Strona 1 z 3

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 09:02
autor: spooney
I co Wy na to? :P
:gazeta: Prawdziwa rewolucja w bydgoskiej komunikacji miejskiej!

Gazeta Pomorska
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /131109550
Schemat >> http://www.pomorska.pl/assets/pdf/PO56500117.PDF

Schemat tramwaje >> http://www.pomorska.pl/assets/pdf/PO56499117.PDF

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 10:54
autor: Obserwator
Brak bezpośredniego połączenia z Fordonu do PKP to porażka.

Poza tym linie z Fordonu na Osową Górę to jakaś kpina, z korkami na trasie WZ rozkład będzie fikcją.

Re: Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 10:59
autor: Krzysztof Ziętara
Obserwator pisze:Brak bezpośredniego połączenia z Fordonu do PKP to porażka.
To samo kilka lat temu mówiono o połączeniu z Fordonu na rondo Jagiellonów.

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 11:12
autor: Darek
Chciałbym tylko porównać czas przejazdu z Fordonu do dworca 93/94 i czas przejazdu autobus + tramwaj z przesiadką przy Wyścigowej. Obawiam się że A+T będzie o wiele dłużej i w tym tkwi problem. Z r. Jagiellonów było inaczej. No i jestem ciekawy czy na trasie Osowa Góra - Fordon i Miedzyń - Fordon są serio aż takie duże potoki pasażerskie, bo obie te linie dla mnie są przerostem formy nad treścią.

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 11:28
autor: Darek
Tatrzańskie - Dworzec Główny (93) - 40 minut

Nad Wisłą - Dworzec Główny (94) - 41 minut

Tatrzańskie - Dworzec Główny (69+3) - 49 minut jazdy + ok. 1-5 min. oczekiwania = 50-54 minuty

Nad Wisłą - Dworzec Główny (70+3) - 44 minuty jazdy + ok. 1-5 min. oczekiwania = 45-50 minut

Najpierw priorytety dla tramwajów na światłach. Później pakowanie ludzi na siłę do wolniejszych tramwajów.

Re: Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 11:35
autor: Krzysztof Ziętara
Darek pisze:Chciałbym tylko porównać czas przejazdu z Fordonu do dworca 93/94 i czas przejazdu autobus + tramwaj z przesiadką przy Wyścigowej. Obawiam się że A+T będzie o wiele dłużej i w tym tkwi problem.
Ale zauważyłeś pospieszne linie dowozowe do Wyścigowej, prawda? :)
No i jestem ciekawy czy na trasie Osowa Góra - Fordon i Miedzyń - Fordon są serio aż takie duże potoki pasażerskie, bo obie te linie dla mnie są przerostem formy nad treścią.
Ale pytasz o więźbę ruchu w mieście czy o obecne potoki w transporcie zbiorowym? Obecnych potoków praktycznie nie ma, bo mało kto jest chętny na spędzanie półtorej godziny na dojeździe, więc wsiada w samochód.

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 11:36
autor: spooney
Darek, tak piszesz jakby nagle wszyscy z Fordonu dojeżdżali na Dworzec Główny... :kreci:
Zamiast się wlec 69/70 można śmignąć "setką" na Wyścigową :P
Krzysztof Ziętara pisze:Obecnych potoków praktycznie nie ma
Sam znam kilka osób które pokonują trasę z Fordonu do Belmy, już się cieszą na nowe połączenia :)

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 11:38
autor: Darek
Faktycznie zapomniałem o liniach pospiesznych. Jeżeli czas przejazdu A+T będzie zbliżony do czasu jazdy 93/94 to jestem na tak.

Re: Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 12:29
autor: Kawka
11 Linii tramwajowych a ja się pytam skąd wozy wezmą. No chyba że częstotliwości będą zabójcze.

