Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
Moderator: spooney
-
- Posty: 129
- Rejestracja: 2012-12-10, 20:20
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
Komunikacja Miejska 1974
Stan na 13.05.1974
Linie Tramwajowe:
Dzienne:
1 Dworzec Główny - Bydgoszcz Wschód
2 Szpital Nr 1 - Glinki
3 Wilczak - Bydgoszcz Wschód
4 Dworzec Główny - Szpital Nr 1
5 Okole - Stomil
6 Łęgnowo - Stadion Zawisza
7 Glinki - Bydgoszcz Wschód
8 Dworzec Główny - Osiedle Kapuściska
10 Glinki - Stadion Zawisza
Nocne:
3N Wilczak - Bydgoszcz Wschód
4N Dworzec Główny - Szpital Nr 1
6N Łęgnowo - Stadion Zawisza
8N Dworzec Główny - Osiedle Kapuściska/Glinki
Linie Autobusowe:
Dzienne:
51 Plac Kościeleckich - Czyżkówko
52 Osiedle Błonie - Osiedle Leśne
53 Osiedle Błonie - Glinki
54 Dworzec Główny - Jachicice (Piaski)
54bis Dworzec Główny - Zakątek
55 Kamienna - Gwardii Ludowej
56 Stary Rynek - Prądy
56bis Aleja 22 Lipca - Belma
57 Rondo Jagiellonów - Witebska
58 Nowy Rynek - Smukała
59 Osiedle Błonie - Przemysłowa
60 Czyżkówko - Bielawy
61 Hanki Sawickiej - Modus
62 Dworzec Główny - Osiedle Błonie
63 Dworzec Główny - Osowa Góra
64 Osiedle Błonie - Bielawy
65 Osiedle Leśne - Fordon
66 Plac Kościeleckich - Wyżyny
201 Hetmańska - Belma
203 Bydgoszcz Wschód - Romet
Pospieszna:
101 Plac Kościeleckich - Fordon
Nocna:
57N Osiedle Błonie - Witebska
Tabor Tramwajowy:
Konstal N
Konstal 802N
Konstal 803N
Tabor Autobusowy:
Jelcz 272MEX
Karosa SM11
San H100
Stan na 13.05.1974
Linie Tramwajowe:
Dzienne:
1 Dworzec Główny - Bydgoszcz Wschód
2 Szpital Nr 1 - Glinki
3 Wilczak - Bydgoszcz Wschód
4 Dworzec Główny - Szpital Nr 1
5 Okole - Stomil
6 Łęgnowo - Stadion Zawisza
7 Glinki - Bydgoszcz Wschód
8 Dworzec Główny - Osiedle Kapuściska
10 Glinki - Stadion Zawisza
Nocne:
3N Wilczak - Bydgoszcz Wschód
4N Dworzec Główny - Szpital Nr 1
6N Łęgnowo - Stadion Zawisza
8N Dworzec Główny - Osiedle Kapuściska/Glinki
Linie Autobusowe:
Dzienne:
51 Plac Kościeleckich - Czyżkówko
52 Osiedle Błonie - Osiedle Leśne
53 Osiedle Błonie - Glinki
54 Dworzec Główny - Jachicice (Piaski)
54bis Dworzec Główny - Zakątek
55 Kamienna - Gwardii Ludowej
56 Stary Rynek - Prądy
56bis Aleja 22 Lipca - Belma
57 Rondo Jagiellonów - Witebska
58 Nowy Rynek - Smukała
59 Osiedle Błonie - Przemysłowa
60 Czyżkówko - Bielawy
61 Hanki Sawickiej - Modus
62 Dworzec Główny - Osiedle Błonie
63 Dworzec Główny - Osowa Góra
64 Osiedle Błonie - Bielawy
65 Osiedle Leśne - Fordon
66 Plac Kościeleckich - Wyżyny
201 Hetmańska - Belma
203 Bydgoszcz Wschód - Romet
Pospieszna:
101 Plac Kościeleckich - Fordon
Nocna:
57N Osiedle Błonie - Witebska
Tabor Tramwajowy:
Konstal N
Konstal 802N
Konstal 803N
Tabor Autobusowy:
Jelcz 272MEX
Karosa SM11
San H100
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
W grudniu 73 na stanie znajdowało się 190 Jelczy, 8 Sanów i 3 Karosy.
