowych, z czego ponad 270 000 to piesi. Gdy samochód jadący z prędkością 30 kilometrów na godzinę powoduje wypadek z udziałem pieszego, prawdopodobieństwo śmierci pieszego wynosi tylko 5%, ale gdy jedzie on z prędkością 50 kilometrów na godzinę, wskaźnik ten wzrasta do 85%!

Gil Penalosa – dyrektor 8-80 Cities, konsultant Gehl Architects, członek zarządu City Parks Alliance, USA, były Dyrektor Wydziału Parków, Sportu i Rekreacji Miasta Bogota (1998–2001)
Marta Żakowska – założycielka i redaktorka naczelna Magazynu Miasta, członkini fundacji Res Publica i Instytutu Badań Przestrzeni Publicznej w Warszawie


Wywiad pochodzi z 4. numeru Magazynu Miasta „Transport”, którego wersja elektroniczna wciąż dostępna jest w księgarni na www.magazynmiasta.pl

całość: http://publica.pl/teksty/penalosa-ulicz ... 55877.html

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2016-03-18, 23:25
autor: montenegro
Poznań wyłącza światła na przejściach dla pieszych. Póki co – testowo

Piesi w Poznaniu nie mają łatwego życia. Długie czekanie na zmianę świateł to w tym mieście problem, o którym dyskutuje się od lat. Dlatego władze miasta zdecydowały się na wyłączenie świateł przy wybranych skrzyżowaniach.
(...)
Podobne rozwiązania są znane w Europie Zachodniej. W Niemczech i Holandii funkcjonują całe miasta bez znaków drogowych i świateł a badania pokazują, że odnotowuje się tam znacznie mniej wypadków, niż do tej pory. Autor tego rozwiązania, Hans Monderman, duński inżynier drogowy przekonuje, że kierowcy, którzy nie wiedzą dokładnie, kto ma pierwszeństwo, mają tendencję do szukania kontaktu wzrokowego z innymi kierowcami. Automatycznie też zmniejszają prędkość i jeżdżą bardziej ostrożnie.
(...)
Wyłączenie świateł przy Kupcu Poznańskim doskonale wpisuje się w szerszą politykę Poznania, ukierunkowaną m.in. na to, by spowolnić ruch w centrum, m.in. przez wprowadzenie strefy tempo 30. Wyłączenie świateł jest spójne z tą ideą. Skoro samochody w centrum zwalniają, to wyłączenie świateł jest kolejnym krokiem do tego, by ułatwić poruszanie się po mieście i paradoksalnie sprawić, by przestrzeń ta była bardziej bezpieczna dla wszystkich jej użytkowników.

całość: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 51606.html

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2016-03-19, 21:11
autor: lukasn26
Doskonały przykład na Gdańskiej/Chodkiewicza; gdy są światła to często są korki; gdy tylko światła nie działają to jest czyściutko :P

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2016-03-21, 00:30
autor: montenegro
Ale przy ciągle jadących samochodach, piesi na pewno mają wyjątkowo łatwo żeby przejść na drugą stronę... Chodzi o wyłączanie świateł dla pieszych na przejściach, a nie w ogóle. I o właściwe ustawienie priorytetów ruchu w mieście, szczególnie w centrum: najpierw człowiek, potem samochód.

Tym bardziej, że względem Europy statystyki wypadków z udziałem pieszych mamy zatrważające:
Pieszy w mieście – różnice między Polską a zachodnią Europą

Piesi w Polsce są w jednej z najgorszych sytuacji, porównując ją z innymi krajami Unii Europejskiej. Wynika to z obowiązującego prawa, decyzji urzędników i służb oraz zachowań kierowców.

Cechy ruchu pieszego w Polsce:
1.Utrudnione poruszanie się po chodnikach. Samowola w parkowaniu na chodnikach i brak reakcji ze strony służb.
2.Częste karanie wysokimi mandatami za przejście pieszego przez jezdnię, w tym sytuacje jak ta w Bydgoszczy.
3.Liczba ofiar wśród pieszych jest jedną z najwyższych w Europie
4.Pogłębianie złego podejścia przy temacie „bezpieczeństwa ruchu drogowego”
5.Ignorowanie praw pieszych w imię poprawy przepustowości ruchu kołowego

całość: http://urbnews.pl/pieszy-w-miescie/

Pierwszeństwo dla pieszych

: 2016-07-23, 08:50
autor: montenegro
Dobry artykuł o raporcie Najwyższej Izby Kontroli - skrót:
NIK: pod względem bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz infrastruktury jesteśmy daleko za krajami UE

• Obecny system zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego nie umożliwia skutecznej ochrony pieszych i rowerzystów – wskazuje Najwyższa Izba Kontroli.
• Statystyki wskazują, że w Polsce co trzeci zabity na drodze to pieszy, podczas gdy w UE – co piąty.
• Na kwestię bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów wpływ ma również niedostosowanie infrastruktury drogowej do ich potrzeb.
• NIK zwraca uwagę, że długość tras dla rowerzystów przyrastała w ostatnich latach wolniej niż popularność ruchu rowerowego.