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 12:36
autor: lukas_3830
Za duża kombinacja z liniami autobusowymi....i tym samym zbędne wydawanie kasy na zmiany. Najpierw niech powstanie tramwaj do Fordonu później można przerabiać linie autobusowe. Na dzień dzisiejszy dobrym pomysłem jest 8-Kapuściska-Rycerska, 9-Rondo Kujawskie-Łęgnowo i linia 11. Natomiast bzdrurą jest stworzenie 10 i zamiana pętli 2 z 4...

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 12:44
autor: Krzysztof Ziętara
@Kawoszka: taboru tramwajowego wystarczy, o ile MZK nic znowu znienacka nie potnie.

@lukas_3830: Uzasadnisz jakoś swoje zdanie?

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 12:45
autor: lukas_3830
Kawka pisze:11 Linii tramwajowych a ja się pytam skąd wozy wezmą. No chyba że częstotliwości będą zabójcze.
Wszystkie wozy przerobią na solówki :P A na poważnie to za dużo linii do Wyścigowej. 3,7 i ewentualnie proponowana linia 11 starczy. Nie można z każdego punktu miasta puścić tramwaju do Wyścigowej..... 7 już dawno powinna być normalną linią. 8 jak będzie jeździć na Rycerską to można faktycznie skrócić 79 do pętli na Wyżynach.

Re: Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 12:53
autor: Krzysztof Ziętara
lukas_3830 pisze:Nie można z każdego punktu miasta puścić tramwaju do Wyścigowej....
A do Fordonu już będzie można? Taką mamy sieć, jeśli nie chcemy ludziom fundować dwóch przesiadek na obleganych kierunkach to potrzebne są rozjazdy z Wyścigowej.

Co do uzasadnienia, bardziej chodziło mi o "bezsens zamiany pętli".

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 13:03
autor: spooney
lukas_3830 pisze:Natomiast bzdrurą jest (...) zamiana pętli 2 z 4...
Jest to zabieg celowy by umożliwić równomierne taktowanie linii 5 i 6 przez Babią Wieś co na dzień dzisiejszy jest niemożliwe :)
Poza tym 2 i 4 pokrywają się na bardzo sporym odcinku więc wsiadającym na odcinku od Szarych Szeregów w kierunku centrum naprawdę będzie obojętne czy jechać 2 czy 4 na daną pętlę :)

Re: Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 13:04
autor: Kawka
Do Lasu trzy linie to BARDZO duża przesada. Dobre jest to że na każdej pętli mamy przynajmniej dwie linie co poprawia częstotliwość i atrakcyjność po szczycie. Również moim zdaniem linia 10 jest zbędna. Linie 8, 9 i 11 to moim zdaniem bardzo dobry pomysł.

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 13:05
autor: lukas_3830
Krzysztof Ziętara pisze:@lukas_3830: Uzasadnisz jakoś swoje zdanie?
Jeśli chodzi o linię jadące do Wyścigowej to masz post wyżej.
A co do zamiany 2 z 4 to już wcześniej był taki układ tramwajowy, który się mało sprawdził stąd zrobiono 2 najpierw do Dworca PKP później po uszkodzeniu gazociągu na dworcowej i zamknięciu trasy do DW PKP 2 przeniesiono na Wilczak a ostatecznie do Lasu Gdańskiego i to akurat było dobre rozwiązanie.
Tworzenie kilku dodatkowych linii tramwajowych jadących praktycznie po tej samej trasie... wydłuży czas przejazdu.
Generalnie robiąc pętle na Rycerskiej lepszym rozwiązaniem było przebicie się do Gdańskiej...wtedy byłoby więcej możliwości z układem tramwajowym niż teraz. Zamiast robić coś dobrze to w Bydgoszczy robi się na odpier*** bazując na planach z lat 70' ubiegłego wieku.....

