Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Zgłaszane propozycje nie są oficjalnym stanowiskiem Stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy i nie należy ich z nim utożsamiać. Ponadto część propozycji zgłaszana jest przez osoby nie będące członkami Stowarzyszenia.

Moderator: spooney

Ignacy
Członek Stowarzyszenia
Posty: 758
Rejestracja: 2014-08-18, 21:04
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Ignacy » 2017-07-22, 23:16

Od 16 stycznia 2016r. uruchomiony został Tramwaj do Fordonu, duża część Fordoniaków, aby dostać się do tego środka transportu musi skorzystać z linii autobusowych, które dowożą na przesiadkę w tramwaj. Moim zdaniem jeśli chodzi o całą północną część Fordonu, zmiany wprowadzone od 1 sierpnia 2016 roku po roku czasu, który zaraz minie okazały się błędem. W skrócie: zmiany od 1 sierpnia 2016 roku spowodowały spadek częstotliwości linii 69 i 89 z 12-13 minut do 15 minut w czasie szczytu przewozowego, ale uruchomiono wzmocnione kursy linii 74 z oznaczeniem D, podnosząc częstotliwość z 15 do 8-9 minut. Zmiana ta miała zachęcić pasażerów linii tramwajowych udających się w rejony ulicy Pelplińskiej i pętli Tatrzańskie do przesiadki na Bajce w autobusy linii 74, aby odciążyć autobusy poruszające się po ulicy Twardzickiego. Jak można zaobserwować zmiany te nie przyniosły oczekiwanego rezultatu, teraz w czasie wakacji nie jest to tak odczuwalne, ale gdy rozpocznie się rok szkolny, a potem jeszcze studencki od 1 października, to ponownie zrobi się przepełnienie w autobusach 69, 83 i 89.

Wychodzę z założenia, że to komunikacja jest dla ludzi, a nie odwrotnie, więc dajemy autobusy tam gdzie jest zapotrzebowanie, bo niestety nie udało się zmusić pasażerów do przesiadek na Bajce w 74, i wszyscy wciąż przesiadają się na Przylesiu dodatkowo obciążając linie wzdłuż Twardzickiego, mimo że jadą prawie do samego Tatrzańskiego. Dodatkowo że autobusy od Przylesia zapełniają pasażerowie, którzy mogli by przesiadać się na Bajce, to sama częstotliwość po tak zaludnionym odcinku jak wzdłuż Twardzickiego jest dość niska.

Szczycimy się tramwajem kursującym w szczycie co 3 minuty, a spójrzmy na częstotliwość autobusów, które do tramwaju dowiozą:
*Tatrzańskie i ulica Pelplińska;
74 co 8,5minuty oraz 69/89 co 7,5 minuty dające częstotliwość mniejszą niż 4 minuty
*ulica Twardzickiego;
69/89 co 7,5 minuty dające tą właśnie częstotliwość, tj. 7,5 minuty

Spójrzmy dodatkowo na inny aspekt, autobusy 74 nie łapią większych opóźnień, dzięki czemu przesiadka w rejon ulicy Pelplińskiej na Bajce jest dość przyjemna, natomiast linie 69, 83 i 89 przez swoje długie trasy z Centrum miasta łapią często duże opóźnienia, przez co dojeżdżający w rejony ulicy Twardzickiego cierpią, czekając na Przylesiu często nawet ponad 10 minut, po czym zjeżdżają się wszystkie linie, które już są przepełnione ludźmi z miasta.

