Strona 2 z 2

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-24, 15:28
autor: ArturS
Dziś do roboty jechałem Solarką Mobilisa o 6:50 i w środku było jak na zewnątrz :(

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-24, 15:48
autor: Paweł W
Dziwi mnie tylko, że w 69 zawsze grzeje przy kabinie kierowcy...

Re: Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-24, 17:17
autor: Kamil3836
- Jestem pasażerem linii nr 69. W tych autobusach jest zimno jak na Arktyce! Czy kierowcy wyłączając ogrzewanie, oszczędzają w ten sposób na pasażerach? Jeśli tak, to skandal. Jadąc pojazdami MZK można się przeziębić - skarży się Wojciech Augustyniak.
Rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zapewnia, że na trasę nie ma prawa wyjechać pojazd z niesprawnym systemem ogrzewania. Co więcej, zanim tramwaje i autobusy wyjadą na bydgoskie ulice, przez kilkanaście minut stoją z uruchomionym silnikiem, by wnętrze zdążyło się nieco ogrzać.

- Proszę jednak pamiętać, że ogrzewanie najbardziej efektywnie zaczyna działać, gdy pojazd jest w ruchu - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP. - Aby zrobiło się ciepło, autobus musi przejechać pewien dystans. Problem tkwi w tym, że im częściej na danej linii są przystanki, tym częściej otwierane są drzwi i pojazd się wychładza. Tego nie sposób uniknąć. Gdy na zewnątrz panuje tak wysoki mróz, trudno się dziwić, że pasażerowie odczuwają zimno również w pojeździe.
Co za mało kumate społeczeństwo.

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-24, 17:55
autor: black125
Wszystkie Konstale którymi ostatnio jechałem miały włączone ogrzewanie i był komfort termiczny :)

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-24, 20:33
autor: ikarusiarz
volvo7000A pisze: To w volvo i grzejniki i dmuchawy są pod jednym systemem?
Dmuchawy chodzą bardzo rzadko w volvo, więc to albo też osobne grzanie na ropę, albo "wyższy" bieg ogrzewania.
"Chodzenie" dmuchaw w Volvo jest uzależnione od wciśnięcia guzika przez kierowcę. No chyba, że są niesprawne, wtedy żaden guzik nie pomoże... Ja zawsze włączam.
Dmuchawy i kaloryfery są na jednej magistrali. Nagrzewnice można wyłączyć z obiegu. Zakręca się kurki i ciecz płynie tylko przez kaloryfery. Otwieramy kurki i ciecz płynie przez kaloryfery i nagrzewnice. Nie da się grzać samymi dmuchawami.
Kierowca może sobie osobno otworzyć ogrzewanie: "Paxy" mają zimę, szofer ma saunę.
Jeszcze jest pompa wymuszenia, też na guzik. Powoduje wymuszenie przepływu cieczy dookoła autobusu.
To teoria, wiadomo jak jest z praktyką (sprawnością...)

Żadne z Volvo, u nas występujących, nie posiada dodatkowych urządzeń podgrzewających.
Kamil3836 pisze:- Proszę jednak pamiętać, że ogrzewanie najbardziej efektywnie zaczyna działać, gdy pojazd jest w ruchu - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik ZDMiKP. - Aby zrobiło się ciepło, autobus musi przejechać pewien dystans.
"Sranie w banie, centralne ogrzewanie"
Conecto, Jelcz, Citaro, MAN można nagrzać nie ruszając się z miejsca. Wystarczy włączyć dodatkowe ogrzewanie. Myślę, że Solarisy też to mają. Ba!! Można to tak ustawić, że przyjdę na 04:00, a tam już będzie ciepło. Ustawiam na 03:45 i od tej godziny płyn podgrzewa się. Uruchamiam silnik, włączam nadmuchy i gra gitara. No chyba, że:
- kierowca nie ma o tym pojęcia,
- firma zakazuje, bo to żre paliwo (oszczędności),
- "webasto" jest popsute...

Re: Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-24, 23:45
autor: ikarusiarz
Gwoli wyjaśnienia: MZK nie oszczędza na paliwie do ogrzewania dodatkowego.

