Drogi wylotowe z Bydgoszczy- historia drogownictwa
: 2016-04-19, 22:06
Ten wątek chciałbym poświęcić historii głównych dróg wylotowych z miasta, jak zmieniały się i jak były rozbudowywane.
Wątek dedykuję zawodowym kierowcom, ale tym pozamiejskim
W następnych postach opiszę też jak zmieniał się przebieg dróg tranzytowych przez miasto. Rzecz dotyczyć będzie dróg krajowych nr 5, 10, 25 i 80.
Stopniowo będę uzupełniać wątek zdobytymi informacjami, ale póki co posiłkować będę się mapami satelitarnymi które w fantastyczny sposób pokazują zmiany które wystąpiły na drogach.
Rozwój motoryzacji w okresie PRL, połączony z brakiem inwestycji w nowe drogi, sprawił że jeszcze dzisiaj poruszamy się szlakami, które z wiejskich duktów w ciągu kilkudziesięciu lat stały się najważniejszymi krajowymi arteriami. W najlepszy sposób pokazuje to wąska i kręta DK5 w kierunku Gniezna.
DK5 Bydgoszcz-Gniezno:
Oczywistym wylotem w kierunku Poznania była zawsze ulica Szubińska. Wraz z budową osiedla Błonie uzyskała drugą jezdnię. W latach 70. powstał wiadukt nad torami kolejowymi. Pierwszy raz ingerencję w historyczny układ szlaku zauważyć można w Rynarzewie, gdzie dawniej pojazdy jadące z Poznania wykonywały skręt 90 stopni w prawo na rynku w ul. Bydgoską. Kłopotliwe miejsce zlikwidowano przebijając ul. Szubińską wprost na północ.
Obwodnica Szubina to już historia najnowsza. Ciekawszy fragment rozpoczyna się w Żninie. Do pierwszej połowy lat 70. bowiem główna droga międzynarodowa E83 (dziś DK5), poprowadzona była od Żnina, przez Wenecję i Gąsawę do Rogowa. Dziś to zaledwie drogi powiatowe i gminne, ale w miarę proste i stosunkowo szerokie.
Być może zmiana przebiegu drogi Bydgoszcz - Poznań związana była z chęcią skrócenia i wyprostowania przejazdu przez Żnin i ominięcia Gąsawy. Z pewnością związana była wyasfaltowaniem i poszerzeniem nowego przebiegu.
Zauważyć możemy tutaj między innymi obejście Grochowisk Księżych, omijana droga do dziś jest gruntowa: https://www.google.pl/maps/@52.7579072, ... a=!3m1!1e3
Nie wiem niestety kiedy powstała obwodnica Rogowa. Dzięki niej możemy z kolei zobaczyć jak wyglądała kilkadziesiąt lat temu cała trasa do Poznania i jaka była wąska: https://www.google.pl/maps/@52.7110042, ... 312!8i6656
Relikt dawnej trasy to ul. Gnieźnieńska w Rogowie.
Ostatni ciekawszy fragment szlaku do Gniezna dziś jest wykorzystywany dla objazdu budowy S5, czyli ścięty zakręt nad wysokim brzegiem jeziora Głęboczek (zajazd Drogorad).
Sam historyczny wlot go Gniezna to oczywiście ul. Gdańska prowadząca między dwoma jeziorami do ścisłego centrum. Trasa zjazdu gnieźnieńskiego to typowa gierkówka.
DK25 Bydgoszcz-Kamień Krajeński
Tutaj mamy do czynienia z trasą, która jeszcze stosunkowo niedawno posiadała bardzo niską kategorię, szczególnie na odcinku Mąkowarsko-Sępólno. Odcinek do Mąkowarska stanowił część drogi do Chojnic i Tucholi. Dziś znacznie częściej jadąc do Chojnic wybiera się lepszą i szybszą drogę 25.
Historyczny wyjazd z Bydgoszczy w tym kierunku to oczywiście ulica Koronowska, funkcjonując w ten sposób aż do otwarcia ul. Nad Torem.
Jedyne ciekawe miejsce na trasie to obwodnica Koronowa, wybudowana zapewne koło roku 1970. Mało kto wie, że wcześniej droga w kierunku Sępólna i Tucholi biegła mniej więcej tak: https://www.google.pl/maps/dir/53.30035 ... ad!1m0!3e2
(Zamiast ul. Janka Krasickiego była to Bydgoska, ale google nie chciał zaznaczyć). Serpentyna, stromy zjazd, stromy podjazd, wąski most i ciasne uliczki.
Historyczny wylot z Koronowa na Tucholę i Sępólno wygląda dzisiaj tak: https://www.google.pl/maps/@53.3202506, ... 312!8i6656
Na pozostałym odcinku trasa biegnie bez żadnych obwodnic czy widocznych jeszcze na zdjęciach zmian przebiegu. Wkrótce powstaną obwodnice Sępólna i Kamienia. Swoją drogą prosty przebieg szosy pomiędzy Sępólnem i Kamieniem i ścięcie wioski Płocisz, trochę mi sugeruje że historyczny szlak między tymi miastami biegł przez Piaseczno. Ale póki co nie mam na to dowodów.