Moim zdaniem rozwiązaniem by było zastąpienie kursów 74D linią 72. Linia 72 kursowałaby z Tatrzańskiego przez Pelplińską, Twardzickiego i Korfantego do pętli Przylesie jako taka linia BISowa, wzmacniająca częstotliwość i poprawiająca dojazd do i z tramwaju, kursowałaby tylko w dni powszednie w szczycie co 15 minut, a linia 74 wróciłaby do swojego pierwotnego kształtu, czyli też co 15 minut (mówię o szczycie). Dla pasażerów jadących z ulicy Pelplińskiej nie zrobiłoby to większej różnicy, ponieważ większość do tramwaju korzysta i tak z 69, 83 lub 89, a dla pasażerów jadących z ulicy Twardzickiego poprawiłoby sytuację bardzo, gdyż częstotliwość kursów wzrosłaby z 7,5 do 5 minut.

Minusów żadnych znaczących nie widzę w tej propozycji, a za to dodatkowym plusem byłoby to, że 72 robiłby w skali tygodnia dużo mniej kilometrów, niż 74D, który robi w większości puste kilometry wożąc od 0 do 10 osób... Zaoszczędzone wzkm można wykorzystać na innych liniach, gdzie tego potrzeba. Moja propozycja nie potrzebuje większych skomplikowanych przedsięwzięć, a znacząco poprawi obsługę całej ulicy Twardzickiego, którą drogowcy jakby trochę pominęli.

Oczywiście wszelkie sugestie wszystkich z Was są mile widziane :)
A222, A223, 579, 655, 812, 867, 897
275+276, 316+317, 229+252, 295+299
2459

Awatar użytkownika
Hania
Posty: 140
Rejestracja: 2013-05-07, 10:18
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Hania » 2017-07-26, 14:00

Etam. Problemem są ludzie, którzy uparcie wolą jechać przez cały Fordon do Przylesia i tam przesiadać się na tramwaj zamiast korzystać z najszybszej dostępnej metody. Dokładanie autobusów na Twardzickiego będzie tylko pobłogosławieniem tej nienormalnej sytuacji.
Zamiast marnowania kasy na kolejną linię wzdłuż Twardzickiego wolałabym trochę poedukować ludzi - schematy, plakaty, animacje - pokazać ludziom optymalne trasy i punkty przesiadkowe w Fordonie - pokazać, że poza Przylesiem mogą się przesiadać też na Kleeberga i na Bajce.

Tak trochę poza tematem, myślę, że ludzie nie lubią przesiadać się na Bajce, bo tam są schody - optycznie przystanek tramwajowy jest dużo dalej.
Bylejakości mówmy NIE!

Ignacy
Członek Stowarzyszenia
Posty: 758
Rejestracja: 2014-08-18, 21:04
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Ignacy » 2017-07-26, 15:40

Hania pisze:Zamiast marnowania kasy na kolejną linię wzdłuż Twardzickiego
Moim zdaniem nie byłoby to marnowanie, po pierwsze skoro ludzie wolą tak to nawet lepiej bo 72 wymagałby mniej kosztów niż obecnie 74D, a dodatkowo zyskaliby wszyscy mieszkańcy wzdłuż Twardzickiego. Częstotliwość 7,5min po tak dużych osiedlach jest lekko śmieszna.
A222, A223, 579, 655, 812, 867, 897
275+276, 316+317, 229+252, 295+299
2459

Kris
Członek Stowarzyszenia
Posty: 2414
Rejestracja: 2011-02-08, 00:22

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Kris » 2017-07-26, 17:51

Hania pisze:ludzie nie lubią przesiadać się na Bajce, bo tam są schody
Na wiadukcie są windy.

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Robert Reimus » 2017-07-26, 19:12

Kris pisze:Na wiadukcie są windy.
4-osobowe. Jadą powoli i bezpiecznie. Są przeznaczone do transportu wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych itp. Nie nadają się do masowego przemieszczania ludzi na tramwaj.
Ignacy pisze:to nawet lepiej bo 72 wymagałby mniej kosztów niż obecnie 74D
Jak to policzyłeś?
Ignacy pisze:Częstotliwość 7,5min po tak dużych osiedlach jest lekko śmieszna.
Ale sprawdziłeś zapotrzebowanie? Bo naprawdę, od kiedy jest tramwaj to liczba pasażerów 69/89 WYRAŹNIE się zmniejszyła.

