Strona 2 z 3

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-04-26, 19:48
autor: Darek
No więc właśnie, nie ma się co jeżyć z góry, tylko trzeba poczekać na szczegóły. Bo jak zasady, zapisy i nadzór jest niejasny, to żaden model organizacji nie będzie działać dobrze.
Na co wy liczycie? Chcą oszczędności i walną 100% cena. Zajezdnie na łące, warsztaty w stodole i kierowcy emeryci. Przecież miasto ma chrapkę na sprzedaż Inowrocławskiej... Wolą mieć 10 tanich i tandetnych mobilisów niż jedno solidne MZK...

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-04-27, 18:02
autor: Krzysztof Juszczak
Właśnie z powodu takiego ciemnogrodu, "przywiązania do tradycji, jakichś tam pieniędzy, zakładów komunikacyjnych i jakichś dziwnych upodobań socjalnych - jestem w stanie rozumieć, jeżeli Wasze rodziny pracują w MZK. Ale właśnie dzięki temu, to miasto zwinie się szybciej na drugą stronę, niż nam się wszystkim wydaje, i z miernych perspektyw dla bydgoszczan, pozostaną żadne perspektywy.
Wybierzcie sobie czy chcecie mieć autobus co 20 min z prywatnej firmy, czy co 35 z MZK.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-04-27, 18:38
autor: Krzysztof Juszczak
Darek pisze:Zamiast stabilnej firmy z wieloletnią tradycją otrzymamy kilka firm krzaków, z autobusami na blachach typu WOT. Żenada
Stabilność to zapewnia ograniczone myślenie. No i nic poza tym.
I co z tego, że WOT? Jak będą sprawne technicznie i nowoczesne, a takie zapewne będą wymogi przetargu to nie widzę przeszkód.
Firmy krzaki? No nie wiem, czy firma krzak może sobie pozwolić na wyleasingowanie 30 autobusów o wartości 35 mln złotych.
I co mam w z tej wieloletniej tradycji? 2 niskopodłogowe tramwaje i śmierdzące, podemolowane autobusy miejskie w 20 kolorach tęczy. Po 2 latach eksploatacji w tej firmie nawet 3 letnie silniki nie potrafią już poprawnie współpracować ze skrzynią biegów.
ikarusiarz pisze:Albo w ogóle nie będzie zarabiać, bo będą jeździć sami emeryci, renciści, bo nikt za grosze nie będzie jeździć...
Niech jeżdżą, mają prawo do tego, żeby pracować.
ikarusiarz pisze:No, ale Ukraińcy pojeżdżą za 3 zł na godzinę...
No i nie obetną mi częstotliwości z 20 do 40 min.
ikarusiarz pisze:Wpływy za granicę, lub do innego miasta, wozy zarejestrować w W-wie, dać emerytom dorobić. To napędzi lokalną gospodarkę... Rozpieprzmy wszystko i alleluja.
MZK to rzeczywiście napędza lokalną gospodarkę, aż się tłoczno robi w budżecie.
Coroczne dotacje dla spółki od miasta poza podpisaną umową, zwolnienia z podatku od nieruchomości... Pozdrawiam
Nie interesuje mnie do kogo popłyną te pieniądze, jeżeli jakaś osoba prywatna wymyśliła taki biznes i potrafi go kręcić, to jak najbardziej się to jej należy, pod warunkiem należytego wykonania usługi.