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 13:08
autor: lukas_3830
spooney pisze:Poza tym 2 i 4 pokrywają się na bardzo sporym odcinku więc wsiadającym na odcinku od Szarych Szeregów w kierunku centrum naprawdę będzie obojętne czy jechać 2 czy 4 na daną pętlę
Właśnie, że nie... Gdyż 2 jest w stanie dać połączenie z Osiedlem Leśnym większej liczbie osób niż 4. Dodatkowo dużo osób starszych korzysta tramwaju niskopodłogowego jaki jeździ na 2 i przemieszcza się miedzy szpitalami czy osiedlami.. Pamiętajmy, że na Leśnym mieszka dużo osób starszych Stąd np w roku 1996. przydzielono na to osiedle pierwsze wozy niskopodłogowe (linie 52,68). A 4 to bardziej linia dla studentów i młodych osób. Takty dla 5 i 6 można olac o ile na 5 wrócą składy. Trasa przez Babią wieś nie jest tak obciążona jak przez Jagiellońską.

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 13:12
autor: Krzysztof Ziętara
Kawka pisze:Również moim zdaniem linia 10 jest zbędna.
Przypominam o zastępowaniu 93 i 94.
lukas_3830 pisze:A co do zamiany 2 z 4 to już wcześniej był taki układ tramwajowy, który się mało sprawdził stąd zrobiono 2 najpierw do Dworca PKP później po uszkodzeniu gazociągu na dworcowej i zamknięciu trasy do DW PKP 2 przeniesiono na Wilczak a ostatecznie do Lasu Gdańskiego i to akurat było dobre rozwiązanie.
Nie jest dobre, bo są wieczne problemy z koordynacją.
lukas_3830 pisze:Generalnie robiąc pętle na Rycerskiej lepszym rozwiązaniem było przebicie się do Gdańskiej.
Oprócz Naruszewicza? Może (ale pieniądze). Zamiast? Bardzo zły pomysł.

No i to jest poza tematem.
lukas_3830 pisze:Gdyż 2 jest w stanie dać połączenie z Osiedlem Leśnym większej liczbie osób niż 4.
Zapewniam cię, że ludzie mieszkający wzdłuż Wojska Polskiego od ronda Kujawskiego do kładki nie używają tramwaju do jeżdżenia w kierunku osiedla Leśnego. I nie zaczną przed wybudowaniem Kujawskiej.

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 13:15
autor: lukas_3830
Krzysztof Ziętara pisze:No i to jest poza tematem.
Nie jest gdyż zanim na coś wyda się pieniądze warto to dobrze przemyśleć a nie wywalać co kilka lat kase w błoto. Mało już było takich kiepskich pomysłow w Bydgoszczy?

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 13:18
autor: Krzysztof Ziętara
Tematem jest reforma układu w warunkach istniejących. Dywagacje o tym że lepiej by było mieć tramwaj na Dworcowej od Gdańskiej, na Błonie, Kujawską przez ostatnie pięć lat i tak dalej wykraczają bardzo mocno poza niego.

Tory wyglądają jak wyglądają i na tym trzeba pracować. Drogi to samo.

Re: Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 13:23
autor: Kawka
Bądźmy realistami ciężko będzie zrobić taką rewolucję myślę że jeśli dojdzie ona do skutku to najwcześniej po wybudowaniu kujawskiej.

Re: Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 13:28
autor: Krzysztof Ziętara
Kawka pisze:Bądźmy realistami ciężko będzie zrobić taką rewolucję
Nie bójmy się tego słowa - niedasię :swir:
myślę że jeśli dojdzie ona do skutku to najwcześniej po wybudowaniu kujawskiej.
Po wybudowaniu Kujawskiej to już będzie po ptokach dawno. Zasadniczo jeśli nie zostanie wdrożone w przyszłym roku, to moim zdaniem już nie ma się co bawić przed uruchomieniem tramwaju do Fordonu.