Ignacy
Członek Stowarzyszenia
Posty: 758
Rejestracja: 2014-08-18, 21:04
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Ignacy » 2017-07-26, 22:10

Robert Reimus pisze:Ignacy napisał(a):
to nawet lepiej bo 72 wymagałby mniej kosztów niż obecnie 74D

Jak to policzyłeś?

Ignacy napisał(a):
Częstotliwość 7,5min po tak dużych osiedlach jest lekko śmieszna.

Ale sprawdziłeś zapotrzebowanie? Bo naprawdę, od kiedy jest tramwaj to liczba pasażerów 69/89 WYRAŹNIE się zmniejszyła.
74D w większości kursów w weekendy i po szczycie jeździ całkowicie pusty, marnujemy na jego utrzymanie wiele pieniędzy, dlatego spokojnie można wszystkie 74D wyrzucić, a 72 wystarczyłby tylko w szczycie w dni powszednie więc liczba wzkm miesięczna spadłaby dość znacznie. Nie rozumiem po co utrzymywać autobus który wozi czasem 0, czasem przypadkowe 2-3 osoby...

Codziennie miałem okazję w roku szkolnym jeździć popołudniu do domu z miasta, 69/89 mimo wszystko w ostrym szczycie 14-16 przyjeżdżał na Przylesie pełny, z ludźmi z tramwajów odjeżdżał przepełniony, a przypominam że chociażby na Kleina czy Łochowskiego również wsiada dużo ludzi z pracy i ze szkóły jadąc na Tatrzańskie. Zanim przyjedzie na Przylesiu 69 to zjadą się 3 tramwaje, z każdego po kilkanaście osób... Teraz w wakacje jest napełnienie dobre, ale od października jak wrócą już studenci to znów ludzie będą zostawać na przystankach.
A222, A223, 579, 655, 812, 867, 897
275+276, 316+317, 229+252, 295+299
2459

Kevin Kotoliński
Członek Stowarzyszenia
Posty: 119
Rejestracja: 2014-10-13, 08:28
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Kevin Kotoliński » 2017-07-27, 08:45

Ignacy to policzył pod siebie, bo ciężko mu drepnąć 200m więcej :P
58 PLAC KOŚCIELECKICH <--> SMUKAŁA
MZK Bydgoszcz #662 #666

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Robert Reimus » 2017-07-27, 09:49

Wszystko rozbija się o to, że za dużo ludzi niepotrzebnie wysiada na Przylesiu.

Ignacy
Członek Stowarzyszenia
Posty: 758
Rejestracja: 2014-08-18, 21:04
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Ignacy » 2017-07-27, 15:09

Kevin Kotoliński pisze:Ignacy to policzył pod siebie, bo ciężko mu drepnąć 200m więcej
Jechałeś kiedykolwiek 74D? Bo nawet kierowcy widzą że to bubel wożący powietrze.
Robert Reimus pisze:Wszystko rozbija się o to, że za dużo ludzi niepotrzebnie wysiada na Przylesiu.
Na Przylesiu jakby nie patrzeć, jest łatwiejsza przesiadka, ale jeśli damy radę zmusić pasażerów do przesiadek na Bajce, to spoko :) Problem ewidentnie jest, albo trzeba zmusić pasażerów do jazdy na Bajkę, albo wprowadzić zmiany na liniach. Tak czy siak, Zarząd sam się oczywiście nie ruszy :)
A222, A223, 579, 655, 812, 867, 897
275+276, 316+317, 229+252, 295+299
2459

Awatar użytkownika
Darek
Członek Stowarzyszenia
Posty: 5984
Rejestracja: 2008-02-27, 16:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Darek » 2017-07-27, 15:50

