Strona 1 z 4

Sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach i rondach

: 2008-06-14, 12:06
autor: Robert Reimus
Jaka jest sygnalizacja na ulicach każdy widzi. A najbardziej denerwujące są światła dla tramwajów, chyba każdy się o tym przekonał.

Kilka przykładów, nie są mojego autorstwa, ale warto je przytoczyć ( źródło: post johny..byd na Skyscrapercity
1) wyjazd/ wjazd Wyścigowa ? tramwaj stoi pod sygnalizatorem zazwyczaj 2 min., czy tramwaje w systemie A+T nie mogłyby być uprzywilejowane?
2) Fordońska ? Łęczycka ? czy tramwaj nie może mieć prawie takiego długiego cyklu w godzinach szczytu jak samochody? Po godzinach szczytu zapala się dla tramwaju światło zezwalające na wjazd po raz drugi, w godzinach szczytu nigdy.
3) Fordońska ? Polanka ? pomiędzy jezdniami tramwaj stoi 1 min. bo ma światło ?czerwone?, a samochody mają ciągle zielone. To tylko tamuje ruch tramwajów, przecież przez jezdnie i tak nikt nie przejdzie, bo auta mają zielone światło!!
4) Toruńska ? Filmowa ? tramwaj podjeżdża i.... samochody dostają zielone światło a tramwaj stoi i musi czekać cały następny cykl aby dostać światło! Tramwaj jedzie dalej do Kazimierza Wielkiego i stoi nawet 2 min. Tyle czeka się tam na światło. Najgorzej jest z rana i w weekendy. Wydłużony jest cykl zielonego światła dla aut na Toruńskiej (?) i stoi się przy pustym skrzyżowaniu 2 min.
5) Toruńska- Perłowa ? jest tam duży ruch tramwajów, a ze względu na rozkłady jazdy jest tak, że tramwaje jeżdżą stadami ? czy nie można troszeczkę wydłużyć cyklu aby 2 tramwaje mogły spokojnie skręcić w Perłową?
6) Wojska Polskiego ? Kościół ? po przebudowie światła działają tak, że tramwaj podjeżdża na przystanek i zapala mu się światło zezwalające na wjazd, przy czym to światło zapala się 2 sekundy przed zielonym dla samochodów i gaśnie po 5 sekundach. W tym czasie auta na Wojska Polskiego mają zielone jeszcze przez ok. 1 min., piesi przez torowisko mają czerwone (i nie włączy się zielone nawet po naciśnięciu przez nich przycisku) a tramwaj stoi....
7) Jagiellońska ? PKS ? ostatnio zmieniono te światła. Jadąc od strony ronda Jagiellonów tramwaj musi podjechać pod sygnalizator, jeśli spóźni się chociaż 1-2 sekundy, to stoi cały cykl na przystanku. Auta dostaną zielone światło, ale tramwaj już nie. (Czy tramwaje w systemie A+T nie mogłyby być uprzywilejowane?)
8) Rondo Toruńskie ? tramwaj ruszający z przystanku w kierunku Babiej Wsi dostaje światło zezwalające na wjazd, w tym czasie na środku ronda samochody mają ciągle zielone!! Efekt jest taki, że (przy panującym tam ruchu) tramwaj stoi na swoim świetle lub wpycha się na jezdnie (musi bo przy zjeździe ronda kończy mu się cykl), a auta ciągle jadą.... Zgłaszaliśmy to już wielokrotnie. Powiedziano nam tylko, że auta jadą z JP II na czerwonym bo widzą na środku ronda zielone....
9) Jagiellońska ? Parkowa ? z CH Drukarnia wyjeżdża niewiele aut, zazwyczaj 1 lub 2, ale widocznie to wystarczy aby zatrzymywać ruch na głównej ulicy miasta. Wyjeżdżające z Drukarni auta nie przejadą na torowisko bo jest tam linia ciągła, ale i tak tramwaj musi stać. W tym czasie zapala się światło na Gdańską. Tramwaj traci tam średnio 2-3 min. I niepotrzebnie. Czy naprawdę są konieczne tam światła, przy tak niewielkim ruchu z Drukarni? (Czy tramwaje w systemie A+T nie mogłyby być uprzywilejowane?)
10) Gdańska ? Kamienna ? tramwaj jadący od strony Chodkiewicza musi podjechać pod sygnalizator, inaczej światło się nie zapali, nawet jeśli od strony LPKiW tramwaj dostanie światło zezwalające na wjazd na skrzyżowanie. Ruch tam jest duży, tramwaj stojący w korku blokuje tam tylko ruch, bo mógłby zjechać ze skrzyżowania, ale nie może bo czujnik go nie wyłapuje z większej odległości.
11) Gdańska ? Powstańców Warszawy ? tramwaj stoi zazwyczaj 2 min. Czy nie może być tam uprzywilejowany i dostawać światła jak tylko nadjeżdża? Na skrzyżowaniu Gdańska ? Modrzewiowa tramwaj od razu dostaje światło.
12) Rondo Grunwaldzkie ? niemal codziennie tramwaje stoją i nie mogą wjechać na rondo bo nie zapala się im światło. Nie wyłapuje tramwaju czujnik. Zgłaszamy to od pół roku i nic. Ponieważ motorniczowie są wkurzeni więc póki nie zapali się światło stoją. W zeszłą sobotę stali 30 min. Bywa też tak, że albo ze wszystkich wlotów samochody mają zielone albo czerwone !! To zgłaszają akurat kierowcy autobusów. Przyjadą fachowcy, popatrzą i nic się nie zmienia, i tak już od pół roku !!