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-24, 23:49
autor: Darek
W autobusach MZK jest ciepło. Szczególnie w Volvo, którymi zimą wręcz uwielbiam jeździć. Momentami aż kurtkę rozpinam mimo że -10 na powietrzu.
Ale dziw się kierowcom mobilisu... włączone ogrzewanie => większe spalanie => po premii.

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-25, 00:14
autor: Matiss
Grzesiu opowiadałeś mi ostatnio o tym, że Many są niedogrzane.

Wczoraj jadąc Manem na 67, zaobserwowałem kierowcę w czapce, kurtce, rękawiczkach i z kocem na nogach... przecież to skandal w takich warunkach przejeździć całą zmianę... Oczywiście w wozie dosłownie mróz, a od przedniej ciągnął konkretnie zimny wiatr. Współczułem temu kierowcy.

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-25, 00:25
autor: Mateusz Machel
No niestety, pod względem grzania MANy są tragiczne. A latem mało przewiewne. :)

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-25, 18:35
autor: michał 78
Z moich wiadomości wynika że Solarisy nie posiadają"systemu" webasto-tańsza wersja, niższe koszty utrzymania-niższa cena za wkm na przetargu.

Re: Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-26, 09:53
autor: reputed
ikarusiarz pisze:- firma zakazuje, bo to żre paliwo (oszczędności),
- "webasto" jest popsute...
Moje zdanie jest podobne. To są przyczyny zimnych solarisów, a nie bajki jakie opowiada pani kierownik firmy Mobilis oddział w Bydgoszczy :)

Re: Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-26, 11:09
autor: ikarusiarz
Co do MAN-ów: Napisałem, że warunkiem jest sprawność urządzeń... Choć starsi szoferzy twierdzą, że MAN-y od początku były chłodnymi pojazdami. Już od nowości zalatywało w nich Syberią. Być może coś nie tak jest w konstrukcji.

Co do "webasta" w Solarisach: Nie wiem, czy takowe posiadają. Jeśli nie, to jestem w szoku, bo nawet Ikarusy na wajchę takie urządzenia posiadały.

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-26, 12:31
autor: ArturS
Ba, te żółte dla ZSRRu miały nawet kaloryfery na całej długości lewej strony, coś jak Volviaki :)

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-02-26, 15:34
autor: michał 78
Volvo -wiadomo-szwedzkie klimaty. Jeśli chodzi o Many to odbiło mi się o uszy że część z nich była przeznaczona na import do Włoch.
Zużycie paliwa w webasto ok. 1 litra na godzinę. Proszę policzyć oszczędności z jednego dnia.

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2011-11-10, 15:08
autor: spooney
I bądź tu człowieku mądry jak ludziom dogodzić... Nie grzeją - źle, grzeją - też źle :kreci:
Ukrop w autobusach linii nr 69
Źródło: Enjoy! Bydgoszcz
http://enjoybydgoszcz.pl/bydgoszcz/ukro ... inii-nr-69

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-10, 00:06
autor: Darek
W temacie: "co jak nie MZK". Proszę bardzo:
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /130509328

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-10, 00:29
autor: Krzysztof Ziętara
Mhm, kierowcy MZK nigdy nie popełniają absolutnie żadnych błędów, w tym nie zapominają o ogrzewaniu.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-10, 06:47
autor: reputed
Krzysztof Ziętara pisze:Mhm, kierowcy MZK nigdy nie popełniają absolutnie żadnych błędów, w tym nie zapominają o ogrzewaniu.
W niektórych volvo też mają zawory zepsute i nie wyłączają ogrzewania. Poza tym zimą idzie spotkać tramwaj czy autobus MZK bez ogrzewania.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-10, 07:42
autor: Kamil3836
Darek pisze:http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /130509328
Na początku miesiąca także miałem okazję jechać tym wozem z włączonym ogrzewaniem. Złożyłem informację do Mobilisu, ale jak widać nadal nic niezrobiono.