Wszystko rozbija się o to, że za dużo ludzi niepotrzebnie wysiada na Przylesiu.
Może to stare nawyki i przyzwyczajenia do wężykowania autobusem po Twardzickiego? To właśnie Bajka jest idealnym węzłem przesiadkowym dla Tatrzańskiego i okolicznych osiedli. Dlatego od dawna postulowaliśmy właśnie 74bis, czyli 74D. Niepełne wykorzystanie tej linii świadczy tylko o fordoniakach, którzy widocznie wolą jechać dłużej do pracy czy szkoły. Nie dogodzisz.
80 lat komunikacji autobusowej w Bydgoszczy 1936-2016

Ignacy
Członek Stowarzyszenia
Posty: 758
Rejestracja: 2014-08-18, 21:04
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Ignacy » 2017-07-27, 16:33

Darek pisze:Niepełne wykorzystanie tej linii świadczy tylko o fordoniakach, którzy widocznie wolą jechać dłużej do pracy czy szkoły.
Pytanie jak ten problem rozwiązać... Utrudniają życie sobie i innym, 74D są puste, na Twardzickiego przepełnione, coś zrobić trzeba, może jak wyżej wspomnieli, wystąpić do Zarządu niech zorganizują kampanię reklamową, że na Bajce mają autobus co chwilę i mogą się przesiąść wygodnie...
A222, A223, 579, 655, 812, 867, 897
275+276, 316+317, 229+252, 295+299
2459

Luigi
Posty: 111
Rejestracja: 2014-04-23, 18:37
Lokalizacja: Bartodzieje

Re: Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Luigi » 2017-07-28, 10:05

Ja zawsze jak muszę jechać na Tatrzańskie to jadę do Bajki tramwajem i wskakuję na górę na 74... tam jest znacznie bliżej przystanek przesiadkowy niż na Przylesiu i w dodatku nie trzeba stać na żadnych światłach, także jak dla mnie wybór jest prosty. Edukacja mieszkańców Fordonu jak najbardziej... np do skrzynek wrzucić materiały informacyjne z ZDMiKP.

PS Brakuje węzła przesiadkowego z tego samego przystanku na miarę XXI wieku... Taki jest jedynie na Dworcu Wschodnim, jeśli założymy kursowanie autobusów przez estakadę. Jak na węzeł dla Fordonu to trochę zbyt wcześnie, a poza tym w razie awarii autobusu, tramwaje stoją...

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: spooney » 2017-07-28, 15:53

Ignacy pisze:74D są puste, na Twardzickiego przepełnione, coś zrobić trzeba, może jak wyżej wspomnieli, wystąpić do Zarządu niech zorganizują kampanię reklamową, że na Bajce mają autobus co chwilę i mogą się przesiąść wygodnie...
No tak ale 74 z Bajki dojedziesz tylko w rejony Skarżyńskiego i Pelplińskiej a co z całą Twardzickiego i przyległymi ulicami? :P
Widocznie rejony gdzie jedzie 74 nie są tak popularne jak rejony Twardzickiego więc może stąd tam takie napełnienia w autobusach? :P

A może taka szczytówka: Dworzec Fordon - Skarżyńskiego - Twardzickiego - Przylesie? :P
Obrazek

Ignacy
Członek Stowarzyszenia
Posty: 758
Rejestracja: 2014-08-18, 21:04
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Ignacy » 2017-07-28, 18:19

ZDMIKP powinien ruszyć pupy i zrobić pomiary, żeby sprawdzić dokładnie ile i gdzie jeździ, problem jest, można go w końcu rozwiązać, ponadto zrozumiałe że Bajka lepsza przesiadka, ale na Tatrzańskie mamy autobus co 3 minuty, a na Twardzickiego co 7,5.. Wzdłuż Twardzickiego rano to wygląda tak, że przyjeżdża napakowany ludźmi autobus i wsiadać często już nie ma gdzie, ale ZDMIKP nie widzi, bo za biurkiem wszystko ładnie :)
A222, A223, 579, 655, 812, 867, 897
275+276, 316+317, 229+252, 295+299
2459