(...) Ogólny stan bezpieczeństwa na polskich drogach poprawia się, ale mimo to zbiorcze statystyki z ostatnich kilku lat są alarmujące. W latach 2010-2015 w Polsce miało miejsce prawie 220 tys. wypadków drogowych, w których poszkodowanych zostało ponad 290 tys. osób. W zdarzeniach tych niepokojąco duży udział mieli piesi i rowerzyści. O ile w 2010 r. stanowili oni 30 proc. poszkodowanych i 39 proc. zabitych we wszystkich wypadkach drogowych, to w ciągu kolejnych pięciu lat wskaźniki te rosły i w 2015 roku osiągnęły poziom odpowiednio 32 proc. i 41 proc. (...) Ponadto wbrew obiegowym opiniom, ogromna większość poszkodowanych to wcale nie pijani lub niewidoczni piesi czy rowerzyści. Ofiarami są często dzieci i osoby starsze, ginące w ciągu dnia na nowych lub dopiero co zmodernizowanych drogach.

System bezpieczeństwa w ruchu drogowym zawodzi
Jak wskazuje NIK, obecny system zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego (brd) nie umożliwia skutecznej ochrony pieszych i rowerzystów. Działania Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (międzyresortowy organ doradczy i pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego) i rad wojewódzkich nie przyniosły w okresie objętym kontrolą zakładanych efektów w przyjętych programach poprawy brd. W ocenie NIK działania te były nieskoordynowane i niekomplementarne, dlatego też trudno mówić o zbudowaniu spójnego systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego. (...)

Zarządy dróg nie zadały sobie trudu sporządzenia planów
Izba zauważa, że ponad połowa zarządów dróg (11 z 20) nie sporządziła projektów Planu rozwoju sieci drogowej oraz Planu finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg. Brak tych kluczowych projektów uniemożliwiał systemowe i kompleksowe określanie kierunków rozwoju i utrzymania infrastruktury drogowej w stanie gwarantującym poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. (...) W ocenie NIK niezadawalający stan bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów wynikał m.in. z niedostosowania infrastruktury drogowej do ich potrzeb. Główną przyczyną tego stanu było niewykonywanie lub nierzetelna realizacja podstawowych zadań ustawowych należących do jednostek zarządzających infrastrukturą pieszo-rowerową (...)

Trasy rowerowe to zaledwie 3 proc. wszystkich dróg
(...) We wszystkich skontrolowanych jednostkach nie uległ zmianie lub odnotowano tylko niewielki przyrost tzw. infrastruktury liniowej - chodzi o drogi i pasy ruchu dla rowerów, chodniki i pobocza. Podobna sytuacja miała miejsce w odniesieniu do tzw. infrastruktury punktowej - chodzi o przejazdy dla rowerzystów, przejścia dla pieszych, śluzy rowerowe, kładki i tunele dla pieszych i rowerzystów, wyspy azylu dla pieszych oraz sygnalizację świetlną. W 65 proc. zarządach dróg w ogóle nie prowadzono odrębnej ewidencji potrzeb i planu wydatków w odniesieniu do infrastruktury pieszo-rowerowej, lub dane te były niekompletne. W efekcie zarządy dróg nie wiedziały ile pieniędzy jest potrzebne na bieżące utrzymanie i remonty tras dla rowerzystów i pieszych (...)

Zły stan techniczny i złe oznakowanie infrastruktury
We wszystkich 20 skontrolowanych zarządach dróg NIK stwierdziła niezapewnienie odpowiedniego stanu technicznego infrastruktury drogowej służącej pieszym i rowerzystom. Ujawnione uszkodzenia miały wprawdzie zróżnicowany charakter, tym niemniej występowały powszechnie i w każdym przypadku powodowały obniżenie poziomu bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w ruchu drogowym. (...)

Projekty stałej organizacji ruchu pełne nieprawidłowości
W połowie skontrolowanych jednostek stwierdzono nieprawidłowości związane z opracowywaniem i zatwierdzaniem projektów stałej organizacji ruchu. Rozpatrywano, a następnie zatwierdzano projekty niekompletne, które nie spełniały wymagań wynikających z obowiązujących przepisów. (...) Wyniki oględzin na odcinkach dróg w ciągach których odnotowano największą liczbę wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów wykazały, że na 90 proc. tych odcinków istniejąca organizacja ruchu (oznakowanie dróg) w istotny sposób odbiegała od zatwierdzonej. Nieprawidłowa organizacja ruchu powodowała wzrost zagrożenia dla jego uczestników. (...)

Całość, statystyki, rekomendacje: http://www.portalsamorzadowy.pl/inwesty ... 82418.html