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 13:30
autor: lukas_3830
Krzysztof Ziętara pisze:Tematem jest reforma układu w warunkach istniejących. Dywagacje o tym że lepiej by było mieć tramwaj na Dworcowej od Gdańskiej, na Błonie, Kujawską przez ostatnie pięć lat i tak dalej wykraczają bardzo mocno poza niego. Tory wyglądają jak wyglądają i na tym trzeba pracować. Drogi to samo.
Właśnie to jest reforma, więc warto ją mocno przedyskutować zanim się coś zrobi.
Przypominam koledze, że projekt "trawaj Błonie" był w latach 80' nawet tory już leżały ale jakich "inteligent" wymyślił sobie rozstaw 1435mm zamiast 1000 jak na całej reszcie sieci w miesiecie....podobnie w latach 90' pierwsza przebudowa pętli na Rycerskiej.... rok temu następna... można to było zrobić w jednej inwestycji a nie co kilka lat zmiana....To tylko przykłady tego jak można robić coś bez patrzenia perspektywicznego wywalając środki finansoe w błoto.... Stąd moje stwierdzenie, że najpierw tramwaj do Fordonu później korekta linii autobusowych. Na dzień dzisiejszy jedyne dobre rozwiązanie to 8 na Rycerska, skrócenie 79 do pętli na Wyżynach, jedna dodatkowa linia z Wyścigowej na Wilczak. Oraz linia 9 z Ronda Kujawskiego do Łęgnowa. I zwiększenie częstotliwośći wieczorem z 30 do 20 minut!

Re: Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 13:38
autor: Krzysztof Ziętara
lukas_3830 pisze: Właśnie to jest reforma, więc warto ją mocno przedyskutować zanim się coś zrobi.
Reforma jest w warunkach istniejących. Można dyskutować o sensowności jej rozwiązań, ale wyskakiwanie z tym że jakby sześć, dwadzieścia trzy czy czterdzieści lat temu zrobiono coś inaczej to byłoby inaczej nie jest konstruktywne. Od tego mamy inny dział.
Przypominam koledze, że projekt "trawaj Błonie" był w latach 80'
Jestem tego świadom, jak i tego że go nie ma. Można biadać nad tym faktem albo robić co można teraz (reforma jest praktycznie bezinwestycyjna jeśli chodzi o infrastrukturę). Wyciąganie wniosków odnośnie inwestycji na przyszłość to też jest osobna kwestia.
Stąd moje stwierdzenie, że najpierw tramwaj do Fordonu później korekta linii autobusowych.
Nieee, wtedy poczekajmy na tramwaj na Kujawskiej. A potem na Solskiego. Po co się spieszyć...
I zwiększenie częstotliwośći wieczorem z 30 do 20 minut!
Jest częścią projektu.

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 13:44
autor: spooney
A co sądzicie o zmianie taryfy biletowej? :P
1. Czasowy ważny do 15 minut od momentu skasowania. 2,00 zł
2. Czasowy ważny do 45 minut od momentu skasowania lub do zakończenia przejazdu pojazdem, w którym został skasowany. 3,00 zł
3. Czasowy ważny do 90 minut od momentu skasowania. 4,00 zł
4. Czasowy ważny do 24 godzin od momentu skasowania. 10,00 zł
5. Czasowy ważny do 72 godzin od momentu skasowania. 20,00 zł
6. Karnet 10-przejazdowy – czasowy ważny do 45 minut od momentu skasowania lub do zakończenia przejazdu pojazdem, w którym został skasowany. 27,00 zł

1. Okresowy 30-dniowy lub miesięczny. 85,00 zł
2. Okresowy 14-dniowy. 65,00 zł
3. Okresowy 90-dniowy. 230,00 zł
4. Okresowy semestralny. 190,00 zł*
5. Okresowy roczny. 920,00 zł
* - tylko bilet ulgowy (uczniowie i studenci)

Re: Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 16:06
autor: tomasz792
Roczny wychodzi tak samo jak 90 dniowy w przeliczeniu na miesiąc więc słabo go widzę.