Luigi
Posty: 111
Rejestracja: 2014-04-23, 18:37
Lokalizacja: Bartodzieje

Re: Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Luigi » 2017-07-29, 15:29

A może by tak WYŁĄCZYĆ linie 69 i 89 z systemu A+T? Od razu luźniej zrobi się na tych liniach w Fordonie a wzrośnie liczba pasażerów na 74 i 83. Do tego dorobić linię 63 (kursowanie przemiennie z 83) na trasie Tatrzańskie - Przylesie, czyli to co Ignacy proponował i dodać do systemu A+T.

Ignacy
Członek Stowarzyszenia
Posty: 758
Rejestracja: 2014-08-18, 21:04
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Ignacy » 2017-07-29, 16:33

No właśnie, problem jest, rozwiązań wiele, jakoś trzeba ten temat rozwiązać, bo za biurkiem ZDMIKP wszystko jest dobrze :P
A222, A223, 579, 655, 812, 867, 897
275+276, 316+317, 229+252, 295+299
2459

Robert Reimus
Posty: 5528
Rejestracja: 2007-01-06, 01:09
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Robert Reimus » 2017-07-30, 07:31

Luigi pisze:A może by tak WYŁĄCZYĆ linie 69 i 89 z systemu A+T?
Większości pasażerów to zwisa - mają bilety okresowe. Pasażerom okazjonalnym nie musimy robić pod górkę, po co ich zniechęcać. A pasażerowie super okazjonalni często nie wiedzą o A+T.

Awatar użytkownika
Srubka
Posty: 80
Rejestracja: 2008-07-16, 16:06
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Srubka » 2017-07-30, 09:44

Ignacy pisze:No właśnie, problem jest, rozwiązań wiele, jakoś trzeba ten temat rozwiązać, bo za biurkiem ZDMIKP wszystko jest dobrze :P
Na ale jaki tu jest problem? Sami go sobie stwrzacie.
Ludzie jeżdżą tak jak im wygodnie albo jak im pasuje. Postawicie na przystankach komandosów z karabanami żeby zmusić ludzi do przesiadek tam, gdzie wam się wydaje że jest lepiej?
Jednym pasuje Bajka innym, Przylesie. Jedni lubią bułki inni rogale i jakoś nie słyszałem żeby np. "rogalikowcy" kombinowali jak zmusić "bułkowców" do kupowania rogali.
Jak dla mnie sprawa miejsca przesiadek to "problem" wymyślony na siłę.
Paradoks menela:
Menel jedzie autobusem,
autobus jedzie menelem...

Awatar użytkownika
spooney
Członek Stowarzyszenia
Posty: 6536
Rejestracja: 2008-08-21, 17:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: spooney » 2017-07-30, 10:23

Srubka pisze:Jak dla mnie sprawa miejsca przesiadek to "problem" wymyślony na siłę.
Nie chodzi o miejsce przesiadek a o dowóz pasażerów w miejsca przesiadek :)
Na Bajce jest małe zainteresowanie przesiadkami a duża częstotliwość dowozówek, na Przylesiu jest odwrotnie i to jest kwestia do rozwiązania :P
Obrazek

Awatar użytkownika
Srubka
Posty: 80
Rejestracja: 2008-07-16, 16:06
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Zmiany w północnym Fordonie: 72 i 74

Post autor: Srubka » 2017-07-30, 10:50

spooney pisze: Nie chodzi o miejsce przesiadek a o dowóz pasażerów w miejsca przesiadek :)
Na Bajce jest małe zainteresowanie przesiadkami a duża częstotliwość dowozówek, na Przylesiu jest odwrotnie i to jest kwestia do rozwiązania :P
Aaa, chyba, że tak. Jakoś to do mnie nie dotarło... :puknijsie:
Paradoks menela:
Menel jedzie autobusem,
autobus jedzie menelem...

ODPOWIEDZ