Następne szosy innym razem.
Wątek dedykuję zawodowym kierowcom, ale tym pozamiejskim
W następnych postach opiszę też jak zmieniał się przebieg dróg tranzytowych przez miasto. Rzecz dotyczyć będzie dróg krajowych nr 5, 10, 25 i 80.
Stopniowo będę uzupełniać wątek zdobytymi informacjami, ale póki co posiłkować będę się mapami satelitarnymi które w fantastyczny sposób pokazują zmiany które wystąpiły na drogach.
Rozwój motoryzacji w okresie PRL, połączony z brakiem inwestycji w nowe drogi, sprawił że jeszcze dzisiaj poruszamy się szlakami, które z wiejskich duktów w ciągu kilkudziesięciu lat stały się najważniejszymi krajowymi arteriami. W najlepszy sposób pokazuje to wąska i kręta DK5 w kierunku Gniezna.
DK5 Bydgoszcz-Gniezno:
Oczywistym wylotem w kierunku Poznania była zawsze ulica Szubińska. Wraz z budową osiedla Błonie uzyskała drugą jezdnię. W latach 70. powstał wiadukt nad torami kolejowymi. Pierwszy raz ingerencję w historyczny układ szlaku zauważyć można w Rynarzewie, gdzie dawniej pojazdy jadące z Poznania wykonywały skręt 90 stopni w prawo na rynku w ul. Bydgoską. Kłopotliwe miejsce zlikwidowano przebijając ul. Szubińską wprost na północ.
Obwodnica Szubina to już historia najnowsza. Ciekawszy fragment rozpoczyna się w Żninie. Do pierwszej połowy lat 70. bowiem główna droga międzynarodowa E83 (dziś DK5), poprowadzona była od Żnina, przez Wenecję i Gąsawę do Rogowa. Dziś to zaledwie drogi powiatowe i gminne, ale w miarę proste i stosunkowo szerokie.
Być może zmiana przebiegu drogi Bydgoszcz - Poznań związana była z chęcią skrócenia i wyprostowania przejazdu przez Żnin i ominięcia Gąsawy. Z pewnością związana była wyasfaltowaniem i poszerzeniem nowego przebiegu.
Zauważyć możemy tutaj między innymi obejście Grochowisk Księżych, omijana droga do dziś jest gruntowa: https://www.google.pl/maps/@52.7579072, ... a=!3m1!1e3
Nie wiem niestety kiedy powstała obwodnica Rogowa. Dzięki niej możemy z kolei zobaczyć jak wyglądała kilkadziesiąt lat temu cała trasa do Poznania i jaka była wąska: https://www.google.pl/maps/@52.7110042, ... 312!8i6656
Relikt dawnej trasy to ul. Gnieźnieńska w Rogowie.
Ostatni ciekawszy fragment szlaku do Gniezna dziś jest wykorzystywany dla objazdu budowy S5, czyli ścięty zakręt nad wysokim brzegiem jeziora Głęboczek (zajazd Drogorad).
Sam historyczny wlot go Gniezna to oczywiście ul. Gdańska prowadząca między dwoma jeziorami do ścisłego centrum. Trasa zjazdu gnieźnieńskiego to typowa gierkówka.
DK25 Bydgoszcz-Kamień Krajeński
Tutaj mamy do czynienia z trasą, która jeszcze stosunkowo niedawno posiadała bardzo niską kategorię, szczególnie na odcinku Mąkowarsko-Sępólno. Odcinek do Mąkowarska stanowił część drogi do Chojnic i Tucholi. Dziś znacznie częściej jadąc do Chojnic wybiera się lepszą i szybszą drogę 25.
Historyczny wyjazd z Bydgoszczy w tym kierunku to oczywiście ulica Koronowska, funkcjonując w ten sposób aż do otwarcia ul. Nad Torem.
Jedyne ciekawe miejsce na trasie to obwodnica Koronowa, wybudowana zapewne koło roku 1970. Mało kto wie, że wcześniej droga w kierunku Sępólna i Tucholi biegła mniej więcej tak: https://www.google.pl/maps/dir/53.30035 ... ad!1m0!3e2
(Zamiast ul. Janka Krasickiego była to Bydgoska, ale google nie chciał zaznaczyć). Serpentyna, stromy zjazd, stromy podjazd, wąski most i ciasne uliczki.
Historyczny wylot z Koronowa na Tucholę i Sępólno wygląda dzisiaj tak: https://www.google.pl/maps/@53.3202506, ... 312!8i6656
Na pozostałym odcinku trasa biegnie bez żadnych obwodnic czy widocznych jeszcze na zdjęciach zmian przebiegu. Wkrótce powstaną obwodnice Sępólna i Kamienia. Swoją drogą prosty przebieg szosy pomiędzy Sępólnem i Kamieniem i ścięcie wioski Płocisz, trochę mi sugeruje że historyczny szlak między tymi miastami biegł przez Piaseczno. Ale póki co nie mam na to dowodów.
Następne szosy innym razem.