Darek pisze:Interesem mieszkańców miasta będą kierowcy renciści i emeryci, na głodowych pensjach i wyrabiający niewolniczą liczbę godzin?
To mieszkańców raczej nie interesuje w ogóle. I słusznie.
Darek pisze:Bo tylko miejski przewoźnik zapewnia stabilność.
Darek pisze:Autobusy które będą zagrażać bezpieczeństwu pasażerów po dwóch latach eksploatacji, bo przewoźnik nie będzie miał zaplecza technicznego?
No to za dużo się nie zmieni, obecna dominująca firma ma zaplecze techniczne, a autobusy dalej są niebezpieczne.
Zresztą teraz nie trzeba mieć własnego zaplecza, tylko opłaca się mieć pakiety na obsługę serwisową.
Darek pisze:Bo tylko miejski przewoźnik zapewnia stabilność.
A to sobie zapiszę i pokażę wykładowcy. Dobre jest.
Dawid Szramke pisze:Nigdy firma prywatna czytając "prywaciarz" nie zapewni takiej obsługi jak przewoźnik miejski.
Proszę uzasadnij.
michał 78 pisze:Mieliśmy takiego przewożnika jak For-Bus. Taniej wychodziło mu zapłacić karę za niewystawienie wozu bo utrzymanie rezerwy też kosztuje. A że ludzie czekali ... kiedyś w końcu coś przyjechało. Dziękuję za taką taniość.
To są ulubione praktyki monopolisty MPK Poznań, zresztą jeszcze za czasów mojej podstawowej edukacji w Bydgoszczy, było bardzo podobnie.
lukas_3830 pisze:Cena=jakość, jakość=niezawodność, niezawodność=bezpieczeństwo, bezpieczeństwo=życie... a to chyba najważniejsze... Wiele firm idzie na taniość a nie na jakość od jakiegoś czasu obserwuje to w rożnych firmach. W hipermarketach jest to powszechne od około 4 lat. Przychodzi gościu co ma mi doradzać odnośnie instalacji elektrycznej a on nie ma bladego pojęcia jakie przewody do czego służą...(hipermarket na ulicy Szubińskiej). Dochodząc do finału powinno stawiać się na bezpieczeństwo i jakość świadczonych usług a nie na to kto da mniej zwłaszcza w tak ważnej dziedzinie jaką jest transport publiczny...
Co to ma do komunikacji publicznej? Rób zakupy w innym sklepie.
Firma obecnie obsługująca komunikację publiczną w Bydgoszczy nie stosuje się do żadnego z twoich porównań.
michał 78 pisze:Drobny przykład sprzed kilku lat: na R. Fordońskim widzę Ikarusa made in Mobilis jak wykonuje kurs z otwartymi drzwiami_ bo szofer ma wykonać kurs bo to jest kasa dla niego i dla firmy. A że ktoś mógł wypaść....
Tak tak, jadę sobie 2 tygodnie temu z moim młodszym bratem Volvo B10BLE to pokaleczył się o niewyjęte od lat kilku potłuczone resztki szyb.
Darek pisze:niż jedno solidne MZK...
Hihi, to też sobie zapiszę.

Spojrzyjcie wreszcie trochę na innych i chociaż o kilka lat do przodu, jak się organizuje komunikację w innych miastach i jak się stawia wymagania przetargowe i jak się je egzekwuje.
W SIWZ jest często napisane jakich płynów używać do mycia podłóg w autobusie, wystarczy powołać organ kontrolujący i egzekwujący kary, oraz odpowiednio zredagować regulamin wykonywania usługi przewozu, żeby uniknąć kwiatków typu Mobilis.
Wszystko jest kwestią postawienia odpowiednich warunków.
I zapomnijcie, czasy socjalne, że istnieje monopol i wszystko się każdemu należy(typowa zresztą przywara polaków) skończyły się ostatecznie.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-04-27, 19:45
autor: reputed
Krzysztof Juszczak pisze:To są ulubione praktyki monopolisty MPK Poznań,
Który jak widać zapewnia obsługę na "wysokim" poziomie, ba! W końcu miejski przewoźnik zapewniający stabilność... :cegla:
http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001, ... iu_od.html

To jeden ze skutków samokontroli miejskiego monopolisty.

Re: Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-04-27, 21:39
autor: Dawid Szramke
MZK jest wieloletnim przewoźnikiem. NIe wiem po co robić bajzel w mieście i wprowadzać nowych przewoźników. Mobilis po paru latach jazdy jeśli był jakiś wypadek czy coś poważnego nie potrafił zoorganizować objazdu i autobusy po prostu wcale nie jeździły. Nadal przewoźnik jest taki super?

/mod/ usunięty fragment postu

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-04-27, 22:22
autor: reputed
Dawid Szramke pisze:Mobilis po paru latach jazdy jeśli był jakiś wypadek czy coś poważnego nie potrafił zoorganizować objazdu i autobusy po prostu wcale nie jeździły
Od tego jest ZDMiKP który powinien mieć swój nadzór ruchu.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-04-27, 22:52
autor: michał 78
volvo7000A pisze:który powinien mieć swój nadzór ruchu.
Ale to już ich przerasta. A co będzie gdy na kazdej linii będzie inna firma? W d... dostanie pasażer chociaż statystyki i wyniki finansowe będą super- ale czy o to chodzi?