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 16:23
autor: spooney
tomasz792 pisze:Roczny wychodzi tak samo jak 90 dniowy w przeliczeniu na miesiąc więc słabo go widzę.
Tyle że kupując roczny jeździsz 5 dni więcej :P

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 16:27
autor: wokie
10 i 11 -> nic innego jak dawna 1 i 3. Ciekawe czy rozkład trójki mocno oberwie po tych zmianach. Oj może być jeszcze większa kolejka przy Rondzie Forodńskim dla tramwajów ;/ Mam nadzieję, że 104 będzie miało przystanek na Fordońska - Brzechwy :)
A co sądzicie o zmianie taryfy biletowej?
Jako osoba rzadko korzystająca z KM jestem zadowolony z oferty jaką proponuje ZDMiKP. Bilet do 15 minut jedyne co bym tutaj zmienił to np dopisał do ilu przystanków jest ważna w tym samym pojeździe (coś takiego działa w Poznaniu na czasówkach). Bilet semestralny barzdzo fajne rozwiązanie. Pytanie czy będą wszystkie rodzaje biletów dostępne w kioskach, na pewno na komórce będą :P szkoda tylko, że bydgoskie "bilety komórkowe" są w systemie Sky Cash - szkoda, że nie zdecydowano się na moBilet (ten sam co w Inowrocławiu, Toruniu, Warszawie, Poznaniu i poc. Arriva RP)

Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 16:54
autor: Darek
3, 10 i 11 będą jeździć w takcie 5-minutowym, ale 10 tylko do 20:00. Do ronda Jagiellonów będzie więc tramwaj co 5 minut. Liczba wozów nie zmieni się więc, więcej natomiast potrzebnych będzie solówek. Wszystkie linie kursować będą co 15 minut. Bardzo dobra opcja moim zdaniem.

Re: Projekt nowej siatki połączeń komunikacji miejskiej

: 2013-11-08, 20:01
autor: pawel_nk
Projekt po przeczytaniu to bardzo ciekawe i interesujące dzieło. Zmartwił mnie tylko fakt, że część pomysłów może być z góry odrzucona ze względu na stan infrastrukury drogowej. A projekt jest jakby całością i zaniechanie wprowadzenia jednego elementu wpływa negatywnie na inne elementy. Znalazłem jeden taki przykład:
Linia nr 61
Trasa: Rekinowa - Wielorybia - Kolbego - Kormoranów - Grunwaldzka - Kruszwicka - Stroma - Solskiego - Wojska Polskiego - Kapuściska - (Mokra)
Trasa jako częśc całości jest bardzo fajnym pomysłem, ale zarówno na Wielorybiej jak i Kormoranów znajdują sie progi zwalniające co powoduje konieczność zainwestowania w przebudowę tych progów (na takie jak na Mińskiej). Dodatkowo ul. Kormoranów przy skrzyżowaniu z ul. Grunwaldzką posiada dość stromy podjazd mogący sprawiać problem autobusom. Tym bardziej, że zakładane do obsugi tej linii autobusy 12m mogą sobie nie poradzić i zawisnąć na tym podjeździe, a już na pewno problem będzie zimą, kiedy będzie ślisko. Przebudowa tego miejsca jest bardzo trudna ze względu na sąsiadujący wjazd do pobliskiej posesji.

To jest tylko jeden przykład, a niestety takich przeszkód może być więcej. W efekcie może się okazać, że potrzebne będą jeszcze środki na inwestycje drogowe. Oby to się nie okazało gwoździem to trumny tego projektu, bo miasto powie, że jest fajny ale nie stać go na inwestycje. Jeśli to miałby być docelowy układ komunikacyjny, to zawsze miasto może robić remonty już pod tym kątem i wprowadzać zmiany etapami. Oby tylko nie było słychać słynnego "nie da się".