W roku 1974 dostarczono 24 Jelcze 272Mex, skasowano 9 autobusów, kończąc eksploatację Sanów.
Jeżeli już mowa o 1974 roku, to nastąpiły w nim pewne zmiany:
W sierpniu linię zawieszono
Od sierpnia przedłużona na Wyżyny za 66 (pomiędzy osiedla B-I i B-III - ulica Mogiły)
15 listopada linię 51 przedłużono do Grzymały-Siedleckiego
Od sierpnia Plac Poznański - Prądy
Nie ma wymienionej tutaj linii 60bis kursującej na Osową Górę, w październiku przerzucona została ulicą Skośną do zakładów Budomasz.
To tyle chyba jeżeli chodzi o rok 1974.
W roku 1974 dostarczono 24 Jelcze 272Mex, skasowano 9 autobusów, kończąc eksploatację Sanów.
Jeżeli już mowa o 1974 roku, to nastąpiły w nim pewne zmiany:
Do marca w relacji: Plac Poznański - Befana203 Bydgoszcz Wschód - Romet
Po 22 lipca Rondo XXX-lecia - Wyżyny66 Plac Kościeleckich - Wyżyny
W sierpniu linię zawieszono
22 lipca skrócona do Ronda Grunwaldzkiego51 Plac Kościeleckich - Czyżkówko
Od sierpnia przedłużona na Wyżyny za 66 (pomiędzy osiedla B-I i B-III - ulica Mogiły)
15 listopada linię 51 przedłużono do Grzymały-Siedleckiego
22 lipca skrócona do R. Grunwaldzkiego,56 Stary Rynek - Prądy
Od sierpnia Plac Poznański - Prądy
Tak jak linia 5658 Nowy Rynek - Smukała
Nie ma wymienionej tutaj linii 60bis kursującej na Osową Górę, w październiku przerzucona została ulicą Skośną do zakładów Budomasz.
Od 1 grudnia do nowej pętli na Barwnej.64 Osiedle Błonie - Bielawy
To tyle chyba jeżeli chodzi o rok 1974.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016
-
- Posty: 129
- Rejestracja: 2012-12-10, 20:20
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
Kilka pytań:
1. Kiedy mogła zostać zlikwidowana linia 63 w relacji Dworzec Główny - Osowa Góra? Czy została ona zastapiona przez 60bis?
2. Od kiedy linia 54 jeździła na Piaski? Czy ona miała wtedy oznaczenie 54D
3. Gdzie na początku miała pętlę linia 66 na Wyżynach?
P.S.
Co do linii w/w linia 56bis już jednak nie kursowała ponieważ na komunikacji miejskiej 1973 już do Belmy w godzinach szczytu jeździła linia 56.
1. Kiedy mogła zostać zlikwidowana linia 63 w relacji Dworzec Główny - Osowa Góra? Czy została ona zastapiona przez 60bis?
2. Od kiedy linia 54 jeździła na Piaski? Czy ona miała wtedy oznaczenie 54D
3. Gdzie na początku miała pętlę linia 66 na Wyżynach?
P.S.
Co do linii w/w linia 56bis już jednak nie kursowała ponieważ na komunikacji miejskiej 1973 już do Belmy w godzinach szczytu jeździła linia 56.
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
To jest w sumie ciekawa i zawiła historia:1. Kiedy mogła zostać zlikwidowana linia 63 w relacji Dworzec Główny - Osowa Góra? Czy została ona zastapiona przez 60bis?
w pierwszych dniach kwietnia 1961 roku, długo oczekiwane połączenie z resztą miasta otrzymała Osowa Góra, niezurbanizowana wioska zabudowana głównie ogródkami działkowymi, która została włączona w granice administracyjne miasta dwa lata wcześniej. Wprowadzona w ten rejon linia „10bis” była przedłużeniem zwykłej „dziesiątki” i kursowała od skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Osowa Góra do Dworca Głównego PKP.
W lutym 1965 roku linię „60bis” łączącą Osową Górę i Dworzec PKP przemianowano na „63”.