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-04-28, 00:55
autor: Krzysztof Juszczak
michał 78 pisze:Jeśli Twój wykładowca jest świetnym teoretykiem to broń nas Panie Boże. W teorii wszystko zawsze przecież gra.
Jestem za słaby w uszach żeby się na jego temat wypowiadać, ale on pojęcie raczej ma nt. praktyczne ;)
Dawid Szramke pisze:MZK jest wieloletnim przewoźnikiem. NIe wiem po co robić bajzel w mieście i wprowadzać nowych przewoźników. Mobilis po paru latach jazdy jeśli był jakiś wypadek czy coś poważnego nie potrafił zoorganizować objazdu i autobusy po prostu wcale nie jeździły. Nadal przewoźnik jest taki super?
Nic te sformułowania nie wniosły i dalej się nie ustosunkowałeś.
Czy gwarancją niezawodności jest "wieloletni" przewoźnik? Raczej nie...
Bajzel w mieście to jest już teraz.
W takim np. Trójmieście, a konkretnie w Gdyni i Sopocie jedną linię obsługuje 2-3 przewoźników, ba! Nawet pojedyncze brygady, czy też kursy w dni wolne obsługują jeszcze to inne firmy i bajzlu nie ma - kwestia odpowiedniej organizacji i zarządzania.
A i Mobilis nie jest super, plusów tego przewoźnika się doszukać nie mogę.

Powinno istnieć jedno centrum zintegrowanego zarządzania ruchem, dla wszystkich przewoźników, jedne dyżurki, jeden główny dyspozytor.

Poczytajcie sobie w telegraficznym skrócie jak to wygląda w innych polskich miastach, gdzie istnieje monopol na przewozy, a gdzie rynek został zliberalizowany.
Monopol w Polsce istnieje w dalszym ciągu tylko we Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi i Rzeszowie, Olsztyn obecnie jest w trakcie wyboru nowego przewoźnika na część linii. I spójrzcie na wygląd chociażby taboru..
W Szczecinie: 3 przewoźników, w Białymstoku 3 przewoźników, w Warszawie 4 przewoźników, w Gdańsku 3-4 przewoźników, w Lublinie 2(a właściwie to 6-7 bo tworzą konsorcjum), w Gdyni x przewoźników.
We Wrocławiu sytuacja z KM jest gorsza niż zła, w Poznaniu problemy wynikają według mnie z nieporządku panującego w ZTMie.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-04-28, 01:19
autor: Darek
No to za dużo się nie zmieni, obecna dominująca firma ma zaplecze techniczne, a autobusy dalej są niebezpieczne.
15-letnie volvo w stanie technicznym lepszym niż 5 letnie solarisy. Uzasadnij że autobusy MZK są niebezpieczne. Chyba jak wracasz nocnym z imprezy pod wpływem.
No i nie obetną mi częstotliwości z 20 do 40 min.
A jak pościągają marszrutki to mogą kursować nawet co 2 minuty.
MZK to rzeczywiście napędza lokalną gospodarkę, aż się tłoczno robi w budżecie.
Zauważ ile miejsc pracy daje ta firma. Stabilnych miejsc pracy. Upadły zakłady przemysłowe, romet, browar, zachem, jutrzenka, modus... mam dalej wymieniać. Mało! Rozpier... dalej resztę dużych zakłady i firm i budujmy kolejne biedodronki i focusy!
Zauważ że od kiedy u steru MZK stanął p. Czyrny firma zaczęła przynosić zyski. Sami kupują tabor, bez unijnych dofinansowań. Modernizują tramwaje i zaplecze techniczne.
Tak tak, jadę sobie 2 tygodnie temu z moim młodszym bratem Volvo B10BLE to pokaleczył się o niewyjęte od lat kilku potłuczone resztki szyb.
Nadzór Ruchu i odszkodowanie. Nie zgłosiłeś? Powinieneś. Albo sobie historyjkę wymyśliłeś, bo niemożliwym jest żeby leżały "od lat", ponieważ raz na jakiś czas autobusy są gruntownie sprzątane.
W SIWZ jest często napisane jakich płynów używać do mycia podłóg w autobusie, wystarczy powołać organ kontrolujący i egzekwujący kary, oraz odpowiednio zredagować regulamin wykonywania usługi przewozu, żeby uniknąć kwiatków typu Mobilis.
Wszystko jest kwestią postawienia odpowiednich warunków.
Sam sobie przeczysz. Jeżeli w SIWZ postawią faktycznie duże wymagania to MZK ma wygraną w kieszeni. I nie ukrywam że na to liczę.
Od tego jest ZDMiKP który powinien mieć swój nadzór ruchu.
Taaak, a kto będzie podstawiał rezerwy, robił przerzuty z linii na linie, jak będą różni przewoźnicy? Teraz to jest zazwyczaj płynne, zależy od umiejętności dyżurującego w NR, ale co? Straci pasażer, bo w razie awarii nie będzie przerzutu, nie podjedzie rezerwa, kurs wypadnie. Jak damy to w łapy ZDMiKP to będzie totalny rozpad. I znając życie zamiast doświadczonych dyspozytorów MZK z wieloletnim doświadczeniem do nowej służby trafią kolesie i znajomi bez żadnych umiejętności.
No ale będzie TANIO. Ktoś będzie mógł wypłacić sobie większą premię i cieszyć się z oszczędności. Tak jak wyremontowaliśmy tanio Dworcową co już się rozpada. Tak jak tanio kupiliśmy tablice na trasę do dworca, które nie wytrzymują pierwszego wiosennego słońca.
I zapomnijcie, czasy socjalne, że istnieje monopol i wszystko się każdemu należy(typowa zresztą przywara polaków) skończyły się ostatecznie.
Typowe przywary polaków można zobaczyć doskonale w Mobilisie. Mickiewicz pisał "Szlachta na koń wsiędzie (...) i jakoś to będzie", ja bym parafrazował "Kierman za ster wsiędzie (...) i jakoś to będzie".
w Warszawie 4 przewoźników
Z tego co czytałem niedługo już znikną. MZA rozkłada ich na łopatki.