: 2008-06-14, 22:49
autor: heimat
ad 1)
tak w ogóle to szczególny kretynizm gdy tram chce wjechać na Wyścigową, samochody wyjeżdżają z Wyścigowej w kierunku na Fordon (w prawo do miasta nie można skręcić bo jest czerwone więc tramy mogłyby spokojnie zjechać) a tram nie może bo ma "czerwone"
ad 9)
za te światła dla tramwaju ktoś powinien beknąć

tak przy okazji R. Fordońskie, 1 i 3 jadące w kierunku centrum mają dwa światła: przed rondem i na rondzie. W momencie gdy rusza wlot od strony Fordonu (auta jadące do Centrum, w prawo w Wyszyńskiego i w lewo na R. Toruńskie) tram ma "czerwone" (poziome białe dla zainteresowanych ;) ). W pewnym momencie auta skręcające na R. Toruńskie dostają czerwone (prosto i w prawo można dalej jechać) i wtedy tram może przejechać przez rondo. Wielokrotnie motorniczy ruszają gdy dla samochodów jest zielone i czekają dopiero na drugich światłach już na Rondzie, wiedząc, że z lewej nikt ich nie trzepnie bo MUSI mieć czerwone. Moim zdaniem te pierwsze światła można by wcześniej 'otwierać'... i tak, jeśli za 1 lub 3 stoi 7 to się nie wepchnie, 4 czy 8 nie może zjechać, bo jest otwarty ruch na R. Toruńskie...

: 2008-06-15, 10:03
autor: korpi
W Poznaniu tramwaje mają pierwszeństwo ale to nie znaczy że jest super.
Najlepiej od Mostu Dworcowego do początku trasy PST i oczywiście rondo Kaponiera xD

: 2008-06-15, 20:30
autor: elfalcone
partisan pisze:) Wojska Polskiego – Kościół – po przebudowie światła działają tak, że tramwaj podjeżdża na przystanek i zapala mu się światło zezwalające na wjazd, przy czym to światło zapala się 2 sekundy przed zielonym dla samochodów i gaśnie po 5 sekundach. W tym czasie auta na Wojska Polskiego mają zielone jeszcze przez ok. 1 min., piesi przez torowisko mają czerwone (i nie włączy się zielone nawet po naciśnięciu przez nich przycisku) a tramwaj stoi....
Tu się nie zgodzę. Wloty Wojska Polskiego mają zielone i można jechać zarówno w prawo, prosto jak i w lewo. Na wyspie centralnej nie ma sygnalizatora dla jadących w lewo, więc pojazdy podjeżdżają do przeciwbieżnej nitki stając na torach. By wyeliminować kolizje, tramwaj dostaje czerwone.