60 bis zlikwidowano w 1981 roku.Pod koniec roku 1973 przedłużeniu uległy kolejne dwie kolejne linie. Nowa „60bis” skierowana została na Osową Górę, aż do ulicy Mińskiej, zamiast likwidowanej linii „63”, a „zwykła” „60” dojeżdżała od tej pory do ulicy Osowa Góra [wcześniej do Chojnickiej]
Tymczasem:
W roku 1981 przywrócono kursowanie linii „63”, jednak na zupełnie nowej trasie. Wytrasowana została od ulicy Ujejskiego, przez Aleje Ludowego Wojska Polskiego i ulicę Chemiczną na ulicę Mokrą.
2. Od kiedy linia 54 jeździła na Piaski? Czy ona miała wtedy oznaczenie 54D
Dzięki wybudowaniu przez mieszkańców Piasków ulicy Smukalskiej, umożliwione zostało przedłużenie linii „54” na to osiedle. Od 1 grudnia 1973 roku na Piaski skierowano z Jachcic wybrane, przedłużone kursy oznaczone literą „D”
W 1979 roku na Piaski skierowano już wszystkie kursy linii „54”.
To ciężka sprawa, bowiem wygląd osiedla i układ ulic znacznie się od tego czasu zmienił. Wg źródeł do których dotarłem pierwsza 66 kursowała do skrzyżowania ulic Nowowiejskiego i LWP.3. Gdzie na początku miała pętlę linia 66 na Wyżynach?
Później wg źródła linię 51 poprowadzono w to samo miejsce czyli:
Ulica Mogiły prowadziła dzisiejszymi ulicami Jar Czynu Społecznego, Magnuszewską i Dąbrowa do Glinek. Prawdopodobnie chodzi więc o dzisiejsze skrzyżowanie WP/Magnuszewska, lub kawałek dalej przy Nowowiejskiego. W każdym razie trasę poprowadzono ulicami Kujawską, Ujejskiego i Glinki. Wiadukt nad ul. Niziny wówczas nie istniał a ul. LWP kończyła się w pobliżu Zdobywców Wału Pomorskiego.do ronda znajdującego się w rejonie ulicy Mogiły, pomiędzy osiedlami B-I i B-III.
Linię 56bis zlikwidowano przed końcem roku 1972. Dokładniejszy termin pozostaje jednak dla mnie zagadką.Co do linii w/w linia 56bis już jednak nie kursowała ponieważ na komunikacji miejskiej 1973 już do Belmy w godzinach szczytu jeździła linia 56.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016
-
- Posty: 129
- Rejestracja: 2012-12-10, 20:20
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
W którym roku wydłużyli linię 61 od Pomorskiej na Bielawy (Gajowa)?
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
1973KrzysztofSadowski pisze:linię 61 od Pomorskiej na Bielawy (Gajowa)?
BIELAWY > Gajowa > Powstańców Wielkopolskich > Plac Weyssenhoffa > Mickiewicza > Świętojańska > Hetmańska > Sobieskiego > Dworcowa > Królowej Jadwigi > Garbary > Jackowskiego > Świerczewskiego [Św. Trójcy] > Olszewskiego [Kordeckiego] > Plac Poznański > Stroma > Żuławy > Fornalskiej [Leszczyńskiego] > BIELICKA > Fornalskiej [Leszczyńskiego] > Żuławy > Stroma > Plac Poznański > Chwytowo > Świerczewskiego [Św. Trójcy] > Jackowskiego > Garbary > Królowej Jafwigi > Fredry > Hanki Sawickiej [Mazowiecka] > Pomorska > Cieszkowskiego > Gdańska > Mickiewicza > Plac Weyssenhoffa > Powstańców Wielkopolskich > Gajowa > BIELAWY
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
Dokładnie od lutego. Pętla znajdowała się na końcu ulicy Gajowej przy torach kolejowych. Jako ciekawostkę mogę dodać, że przedłużenia dokonano z powodu otwarcia mrówkowca na Bartodziejach, w którym zamieszkało bardzo dużo osób.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016
-
- Posty: 129
- Rejestracja: 2012-12-10, 20:20
Re: Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
Chciałem zadać kilka pytań:
1. Czy w tym roku linie autobusowe 60,60bis,61,62,201 jeździły ulicami Królowej Jadwigi, Garbary, Jackowskiego? Kiedy mógł zostać oddany do użytku fragment Królowej Jadwigi od Garbar do Focha?