/mod/ usunięty fragment postu

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-04-28, 10:48
autor: Dawid Szramke
Dla mnie ZDMIKP powinien zajmować się drogami. Komunikacją miejską powinno zajmować się miasto. PKS jakoś zajmuję większą część kursów po za miastem tyle lat i jakoś dużo nikt nie marudzi. Dla mnie MZK powinno mieć linie tak jak miało nadal bo nikt nie poradzi sobie z obsługą linii tak jak on. Jedynie PKS jeszcze dałby rade obsługi linii tylko że oni cb radia nie posiadają i w razie jakiegoś dłiuższego zatoru pozostaje telefon do przyjaciela ;).

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-04-28, 14:51
autor: michał 78
Pozostaje jeszcze pakiet linii nocnych : już widzę stosy ofert składanych do przetargu. A MZK jakoś ciągnie tą rewelację( Bo straty/dewastacje z nocek niwelowane są z innych linii).
A może lepiej do każdego pakietu dołożyć po jednej linii nocnej żeby było sprawiedliwie.
A czy dowolny przewoźnik będzie uczestniczył w zadaniach Obrony Cywilnej- do czego MZK jest zobowiązane?

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-04-28, 16:52
autor: reputed
Dawid Szramke pisze:Dla mnie ZDMIKP powinien zajmować się drogami. Komunikacją miejską powinno zajmować się miasto.
ZDMIKP = miasto przecież
a kraje jak mu materiału staje (czy jakoś tak:)

Poza tym, jest przepis, że komunikacją musi zajmować się urząd gminy, albo jednostka jemu podległa.
Gdyby zlikwidować ZDMIKP i zrobić wydział w ratuszu to i tak ludzie z Toruńskiej przejdą na Grudziądzką, tak jak to było w '94 jak powstal ZDMIKP i ludzie z MZK poszli do ZDMIKP.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-08, 12:38
autor: spooney
Ciągle gorąco wokół tematu podziału "dużego pakietu" :P
:gazeta: Kierowcy MZK będą protesotwać przed urzędem miasta

Express Bydgoski
http://www.express.bydgoski.pl/look/art ... IdTag=3790

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-08, 16:53
autor: reputed
spooney pisze:Ciągle gorąco wokół tematu podziału "dużego pakietu" :P

Cytuj:
:gazeta: Kierowcy MZK będą protesotwać przed urzędem miasta
Niech protestują. Mam nadzieję, że dojdzie do skutku podział.
Dla MZK zostawiłbym 40% bezprzetargowo, a resztę rozdzielił na trzy przetargi po 20%, w których walczyłyby również MZK.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-08, 17:50
autor: pawel_nk
Moim zdaniem najgorsze są stany pośrednie, więc albo miasto powinno w całości obsługiwać MZK, albo zlikwidować MZK i wszystkie linie przekazać w prywatne ręce.

Jeśli dojdzie do rozbicia na małe pakiety, to w takiej komunikacji może być ciężko wprowadzać korekty w kursowaniu linii przy założeniu, że każdy pakiet znajdzie sie w rękach innej firmy, co jest teoretycznie możliwe.

MZK mogło zaproponować niższe ceny w ostatnich przetargach, bo posiada umowę na tzw. duży pakiet (gdzie stawki są wyższe). Jeśli MZK postara się i wygra wszystkie małe pakiety (na co będzie duża presja), to za rok czy dwa okaże się, że jest na skraju bankructwa i będzie Bruski ratuj, bo nie pojedziemy i z oszczędności kicha.