: 2008-06-16, 08:29
autor: pawel_nk
elfalcone pisze:
partisan pisze:) Wojska Polskiego – Kościół – po przebudowie światła działają tak, że tramwaj podjeżdża na przystanek i zapala mu się światło zezwalające na wjazd, przy czym to światło zapala się 2 sekundy przed zielonym dla samochodów i gaśnie po 5 sekundach. W tym czasie auta na Wojska Polskiego mają zielone jeszcze przez ok. 1 min., piesi przez torowisko mają czerwone (i nie włączy się zielone nawet po naciśnięciu przez nich przycisku) a tramwaj stoi....
Tu się nie zgodzę. Wloty Wojska Polskiego mają zielone i można jechać zarówno w prawo, prosto jak i w lewo. Na wyspie centralnej nie ma sygnalizatora dla jadących w lewo, więc pojazdy podjeżdżają do przeciwbieżnej nitki stając na torach. By wyeliminować kolizje, tramwaj dostaje czerwone.
????. Jeżdzę przez to skrzyżowanie praktycznie codziennie. Jeszcze nie widziałem, żeby przy działającej sygnalizacji stał ktoś na torach. Przecież przed torami "na wyspie" są sygnalizatory. Także jak ktoś chce z Wojska Polskiego skręcić w lewo zatrzymuje się przed torami, a nie na nich. I następnie oczekuje na zielone, które zapala się wtedy, kiedy zezwolenie na wjazd dostają wloty w Wojska Polskiego. O żadnym staniu na torach nie ma na tym skrzyżowaniu mowy.

: 2008-06-16, 18:51
autor: elfalcone
pawel_nk pisze:O żadnym staniu na torach nie ma na tym skrzyżowaniu mowy.
OK, zwracam honor.

: 2008-06-19, 21:17
autor: reputed
Dziś czekałem w "ósemce" na r. Fordońskim równe 9 minut. Już nie powiem jak ludzie reagowali...
To woła o pomstę do nieba!!!!

: 2008-06-20, 08:03
autor: heimat
R. Fordońskie jeśli chodzi o światła to tragedia. Szczególnie przejście dla pieszych na wlocie z R. Toruńskiego. Samochody mogą jechać do Fordonu, a w tym samym czasie piesi stoją jak kołki chociaż NIC nie stoi na przeszkodzie aby było dla nich zielone.

A tak przy okazji, w kwestii innych świateł: nowe światła na Fordońskiej przy UTP, godzina 00:30 (środek nocy) działają. Jechałem parę dni temu z Cinema City i chciałem skręcić w Kaliskiego, a tu czerwone, ruch zerowy. Przyznam się, że się wkurzyłem i pojechałem na czerwonym. Wiem, złamałem przepisy ale do jasnej ciasnej kto wpadł na pomysł, aby NIE przełączać tych świateł w środku nocy na migające pomarańczowe gdy ruch jest praktycznie zerowy!

o, a tu kolejny artykuł o światłach
:gazeta: Wielkie korki tworzą się na Powstańców Warszawy
http://miasta.gazeta.pl/bydgoszcz/1,355 ... szawy.html

: 2008-06-20, 20:43
autor: elfalcone
A tak przy okazji, w kwestii innych świateł: nowe światła na Fordońskiej przy UTP, godzina 00:30 (środek nocy) działają. Jechałem parę dni temu z Cinema City i chciałem skręcić w Kaliskiego, a tu czerwone, ruch zerowy. Przyznam się, że się wkurzyłem i pojechałem na czerwonym. Wiem, złamałem przepisy ale do jasnej ciasnej kto wpadł na pomysł, aby NIE przełączać tych świateł w środku nocy na migające pomarańczowe gdy ruch jest praktycznie zerowy!
W ostatnich wytycznych do projektowania, zawarty jest punkt, gdzie jest napisane, że jeżeli kierujący skręcając w lewo, musi pokonać co najmniej dwa pasy jezdni w drugą stronę, to ruch powinien odbywać się bezkolizyjnie i wskazane jest, by sygnalizacja funkcjonowała całą dobę.