2. Czy na Starym Mieście był tylko czynny odcinek torów: Plac Teatralny, Mostowa, Stary Rynek, Jana Kazimierza, Długa, Zbożowy Rynek? Czy torowisko na Batorego, Długiej, Poznańskiej, Świerczewskiego (Świętej Trójcy) jeszcze istniało ale było pozbawione sieci trakcyjnej?
3. Czy jak w obu kierunkach tramwaje jeździły przez Stare Miasto (1,2,3,5,6,8,10), od Starego Rynku do Zbożowego Rynku po jednym torze, to jak się porozumiewano kiedy można było wjechać na tor? Przez radiotelefon czy było jakieś światło sygnalizujące wjazd na pojedynczy tor?
4. Czy linia 60bis (z Dworca Głównego) kursowała w czerwcu 1974 dalej niż linia 60 (z Bielaw) na Osowej Górze?
5. Czy linia 61 jeździła już na stałe do Modusu czy tylko w szczycie?
1. Czy w tym roku linie autobusowe 60,60bis,61,62,201 jeździły ulicami Królowej Jadwigi, Garbary, Jackowskiego? Kiedy mógł zostać oddany do użytku fragment Królowej Jadwigi od Garbar do Focha?
2. Czy na Starym Mieście był tylko czynny odcinek torów: Plac Teatralny, Mostowa, Stary Rynek, Jana Kazimierza, Długa, Zbożowy Rynek? Czy torowisko na Batorego, Długiej, Poznańskiej, Świerczewskiego (Świętej Trójcy) jeszcze istniało ale było pozbawione sieci trakcyjnej?
3. Czy jak w obu kierunkach tramwaje jeździły przez Stare Miasto (1,2,3,5,6,8,10), od Starego Rynku do Zbożowego Rynku po jednym torze, to jak się porozumiewano kiedy można było wjechać na tor? Przez radiotelefon czy było jakieś światło sygnalizujące wjazd na pojedynczy tor?
4. Czy linia 60bis (z Dworca Głównego) kursowała w czerwcu 1974 dalej niż linia 60 (z Bielaw) na Osowej Górze?
5. Czy linia 61 jeździła już na stałe do Modusu czy tylko w szczycie?
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
W lutym 1975 jeździły już przez Czerwonej Armii (Focha)KrzysztofSadowski pisze:Kiedy mógł zostać oddany do użytku fragment Królowej Jadwigi od Garbar do Focha?
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
Tak, 11 lutego 1975 roku.1. Czy w tym roku linie autobusowe 60,60bis,61,62,201 jeździły ulicami Królowej Jadwigi, Garbary, Jackowskiego? Kiedy mógł zostać oddany do użytku fragment Królowej Jadwigi od Garbar do Focha?
Było już zlikwidowane.2. Czy na Starym Mieście był tylko czynny odcinek torów: Plac Teatralny, Mostowa, Stary Rynek, Jana Kazimierza, Długa, Zbożowy Rynek? Czy torowisko na Batorego, Długiej, Poznańskiej, Świerczewskiego (Świętej Trójcy) jeszcze istniało ale było pozbawione sieci trakcyjnej?
Była sygnalizacja mijankowa.Czy jak w obu kierunkach tramwaje jeździły przez Stare Miasto (1,2,3,5,6,8,10), od Starego Rynku do Zbożowego Rynku po jednym torze, to jak się porozumiewano kiedy można było wjechać na tor? Przez radiotelefon czy było jakieś światło sygnalizujące wjazd na pojedynczy tor?
Zwykła 60. kursowała do ulicy Chojnickiej, a BIS do ulicy Osowa Góra.4. Czy linia 60bis (z Dworca Głównego) kursowała w czerwcu 1974 dalej niż linia 60 (z Bielaw) na Osowej Górze?
Tylko wybrane kursy, wszystkie od stycznia 1975 roku.5. Czy linia 61 jeździła już na stałe do Modusu czy tylko w szczycie?
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016
-
- Posty: 129
- Rejestracja: 2012-12-10, 20:20
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
Czy do lipca 1974 linie 52, 55, 59 i 64 kursowały objazdem ulicami Skargi, Konarskiego, Pocztową i Starym Portem do Bernardyńskiej w obu kierunkach podczas przebudowy Ronda XXX-lecia PRL (Jagiellonów). Gdzie w tej sytuacji kończyły bieg linie 57,101 jak rondo XXX-lecia było nieprzejezdne?