A tak poważnie, to pewnie jak miasto odważy się rozpisać przetargi, to w MZK dojdzie do strajku generalnego. Autobusy staną na tydzień i miasto pod presją ludzi, którzy nie bedą mogli dojechać do szkoły, pracy wycofa się ze swioich faneberii. Z przetargów będą nici i zostanie tak jak jest.

A swoją drogą jestem przeciwny oszczędnościom kosztem mieszkańców. Większe oszczędności równają się większym premiom dla urzędników właśnie za wykazanie sie oszczędnościami i miasto wychodzi na zero, a grupa trzymająca władzę sie bogaci. Skoro w magistracie są pieniądze na premie to miasto tym bardziej ma pieniądze na komunikację miejską.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-08, 18:38
autor: reputed
pawel_nk pisze:A swoją drogą jestem przeciwny oszczędnościom kosztem mieszkańców
A interes MZK kosztem mieszkańców (cięcie linii, droższe bilety) jest dobry?

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-08, 18:53
autor: Darek
A interes MZK kosztem mieszkańców (cięcie linii, droższe bilety) jest dobry?
I tak będą cieli, bilety i tak będą droższe. I nie ma znaczenia jacy będą przewoźnicy. Po ostatnich cięciach i tak MZK straciło miliony.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-13, 08:30
autor: spooney
Temat ciągle "gorący" :P
:gazeta: Nowy plan ratusza: Trzeba skończyć z monopolem MZK

Gazeta Wyborcza
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... m_MZK.html
:gazeta: Pasażerów nie obchodzi, do kogo należą autobusy [KOMENTARZ]

Gazeta Wyborcza
http://bydgoszcz.gazeta.pl/bydgoszcz/1, ... TARZ_.html

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-28, 09:29
autor: michał 78
Z ostatniej chwili: prezydent wycofał się z pomysłu 8 pakietów. Info: broszura OPZZ ws. porozumienia związkowców i prezydenta z dn.24 maja.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-28, 19:54
autor: reputed
michał 78 pisze:Z ostatniej chwili: prezydent wycofał się z pomysłu 8 pakietów. Info: broszura OPZZ ws. porozumienia związkowców i prezydenta z dn.24 maja.
MASAKRA...

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-28, 20:41
autor: Darek
Z ostatniej chwili: prezydent wycofał się z pomysłu 8 pakietów. Info: broszura OPZZ ws. porozumienia związkowców i prezydenta z dn.24 maja.
To pewna informacja?? Można już się cieszyć??

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-28, 22:40
autor: Krzysztof Juszczak
A podobno miasto oszczędza...

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-28, 22:49
autor: Kamil3836
Darek pisze:To pewna informacja?? Można już się cieszyć??
Na całe szczęście tak.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-28, 23:06
autor: Darek
Na całe szczęście tak.
:browar: Cieszę się że ratusz poszedł do rozum do głowy.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-29, 12:30
autor: michał 78
Dzisiaj sesja rady miejskiej. Się wyjaśni.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-30, 10:32
autor: Paweł W
I co już wiadomo czy na sesji rady miasta wycofano się z tego pomysłu?

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-31, 10:22
autor: michał 78
Dziś kolejne spotkanie w ratuszu. Wszystko ma zostać po staremu.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-06-04, 14:43
autor: spooney
michał 78 pisze:Wszystko ma zostać po staremu.
Niestety... Stare zasyfiałe Volva nadal będą nas wozić... :(

Ratusz ma jednak nowy pomysł. 60-80% dużego pakietu dla MZK, 20-40% dla nowego przewoźnika w ramach przetargu, zbadanie cen za wkm i potem za podobnę cenę linie dla MZK. Dobre i to... :P
:gazeta: Monopol MZK miał zostać przełamany. Dlaczego bydgoski ratusz zrezygnował z tego planu?

Gazeta Pomorska
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /130609800

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-06-04, 15:04
autor: michał 78
spooney pisze:Niestety... Stare zasyfiałe Volva nadal będą nas wozić...
Miejmy nadzieję że jak będzie umowa na ładnych kilka lat to i nowe wozy się pojawią( przeciez to jeden z wymogów)

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-06-04, 15:12
autor: spooney
michał 78 pisze:to i nowe wozy się pojawią( przeciez to jeden z wymogów)
Wierzysz w cuda że MZK do 31.12.2013 wymieni wszystkie Volvo i Many (73 autobusy) nawet jak wygra? :kreci:
Znając życie ZDMiKP wymięknie i obniży wymagania w SIWZ...
Wg mnie najstarsze jakie mogą być dopuszczone to 2005 (Conecto) - mają 8 lat, przetarg też na 8 lat = 16 = wystarczająco stare.