Ponadto na tym skrzyżowaniu dość dobrze funkcjonuje akomodacja dla kierunków kolizyjnych (oczywiście trzeba podjeżdżać z prędkością dozwoloną). Program sygnalizacji jest zaprojektowany tak, że czekałbyś najwyżej 5 sekund.

Obecnie nie stawia się na przepustowość, jak miało to miejsce 10-15 lat temu. Teraz najważniejszym aspektem projektowania i modernizacji ulic, dróg i skrzyżowań jest bezpieczeństwo uczestników ruchu. Nie zwalnia to projektantów od myślenia, gdyż niektóre ich pomysły są "rewelacyjne". Jednakże część rozwiązań, na które narzekają kierujący jest po prostu dla bezpieczeństwa.

: 2008-06-20, 20:45
autor: heimat
no ok, ale jeśli czekam w środku nocy półtorej minuty na zielone, a w zasięgu wzroku nie ma innego pojazdu? Czekałem parę sekund, aż w końcu się wkurzyłem

: 2008-06-20, 20:50
autor: elfalcone
Tak, zgadza się, że z punktu widzenia ruchowego, nic nie stoi na przeszkodzie, by włączyć tam tryb pracy ostrzegawczy. Niestety, projekty robi się zgodnie z prawem (aż do granic idiotyzmu czasami), wytycznymi i nie da się tego przeskoczyć. Dlatego też, tam stoisz na czerwonym, gdzie indziej masz kilkanaście znaków na długości kilkunastu metrów, bo tak wymaga ustawodawca :(

: 2008-06-30, 13:25
autor: reputed
:gazeta: Drogowcy sprawdzą światła na skrzyżowaniach
http://miasta.gazeta.pl/bydgoszcz/1,355 ... niach.html

: 2008-06-30, 13:35
autor: heimat
volvo7000A pisze:Daniel Sarul, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, twierdzi jednak, że światła nie mogą się zmieniać automatycznie pod wpływem przejazdu tramwaju, bo samochody muszą mieć czas na zjazd ze skrzyżowania.
a kto powiedział, że ma się natychmiast zmienić? wystarczy, że możliwie szybko umożliwi się przejazd tramwajowi. Jak już gdzieś kiedyś wspomniał partisan zdarzyło mu się stać w tramwaju na R. Fordońskim 8 minut.

: 2008-06-30, 13:49
autor: pawel_nk
Wreszcie ZDMiKP zabrał się za ten problem. Oby tylko nie było takich efektów jak ze światłami na rondzie Grunwaldzkim, gdzie zielone potrafiło się nie zapalać przez pół godziny, a drogowcy przyjeżdzali, poobserwowali i mówili, że wszystko jest ok.

: 2008-06-30, 14:03
autor: heimat
akurat moim zdaniem to R. Grunwaldzkie ma modelowo rozwiązane światła

: 2008-06-30, 14:09
autor: pawel_nk
heimat pisze:akurat moim zdaniem to R. Grunwaldzkie ma modelowo rozwiązane światła
Zgadzam się, na Grunwaldzkim ruch odbywa się stosunkowo płynnie. Tylko niedawno pojawił się problem z zielonym światłem dla tramwajów (czyt. pionową kreską). Tramwaje czekały nawet do 40 minut na zielone. Zdarzały się też takie sytuacje, że dla wszystkich wlotów na skrzyżowanie paliło się czerwone przez jakiś czas. A drogowcy przyjeżdzali, popatrzeli i mówili, że jest ok. Ten problem był niedawno opisany w jakiejs gazecie, ale juz dokładnie nie pamiętam gdzie i kiedy. Rozmawiałem na ten temat z zaprzyjaźnionym motorniczym i potwierdzil on opisywaną sytuację.

: 2008-06-30, 14:15
autor: heimat
pawel_nk pisze:Tramwaje czekały nawet do 40 minut na zielone
no to się musiały ogonki robić, co? To by tłumaczyło, dlaczego czasem tak długo czekam na Mostach na 3-kę

: 2008-06-30, 16:31
autor: Artur Gotowski
Skoro Grunwaldzkie ma modelowo rozwiązane światła to dlaczego bardzo często jak jeżdżę na UKW to motormani pakują się na poziomej?