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
Na 90% na Markwarta.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016
-
- Posty: 129
- Rejestracja: 2012-12-10, 20:20
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
Pytania:
1. Kiedy odbyły się ostatnie kursy autobusów linii 51,56,62 ulicą Dolina?
2. Czy w roku 1974 na ulicy Grunwaldzkiej przy Czarnej Drodze zamiast wiaduktu był przejazd kolejowy strzeżony?
3. Czy linia 101 kończyła bieg na Markwarta tak jak 57, jeździła do Placu Kościeleckich objazdem czy jeździła na Rondo Jagiellonów od strony wschodniej przy Pałacu Młodzieży?
4. Czy na linii 3 jeździły potrójne składy enek czy na innych liniach też?
5. Czy na linii 7 jeździły tylko wagony typu N czy zdarzały się 803N tak jak na linii 8?
6. Czy na ulicy Nakielskiej było torowisko z mijankami od Czerwonego Krzyża do Wrocławskiej nie licząc odcinka od Kościoła do Pętli wydzielonego na pasie zieleni?
7. Czy pętla Fabryka Akordeonów to to samo co dziś Glinki BFM?
1. Kiedy odbyły się ostatnie kursy autobusów linii 51,56,62 ulicą Dolina?
2. Czy w roku 1974 na ulicy Grunwaldzkiej przy Czarnej Drodze zamiast wiaduktu był przejazd kolejowy strzeżony?
3. Czy linia 101 kończyła bieg na Markwarta tak jak 57, jeździła do Placu Kościeleckich objazdem czy jeździła na Rondo Jagiellonów od strony wschodniej przy Pałacu Młodzieży?
4. Czy na linii 3 jeździły potrójne składy enek czy na innych liniach też?
5. Czy na linii 7 jeździły tylko wagony typu N czy zdarzały się 803N tak jak na linii 8?
6. Czy na ulicy Nakielskiej było torowisko z mijankami od Czerwonego Krzyża do Wrocławskiej nie licząc odcinka od Kościoła do Pętli wydzielonego na pasie zieleni?
7. Czy pętla Fabryka Akordeonów to to samo co dziś Glinki BFM?
Komunikacja Miejska w Bydgoszczy 1974
Przełom 74 i 75 roku.1. Kiedy odbyły się ostatnie kursy autobusów linii 51,56,62 ulicą Dolina?
Tak, z zaporami. Ul. Grunwaldzka biegła na wysokości dzisiejszej drogi serwisowej, nasyp kolejowy był niższy.2. Czy w roku 1974 na ulicy Grunwaldzkiej przy Czarnej Drodze zamiast wiaduktu był przejazd kolejowy strzeżony?
Linia „101” kursowała objazdem od Placu Kościeleckich do ulicy Fordońskiej przez ulicę Toruńską i przez most przy ulicy Szerokiej.3. Czy linia 101 kończyła bieg na Markwarta tak jak 57, jeździła do Placu Kościeleckich objazdem czy jeździła na Rondo Jagiellonów od strony wschodniej przy Pałacu Młodzieży?
Na liniach "nizinnych" czyli nie wjeżdżających na Hutniczą i Perłową (chyba oprócz 4)4. Czy na linii 3 jeździły potrójne składy enek czy na innych liniach też?
Dwa wozy 802N zaczynały właśnie na 7. Długo była to jedna z niewielu tras w 100% z szeroką skrajnią.5. Czy na linii 7 jeździły tylko wagony typu N czy zdarzały się 803N tak jak na linii 8?
Tego to nie wiem lub nie pamiętam. Ostatnio zajmuję się w 100% historią autobusów, tramwaje zaniedbałem.6. Czy na ulicy Nakielskiej było torowisko z mijankami od Czerwonego Krzyża do Wrocławskiej nie licząc odcinka od Kościoła do Pętli wydzielonego na pasie zieleni?
Zlokalizowana w tym samym miejscu, chociaż nie mam pewności czy pętla w dzisiejszym kształcie nie powstała dopiero w latach 70.7. Czy pętla Fabryka Akordeonów to to samo co dziś Glinki BFM?
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016