Obsługa linii 1.01.2014-31.12.2021 (8 pakietów)

: 2013-05-10, 09:28
autor: Paweł W
Tj. wgl dziwne, że w 69 zimą jest zawsze zimno, a latem grzeje jak w saunie.

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2013-05-10, 14:20
autor: ikarusiarz
volvo7000A pisze:W niektórych volvo też mają zawory zepsute i nie wyłączają ogrzewania.
Bo wyłączenie ogrzewania w Volvie nie jest czynnością, którą można wykonać z poziomu pulpitu...

W dzień jest ciepło, to wzywam mechanika, a on wyłącza. Wieczorem dziadkom jest zimno i znów trzeba wezwać mechanika, do ogrzewania. To tak w uproszczeniu.

/mod/ offtopic przeniesiony

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2014-06-09, 14:14
autor: Robert Reimus
Strasznie mnie denerwują autobusy, w których zarówno w maju jak i czerwcu jest włączone ogrzewanie. Ten grzech popełnia i Mobilis i MZK. Na zewnątrz ciepło, wewnątrz autobusu jeszcze cieplej. Pasażer nieważny.
Raz nawet wysłałem mejla w tej sprawie do MZK, ale nie doczekałem się odpowiedzi.

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2014-06-09, 15:47
autor: Mateusz Machel
Jeżeli jest włączone, to pewnie oznacza tylko tyle, że bez tego by się zagotował i w ogóle byś nie pojechał :P

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2014-06-09, 17:56
autor: Robert Reimus
Mateusz Machel pisze:Jeżeli jest włączone, to pewnie oznacza tylko tyle, że bez tego by się zagotował i w ogóle byś nie pojechał
Domyśliłem się, dlatego też w mejlu do MZK zasugerowałem, że może zamiast uprzykrzać pasażerom podróż, warto po prostu naprawić autobusy. Hmm, może dlatego nikt mi nie odpisał;]

dopisek:

Zwracam honor MZK. Jednak ktoś odpisał.
"W odpowiedzi na Pana e-mail z 18.05.2014 r. informuję, że w dniu 12.05.2014 r. kierowca autobusu linii 83 nr boczny 481 zgłosił awarię.
Z uwagi na to , iż nie było możliwości podstawienia autobusu zastępczego, kierowca wykonał jeszcze jeden kurs, po czym zjechał awaryjnie do zajezdni.
Wyżej wymieniony autobus został naprawiony.
Za dyskomfort podróży przepraszamy."

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2017-01-18, 17:47
autor: spooney
Lodowaty tramwaj z Łoskonia. Pasażerowie skarżą się na chłód w tramwajach

MZK: "Systemy ogrzewania są na bieżąco monitorowane przez pracowników zajezdni w ramach tzw. obsług codziennych".


Do naszej redakcji spływa coraz więcej skarg odnośnie sytuacji w tramwajach w czasie ujemnych temperatur powietrza. Mieszkańcy Fordonu są niezadowoleni i zaniepokojeni brakiem lub nieefektywnym ogrzewaniem w wysokopodłogowych tramwajach typu Konstal 805Na podczas porannych kursów.

W środku pojazdów panuje chłód, na szybach powstaje szron, a zamiast ogrzewania jest tłoczone w kierunku pasażerów zimne powietrze. Kwestia dotyczy głównie tramwajów Konstal pozostających na noc w zajezdni na Łoskoniu. Najwięcej skarg jest od pasażerów linii 3 i 5. – Chodzi o zdrowie ludzi. Jadąc pierwszymi porannymi tramwajami z Łoskonia można nabawić się przeziębienia i hemoroidów. Najgorsze są metalowo-plastikowe siedzenia. Jadąc z Łoskonia do dworca głównego przez 40 minut ryzykuje się swoim zdrowiem. Autobusem linii 84 jeździło się ciepło i komfortowo, bez porównania lepiej – czytamy w opinii pana Tadeusza, pasażera linii numer 5.