: 2008-06-30, 17:05
autor: heimat
Arturo pisze:Skoro Grunwaldzkie ma modelowo rozwiązane światła to dlaczego bardzo często jak jeżdżę na UKW to motormani pakują się na poziomej?
a co jadąc na UKW robisz na R. Grunwaldzkim?

: 2008-06-30, 20:08
autor: Robert Reimus
heimat pisze:a co jadąc na UKW robisz na R. Grunwaldzkim?
Zapewne na Mińską, a więc w tym przypadku na pętlę Wilczak:]

: 2008-06-30, 20:11
autor: Artur Gotowski
Brawo Robert :)

Działanie sygnalizacji na skrzyżowaniach i rondach

: 2008-07-30, 17:14
autor: Marcin_558

: 2008-07-30, 17:20
autor: Kamil3836
Przez te światła to jeżdżą parami. Dziś widziałem dwie 3 za sobą a później kolejna para 3 przyjechała.

: 2008-07-30, 19:12
autor: Darek
Ja dzisiaj na fordońskim widziałem jak 233 (trójka) dogonił PESE, która stała na światłach ok 5 minut (gdy odjechała 233 stał ok. 3).
Co on chrzani o detektorach? W normalnych miastach tramwaj ma PIERWSZEŃSTWO! Ale do tych dziadków najwyraźniej to niedociera. Jak można być tak zacofanym? "Pozostali kierowcy chcą mieć równe uprawnienia".......
Śmiech na sali.
Powinny być rozdzielone: zarząd dróg i zarząd komunikacji. Wtedy ten drugi mógłby działać...

: 2008-07-30, 19:16
autor: misieek
Jeżdzą zbyt wolno czy stoją za długo?

Bo wg. mnie to jeżdzą zbyt wolno... a na światłach jak stoją tak stoją.

Nie raz dojechałem na Fordońskie w 6 minut... wystarczy chciec.

: 2008-07-30, 19:45
autor: Kamil3836
Tylko jeszcze ile stałeś na Fordońskim?

: 2008-07-30, 20:21
autor: misieek
kamil3836 pisze:Tylko jeszcze ile stałeś na Fordońskim?
W tych 6 minuach - minute

: 2008-07-30, 21:20
autor: heimat
już kiedyś Partisan wspominał, że raz stał w tramie na R. Fordońskim 8 minut...

: 2008-07-30, 23:05
autor: pawel_nk
Po pierwsze, światła dla tramów powinny palić się tak długo, aby mogły przejechać dwa składy (na razie tego nigdzie nie ma, dwa tramy przejadą jak pierwszy ruszy jeszcze na 'czerwonym', a drugi pojedzie tuz po zapaleniu 'czerwonego')

Po drugie powinny być zlikwidowane niektóre przejazdy przez tory. Np z Fordońskiej w Szajnochy. Tramwaje często tam są blokowane. Samochody spokojnie mogą zawrócić przy Fabrycznej.

Po trzecie. Jeżeli miasto traktuje tramwaj jako nadrzędny środek komunikacji, to ta czujka od sygnalizatora, powinna częściej zezwalać na jazdę niż raz na jeden cykl (Rondo Fordońskie, Rondo Toruńskie) Samochody i tak stoją w korku, a przynajmniej tramwaj będzie miał swobodniejszy przejazd skrzyżowania z Fabryczną.

: 2008-07-31, 00:11
autor: heimat
pawel_nk pisze:Po drugie powinny być zlikwidowane niektóre przejazdy przez tory. Np z Fordońskiej w Szajnochy. Tramwaje często tam są blokowane. Samochody spokojnie mogą zawrócić przy Fabrycznej.
Po pierwsze zjeżdżąjące do zajezdni autobusy tam (na skrzyżowaniu z Fabryczną) nie zawrócą. Przydałby się dodatkowy pas do skrętu w lewo. Mogli by przesunąć drogę nieco na południe.
Po drugie, na skrzyżowaniu z Fabryczną jest sygnalizator kierunkowy S-3 który zabrania zawracania.