Tego typu głosów od mieszkańców Fordonu jest więcej. – Zastanawiam się, czy nie brać ze sobą koca lub poduszki, żeby móc usiąść na tych lodowatych siedzeniach. Taka sama sytuacja była zeszłej zimy, w zeszłym miesiącu podczas mroźnych dni i teraz znów to samo. Jest mróz na zewnątrz, jest mróz w pojazdach. Znowu pewnie liczą na to, że przyjdzie ocieplenie i wszyscy o sprawie zapomną, widać trzeba odezwać się do mediów, bo inaczej nikt z tym nic nie zrobi – informuje nas pani Joanna, która swoją podróż tramwajem rozpoczyna już od przystanku Łoskoń.

O komentarz w sprawie opinii pasażerów poprosiliśmy spółkę MZK. Od dyrektora zarządzającego MZK Pawła Czyrnego otrzymaliśmy następującą odpowiedź, którą publikujemy w całości:

„W odpowiedzi na zapytanie Pana Redaktora dotyczące ogrzewania w tramwajach Konstal 805Na informujemy, że wydajność układów ogrzewania tych tramwajów w zakresach niskich temperatur nie jest tak wysoka jak nowoczesnych tramwajów czy autobusów. Dodatkowo ww. pojazdy charakteryzują się mniejszą szczelnością konstrukcji wagonu wynikającą m.in. z braku systemu wentylacji wymuszonej oraz słabszą izolacją cieplną ścian, co również wpływa na pogorszenie warunków podróży.
Znając powyższe uwarunkowania, podjęliśmy szereg działań mających na celu poprawę sytuacji w tym zakresie. We wszystkich wagonach zamontowane zostały przyciski do samodzielnego otwierania drzwi przez pasażerów, ograniczając wychłodzenie na przystankach do niezbędnego minimum. Corocznie przed sezonem zimowym dokonywane są kompleksowe przeglądy, konserwacje i ewentualne naprawy systemów ogrzewania tramwajów. Ponadto systemy ogrzewania są na bieżąco monitorowane przez pracowników zajezdni w ramach tzw. obsług codziennych.
W najbliższej perspektywie planowane są również dostawy osiemnastu nowoczesnych tramwajów charakteryzujących się najwyższym komfortem podróżowania, w tym również w zakresie systemów ogrzewania i wentylacji. Tramwaje te zastąpią wysłużone i znacznie mniej komfortowe Konstale 805Na.
Informujemy ponadto, że wszelkie sygnały pasażerów są na bieżąco sprawdzane, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości systemu ogrzewania dokonywane są niezbędne naprawy. Przykładowo w dniu 10.01.2016r. motorniczy tramwaju 269-270 otrzymał ok. godz. 9:00 informację od pasażera o prawdopodobnie nieprawidłowo funkcjonującym ogrzewaniu. Wezwane w trybie pilnym pogotowie zajezdni stwierdziło awarię bezpiecznika powodującą niesprawność połowy nagrzewnic zainstalowanych w tramwaju i usunęło awarię.”

http://metropoliabydgoska.pl/lodowaty-t ... ramwajach/

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2017-01-18, 17:58
autor: Kamil3836
Niech jeszcze więcej grzejników/nawiewów zabiorą. W wagonach po remoncie powinny być przynajmniej 5/6.

Re: Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2017-01-18, 19:56
autor: tomasz792
Wystarczą nawet 3 jak dobrze dmuchają ,wóz 289 jak miałem tak grzał ,że ludzie okna otwierali.

Ogrzewanie w tramwajach i autobusach

: 2017-01-19, 09:38
autor: michał 78
Zacznijmy czytać ze zrozumieniem. Problem dotyczy pierwszych kursów z Łoskonia. Jeśli wóz stoi całą noc na placu to jest wychłodzony i potrzebuje czasu aby sie rozgrzać. Jedyne rozwiązanie to zostawianie załączonych wozów na noc ale tu pojawia się problem zużycia energii i czy sieć wytrzyma obciązenie.

No i ten tekst o ciepłym 84. Jak przyjechał z Inowrocławskiej to miał czas sie nagrzać ale mam wrażenie że u niektórych procesy myślowe przebiegają w sposób bolesny.
I nie neguje że niektóre wozy grzeją naprawde kiepsko.